Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastatteluun valmistautuminen ja siinä epäonnistuminen

Vierailija
01.02.2026 |

Sanotaan, että työhaastatteluun pitäisi valmistautua miettimällä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. N, ihan hyvä neuvo, mutta mitäs sitten pitäisi tehdä, kun ei sen miettimisajan kanssakaan keksi mitään kelvollisia vastauksia.

Vaikka miettisin miten pitkään tahansa, en edelleenkään osaa perustella, nyt esimerkiksi vaikka miksi juuri minut pitäisi valita kaikkien muiden osaavien työnhakijoiden joukosta, tai antaa mitään esimerkkejä tehtävistä ja tilanteista joissa olen loistanut aiemmissa työpaikoissani (niitä kun ei ole kerta kaikkiaan ollut ja työni on ollut sitä samaa jatkuvaa rutiinia)

Ja sama kaiken muun kanssa. Hyviä vastauksia pitäisi keksiä, mutta tuntuu kuin aivoni menisivät jotenkin lukkoon, kun koitan edes miettiä koko asiaa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras työhaastatteluni oli vuosia sitten. Tapasin aamulla tulevan pomon, kierreltiin työpaikka, käytiin syömässä tulevien työkavereitten kanssa, sitten kierreltiin lisää ja höpistiin pomon konttorissa ja sitten käytiin vielä kahvilla. Mitään "virallista haastattelua" ei pidetty. Tulin lopulta hyvänä kakkosena maaliin, mutta muistan edelleen lämmöllä tätä puljua ja nyt jo pitkään eläkkeellä ollutta pomomiestä.

Vierailija
62/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin taas pitkästä aikaa työpaikkailmoituksia, ja alkoi oksettaa. Kaikkea saatanan huoraamista ja teerenpeliä pitäisi harrastaa ja videoesittelyjä itsestä. Pitäkööt paskansa.

onhan tämä valtava työttömien määrä iloinen asia työnantajille. työnantajat saavat nöyryyttää työnhakijoita ja nauravat niiden perseennuolemiselle ja videoesittelyille.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain juuri uuteen työpaikkaan ja sain sen (en ollut tosin työttömänä, vaan jo toisessa työssä). Lähetin cv:n, johon oikeasti mietin asiat ja kehuin itseäni (myös tekoälyä kannattaa hyödyntää tässä, jos tuntuu ettei itse osaa!) ja hakemuksen. Pääsin videohaastatteluun ja ennakkoon valmistauduin ainoastaan miettimällä vahvuuteni. Ensimmäinen kysymys oli, että kerro itsestäsi. En kertonut, että olen iloinen ja mukava ja sosiaalinen jne vaan kerroin mitä olen tehnyt työkseni viimeiset yli 10v ja miten olen onnistunut siinä ja kehuin saavutuksiani (tämä on usein meille suomalaisille hankalaa, mutta tämä on se hetki, kun niin pitää uskaltaa tehdä!). Sitten juteltiin työnkuvasta yleisesti ja kerroin mitkä minusta voisivat tuntua haastavilta asioilta, mutta miten olen ratkaissut ko.tyyppiset asiat edellisessä työssäni. Juttelin iloisesti ja nauroinkin välillä. Haastattelun lopuksi kerroin ilman kysymystä, että olen kiinnostunut ko.työstä ja uskoisin pärjääväni siinä oikein hyvin. Sain paikan.

Tsemppiä kaikille työn hakijoille!

Vierailija
64/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin taas pitkästä aikaa työpaikkailmoituksia, ja alkoi oksettaa. Kaikkea saatanan huoraamista ja teerenpeliä pitäisi harrastaa ja videoesittelyjä itsestä. Pitäkööt paskansa.

Tällaista henkilöä kukaan ei haluakaan töihin, se on aivan selvä. Myrkyllinen, täynnä negatiivisuutta, on vain ajan kysymys, koska kaikki sisällä painekattilana kiehuva ppasska räjähtää ympäriinsä.

Tiedoksi, kaikki se negatiivinen, mitä näet, on tosiasiassa sinun sisälläsi. Sinä tuotat sitä negatiivisuutta ja myrkytät ympäristösi.

Ja kissan paskat! Ne alistajat ja vallan väärinkäyttäjät, jotka kyykyttävät työnhakijoita ovat ne myrkyttäjät ja kaiken negatiivisuuden alku ja juuri.

Vierailija
65/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista henkilöä kukaan ei haluakaan töihin, se on aivan selvä. Myrkyllinen, täynnä negatiivisuutta, on vain ajan kysymys, koska kaikki sisällä painekattilana kiehuva ppasska räjähtää ympäriinsä.

Tiedoksi, kaikki se negatiivinen, mitä näet, on tosiasiassa sinun sisälläsi. Sinä tuotat sitä negatiivisuutta ja myrkytät ympäristösi.

Ja kissan paskat! Ne alistajat ja vallan väärinkäyttäjät, jotka kyykyttävät työnhakijoita ovat ne myrkyttäjät ja kaiken negatiivisuuden alku ja juuri.

Se on juuri näin. Aika kornia ja kansinaismoralistista touhua. Työnhakumenetelmät ja siihen liittyvä alistamiskulttuuri täyttää itse asiassa rasismin tunnusmerkit. Veikkaan, että se mitä nyt pidetään normaalina on muutamassa vuosikymmenessä raskaasti kriminalisoitu. Aivan kuten perinteinen rasismi tänä päivänä.

Vierailija
66/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet tuossa se suurin ongelma. Onneksi tuolla asenteella et tule töitä saamaan, ja ei kukaan sinun kanssasi töitä haluaisi edes tehdä.

Vierailija
67/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni, ap?

Vierailija
68/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistiset boss-momit astuvat vielä Siperian junaan ja se on ikuiset hyvästit täältä meidän kotoa! Menköön omiin koteihinsa.

Vierailija
69/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta joissakin töissä voi olla hyötyäkin siitä, että jaksaa tehdä rutiinitöitä. Vai kaipaatko uusissa töissä tähän muutosta, että olisi rutiinien lisäksi muutakin? Kaipaatko haastavampia töitä? 

Vierailija
70/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet tuossa se suurin ongelma. Onneksi tuolla asenteella et tule töitä saamaan, ja ei kukaan sinun kanssasi töitä haluaisi edes tehdä.

Olet todella positiivinen ihminen. 

Vierailija
71/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa viestiin 69.

Mun mielestä, jos kokee tehneensä rutiinitöitä, tai kokee ettei ole saanut käyttää ihan koko potentiaaliaan, niin voihan sitä kertoa tehtävistä,  jotka kiinnostaisivat tai vahvuuksistaan, joita tietää olevan olemassa, mutta ei ole vielä saanut hyödynnettyä niin paljon kuin haluaisi, mutta joista voisi olla hyötyä tulevissa tehtävissä.

Vierailija
72/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa viestiin 69.

Mun mielestä, jos kokee tehneensä rutiinitöitä, tai kokee ettei ole saanut käyttää ihan koko potentiaaliaan, niin voihan sitä kertoa tehtävistä,  jotka kiinnostaisivat tai vahvuuksistaan, joita tietää olevan olemassa, mutta ei ole vielä saanut hyödynnettyä niin paljon kuin haluaisi, mutta joista voisi olla hyötyä tulevissa tehtävissä.

Se potentiaali, jota "ei ole saanut hyödynnettyä" on käytännössä potentiaalinen uhka esihenkilölle. Itselläni on useasti potentiaalin hyödyntäminen tyssännyt siihen, että se olisi ollut päällikön varpaille astumista, ja sellainenhan ei sovi alkuunkaan. Pitää pysyä kiltisti lestissään ja olla alistettuna.

Vierailija
73/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano vaikka, että sulle on helppo sopeutua rutiininomaisiin tehtäviin - jos hakemasi tehtävä on rutiininomaista kuten entisetkin työt. Käännä positiiviseksi se!

Vierailija
74/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa viestiin 69.

Se potentiaali, jota "ei ole saanut hyödynnettyä" on käytännössä potentiaalinen uhka esihenkilölle. Itselläni on useasti potentiaalin hyödyntäminen tyssännyt siihen, että se olisi ollut päällikön varpaille astumista, ja sellainenhan ei sovi alkuunkaan. Pitää pysyä kiltisti lestissään ja olla alistettuna.

Tämä. Itse olen törmännyt nyt töitä hakiessa tähän, että on jäänyt fiilis, ettei tullut valituksi, kun haastattelija on kokenut minut uhkana omalle asemalleen. Esihenkilönä ollut itsekin, haastatelut menneet kaikin puolin hyvin jne. ja sitten valituksi tullut selvästi epäpätevämpi hakija, niin pistää miettimään...

Vierailija
75/75 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! "Tämä. Itse olen törmännyt nyt töitä hakiessa tähän, että on jäänyt fiilis, ettei tullut valituksi, kun haastattelija on kokenut minut uhkana omalle asemalleen. Esihenkilönä ollut itsekin, haastatelut menneet kaikin puolin hyvin jne. ja sitten valituksi tullut selvästi epäpätevämpi hakija, niin pistää miettimään..."

Ihan samat fiilikset! Jos se haastattelija on tuleva esimies, niin on todellakin syytä varoa mitä sanoo. Jos vaikutat liian hyvältä, niin sinut hylätään armotta. Se tuleva esimies ei ajattele muuta, kuin että millaisen alaisen haluaa ja sen, että tämä varmasti pysyy nöyränä alaisena ja vieläpä hyödyntää tämän esimiehen omaa urakehitystä. Tämä on niin nähty kuvio!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi