Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (580)

Vierailija
501/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut totaali yksinhuoltaja ja ei todella lapsen vaatteisiin mennyt tuollaisia summia. Silti lapsi oli hyvin puettu ja siitä tuli kiitoksia monilta tahoilta. Ap on vasn yksinkertainen ja avuton taloustaidoissa ja elämänhallinnassa. Tai yksinkertaisesti trolli."

Niin olet ollut minä vuonna? Ymmärrätkö kuinka paljon kaikki on kallistunut nykyään. Ostin lapselle kirppiksellä talvihaalarin 25e ja talvikengät alennuksesta 50e. Ne tekee jo yht. 75e. Lapselle pitää ostaa joka kausi uudet ulkovaatteet ja kengät. Sama talvihaalari ei mahdu enää vuoden päästä. Lisäksi täytyy ostaa käsineitä, päähineitä, sukkia, sukkahousuja, alusvaatteita, yövaatteita, villavaatteita, kerrastoja ja sisävaatteita. Lapsi kasvaa koko ajan. Kirppikselläkin ne maksaa. Ei me mistään ilmaisia vaatteita saada eikä kukaan niitä meille osta. 

Ap

Olin tänään kirppiksellä ja 4-vuotiaalle ois saanut koko vaatekerran tuolla hinnalla. Haalarit 10-20e. 

Päähine 0,5--2e

Toppahanskat 0,5-3,50e

Sormikkaat 0,20-0,50e

Kuomat 2-10e

Kypärämyssy 0,50-1e

Paidat 0,50-2e

Housut 1-3e

Eli halvimmillaan 15,70e ja kalleimmillaan 42e. Tuon ikäiselle löytyy helposti kirpparilta ihan mitä vaan.

Vierailija
502/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää mutta lapsi on tunnin välein vaatimassa ruokaa vaikka onkin pienipainoinen. Vaikka olis vähän aikaa sitten syönyt niin sanoo että on taas nälkä. Tietenkin joudun sanomaan sille että ei nyt vielä voi saada lisää ruokaa kun just söi. Kyllä minä pidän ruoka-ajoista kiinni ja koitan antaa monipuolisesti ruokaa mikä nyt kelpaa, mutta silti on nälkäinen koko ajan. Ei tämä vissiin sitten ole ihan normaalia. Pakko vissiin neuvolaan soittaa asiasta. Lapsi liikkuu kyllä paljon että onko sitten sen takia kokoajan nälkäinen kun ei paljon paikallaan pysy? 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä lyttäävien vihaviestien aalto jokin reaktio siihen, ettei oikeasti tiedetä miten tilannetta voisi parantaa? 

Ap kertoi, että ex-puoliso on aivan kelvoton, saavansa elatusmaksua kelalta ja olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä, siis liian sairas töitä tekemään. 

Eikä töitä ole terveillekään tällä hetkellä, niin miten sairaille sitten.. 

Saisitte hävetä! Noinko se ottaa koville ja pelottaa, että kaikki epäonni elämässä voi osua periaatteessa keneen hyvänsä. 

Voimia ap! Myönnän suoraan, että en tiedä mikä teitä auttaisi. Jos lähellänne on ruokajakelua, niin ehkä se voisi vähän auttaa? Diakoniasta voisi myös ehkä saada jotain. 

Ei jumaliste sä olet tyhmä. Kyllä tässä vituttaa moni ap:n tyhmyys ja sekoilu. Syyttää monia narsistiksi tai persoonallisuushäiriöiseksi. Täysin päästään pimeä ihminen. 

Aivan kuin ap olisi maailman ainoa ihminen jolla on elämässä vaikeita asioita. On tässä itselläkin ollut vaikka mitä. En vain siedä ap:n kaltaisi tyhmiä ihmisiä.

Vierailija
504/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sä et ap päätä koska mikin tässä ketjussa loppuu. Sä teit aloituksen, kestä seuraukset. Mäkin alan nyt ilmiantamaan sun kommetteja. Mitään et mahda asialle." 

Oot sairas! 

Ap

Itse olet täysin sairas ja se selviää ketjusta oikein hyvin. Lapsenkin elämän pilaat aivan täysin.

Vierailija
505/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on hankittu miksi?

Kysyttekö tätä samaa myös niiltä lapsensa jättäviltä iseiltä, tai niiltä joilta on palanut omaisuus kirjaimellisesti tulipalossa, taikka mennyt työt ja säästöt, terveys?

Vierailija
506/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysy neuvolasta apua. Täällä ihmiset on katkeria ja ilkeitä. Purkavat pahaa oloaan.

Vierailija
507/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sentään olet saanut lapsia. Me kaikki ei saada niitä ikinä vaikka on asiat kunnossa, osataan pitää itsetämme huolta ja osaamme valita hyvän ja turvallisen elämänkumppanin. Olisit iloinen siitä mitä sinulle on suotu.

Vierailija
508/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sentään olet saanut lapsia. Me kaikki ei saada niitä ikinä vaikka on asiat kunnossa, osataan pitää itsetämme huolta ja osaamme valita hyvän ja turvallisen elämänkumppanin. Olisit iloinen siitä mitä sinulle on suotu.

Miksi et ole adoptoinut?

Vierailija
509/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysy neuvolasta apua. Täällä ihmiset on katkeria ja ilkeitä. Purkavat pahaa oloaan.

En ole katkera vaan en vain siedä ap:n kaltaisia tyhmiä ihmisiä jotka vielä pilaavat lapsensa elämän.

Vierailija
510/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella kuin naisella on aina mahdollisuus päästä elätiksi jollekkin miehelle.

Näinhän se on.

Riittää, kun pidän mieheni pillun syrjässä kiinni, ja yritän olla muut ajat hiljaa.

Vierailija
511/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy naisena saat kuitenkin aina seksiä ja parisuhteen.

Vierailija
512/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä lyttäävien vihaviestien aalto jokin reaktio siihen, ettei oikeasti tiedetä miten tilannetta voisi parantaa? 

Ap kertoi, että ex-puoliso on aivan kelvoton, saavansa elatusmaksua kelalta ja olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä, siis liian sairas töitä tekemään. 

Eikä töitä ole terveillekään tällä hetkellä, niin miten sairaille sitten.. 

Saisitte hävetä! Noinko se ottaa koville ja pelottaa, että kaikki epäonni elämässä voi osua periaatteessa keneen hyvänsä. 

Voimia ap! Myönnän suoraan, että en tiedä mikä teitä auttaisi. Jos lähellänne on ruokajakelua, niin ehkä se voisi vähän auttaa? Diakoniasta voisi myös ehkä saada jotain. 

Ei jumaliste sä olet tyhmä. Kyllä tässä vituttaa moni ap:n tyhmyys ja sekoilu. Syyttää monia narsistiksi tai persoonallisuushäiriöiseksi. Täysin päästä

Eikö tuo sun haukkuminen ala jo riittämään? Oot laittanu tänne kohta sata viestiä ja nimitellyt mua vaikka miksi! Sinä käyttäydyt kuin narsisti tai joku muu persoonallisuushäiriöinen. Luulin että teitä on monta mutta ei vissiin ole. Ylläpitoon on tehty ilmoitus asiattomasta käytöksestä. 

Ap

Vierailija
513/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ap, kysy neuvolasta apua. Täällä ihmiset on katkeria ja ilkeitä. Purkavat pahaa oloaan.

En ole katkera vaan en vain siedä ap:n kaltaisia tyhmiä ihmisiä jotka vielä pilaavat lapsensa elämän."

On sullakin ongelma. Silti roikut täällä palstalla?

Vierailija
514/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin jauhelihapaketiin 3,50eur. Missä jauhelihaa ei saa alle 7 euron/paketti (oletan, että puhutaan 400g paketista)?

Vierailija
515/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo sun haukkuminen ala jo riittämään? Oot laittanu tänne kohta sata viestiä ja nimitellyt mua vaikka miksi! Sinä käyttäydyt kuin narsisti tai joku muu persoonallisuushäiriöinen. Luulin että teitä on monta mutta ei vissiin ole. Ylläpitoon on tehty ilmoitus asiattomasta käytöksestä. 

Ap

Jahas sulla alkoi nyt harhatkin. Mä en todellakaan ole laittanut lähes sataa viestiä tähän ketjuun. Korkeintaan 20 viestiä on tässä ketjussa mun kirjoittamia. Vähä-älyinen olet kun et ymmärrä, että tässä ketjussa moni pitää sua tyhmänä. 

Vierailija
516/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Järjetön summa noin pienen lapsen ruokiin. Mulla menee ruokakauppaan n.200€/kk ja tuo sisältää myös hygieniatuotteet. Asun siis yksin ja ihan tavallista ruokaa syön. Hyödynnän paljon -30% ja ilta-alen tuotteita. Mitään valmispaskaa en syö." 

Minulla jää omaan ruokaa ehkä n. 120e//kk. Itse syön kyllä kasviksia ja salaattia vaikka lapsi ei syö. Mulla on varaa syödä yksi lämmin ateria päivässä. Lapsi syö neljä lämmintä ateriaa päivässä+välipala. Ilta-aleissa käyminen ei lapsen kanssa onnista eikä muutenkaan tarjousten perässä juokseminen. 

Ap

Laita ap esimerkki lapsesi yhden päivän syömisistä. Ja onko teillä säännölliset ruoka-ajat? 

Vierailija
517/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy toosaa niin saat ostettua sitä kalleinta jauhelihaa.

Vierailija
518/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne voi laittaa enää mitään viestiä kun tuo yksi häirikkö on kimpussa koko ajan. Sen kommentteja on täältä nyt kymmenittäin poistettu. Laitoin lapsen päivän syömiset ym. Mutta tuo häirikkö ilmiantaa nyt ihan asialliset viestit kostoksi niin ne poistuu samantien. Kiusa se on pienikin kiusa. 

Ap

Vierailija
519/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä nettikiusaamista ennen kokenut, mutta nyt koin sitten senkin. En kyllä päästä omaa lastani ennen 15v. someen. Aivan järkyttävää kiusaamista jotku harjoittaa. En voi ymmärtää... 

Ap

Vierailija
520/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tänne voi laittaa enää mitään viestiä kun tuo yksi häirikkö on kimpussa koko ajan. Sen kommentteja on täältä nyt kymmenittäin poistettu. Laitoin lapsen päivän syömiset ym. Mutta tuo häirikkö ilmiantaa nyt ihan asialliset viestit kostoksi niin ne poistuu samantien. Kiusa se on pienikin kiusa. 

Ap

En ole ilmiantanut noita kommentteja. Ihan turhaan mua syytät kaikesta. Tässä on useampi ihminen joka ei voi sietää sua. Mä olen ilmiantanut vasta näitä loppupään viestejä joissa sä sekoilet ja jauhat paskaa muista. Kuten teet nytkin.