Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin treenata flunssan jälkeen

Vierailija
01.02.2026 |

On kestänyt flunssa ja yskä kohta 2 viikkoa. En ollut ennen sairastumista erityisen hyvässä kunnossa. Kuinka kauan pitää odottaa, että uskaltaisin treenata esim. painoilla? Haluaisin lenkkeillä, mutta keuhkot eivät kestä. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä kiitos

Vierailija
2/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun voimat riittää. Eli jos olet heikkona, niin silloin ei treenata, kesti tauti mitä kesti. Jos taas voimia on ja treeni tuntuu "hyvältä", niin sitten voi treenata. Itse olen treenannut flunssassa koko taudin ajan, ja sitten toisaalta pitänyt viikonkin tauon, jos olo on ollut huono. Ihan siis omaa kehoa kuuntelemalla.

Vierailija
4/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinkun se itseltä siltä tuntuu, eihän sitä muut voi tietää.

Vierailija
5/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun oireita ei ole enää kaulan alapuolella. Ootko varma, ettei toi yskä ole jo virkayskää?

Vierailija
6/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun voimat riittää. Eli jos olet heikkona, niin silloin ei treenata, kesti tauti mitä kesti. Jos taas voimia on ja treeni tuntuu "hyvältä", niin sitten voi treenata. Itse olen treenannut flunssassa koko taudin ajan, ja sitten toisaalta pitänyt viikonkin tauon, jos olo on ollut huono. Ihan siis omaa kehoa kuuntelemalla.

Yritän ensi alkuun siis tehdä kevyesti. Minulla on sitkeä yskä ja flunssa, mutta muuten en koe olevani petipotilas. Pitäisi olla viikon päästä "ok kunnossa", etten esim.  yski ja niiskuta kaiken aikaa. 

Vierailija
7/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinkun se itseltä siltä tuntuu, eihän sitä muut voi tietää.

No niimpä ja mitäpä sitä täältä kyselemään.

Vierailija
8/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenitaukoa sairastamisen verran

9/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan kunnolla levätä tartuntatautien jälkeen ja sitten aloittaa kuntoilu kevyesti. En osaa sanoa mitään tarkkaa aikaa, mutta kiirehtiä ei kannata.

Luin aiheesta tutkimuksia sairastuttuani koronaan vuonna 2023. Liian nopeasti aloitettu kuntoilu tai muu rasitus lisää oireiston pitkittymisen todennäköisyyttä, etenevän tulehduksen ja ymmärtääkseni myös autoimmuunireaktioiden todennäköisyyttä tartuntataudeissa.

MS-tautia sairastavana liikunnan harrastajana otin tämän vakavasti ja otin rauhallisesti melkein kuukauden ajan koronan jälkeen. Olin henkisesti valmistautunut ongelmiin, mutta toivuinkin nopeasti ja täysin. Flunssan jälkeen ei kuitenkaan ihan kuukautta tarvinne levätä.

Vierailija
10/10 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vetää salitreeniä ja saada sydäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi