Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (580)

Vierailija
461/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut syöpä kaksi kertaa alle 25-vuotiaana  ja toisella kerralla mulla oli jo pieni lapsi. Sädehoidot ja sytostaatit ovat tehneet tuhoja mun kropassa. Sädehoitojen vuoksi mulla on suurentunut rintasyöpäriski ja olen seurannassa. On myös kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, aorttaläpän ahtauma ja 2. tyypin diabetes. Todella vaikean avioeron jälkeen tuli ahdistus, unettomuus, masentuneisuus. Samalla koitin suorittaa opintoja loppuun ja olin ihan uupunut. Nyt on todettu keskivaikea masennus. En silti ole eläkkeellä. Teen 90% työaikaa vuorotyössä, pyöritän pienimuotoista käsityöyritystä ja nyt aloitin vielä merkonomin verkko-opinnot. 

Ruokaan en ole koskaan laittanut tuollaisia summia per henkilö kuin ap laittaa pienen lapsen ruokaan. Ei lapsen ruokavaliossa ole mitään järkeä. Lapsen hampaat menee pilalle tuollaisesta mehumäärästä. Lisäksi ei tarvitse köyhän ostaa sitä kalleinta jauhelihaa. Itse tekemällä todellakin saa edelleen edullisempaa ja terveellisempää ruokaa, kun vähän viitsii suunnitella ja katsoa mitä ostaa ja tekee. Lisäksi lapsi on syytä opettaa pois noista kaikesta mitä olen hänelle opettanut. 

Vierailija
462/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut syöpä kaksi kertaa alle 25-vuotiaana  ja toisella kerralla mulla oli jo pieni lapsi. Sädehoidot ja sytostaatit ovat tehneet tuhoja mun kropassa. Sädehoitojen vuoksi mulla on suurentunut rintasyöpäriski ja olen seurannassa. On myös kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, aorttaläpän ahtauma ja 2. tyypin diabetes. Todella vaikean avioeron jälkeen tuli ahdistus, unettomuus, masentuneisuus. Samalla koitin suorittaa opintoja loppuun ja olin ihan uupunut. Nyt on todettu keskivaikea masennus. En silti ole eläkkeellä. Teen 90% työaikaa vuorotyössä, pyöritän pienimuotoista käsityöyritystä ja nyt aloitin vielä merkonomin verkko-opinnot. 

Ruokaan en ole koskaan laittanut tuollaisia summia per henkilö kuin ap laittaa pienen lapsen ruokaan. Ei lapsen ruokavaliossa ole mitään järkeä. Lapsen hampaat menee pilalle tuollaisesta mehumäärästä. Lisäksi ei tarvitse köyhän ostaa sitä kalleinta jauhelihaa. Itse tekemällä todellakin saa edellee

Lisään vielä, että onnettomuuden seurauksena mulle on pitänyt laittaa toiseen lonkkaan tekonivel vähän alle 30-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Järjetön summa noin pienen lapsen ruokiin. Mulla menee ruokakauppaan n.200€/kk ja tuo sisältää myös hygieniatuotteet. Asun siis yksin ja ihan tavallista ruokaa syön. Hyödynnän paljon -30% ja ilta-alen tuotteita. Mitään valmispaskaa en syö." 

Minulla jää omaan ruokaa ehkä n. 120e//kk. Itse syön kyllä kasviksia ja salaattia vaikka lapsi ei syö. Mulla on varaa syödä yksi lämmin ateria päivässä. Lapsi syö neljä lämmintä ateriaa päivässä+välipala. Ilta-aleissa käyminen ei lapsen kanssa onnista eikä muutenkaan tarjousten perässä juokseminen. 

Ap

Vierailija
464/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut totaali yksinhuoltaja ja ei todella lapsen vaatteisiin mennyt tuollaisia summia. Silti lapsi oli hyvin puettu ja siitä tuli kiitoksia monilta tahoilta. Ap on vasn yksinkertainen ja avuton taloustaidoissa ja elämänhallinnassa. Tai yksinkertaisesti trolli.

👍👍👍

Vierailija
465/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Järjetön summa noin pienen lapsen ruokiin. Mulla menee ruokakauppaan n.200€/kk ja tuo sisältää myös hygieniatuotteet. Asun siis yksin ja ihan tavallista ruokaa syön. Hyödynnän paljon -30% ja ilta-alen tuotteita. Mitään valmispaskaa en syö." 

Minulla jää omaan ruokaa ehkä n. 120e//kk. Itse syön kyllä kasviksia ja salaattia vaikka lapsi ei syö. Mulla on varaa syödä yksi lämmin ateria päivässä. Lapsi syö neljä lämmintä ateriaa päivässä+välipala. Ilta-aleissa käyminen ei lapsen kanssa onnista eikä muutenkaan tarjousten perässä juokseminen. 

Ap

Neljä lämmintä ateriaa päivässä. Miksi?? "Ei muutenkaan onnistu tarjousten perässä juokseminen". Niin miksi ei? Oletko kehitysvammainen?

Vierailija
466/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ei kannata rehellisesti kertoa yhtään mitään. Suurin osa trollaa täällä ja toiset purkavat pahaa oloaan. Ap on parempi ihminen kuin yksikään trolleista tai pahan olon purkajista täällä.

Ajatelkaa, meidän alakertaan muutti ukrainalainen perhe jossa äidillä on epilepsia, migreeni ja lihaskudosairaus. Saivat vauvan viime vuonna Ukrainassa ja nyt koko perhe pakeni tänne. Ennestään heillä on on jo 2 lasta. Voi olla että mies joutuu palaamaan Ukrainaan. Mitäs siihen sanotte?

Mitä pitäisi sanoa? Sun naapurissasi asuu ukrainalainen perhe. Niin? Liittyy aloitukseen miten?

Vierailija
467/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt vaan tykkää tyrmätä kaikki asiallisetkin ehdotukset,  ja uhriutuu mieluummin kuin tekee mitään korjaavia toimenpiteitä. Epäilen kylläkin trollia, on ollut samantapaisia juttuja aiemminkin ,  ja kirjoitustyyli on samanlaista jankkaavaa, tylyä eikä ota asiallisesti kantaa, että miksi esim pitää olla valmispuuroja ,eikä voi itse tehdä, sama juttu joku valmis perunasoselaatikko joka on aivan helppo tehdä itse, ja sitä saa tehtyä isojakin annoksia josta riittäisi niin äidille kuin lapselle.

Samoin kuin nämä monet muut ehdotukset, jogurtit litran purkeissa, tiivistemehut yms. Ei ilmeisesti kelpaa kun on lapsensa opettanut nirsoilemaan. Ei lapsi osaa itse keksiä, että vain tämä ja tämä puuromerkki kelpaa.

Ja jos lapsi sentään silloin tällöin päiväkodissa, niin siinähän joutilaalla on aikaa käydä kaupassa, kirppareilla ja vaikka niisä ale-myynneissäkin.

Tahtotila vain puuttuu, ihan kaikesta. 

Vierailija
468/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Miksi helkutissa lapsi syö neljä lämmintä ateriaa päivässä????? Aamupuuro, lounas ja päivällinen riittää lämpimiksi aterioiksi. Eli elimistö tarvitse jatkuvaa syömistä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Omaa osaamattomuutta, että ei voi muka koskaan käydä ilta-alessa lapsen kanssa. Kas kummaa kun se muilta onnistuu.

Vierailija
469/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Neljä lämmintä ateriaa päivässä. Miksi?? "Ei muutenkaan onnistu tarjousten perässä juokseminen". Niin miksi ei? Oletko kehitysvammainen?"

No jo on taas tyhmä kysymys! Miksihän lapsen pitää syödä? Mietipä sitä. Ja tuo vammaiseksi haukkuminen ei myöskään ole mikään järkevä kommentti! 

Ap

Vierailija
470/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena on kai vaikea tehdä mitään elämäntapamuutoksia, mutta ite yh:na syötän 16 v urheilevaa poikaani ja itseäni paljon halvemmalla. Ruokavalion kulmakiven pitää olla tomaattimurska, ruokaöljy ja pavut ja linssit, lisänä kauden halvat kasvikset. Tällainen ruoka on tosi halpaa ja myös terveellistä ja saattaisi myös ehkä auttaa ap:n vaivoihin ja masennukseen. 

Vierailija
471/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt vaan tykkää tyrmätä kaikki asiallisetkin ehdotukset,  ja uhriutuu mieluummin kuin tekee mitään korjaavia toimenpiteitä. Epäilen kylläkin trollia, on ollut samantapaisia juttuja aiemminkin ,  ja kirjoitustyyli on samanlaista jankkaavaa, tylyä eikä ota asiallisesti kantaa, että miksi esim pitää olla valmispuuroja ,eikä voi itse tehdä, sama juttu joku valmis perunasoselaatikko joka on aivan helppo tehdä itse, ja sitä saa tehtyä isojakin annoksia josta riittäisi niin äidille kuin lapselle.

Samoin kuin nämä monet muut ehdotukset, jogurtit litran purkeissa, tiivistemehut yms. Ei ilmeisesti kelpaa kun on lapsensa opettanut nirsoilemaan. Ei lapsi osaa itse keksiä, että vain tämä ja tämä puuromerkki kelpaa.

Ja jos lapsi sentään silloin tällöin päiväkodissa, niin siinähän joutilaalla on aikaa käydä kaupassa, kirppareilla ja vaikka niisä ale-myynneissäkin.

Tahtotila vain puuttuu, ihan kaikesta. "

Mitä minä olen tyrmännyt täällä. Täällä on ihan tosi järjettömiä syyttelyitä ja haukkumista, käytetään suorastaan henkistä väkivaltaa! En ole mitenkään uhriutunu! 

Olen moneen kertaan sanonut että lapsi on tosi aistiyliherkkä eikä suostu syömään kaikkea mitä tarjotaan. Päiväkodissakin monesti on päivät syömättä kun ei se ruoka kelpaa mitä siellä tarjotaan. Ostan lapselle sitä ruokaa mitä suostuu syömään koska painoa on muutenkin niin vähän. Täällä syytetään mua siitä että en suostu tarjoamaan lapselle terveellistä/järkevää ruokaa! Minä en ole opettanut lastani nirsoilemaan! Olenko sanonut etten osta jogurttia isossa purkissa tai täysmehua? Päivittäin tarjoan ruoan kanssa maitoa vaikka jättää sen aina juomatta ja juo muutenkin nestettä liian vähän. 

Kyllä 4v osaa todellakin sanoa mitä haluaa syödä ja mitä ei. 

Se on niillä tosi helppo neuvoa joilla ei itsellään ole lapsia ja kaikki lapset ei ole samanlaisia. 

Meidän tilannetta ei tuo teidän syyllistäminen ja haukkuminen ainakaan mitenkään auta. 

Ap

Vierailija
472/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö oikeasti pysty järkevöittämään ostoksiasi? Miksi esimerkiksi annat valmispuuroa? Kokonainen paketti kaurahiutaleita maksaa Lidlissä alle 40 senttiä ja muissakin kaupassa saat kokonaisen ison paketin samalla hinnalla kuin yksi "valmispuuro". 

Vierailija
473/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Miksi helkutissa lapsi syö neljä lämmintä ateriaa päivässä????? Aamupuuro, lounas ja päivällinen riittää lämpimiksi aterioiksi. Eli elimistö tarvitse jatkuvaa syömistä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Omaa osaamattomuutta, että ei voi muka koskaan käydä ilta-alessa lapsen kanssa. Kas kummaa kun se muilta onnistuu."

Lapsi syö aamu - ja iltapuuron lounaan ja päivällisen lisäksi eli neljä lämmintä ateriaa. Kuinka moni riekkuu lasten kans kaupoissa yhdeksän aikoihin? Siihen aikaan lasten pitää olla jo nukkumassa. 

Ap

Vierailija
474/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat tässä kukaan mitään henkistä väkivaltaa käyttää. Ap ei edes tiedä mikä on henkinen väkivalta, kun tuollaista väittää. Samalla väittää narsisteiksi ja persoonallisuushäiriöisiksi kaikki jotka eivät silitä hänen päätään.

Mehu pois, lapsi kyllä oppii juomaan muuta. Kolme lämmintä ruokaa päivässä riittää eli aamupuuro (ei mitään valmispuuroa), lounas ja päivällinen. Lisäksi iltapäivällä välipala ja illalla iltapala. Kaupasta ei osteta mitään kallista naudan jauhelihaa vaan ostetaan halvempaa sika-nautaa. Ei valmisruokia vaan itse tehden halpaa kotiruokaa.

Kyllä, olen äiti ja oma lapsi oli pienenä nirso. Silti lapsi ei ollut se joka pompotti mua. Nykyään lapsi on aikuinen ja syö monipuolisesti. Täällä on ap suurimmalla osalla kokemusta vanhemmuudesta ja huomattavasti enemmän kuin sulla.

Vierailija
475/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin alkaa ilta-ale S-marketissa klo:19. Ja miksi kotona makaavan vanhemman lapsen pitäisi nousta aamulla aikaisin ja olla illalla ennen yhdeksää nukkumassa?

Vierailija
476/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kun on masentunut ja elämä on vaikeaa, niin tuntuu että on aivan lukossa elämäntilanteessaan ja mitään ei voi muuttaa. 4-vuotias, joka pomputtelee ruuan kanssa, on juuri tällainen itse tehty ja kuviteltu ongelma, sen tapaiset erityisherkkyydet että vain annospuuro ja valmisruoka menisivät alas, ovat henkisen puolen juttuja, joihin lapsi ja äiti ovat jumiutuneet. Jos ap saisi nyt vähän reippaamman ja optimistisemman asenteen elämään, niin hän opettaisi nopeasti lapsenkin syömään järkevästi. Mutta mistä sen reippauden saa? Ei 4-vuotias määrää mitä syö. Lempeästi ja jämäkästi rupeat vähitellen syöttämään järkeviä ja halpoja ruokia älälä hermostu ja panikoidu jos lapsi alkuun nirsoilee.

Vierailija
477/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paskat tässä kukaan mitään henkistä väkivaltaa käyttää. Ap ei edes tiedä mikä on henkinen väkivalta, kun tuollaista väittää. Samalla väittää narsisteiksi ja persoonallisuushäiriöisiksi kaikki jotka eivät silitä hänen päätään.

Mehu pois, lapsi kyllä oppii juomaan muuta. Kolme lämmintä ruokaa päivässä riittää eli aamupuuro (ei mitään valmispuuroa), lounas ja päivällinen. Lisäksi iltapäivällä välipala ja illalla iltapala. Kaupasta ei osteta mitään kallista naudan jauhelihaa vaan ostetaan halvempaa sika-nautaa. Ei valmisruokia vaan itse tehden halpaa kotiruokaa.

Kyllä, olen äiti ja oma lapsi oli pienenä nirso. Silti lapsi ei ollut se joka pompotti mua. Nykyään lapsi on aikuinen ja syö monipuolisesti. Täällä on ap suurimmalla osalla kokemusta vanhemmuudesta ja huomattavasti enemmän kuin sulla." 

Kyllä tyhmäksi ja idiootiksi haukkuminen on henkistä väkivaltaa. Lueppa vaikka huolella viestiketju läpi ja laske kuinka paljon sellaisia viestejä on tullut. Paljon on törkeitä

viestejä poistettu esim eilen oli joku laittanut että mun olis pitänyt lapseni abortoida kun olen niin tyhmä ja itsekin en ansaitsis olla elossa että mun vanhempien olis pitänyt myös huolehtia ehkäisystä tai abortoida minut. 

Ap

Vierailija
478/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Tilanteesi on vaikea, toivotan sinulle voimia. Pienistä tuloista säästäminen on todella vaikeaa, onko sinulla mahdollisuutta lisätä tuloja? Voitko hakea apua diakonilta tai leipäjonosta? Järjestääkö seurakunta tai jokin muu taho ilmaisia ruokailuja tai vaatejakelua? Tällaisia on ainakin meidän paikkakunnalla ollut vähävaraisten tueksi. 

Vierailija
479/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyhmäksi ja idiootiksi haukkuminen on henkistä väkivaltaa. Lueppa vaikka huolella viestiketju läpi ja laske kuinka paljon sellaisia viestejä on tullut. Paljon on törkeitä

viestejä poistettu esim eilen oli joku laittanut että mun olis pitänyt lapseni abortoida kun olen niin tyhmä ja itsekin en ansaitsis olla elossa että mun vanhempien olis pitänyt myös huolehtia ehkäisystä tai abortoida minut. 

Ap

Lopeta jo tuo lapsellinen uhriutuminen ja ulina. Kasvata paksumpi nahka, jos noin herkästi menee tunteisiin. Taidat olla melkoisen ummikko nettimaailmassa, jos noin herkästi menee ihon alle tyhmäksi sanominen. Haloo taas. 

Ja kyllä, sun olisi pitänyt huolehtia ehkäisystä. Miten tyhmä on oikeasti ihminen joka ei opiskelijana käytä ehkäisyä ja tekee lapsen juopolle. Onpa tosi yllätys, kun ilman ehkäisyä tulee raskaaksi. 

Vierailija
480/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei ap! Tilanteesi on vaikea, toivotan sinulle voimia. Pienistä tuloista säästäminen on todella vaikeaa, onko sinulla mahdollisuutta lisätä tuloja? Voitko hakea apua diakonilta tai leipäjonosta? Järjestääkö seurakunta tai jokin muu taho ilmaisia ruokailuja tai vaatejakelua? Tällaisia on ainakin meidän paikkakunnalla ollut vähävaraisten tueksi. "

Kiitos asiallisesta kommentista! 🙂 Tällaisia voi laittaa lisää, ei syyttelyä ja haukkumista. 

Ap