HS: Hallitus pyrkii rajaamaan tai estämään kokonaan Coop, Xtra, Pirkka ja muiden halpamerkkien myynnin kaupoissa
https://www.hs.fi/visio/art-2000011773164.html
Köyhien nöyryytys ei ole täydellinen kunnes voi pakottaa heidät ostamaan kalleimmat mahdolliset tuotteet siten ettei raha enää riitä koko kuun ruokiin.
Kommentit (1034)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikottia vaan kehiin sitten entistä enemmän ja jätän ylihintaiset tuotteet ostamatta. Siinä sitten ihmettelevät ostovoiman loppua ja voitas saada jo ostovoiman maailmanloppu tälle kyykytykselle
Ruoka laajana kategoriana on vaan pirun hankala tuoteryhmä boikotoitavaksi, kun suurin osa tarvitsee sitä välttämättä elääkseen eikä vaihtoehtojakaan ole.
Ainakin voi boikotoida mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita. Mä kävin jo palstan innoittamana Alanya Marketissa katsomassa valikoimaa ja riittävän hyvä valikoima mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmiset syö sit terveellisemmin. Ilmaista ravintoterapiaa ihmisille.
Terveellisemmin? Ei makaroni ja makkara mitään terveellistä ole. Halpaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt ihmiset eivät saisi enää itse päättää ostaisivatko he halvempaa ruokaa, vai ostaivatko ne kalliinpaa ruokaa.
Juuri näin. Vakaasti kohti totalitaristista fasismia tässä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää keskittää ostoksiaan Lidliin.
Siellähän 3/4 tuotteista on kaupan omia merkkejä.
No eikä ole.
Kyllä on.
Lidlin tullessa Suomeen sehän oli kohun aihe, kun sieltä ei saanut ensinkään niitä tuttuja MERKKEJÄ kuten Juhla Mokkaa ja Fazerin Sinistä, joihin härmän mummot olivat tottuneet. Paine oli kovaa ja kuluttajat vaativat myös Lidliin tuttuja MERKKIRUOTTEITA kaupan omien merkkien rinnalle ja ketjun oli sitten siihen taivuttava vaikka muualla se keskittyy pääasiassa omiin tuotemerkkeihinsä. Ovat ne silti edelleen täälläkin pääroolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikottia vaan kehiin sitten entistä enemmän ja jätän ylihintaiset tuotteet ostamatta. Siinä sitten ihmettelevät ostovoiman loppua ja voitas saada jo ostovoiman maailmanloppu tälle kyykytykselle
Ruoka laajana kategoriana on vaan pirun hankala tuoteryhmä boikotoitavaksi, kun suurin osa tarvitsee sitä välttämättä elääkseen eikä vaihtoehtojakaan ole.
Ainakin voi boikotoida mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita. Mä kävin jo palstan innoittamana Alanya Marketissa katsomassa valikoimaa ja riittävän hyvä valikoima mulle.
No hyvä sulle. Suurimmassa osassa Suomea ei kuitenkaan ole vaihtoehtoja. K, S ja Lidl löytyy korkeintaan säädyllisen esim. tunnin automatkan sisältä, ei muuta.
Coop, extra, kotimaista, pirkka- nämä ovat syy suomen maatalouden ja viljelyn ahdinkoon, koska polkevat tuottajahintoja alas ja kotimaista marjat esimerkiksi niitä puoliksi raakoja puolukoita, jotka on joku ulkomailta rahdattu nälkiintynyt poiminut suomen metsistä ja asunut ihmisasunnoksi sopimattomissa parakeissa jotain kalanpäitä syöden. Tätäkö haluatte tukea ? Esimerkiksi valio on tutkitusti se maitotuotteiden toimittaja, joka maksaa parhaan hinnan tuottajalle.
Minä ainakin olen jo pitkään äänestänyt ostoskäyttäytymiselläni suomen ruuantuotannon puolesta- on toki erittäin ikävää, jos kaikilla ei ole siihen varaa mutta on silti väärin alkaa boikotoida suomen tuottajia kun taustalla on kaupan oma perseily. Jättäkää siis ostamatta juurikin ne coop, extra, pirkka ja kotimaista- tuotteet niin saadaan ehkä joskus tämä maa takaisin oikeille raiteille. Maatalouden ja viljelyn kannattavaksi tekeminen kasvattaa myös työpaikkoja.
Järki käteen älkääkä boikotoiko vääriä tahoja kauppojen tekemän ryöstön takia.
Vierailija kirjoitti:
Coop, extra, kotimaista, pirkka- nämä ovat syy suomen maatalouden ja viljelyn ahdinkoon, koska polkevat tuottajahintoja alas ja kotimaista marjat esimerkiksi niitä puoliksi raakoja puolukoita, jotka on joku ulkomailta rahdattu nälkiintynyt poiminut suomen metsistä ja asunut ihmisasunnoksi sopimattomissa parakeissa jotain kalanpäitä syöden. Tätäkö haluatte tukea ? Esimerkiksi valio on tutkitusti se maitotuotteiden toimittaja, joka maksaa parhaan hinnan tuottajalle.
Minä ainakin olen jo pitkään äänestänyt ostoskäyttäytymiselläni suomen ruuantuotannon puolesta- on toki erittäin ikävää, jos kaikilla ei ole siihen varaa mutta on silti väärin alkaa boikotoida suomen tuottajia kun taustalla on kaupan oma perseily. Jättäkää siis ostamatta juurikin ne coop, extra, pirkka ja kotimaista- tuotteet niin saadaan ehkä joskus tämä maa takaisin oikeille raiteille. Maatalouden ja viljelyn kannattavaksi tekeminen kasvattaa myös työpaikkoja.
Järki k
Ei näitä köyhiä vasemmistolaisluusereita kiinnosta täällä syökö ne ite ees terveellisesti tai saako suomalainen maanviljelijä kunnon korvausta työstään. Ne on vaan niin itsekkäitä et mun pitää saada halpaa ruokaa mun työttömyyskorvauksella ja millään muulla ei oo väliä.
"Ei näitä köyhiä vasemmistolaisluusereita kiinnosta täällä syökö ne ite ees terveellisesti tai saako suomalainen maanviljelijä kunnon korvausta työstään. Ne on vaan niin itsekkäitä et mun pitää saada halpaa ruokaa mun työttömyyskorvauksella ja millään muulla ei oo väliä."
Juuri näin, ikävä kyllä he sahaavat myös omaa oksaansa jos boikotoivat väärää tahoa kuten uhkaavat.
Toivottavasti valtion päättäjät osaavat perustella asian juurta jaksain kaikille niillekin, jotka otsikoita lukien tekevät hätäisiä johtopäätöksiä vääriin oletuksiinsa perustuen.
Valtion idea ei ole siis nostaa ruuan hintaa, vaan pyrkiä saamaan se Suomalainen ruoka samalle viivalle näiden halpamerkkien kanssa.
Kaikkien etuhan se on jos joskus saadan kohtuuhintaista Suomalaista ruokaa, jossaei ole esimerkiksi kasvisuojelumyrkkyjä tai antibiootteja, ja lisäksi työpaikkojakin syntyy tämän myötä.
Asia on myös huoltovarmuuskysymys: jos Suomen ruuantuotanto menee vielä heikommaksi, meemme saa mistään ruokaa esim sodan syttyessä.
Järki käteen ja miettikää kokonaisuutta älkääkä jotain 50sentin säästöjä. Toivottavasti talouskin tästä vielä nousee.
Vierailija kirjoitti:
"Ei näitä köyhiä vasemmistolaisluusereita kiinnosta täällä syökö ne ite ees terveellisesti tai saako suomalainen maanviljelijä kunnon korvausta työstään. Ne on vaan niin itsekkäitä et mun pitää saada halpaa ruokaa mun työttömyyskorvauksella ja millään muulla ei oo väliä."
Juuri näin, ikävä kyllä he sahaavat myös omaa oksaansa jos boikotoivat väärää tahoa kuten uhkaavat.
Toivottavasti valtion päättäjät osaavat perustella asian juurta jaksain kaikille niillekin, jotka otsikoita lukien tekevät hätäisiä johtopäätöksiä vääriin oletuksiinsa perustuen.
Valtion idea ei ole siis nostaa ruuan hintaa, vaan pyrkiä saamaan se Suomalainen ruoka samalle viivalle näiden halpamerkkien kanssa.
Kaikkien etuhan se on jos joskus saadan kohtuuhintaista Suomalaista ruokaa, jossaei ole esimerkiksi kasvisuojelumyrkkyjä tai antibiootteja, ja lisäksi työpaikkojakin syntyy tämän myötä.
Asia on myös
Oikeastiko kuvittelet, että kaupat eivät jatkossakin ottaisi tarpeeksi katetta itselleen? Jos muut maidot poistuu valikoimista tai Pirkan maidosta maksetaan tuottajalle sama kuin Valion maidosta, niin sitten kuluttajan pitää maksaa aina Valion maidon hinta. Tässä voi olla ihan kaunis ajatus takana, mutta fakta on, että kuluttajan kukkarosta se tullaan ottamaan eikä keskusliikkeiden.
"Oikeastiko kuvittelet, että kaupat eivät jatkossakin ottaisi tarpeeksi katetta itselleen? Jos muut maidot poistuu valikoimista tai Pirkan maidosta maksetaan tuottajalle sama kuin Valion maidosta, niin sitten kuluttajan pitää maksaa aina Valion maidon hinta. Tässä voi olla ihan kaunis ajatus takana, mutta fakta on, että kuluttajan kukkarosta se tullaan ottamaan eikä keskusliikkeiden."
No siihenhän tuo päätös juurikin tähtää, että nuo halpamerkit eivät enää määritä tuottajahintoja, eikä kauppa pääse määräämään yksin asiasta. Totta kai kaupat aikoo tehdä jatkossakin voittoa, mutta ei ole oikein että vuodesta toiseen on tuottajan saama korvaus pienentynyt ja esimerkiksi k-ryhmän kauppiaat ovat nostaneet mukavia potteja omaan taskuunsa.
Mielestäni tässä on epäkohta joka pitää korjata juurta jaksain ja ymmärrän kyllä yleisen huolen siitä, että hinnat karkaavat käsistä. Se, että jätetään Suomalaisen tuottajan reilusti tuottama tuote kauppaan, antaa kaupalle ihan väärän signaalin- tuossa kohtaa kaupat sitten alkavat perustella valikoimaansa kuluttajakäyttäytymisen muutoksella.
Kuinka moni on edes huomannut, että kauppa on vääristellyt hintoja jo pitkään? Esimerkiksi ennen kotimaista- tuotesarjan tuloa maitojen välillä ei ollut litrahintaeroa- kun kotimaista maito tuli, s-ryhmä nosti valion maidon hintaa ja laski tuottajille maksettavaa korvausta myyden samalla suomen maatilojen työvoimaa halpuutettuun hintaan. Ja suuri joukko riensi heti halvemman perässä ostamaan kotimaista- maitoa, jonka kanssa alun perin oli ihan saman hintaista se reilumpi valion maito.
Sama toistui monen tuotteen kohdalla kun coop tuli, siinä tosin erona ettö moni tuote poistui kokonaan ja tilalle jäi pelkkä coop.
Sitäkö te halpuutuksen perään huutajat haluatte? Tappaa kilpailun ja antaa kaupoille enemmän valtaa? Tappaa suomalaisen ruuantuotannon? Miettikää edes kerran omaa napaanne pidemmälle.
Nro 991: Mä ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat ja myös sen, että tarkoituksena olisi saada enemmän rahaa tuottajille. En silti jaksa uskoa, että vaikkapa K-Menun jauhelihan poistuttua valikoimista Snellmannin tai Atrian jauhelihan hinta laskisi. Ruuan hinta kun ei Suomessa laske ja jos jotain "halpuutuksia" tuleekin, kaupat hoitaa sen niin, että ensin nostetaan hintaa ja sen jälkeen "halpuutetaan", jolloin kuluttaja maksaa edelleen sen saman summan kuin ennen "halpuutustakin".
Mua itseäni ei tämä mahdollinen uudistus tule koskemaan muutoin kuin ehkä saatan vähentää kulutustani vielä nykyisestäkin. Taisin kirjoittaa jo aiemmin tähän ketjuun (tai johonkin toiseen aihetta koskebaan), että jos palaan lapsuuteni 1960-luvun ruokavalioon, mun ruokamenoni tulevat olemaan vain 1/3 nykyisestä. Mutta ymmärrän silti, että jos jollain on esimerkiksi vain 10 euroa rahaa, niin se raha ei muutu edes 11 euroksi vain sillä, että nuo halpismerkit poistuu tai halpismerkkien hinnat nousee. Joidenkin kohdalla se voi tarkoittaa, että Pirkan maidon sijasta ostetaan kalliimpaa Valion maitoa, mutta sen aiemmin ostetun täysjyvämakaronin sijasta sitten ostetaankin vain tavallista perusmakaronia ja K-Menun jauheliha vaihtuu HK:n siniseen. Ja täysjyvämakaronia ja jauhelihaa ostetaan vain silloin, jos ne on tarjouksessa JA halvempia kuin perusmakaroni ja HK:n sininen.
Ihan sama, tuonti elintarvikkeet ja vihannekset/hedelmät ovat edelleen halpoja ja pitäydyn niissä.
Vierailija kirjoitti:
Järki k
Höpötystä. Ei kukaan tuottaja myy tiettyyn merkkiin sitä raaka-ainetta. Toisaalta emme tiedä valmistalo Valio Pirkkaa. Sinulle kuten isolle osalle tuntuu olevan kovin vaikea käsittää tämä kaupan merkkien kokonaisuus.
Kaupan oligopoli ja markkinat maataloustuotteissa ovat ongelma, mutta ei se omien merkkien syytä mitenkään ole saati siihen kohdistuvilla markkinarajoitteilla ratkea. Päin vastoin. Tuottajahinnat ovat jatkossakin yhtä huonot mutta ruoka marketissa kuluttajalle kalliimpaa. Tuottajahinnat eivät määräydy jonkin tuotemerkin tai kategorian hinnoittelun perusteella.
No onhan se huomattu monessa muussakin asiassa, että Suomalaista keskivertoa vasemmiston kannattajaa ei kiinnosta ruuassa tai missään muussakaan eettisyys tai se onko joku kestävästi tuotettu. Hinta määrittää kaiken ja sehän tämän maan viekin lopulta perikatoon.
Tilatkaa lisää temusta ja ostakaa vaan sitä belgialaista lihaa sekä aasiassa tuotettuja kasviksia- mutta menkää sitten muualle ulisemaan kun suomalaista ruokaa ei enää saa tai se maksaa entistä enemmän.
Tällä uutisoidulla uudistuksellahan pyritään siihen että kauppa ei saisi vääristää kilpailua tällä tavalla miten se nyt on sitä tehnyt.
Kauppojen asema ja katteet ovat liian suuret nyt. Toivottavasti kauppojen määräysvaltaa ruoan markkinahinnasta saadaan suitsittua ja todella toivon, että tulee lisää kilpailua, jotta nykyisten liian suuri valta saadaan kuriin.
Suomalaisen kestävästi tuotetun ruuan alv veron voisi poistaa kokonaan ja lisäksi asettaa maaseudun tuottajille kohtuullinen kulukorvausvaatimus ilman kaupan sekaantumista asiaan.
Vaatii isoja rohkeita muutoksia mutta todella toivon että tämä uudistus ei jää taas miksikään kaupan mielistelyksi.
Ymmärrän huolen hinnoista mutta uudistuksia tarvitaan paljon.
Kyllä noissa kaupan omissakin merkeissä on kotimaan raaka.aineistakin valmistettuja tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa kaupan omissakin merkeissä on kotimaan raaka.aineistakin valmistettuja tuotteita.
On esim kasviksia mutta ne on ostettu sillä poljetulla hinnalla- "joko myyt puoleen hintaan tai annat satosi jäädä pellolle" Ei kovin reilua?
Lidl on erittäin tyytyväinen, jos tuo toteutuu. Kohta täällä on Aldi ketju myös.
Norjassa on Coop-kauppoja, miksi suomessa ei ole?
Nro 995: Katsoin just yhden Citymarketin verkkokaupasta kevytmaitoja. Pirkan 0,99 €/l, Arlan 1,14 €/l, Valion 1,34 €/litra ja Juustoportin 1,65 €/l. Jos Pirkka poistuu, ajattelitko, että Arla, Valio tai Juustoportti laskee oman maitolitransa hintaa? Melkeinpä veikkaan, että Arlan maitolitran hinta voisi nousta 10 senttiä ja se olisi silti sen jälkeenkin edullisin maito. Vai ajattelitko, että tulisi sitten muualta Euroopasta tai vaikka Ruotsista tai Virosta meidän kahteen duopoliin lisää eri valmistajien maitoja? No jaa, ehkä voisikin tulla....vaikka hintaan 0,99 €/l.
"Koska Instagram-kuva sanoo niin, niin sen on pakko olla totta" 🤦
Olin joskus kasvissyöjä ja söin parhaillaan normaalisti 2 kiloa tuoreita kasviksia päivässä.
On pitänyt rajoittaa nimenomaan kasvisten ostoa. Ruoka-avussakaan ei mitään kasviksia ja täyslihoja juuri ole. Oon kummallakin puolella työttömänä ja eniten sinne tulee leipää, pullaa, irtopistetuotteita. Itse vältän vehnää koska siitä tulee huono olo ja varmaan onnekseni, oon syömisongelmainen ja reagoin kaikkeen syömättömyydellä eli pysyn hoikkana. Mutta se epäterveellinen on halpaa ja köyhä ja nälkäinen syö sitä, mitä se saa. Ei mulla ole hirveästi varaa valita niin kauan kuin en töitä saa. Mäkin noukin sieltä välistä ruokaa, joka päiväystensä puolesta oikeasti pitäisi heittää roskiin.
Kesällä poimin mustikoita ja mun mielestä on hullua, että jotkut maksaa niistä 50-60e/ämpäriltä.
Muistelen, että joskus spagettia sai kaksi kiloa eurolla ja makaronia 8 pussia toisella.
Mulla on muuten ainakin kolme lääkettä nostanut ruokahalun tolkuttomaksi tai muuten vaikuttanut jaksamiseen ja aineenvaihduntaan, mielialalääkkeitä joutuu syömään tosi suuri osa. (Ja ei, esim sokeriaineenvaihdunta ja maksaentsyymien toiminta ei ole sitä enää itsekurista kiinni).
Tää on ihmeellistä kun aina joku toinen tietää parhaiten mitä, miksi ja miten muut syö ja elää.
Että haista nyt jo v......ttu