Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteesi uudesta 8 kW tehomaksusta?

Vierailija
02.02.2026 |

https://yle.fi/a/74-20206781

Oletko puolesta vai vastaan?

Miksi?

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: Jos yhtäaikaisesti on ladattu sähköautoa (11 kW), lämmitetty saunaa (9 kW) ja vesivaraajaa (3 kW), 60 minuutin keskiteho on 23 kW. Tehomaksu: (23 kW - 8 kW) 2 €/kW = 30 €.

x12 -> 360€/vuosi. Viddu mikä kusetus.

No, lähdetään nyt siitä että pitää olla jo perus 3x25A sulakekokoa isommat paukut että tuo 23Kwh olisi edes teoriassa mahdollinen. Sanoisin että todella liioiteltu esimerkki, puhumattakaan siitä että noin kävisi joka kuukausi.

Niin, uudehkossa sähköauto ja sähkölämmitystaloudessa on helposti 3x35A sulakekoko jossa tuosta tehosta on maksettu liittymismaksuna ja vuosittain maksetaan tehomaksua isommasta sulakekoosta. Tähän sitten uutena tyhjästä revitystä maksusta laitetaan "tehomaksu" joka maksettiin jo vuosimaksuna.

Vierailija
82/137 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehomaksut pelottaa, niin vaihtakaa takaisin Diesel-autoon ja öljykattila taloon. Puusauna. Takaisin 1900-luvulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tämä tehomaksu EK:n hallitusohjelmassa?

Vierailija
84/137 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite_fi:ssä on tätä vastustava aloite menossa. 48822 kannatusta tällä hetkellä, 1200 puuttuu, käykääs kannattamassa niin Petteri Munakuono joutuu edes tätä aivopieruaan julkisesti puolustamaan.

Vierailija
85/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä asut keskieuroopassa, siellä ei ole -35 pakkasia. Keskieuroopassa saat myös enemmän palkkaa, ruoka on halvempaa, autot halvempia, eläminen kaikintavoin helpompaa ja halvempaa. Suomalaiset jäätyvät koteihinsa, täytyy joko ostaa ruokaa ja jääty tai lämpöä ja olla syömättä. Miten omaa kansaa, joka vuosikymmenestä raataa paskalla palkalla, syyllistetään aina kaikesta. Työssä käydään, mutta käteen ei jää yhtään mitään!!!

Mutta eikös persut juuri sanoneet, että ilmastonmuutos on huuhaata?

Tehomaksulla ei ole mitään sen kanssa tekemistä, että jotkut tykkäävät leikkiä pörssisähkön kanssa ja saunovat yötä päivää, kun on miinushinnat ja vastaavasti huutavat valtiovaltaa apuun kun on tulee viidensadan lasku tammikuun pakkasilla - silloin kelpaisi porvarillekin sosialismi.

Viittasit keskieurooppaan: siellä sähkö maksaa varmaan tuplat Suom

Tässä näkyy juu sama kun pörssissä yleensä, hihkutaan kun ollaan voitolla, mutta vingutaan muita apuun kun kaik män

Vierailija
86/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ratkaise itse perusongelmaa millään tapaa, ainoastaan pahentaa pitkällä aikavälillä. Verkkojen siirtokapasiteettia tulee kasvattaa siten, että verkot ihan oikeasti mitoitetaan liittymien pääsulakkeiden mukaan. Nythän verkkoyhtiö on myynyt ilmaa, koska liittymä maksaa esimerkiksi sen myymistä 3 x 35 A sulakkeista ja on mahdollista kuormittaa ne piikkiin. 

Vierailija
87/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa on niin pieni sulakekoko ja vanhat johdot, että maksimi on 5 kwh,  minkä uskaltaa käyttää, joten ihan sama.

Vierailija
88/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuu teslakuskien kehuskelu halvasta kotilatauksesta.

Itseasiassa ei lopu. Teslasta voi säätää lataustehon tehomaksun alle ja parashan se on ladata ilmaiseksi Superchargerilla.

Vierailija
89/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy kyllä myöntää, että en ymmärrä tästä tehomaksusta mitään. Paukkuuko mulla sitten joka tunnilta yöllä tehomaksua, kun klo 23-06 on näillä pakkasilla n. 9-10kWh kulutusta koko ajan? Sähkölämmitys lämmitää eniten kylmällä, eli yöllä kun pakkaset huitoo lähes -30 asteessa ja lämmivesivaraaja lämmittää myös yöllä. 

Voisiko joku selittää tämän niin kuin tyhmälle?

Vierailija
90/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä kulutuksen muutenkin ollessa suurta ymmärätäisin mutta koska tuota mitataan myös yöllä niin systeemi on ristiriidassa sähköntuottajien haluaman tasaisen käytön kanssa. Nimenomaan haluttiin että porukka käyttää yöllä sähköä ettei päivän ja yön välinen kulutusero olisi niin suuri. Nyt sitten kuluttaja joutuu maksamaan extraa siitä että kulututtaa paljon illalla / yöllä. 

Vierailija
91/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asia, sähkön tuhlaajat saavatkin maksaa lisähintaa.

Olen tästä samaa mieltä. Meidät "pakotettiin" kunnan rakennustapaohjeisssa energiatehokkuuteen rakennnuslupaa myönnettäessä. Se tiesi kalliita investointeja, mm maalämpö ja aurinkopaneelit. Toki myös varalämmönlähteenä takka ja sauna on erillisenä puusaunana.

Vierailija
92/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asia, sähkön tuhlaajat saavatkin maksaa lisähintaa.

loppuu se ökysaunonta

Mukava, että sauna lämpiää puilla.

Vierailija
93/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Käytän sähköä kuten aina olen käyttänyt.

Vierailija
94/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut jo jonkin aikaa käytössä Helenin asiakkkaina. Vaikutus on ollut noin 25e/kk. Kaiken sen sähkön olemme tarvinneet mistä olemme maksaneet. 

Vierailija
95/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy kyllä myöntää, että en ymmärrä tästä tehomaksusta mitään. Paukkuuko mulla sitten joka tunnilta yöllä tehomaksua, kun klo 23-06 on näillä pakkasilla n. 9-10kWh kulutusta koko ajan? Sähkölämmitys lämmitää eniten kylmällä, eli yöllä kun pakkaset huitoo lähes -30 asteessa ja lämmivesivaraaja lämmittää myös yöllä. 

Voisiko joku selittää tämän niin kuin tyhmälle?

Jos sinulla menee kerrankin kuukauden aikana 10 kWh tunnissa ja raja on 8 kWh, niin sinulle tulee tehomaksu 2 kWh osalta. Riippuu sitten verkkoyhtiöstä paljonko se on. Se saattaa olla 2 euroa/kWh eli sinulle 4 euroa. Mutta tuleeko se vain seuraavaan laskuun vai jokaiselle kuukaudelle vuoden ajan, sekin on yhtiöstä kiinni, jos lainsäädäntö ei rajoita sitä jatkossa. Samalla tehomaksulla saat kuukauden jokaisena tuntina käyttää 10kWh,  jos yhtenäkin tuntina käytät sen.

Vierailija
96/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakomielitautista, ostakaa sähköauto, me säädetään tehomaksu...

Vierailija
97/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se ihan hyvä on, että paljon kuluttavat maksaa. Itsellä ei ole sähköautoa, en käy saunassa kalliin sähkön päivinä ja muutenkin saunon harvoin, eikä minulla ole sähkölämmitystä.

Tässä kommentissa kiteytyy suomalaisuuden ydin. Ei koske mua niin ei haittaa😂 hyvä kun naapuri joutuu maksamaan kun sillä on tommonen kallis sähköautokin! 

Tämän vuoksi suomalaiset maksaa aina ja kalliisti. Kun koko kansa ryhtyisi yhteistuumin kapinaan kokoajan nousevien hintojen vuoksi voisi oikeasti jotain tapahtuakin. Saisi poliitikot painetta laittaa hommat kuntoon. Nyt voivotellaan mutta mitään ei tapahdu koska suuri yleisö unohtaa niin äkkiä.

Vierailija
98/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan on tarkoitus ohjata kulutusta tasaisemmaksi ja toisaalta ehkäistä niitä haasteita, mitä kulutuspiikeistä tulee. Nuo tehomaksut on suhteellisen pieniä suhteessa koko sähkölaskuun, joten ei minulla ole syytä vastustaa. Yrityksiltähän näitä on aiemmin peritty ja nyt peritään vähän kuluttajiltakin. En pidä kohtuuttomana ollenkaan.

Se joka ei halua tehomaksuja maksaa, pystyy varmaan sopeuttamaan kulutustaan. Laittaa autolaturin vähän hitaammalle ja menee saunaan ennen kuin autonlataus illalla käynnistyy. 

Vierailija
99/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkkarin päätöntä touhua. Ensin käsketään käyttämään sähköä kun se on halpaa ja nyt sekin halutaan kieltää.

Vierailija
100/137 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se ihan hyvä on, että paljon kuluttavat maksaa. Itsellä ei ole sähköautoa, en käy saunassa kalliin sähkön päivinä ja muutenkin saunon harvoin, eikä minulla ole sähkölämmitystä.

Oletko sä tähän mennessä maksanut mun saunomisen ja auton latauksen? Et ole.

Luuletko, että jatkossa sun sähkölaskusi on pienempi, koska mä maksan enemmän? Ei tule olemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi