Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (731)
"Eli susta neuvotkin elämänhallintaan on kiusaamista? Sinä olet päivän maleksinut palstalla provoamassa. Minä olen samaan aikaan tienannut 200 euroa käteen työpäivästä. Kukin tavallaan :D"
Et se sinäkään sun työpaikkalles ihan ilmainen oo. Maksatko itse terveydenhuollon+ lääkkeet, matkakulut, vakuutukset ym. + kaikki työsuhde-etuudet? Enpä usko.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Eli susta neuvotkin elämänhallintaan on kiusaamista? Sinä olet päivän maleksinut palstalla provoamassa. Minä olen samaan aikaan tienannut 200 euroa käteen työpäivästä. Kukin tavallaan :D"
Et se sinäkään sun työpaikkalles ihan ilmainen oo. Maksatko itse terveydenhuollon+ lääkkeet, matkakulut, vakuutukset ym. + kaikki työsuhde-etuudet? Enpä usko.
Ap
Öö, se on vähän työssäkäynnin idea, että työnantaja maksaa palkkaa ja palkasta maksetaan veroja. Ihan itse maksan omat lääkkeeni, vakuutukset ja matkakulut. Et kai sä tosissasi kysy? Työterveyshuolto kuuluu tietenkin työntekijälle ja työhön liittyvät vakuutukset. Tuolla sinun logiikalla muuten me kaikki vanhemmat ollaan töissä 24/7, vaikka lapsi olisi hoidossa tai koulussa.
Huomaa, että ap ei ole pahemmin työelämässä viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
"Huomaa, että ap ei ole pahemmin työelämässä viihtynyt."
Väärässä olet 🙂 sinäkin olet joskus eläkeläinen ja mun lapseni maksaa veroja tulevaisuudessa.
Ap
Olet hyvin hyökkäävä ja koko ajan puhut jostain narsisteista ja siitä että tiedät miten niiden kanssa tulee toimia🤔 no kerropas miten toimit narsistin kanssa?
T. Entinen narsistin uhri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet 🙂 sinäkin olet joskus eläkeläinen ja mun lapseni maksaa veroja tulevaisuudessa.
Ap
No et ole paljon veroja maksanut ja eläkkeellä olet jo tuon ikäisenä ja kauanko olet ollut. Melkoisen tuottamaton yksilö ja lapsesta tuskin tulee sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
"Olet hyvin hyökkäävä ja koko ajan puhut jostain narsisteista ja siitä että tiedät miten niiden kanssa tulee toimia🤔 no kerropas miten toimit narsistin kanssa?
T. Entinen narsistin uhri"
Toimin niin että puolustauduin enkä alistu enää kiusattavaksi. Minä en mitään hyökkää. Nytkin ihan rauhallinen olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"No et ole paljon veroja maksanut ja eläkkeellä olet jo tuon ikäisenä ja kauanko olet ollut. Melkoisen tuottamaton yksilö ja lapsesta tuskin tulee sen parempi."
Mistä tiedät paljon minä olen maksanut? Olen työeläkkeeni jo saanut kerta summana ja maksanu siitä summasta kolmanneksen veroja. Niillä rahoilla elin monta vuotta ulkomailla ja matkustelin. Nyt keskityn lapseen. Se on tärkeintä tällä hetkellä. Käykö kateeksi?
Ap
Joo totta kai kaikki ovat kateellisia työkyvyttömälle monisairaalle jolla ongelmainen lapsi ja rahasta pulaa.
Vierailija kirjoitti:
"Joo totta kai kaikki ovat kateellisia työkyvyttömälle monisairaalle jolla ongelmainen lapsi ja rahasta pulaa."
No ole onnellinen ettet itse ole sairas ja oot niin rikas että vanhanakin pärjäät, ettei tarvi muiden rahoilla loisia. Onnea vaan tulevaan.
Mun lasta ei tarvi täällä enää haukkua, onko selvä!
Ap
Oon sinkku kilttimies voin pelastaa sinut
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi.
Ap
Taas ovat sellaiset tehneet lapsia joiden ei pitäisi olla lähelläkään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo totta kai kaikki ovat kateellisia työkyvyttömälle monisairaalle jolla ongelmainen lapsi ja rahasta pulaa."
No ole onnellinen ettet itse ole sairas ja oot niin rikas että vanhanakin pärjäät, ettei tarvi muiden rahoilla loisia. Onnea vaan tulevaan.
Mun lasta ei tarvi täällä enää haukkua, onko selvä!
Ap
Kyllä olen sairastanut. On ollut mm. syöpä. En näe mitään syytä olla kateellinen sinulle.. Lapsellasi on ongelmia ja se tulee esille jo aloituksessa. Tämän toteaminen ei ole haukkumista. Te tarvitsette monenlaista apua.
Eikö noita tukia saa yhteiskunnalta, jos on tiukkaa, Elatusmaksut kelalta yms, selvitä kelasta kaikki, kyl niitä on siellä, kun löytää. Leipäjonot, seurakunnan diakonia apua, Lapset kannustaa koulussa syömään terveellistä ruokaa[ilmainen ateria].
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi.
Ap
"Taas ovat sellaiset tehneet lapsia joiden ei pitäisi olla lähelläkään lapsia."
Sinun ei kannata olla lähelläkään lapsia! Mun lapsella on ihan hyvät ja rakastavat ihmiset ympärillä. Raha ei ketään onnelliseksi tee.
Mun ihana lapsi juoksi mua onnellisena vastaan kun hain päiväkodista ja ensimmäisenä sanoi että" rakastan sinua äiti ja olet mulle maailman tärkein" mikä vois olla enää ihanampaa. Olen niin kiitollinen mun suloisesta ja fiksusta lapsesta 🙂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"No et ole paljon veroja maksanut ja eläkkeellä olet jo tuon ikäisenä ja kauanko olet ollut. Melkoisen tuottamaton yksilö ja lapsesta tuskin tulee sen parempi."
Mistä tiedät paljon minä olen maksanut? Olen työeläkkeeni jo saanut kerta summana ja maksanu siitä summasta kolmanneksen veroja. Niillä rahoilla elin monta vuotta ulkomailla ja matkustelin. Nyt keskityn lapseen. Se on tärkeintä tällä hetkellä. Käykö kateeksi?
Ap
En ole tuo aiempi, mutta jos lapsesi olisi tärkeintä; hoitaisit hänet itse, et roikkuisi palstalla iltaa vaan olisit lapsesi kanssa, huolehtisit omasta mielenterveydestäsi, ruokkisit lasta terveellisesti ja asettaisit rajat.
Ap tuntuu kuvittelevan, että muilla ei ole sairauksia ja vaikeuksia elämässään.
"En ole tuo aiempi, mutta jos lapsesi olisi tärkeintä; hoitaisit hänet itse, et roikkuisi palstalla iltaa vaan olisit lapsesi kanssa, huolehtisit omasta mielenterveydestäsi, ruokkisit lasta terveellisesti ja asettaisit rajat. "
Minähän hoidankin ja ruokin. Lapseni syötin (lihapullat+muusi) kun tuli päiväkodista. Lapseni katsoi pikku kakkosen ja nyt piirtää ja leikkii. Koko ajan huomioin sen. Kylläpä taas syytöksiä satelee...
Ap
Vierailija kirjoitti:
"En ole tuo aiempi, mutta jos lapsesi olisi tärkeintä; hoitaisit hänet itse, et roikkuisi palstalla iltaa vaan olisit lapsesi kanssa, huolehtisit omasta mielenterveydestäsi, ruokkisit lasta terveellisesti ja asettaisit rajat. "
Minähän hoidankin ja ruokin. Lapseni syötin (lihapullat+muusi) kun tuli päiväkodista. Lapseni katsoi pikku kakkosen ja nyt piirtää ja leikkii. Koko ajan huomioin sen. Kylläpä taas syytöksiä satelee...
Ap
Edelleen ihmiset tekee omat johtopäätöksensä ihan sinun omien kirjoitusten perusteella. Teillä ei todellakaan ole kaikki hyvin. Nyt lastensuojeluun yhteys, niin saatte tukitoimia. Ei, kyse ei ole huostaanotosta joten älä ala siitä taas rähisemään.
- eri
Sä itse aloit sekoilla ja haukkua paljon ennen kuin mä olen tullut ketjuun. Sähän tässä umpihullun vaikutelman annat itsestäsi enkä mä. Tuollainen sekoilija sitten kasvattaa lasta ja tuloksia jo näkeekin, kun lapsi pelleilee ruoan kanssa.
Kyllä mulla todellakin on muutakin elämää. Et vain tollo tajua, että ei kaikki ole täällä koko ajan kuten sä. Ei ole mitään kontrollinhalua se, että kerron mikä sä olet.