Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (580)

Vierailija
441/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sinun sairasluettelossa ei ole mitään semmoista mikä estäisi työnteon...

Vierailija
442/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen isä ei osallistu lapsen elatukseen saa kelalta elatustuen joka lienee nykyään parisataa euroa. Lisäksi äiti saa yh korotuksen lapsilisään eli lapsilisä on n 150e. Ja tais olla jossain kohtaa valitus diabetes lääkkeestä. Lääkekatto vuodessa on n 636e/ vuosi. Turhaa valittamista ja osoittaa vain uusavuttomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään. 153 oli ainakin joskus 25 vuotiaana testin mukaan. Mitä vielä. Onko vielä jotain mitä haluat minuun purkaa? 

Ap

"Kyllä mä olen huomattavasti älykkäämpi kuin sä. En mä suhun mitään pura vaan totesin vain kylmät tosiasiat. Älykäs ihminen ei päädy kerta toisensa jälkeen alkoholistimiesten kanssa parisuhteeseen. Ihan omaa tyhmyyttä tuollainen. 

Älykäs ihminen ei myöskään luokittele toisia kirjoittajia naristeiksi tai persoonallisuushäiriöisiksi, kun nämä vain kertovat karut tosiasiat. Luulitko oikeasti saavasi paljonkin sympatiaa, kun itse olet teidät tuollaiseen liemeen saanut. 

Et muuten suuressa älykkyydesssäsi ole osannut tehdä kertaakaan lainauksia oikein tässä ketjussa. Ei vaikka vastaisit vain yhteen kommenttiin eikä monen kommentin ketjuun."

Ole ihan vapaasti älykkäämpi. Ei haittaa mua. SINÄ totesit vaan kylmät tosiasiat eli olen tyhmä ja muuta. Mitä luulet saavuttavasi tuolla haukkumisellasi!? Kohottaako se jotenkin sun egoa ja ylemmyydentunnetta? Kiva että SINÄ osaat tehdä oikeita valintoja elämässä. 

Et muuten itsekään osannut lainata tekstiä, mistä minua myös syytit 😀

Etkä Sinä älykkäänä ihmisenä osaa kirjoittaa narsisti sanaa oikein 😀

Laitoit toisenkin tosi törkeän viestin tuon jälkeen joka on nyt poistettu. 

SINÄ et täällä maailmassa päätä ketkä täällä saa elää! Tämä maailma ei pyöri sun ympärillä! Sanoit että mun lapselle parempi jos olisin sen abortoinut ja että minutkin olis! Häpeä vähän. Mitä pahaa minä tai lapseni ollaan sulle tehty? 

Mikä oikeuttaa sinut tuollaiseen henkiseen väkivaltaan (syyttelyyn, arvosteluun, aliarvioimineen, haukkumiseen, nimittelyyn, loukkaamiseen)? 

Lapseni on mulle rakas ja olen aina sen halunnut ja olen onnellinen siitä. Sekö sua risoo vai mikä sun ongelma on? En ole täällä ollut hakemassa mitään sympatiaa enkä myöskään tuota sun harjoittamaa henkistä väkivaltaa! Menee vähän aiheen yli tuo sun käytös. Kannattaako mennä hakemaan jotain apua noihin sun patoutumiis niin ei tarvi sitä vieraasiin ihmisiin purkaa. 

Ap

Vierailija
444/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti:

-esiintyy itsevarmana ja ylimielisenä

-mitätöi muita jotta voisivat tuntea itsensä tärkeämmiksi

-ei tue muita

-käyttää alentavaa tai syyttävää kieltä

-rakastaa draamaa tai lietsontaa

-tunnekylmä, ei empatiakykyä

Ap

Vierailija
445/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista. 17 sivua työttömän, sairaan, yksinäisen ja köyhän henkilön arvostelua ja elämänohjeita. Jos hän olisi kertonut olevansa sairas, työtön ja yksinäinen hän olisi saanut myötätuntoa. Mutta kun hän onkin yh, se herättää vihaa ja kaikki nämä em. asiat ovatkin hänen omaa syytään. 

Yh on tässä yhteiskunnassa alinta kastia, sellainen jota on oikeus haukkua.

T: toinen yh,työtön, yksinäinen ja sairas lisäksi mutta niitä ei lasketa kun olen yh emi kaikki on omaa vikaa

Kyllä se on ap:n oma käytös ja asenne muita kohtaan joka tässä saa ihmiset ärtymään.

Vierailija
446/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi alkaa syömään kunnon ruokaa jos ei muuta saa. Jos annetaan vaan terveellistä ruokaa, kyllä se jossain vaiheessa alkaa maistumaan. :) 

Vierailija
447/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sinun kovin tärkeää työtä tekevän kun ehdit kirjoitella tänne klo 22.15 arki- iltana

Anteeksi nyt vain, mutta oletko oikeasti noin yksinkertainen? Se, että koska kirjoittaa tänne ei kerro yhtään mitään siitä minkälaista työtä tuo kyseinen kirjoittaja tekee. Mä esim. olen sairaanhoitaja ja kirjoitan tänne tähän aikaan. Katsos kun mä teen vuorotyötä, mutta sun älyttömän typerällä logiikalla mun työ ei ole tärkeää. Samaa voit sitten ajatella myös ensihoitajista, pelastajista, poliiseista, lääkäreistä jne. 

Vierailija
448/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että olen opiskellut ja tehnyt töitä enemmän kuin edellinen kommentoija. Tällä hetkellä olen sellaisessa taloudellisessa tilanteessa ettei tarvitse tehdä töitä, sanotaan nyt että niitä on sen verran tullut tehtyä. Huvittelen tällä palstalla välillä kommentoimalla paskantärkeiden ihmisten juttuihin. Sinä lukeudut siihen joukkoon. Ai että sinua harmittaa kun huomennakin lähdet töihin kylmään aamulla ja ap saa viettää päivän lapsensa kanssa. Sinua ei odota kotiin kukaan, ja vähitellen huomaat kuinka yksin oletkaan. Otan osaa.

Joo onpa todella suuri kateuden aihe ap: tilanne. Ei hyvää päivää sun kaltaisia idiootteja. 

Vierailija
449/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin kommentteja kun lukee niin tulee olo että on varma että Suomi tulee jollan tavalla olemaan menetetty tapaus. Suurin osa hyökkää sairaan,"yksinäisen, köyhän yh äidin päälle kuin hyeenat. Suomi on vähiten empaattisimpia maita koko maailmassa ja sen huomaa jo katukuvassa.

Olen itse vuosikymmenet muissa Euroopan maissa työskennellyt, ja edelleen seuraan muiden maiden medioita. Suomi eroaa räikeästi muista.

Kuinka moni teistä haukkujista olisi valmis tekemään jotain konkreettista ap ja muiden kaltaisentansa auttamiseksi? On monia tapoja ja kanavia auttaa.

Täällä huudetaan kuinka lapsi syö jos ei muuta anneta. Ei syö jos on esim.neuroepätyypillinen. ja se on synnynnäistä johon ei kasvatuksella voi vaikuttaa. 

Vierailija
450/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tsemppiä. Jos luet näitä kommentteja toivottavasti huomaat että monet kommentoijat ovatkin sinulle kateellisia. Täällä on paljon yksinäisiä ja perheestä haaveilevia ihmisiä. Sinulla on tärkein, lapsesi. Sellaista ei kaikki saa koskaan. 

Yritä jaksaa päivä kerrallaan, tee joka päivä yksi pieni asia teidän molempien hyväksi. Olet tärkeä ja lapsesi myös. Tämä aika on raskasta, mutta hallitus toivottavasti vaihtuu ja sitä myötä moni asia. Lapsesi on vielä pieni, teillä on aikaa, nyt on tärkeintä selvitä päivä kerrallaan. 

Miten voit olla noin tyhmä?

Kukaan ei todellakaan ole ap:lle kateellinen. Vain joku päävikainen kuvittelee tuollaista. Kyllä mulla on lapsi ja olen ollut todella pienituloinen yh joten tiedän mitä on olla köyhä. Ei ole todellakaan mitään kateuden aihetta köyhyydessä. 

Kritisointi ja kyseenalaistaminen ei tarkoita kateutta.

Vierailija
451/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin kommentteja kun lukee niin tulee olo että on varma että Suomi tulee jollan tavalla olemaan menetetty tapaus. Suurin osa hyökkää sairaan,"yksinäisen, köyhän yh äidin päälle kuin hyeenat. Suomi on vähiten empaattisimpia maita koko maailmassa ja sen huomaa jo katukuvassa.

Olen itse vuosikymmenet muissa Euroopan maissa työskennellyt, ja edelleen seuraan muiden maiden medioita. Suomi eroaa räikeästi muista.

Kuinka moni teistä haukkujista olisi valmis tekemään jotain konkreettista ap ja muiden kaltaisentansa auttamiseksi? On monia tapoja ja kanavia auttaa.

Täällä huudetaan kuinka lapsi syö jos ei muuta anneta. Ei syö jos on esim.neuroepätyypillinen. ja se on synnynnäistä johon ei kasvatuksella voi vaikuttaa. "

Kiitos asiallisesta kommentista! 🙂

Ap

Vierailija
452/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään. 153 oli ainakin joskus 25 vuotiaana testin mukaan. Mitä vielä. Onko vielä jotain mitä haluat minuun purkaa? 

Ap

Kyllä mä olen huomattavasti älykkäämpi kuin sä. En mä suhun mitään pura vaan totesin vain kylmät tosiasiat. Älykäs ihminen ei päädy kerta toisensa jälkeen alkoholistimiesten kanssa parisuhteeseen. Ihan omaa tyhmyyttä tuollainen. 

Älykäs ihminen ei myöskään luokittele toisia kirjoittajia naristeiksi tai persoonallisuushäiriöisiksi, kun nämä vain kertovat karut tosiasiat. Luulitko oikeasti saavasi paljonkin sympatiaa, kun itse olet teidät tuollaiseen liemeen saanut. 

Et muuten suuressa älykkyydesssäsi ole osannut tehdä kertaakaan lainauksia oikein tässä ketjussa. Ei vaikka vastaisit vain yhteen kommenttiin eikä monen kommentin ketjuun.

Lopeta ilkeily! Ole

Kylmien ja karujen tosiasioiden esille tuominen ei ole ilkeilyä. Ap:lla on monta syytä katsoa peiliin. Esittää uhria, mutta paljosta saa syyttää myös itseään.

Vierailija
453/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha pas kaa, ettei isä osallistu lapsen elatukseen. Saat lapsilisän tuplana.

Lapsilisän tuplana? Mistä lähtien tuollainen on ollut?

Se, että yhteiskunta maksaa ap:lle lapsilisän yh-korotuksineen ja elatustuen ei tarkoita sitä, että isä osallistuu lapsen elatukseen.

Vierailija
454/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olet paöjon kertonut, mutta kerro vielä tämäkin,  että mikä on sun pituus ja paino. 

Vierailija
455/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut totaali yksinhuoltaja ja ei todella lapsen vaatteisiin mennyt tuollaisia summia. Silti lapsi oli hyvin puettu ja siitä tuli kiitoksia monilta tahoilta. Ap on vasn yksinkertainen ja avuton taloustaidoissa ja elämänhallinnassa. Tai yksinkertaisesti trolli.

Vierailija
456/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön summa noin pienen lapsen ruokiin. Mulla menee ruokakauppaan n.200€/kk ja tuo sisältää myös hygieniatuotteet. Asun siis yksin ja ihan tavallista ruokaa syön. Hyödynnän paljon -30% ja ilta-alen tuotteita. Mitään valmispaskaa en syö.

Vierailija
457/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helkutissa köyhä ihminen ostaa naudan jauhelihaa?!?

Vierailija
458/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se sama(458 ja 459) jaksaa jatkaa vaan solvaamista. Kuin pitkään vielä jaksat? Väitätkö että tuo sun haukkuminen on ihan terveen ihmisen käytöstä? 

Ap

Vierailija
459/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut totaali yksinhuoltaja ja ei todella lapsen vaatteisiin mennyt tuollaisia summia. Silti lapsi oli hyvin puettu ja siitä tuli kiitoksia monilta tahoilta. Ap on vasn yksinkertainen ja avuton taloustaidoissa ja elämänhallinnassa. Tai yksinkertaisesti trolli."

Niin olet ollut minä vuonna? Ymmärrätkö kuinka paljon kaikki on kallistunut nykyään. Ostin lapselle kirppiksellä talvihaalarin 25e ja talvikengät alennuksesta 50e. Ne tekee jo yht. 75e. Lapselle pitää ostaa joka kausi uudet ulkovaatteet ja kengät. Sama talvihaalari ei mahdu enää vuoden päästä. Lisäksi täytyy ostaa käsineitä, päähineitä, sukkia, sukkahousuja, alusvaatteita, yövaatteita, villavaatteita, kerrastoja ja sisävaatteita. Lapsi kasvaa koko ajan. Kirppikselläkin ne maksaa. Ei me mistään ilmaisia vaatteita saada eikä kukaan niitä meille osta. 

Ap

Vierailija
460/580 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä pois viina, huumeet ja seksilelut, höppänä.