Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman vaikea mennä töihin kun ei saa edes silmälaseja

Vierailija
02.02.2026 |

Kelalta tuli päätös että 20e maksavat silmälaseista. No mitenkäs työttömyysturva-asiakkaana -6.50 likinäköisenä, että ikänäköisenä maksan nuo lasit? Kaksitehojen todellinen kustannus on pikkasen enemmän kuin 20e. Tässäkään asiassa ei ole mitään todellisuuden tajua. Ei ihme että vanhuksia menehtyy kuristumalla jne. En itse -6.50 silmillä ilman laseja olisi mitenkään nähnyt että joku nuokkuu tuolissaan. Vaikka olisin jotenkin onnistunut työhaastattelussa peittelemään liki/ikänäköni.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Spektseiveriltä saa laseja 30eurolla. Ostat yhdet kauko ja yhdet likilasit. hinnaksi tulee 60e. Ole hyvä.

Ei saa, -6.5 ja ikänäkö, niihin linssit on kalliit.

Sama täällä. Eläke alle 1000e kk, vuokra 400e, sähkö puhelin yms maksettava itse, jos meinaa vielä ruokaa syödä, on jätettävä osa lääkkeistäkin ostamatta. Silmälasien hankintaan ei toimeentulotukea tipu. Eikä kyllä mihinkään muuhunkaan. 

Vierailija
42/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kelan pitäisi maksaa jotkut silmälasit? Osta ihan omilla rahoillasi. Hyvä Kela!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, miksi kelan ne lasit pitää sulle maksaa?!? Jos työnsaanti on nyt tosta kiinni ni haet äkkiä 12kk osamaksulla nne uudeet rillit ja iloittet että pääsit töihin!!! Jotenkin aivan häiriintynyttä että kelan pitää maksaa kaikki, ja sulla ei ois mitään vastuuta omasta elannosta ja tarpeista?

Aika riskipeliä jos ei saakaan töitä. 

Aika riskipeliä elellä ilman näkökykyä, oli töissä tai ei. Tuo vahvuus tarkoittaa, ettei tunnista perheenjäseniään yli kahden metrin päästä. Ei näe bussien numeroita, ei osoitteita, joutuu katsomaan 30 sentin päästä hissin nappeja jne.

Ap toimi typerästi ja väärin päin, hankki ensin lasit ja sitten haki korvausta. Jos on persaukinen, pyytää ensin Kelalta maksusitoumuksen ja ohjeet, sitten menee sille optikolle johon sitoumus on kohdistettu jne

Toki optikolle voi mennä eka jos lasien ostajalle se näöntarkastus on ilmainen. Itse tein niin.  Hakee sen maksusitoumuksen niihin laseihin sitten . 

Vierailija
44/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, miksi kelan ne lasit pitää sulle maksaa?!? Jos työnsaanti on nyt tosta kiinni ni haet äkkiä 12kk osamaksulla nne uudeet rillit ja iloittet että pääsit töihin!!! Jotenkin aivan häiriintynyttä että kelan pitää maksaa kaikki, ja sulla ei ois mitään vastuuta omasta elannosta ja tarpeista?

Ok Igor

Vierailija
45/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Spektseiveriltä saa laseja 30eurolla. Ostat yhdet kauko ja yhdet likilasit. hinnaksi tulee 60e. Ole hyvä.

Tuohon miinus määrään ei tasan saa laseja tuohon hintaan.. Taitaa joutua ottaa hieman enemmän hiontaakin linsseihin. Kehyksiä voi saada mutta ei laseja kokonaisuudessaan

Kyllä siihen saa ilman mitään lisäjuttuja, kuten hiontaa. Ei voi aina vaatia sitä parasta, jos ei ole varaa. Kävin itse ostamassa tuohon hintaan heiltä lasit, jossa oli ihan linssit mukana. Kun ei ole rahaa, pitää tyytyä siihen huonompaan laatuun.

Paljonko sulla on miinusta? Mulla on - 10 eikä näitä laseja oikein vois edes käyttää jos ei olis ohuinta hiontaa

Kyllä voisi käyttää, mutta eivät vain ole mukavat.

Vierailija
46/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok Igor

Iiigorkin varmaa maksaa itse lasit sinulle  kusipää se on outoa.

Vierailija
47/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saa edes. Sen takia me ollaan niin pahoissa ongelmissa, kun maa täynnä ihmisiä, jotka vaan huutelevat, mitä kaikkea pitäisi vaan saada. Jokainen hommatkoon tarvitsemansa ihan itse.

Vierailija
48/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai saa edes. Sen takia me ollaan niin pahoissa ongelmissa, kun maa täynnä ihmisiä, jotka vaan huutelevat, mitä kaikkea pitäisi vaan saada. Jokainen hommatkoon tarvitsemansa ihan itse.

Mut jos on tottunu makaamaan kotona ja maksattamaan kaiken muilla.

Vierailija
49/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, -6.5 ja ikänäkö, niihin linssit on kalliit.

Sama täällä. Eläke alle 1000e kk, vuokra 400e, sähkö puhelin yms maksettava itse, jos meinaa vielä ruokaa syödä, on jätettävä osa lääkkeistäkin ostamatta. Silmälasien hankintaan ei toimeentulotukea tipu. Eikä kyllä mihinkään muuhunkaan. 

Jos sulla on noin pieni eläke, olet oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. 

Vierailija
50/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on 100 eri ohjetta silmälasien hankintaan. Kokeile uudestaan.

tämä.

ei kelasta rahaa saa se, joka tarvitsee, vaan se joka osaa hakea. yleensä nämä osaajat ovat kotoisin vuokralähiöistä ja ovat jo lapsena oppineet tuillaelämisen salat.

ei tuolta tavallinen ihminen mitään saa, jos joskus on heikossa tilanteessa ja tarvitsisi hetkellisesti apua.

Vierailija
51/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta ne lasit netistä, esim. Lensway. Saa osamaksulla Klarnalla, kehyksiä voi tilata myös sovitukseen. On paljon halvemmat kuin optikolla ja ihan hyvälaatuisia laseja, Essilorin linsseillä. 90vrk palautusoikeus jos lasit ei ole hyvät. Jos tarviit uuden lasireseptin niin haet optikolta, maksaa parikymppiä.

Miten 580e riittä tuohonkaan, plus kuukauden ruokiin, että SÄHKÖÖN että veteen? 

Vierailija
52/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto olisi opiskella hierojaksi..

Vierailija
53/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muihin sairauksiin saa tukea, mutta pahaan likinäköisyyteen ei. Tämä on epäkohta, sillä likinäköisenä ei pysty toimimaan yhteiskunnassa kun ei yksinkertaisesti näe. Eikö tämä muka ole sairauteen rinnastettavissa?

Vierailija
54/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jos toimeentulotuki silmälasilliset toimeentulotukiasiakkkaat saavat hakea max  kolmen vuoden välein pakolliset lasit itselleen.  😆🤣.. Ei ole todellista. Kelalla on sopimushinnat niihin ei ne mitään monia satoja maksa niistä laseista per kappale

Vierailija
55/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on 100 eri ohjetta silmälasien hankintaan. Kokeile uudestaan.

tämä.

ei kelasta rahaa saa se, joka tarvitsee, vaan se joka osaa hakea. yleensä nämä osaajat ovat kotoisin vuokralähiöistä ja ovat jo lapsena oppineet tuillaelämisen salat.

ei tuolta tavallinen ihminen mitään saa, jos joskus on heikossa tilanteessa ja tarvitsisi hetkellisesti apua.

No kyllä on kyseessä usein myös se joka osaa hakea ja se joka tarttee. Itse olen aivan tavallisessa duunari perheessä omakotitalossa lapsuuteni viettänyt. 

Vierailija
56/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto olisi opiskella hierojaksi..

Ei pahasti likinäköisenä tosiaan näe edes kunnolla mistä kohtaa hieroa. Ei näe edes niitä ajanvarauksia tietokoneen ruudulta. Ei näe opiskella ku tuskin sitä kirjasta opetellaan siten että kirja on 5 cm päässä silmien edessä.

Vierailija
57/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jos toimeentulotuki silmälasilliset toimeentulotukiasiakkkaat saavat hakea max  kolmen vuoden välein pakolliset lasit itselleen.  😆🤣.. Ei ole todellista. Kelalla on sopimushinnat niihin ei ne mitään monia satoja maksa niistä laseista per kappale

Jokaisen pitäisi tulla toimeen ihan omillaan, ei muiden kustannuksella. 

Vierailija
58/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työelämä sokeita kaipaa. näkeviäkin työnhakijoita on satojatuhansia enemmän kuin työpaikkoja

Vierailija
59/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voi edes elää ilman laseja jos on miinusta niin paljon kuin esim  Apllä on. Miksi tämä asia on niin vaikea ymmärtää

Vierailija
60/158 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmessä muiden pitäisi ostaa sulle rillit? Jotain rajaa.

Ei ole kuule multa pois, jos joku saa mun verorahoilla hankittua itselleen kunnon silmälasit! Ei se työnteko niin kamalaa mulle ole! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme