Työhaastatteluun valmistautuminen ja siinä epäonnistuminen
Sanotaan, että työhaastatteluun pitäisi valmistautua miettimällä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. N, ihan hyvä neuvo, mutta mitäs sitten pitäisi tehdä, kun ei sen miettimisajan kanssakaan keksi mitään kelvollisia vastauksia.
Vaikka miettisin miten pitkään tahansa, en edelleenkään osaa perustella, nyt esimerkiksi vaikka miksi juuri minut pitäisi valita kaikkien muiden osaavien työnhakijoiden joukosta, tai antaa mitään esimerkkejä tehtävistä ja tilanteista joissa olen loistanut aiemmissa työpaikoissani (niitä kun ei ole kerta kaikkiaan ollut ja työni on ollut sitä samaa jatkuvaa rutiinia)
Ja sama kaiken muun kanssa. Hyviä vastauksia pitäisi keksiä, mutta tuntuu kuin aivoni menisivät jotenkin lukkoon, kun koitan edes miettiä koko asiaa.
Kommentit (37)
Toisaalta ihan paras ja totuudenmukainen työhaastattelu mennä spontaanisti ilman sen kummempia valmistautumisia, se on rehellisin haastattelu.
Itse korostan ammattitaitoani ja halua oppia uutta, kehittyä ammatissani.
Kuvaa motivaatiotasi, halua sitoutua tähän tehtävään ja kehittyä siinä. Tunnista realistisesti vahvuutesi ja myös, missä haluat kehittyä. Älä keskity liikaa ja vain itseesi, vaan ole kiinnostunut hakemastasi tehtävästä ja haastattelijoista.
Ole kohtelias, avoin ja muista kiittää haastattelukutsusta, katsoa silmiin ja hymyillä ja antaa mukava tasapainoinen vaikutelma.
Jos haastattelussa kysytään vahvuuksiasi, niin kuin kysytään, niin varaudu kertomaan esimerkkejä. Jos kerrot olevasi vaikkapa nopea oppimaan uutta, niin kerro jokin esimerkki, miten tästä on ollut hyötyä. Tai jos kerrot olevasi hyvä organisoimaan asioita, niin kerro tästä esimerkki.
Onnea, olet tasapainoinen ihminen etkä koe olevasi kaikkien muiden hakijoiden yläpuolella. Eikä ole sinun vikasi että työnhaku vaatii nykyään aivan sairasta esittämistä, ulkoa opittuja vuorosanoja ja tuhannelle mutkalle taipumista. Ja siltikin vaaditaan joko suhteita tai hillitöntä tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihan paras ja totuudenmukainen työhaastattelu mennä spontaanisti ilman sen kummempia valmistautumisia, se on rehellisin haastattelu.
Ihan takki auki ei kannata mennä, mutta ehkä ap odottaa jotenkin liikaa, että esimerkkien pitäisi olla jotain yliluonnollisia loistamisia. Ei tarvitse, vaan ihan tavallinen riittää. On hyvä, että huomaa ja tunnistaa pienemmätkin onnistumiset ja positiiviset ominaisuudet. Esim. miten töissä tuli eteen pulmallinen tilanne, mutta miten otit vastuuta (joko itsenöisesti tai yhdessä muiden kanssa), että tilanne saatiin ripeästi hoidettua.
Katselin taas pitkästä aikaa työpaikkailmoituksia, ja alkoi oksettaa. Kaikkea saatanan huoraamista ja teerenpeliä pitäisi harrastaa ja videoesittelyjä itsestä. Pitäkööt paskansa.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, olet tasapainoinen ihminen etkä koe olevasi kaikkien muiden hakijoiden yläpuolella. Eikä ole sinun vikasi että työnhaku vaatii nykyään aivan sairasta esittämistä, ulkoa opittuja vuorosanoja ja tuhannelle mutkalle taipumista. Ja siltikin vaaditaan joko suhteita tai hillitöntä tuuria.
Minusta nimenomaan kannattaa välttää esittämistä ja ulkoa opeteltuja asioita. Ja kannattaa suosia aitoutta. Toki itsetuntemus on hyvä asia, ja sellainen, että tunnistaa ja huomaa kaiken positiivisen ja että on taipuvainen kantamaan vastuuta,
Kerro vaikka, että olet tunnollinen ja kerro se yhden esimerkin avulla, miten se ilmenee käytännössä. Jokainen työnantaja haluaa työntekijöitä, jotka ovat tunnollisia eli pyrkivät hoitamaan heille annetut tehtävä hyvin ja ajallaan.
Mun ovella hakkasi taas yhtenä iltana yön pimeydessä joku v:tun kerjäläinen mankumassa rahaa johonkin lääkärit ilman rajoja himmeliin. Olin kahden vaiheilla edes avata ovea yömyöhällä. Niin tämä joka puhuikin siis englantia, kiitti minua siitä, kun avasin oven? Kaikkea sitä ihmiset keksii sanoakin. Mut neuvottelu ei silti jatkunut pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Katselin taas pitkästä aikaa työpaikkailmoituksia, ja alkoi oksettaa. Kaikkea saatanan huoraamista ja teerenpeliä pitäisi harrastaa ja videoesittelyjä itsestä. Pitäkööt paskansa.
Tällaista henkilöä kukaan ei haluakaan töihin, se on aivan selvä. Myrkyllinen, täynnä negatiivisuutta, on vain ajan kysymys, koska kaikki sisällä painekattilana kiehuva ppasska räjähtää ympäriinsä.
Tiedoksi, kaikki se negatiivinen, mitä näet, on tosiasiassa sinun sisälläsi. Sinä tuotat sitä negatiivisuutta ja myrkytät ympäristösi.
Eihän siinä tarvitse kuin yhteen kysymykseen antaa vääränlainen vastaus niin jää työpaikka saamatta ja tuota kysymystähän ei tiedä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista henkilöä kukaan ei haluakaan töihin, se on aivan selvä. Myrkyllinen, täynnä negatiivisuutta, on vain ajan kysymys, koska kaikki sisällä painekattilana kiehuva ppasska räjähtää ympäriinsä.
Tiedoksi, kaikki se negatiivinen, mitä näet, on tosiasiassa sinun sisälläsi. Sinä tuotat sitä negatiivisuutta ja myrkytät ympäristösi.
Toimintaohjeet tiivistetysti: Opettele parhaat iskurepliikit ulkoa. Kehu itseäsi. Teeskentele. Valehtele. Täytä myös hyvissä ajoin kaikki some-tilisi em. paskalla.
Sellaista POSITIVISUUTTA tarvitaan! Korjaan: Sellaiseen positiivisuuteen suorastaan PAKOTETAAN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintaohjeet tiivistetysti: Opettele parhaat iskurepliikit ulkoa. Kehu itseäsi. Teeskentele. Valehtele. Täytä myös hyvissä ajoin kaikki some-tilisi em. paskalla.
Sellaista POSITIVISUUTTA tarvitaan! Korjaan: Sellaiseen positiivisuuteen suorastaan
Joillain positiivisuus tulee kyllä ihan pakottamatta, ehkä yllättävä tieto sinulle.
Ap taisikin jo jättää ketjun. Hänen ei kannata ainakaan pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä mainita haastattelussa vahvuudekseen.
Nykyajan ihmiset pakotetaan käyttäytymään tietyillä työelämän säännöillä. Ja kukaan ei puhu näistä säännöistä, vaan säännöt pitää itse oppia vuosien varrella. Täyttä teatteria koko homma.
Itse täysin kusesssa ensimmäiset 10 vuotta sitten opin ne "säännöt". Nykyään olen täysin lasklemoitu robotti-ihminen. Tiedän tasan tarkkaan mitä pitää esim. työhaastattelussa sanoa. JA mitä ei saa sanoa. Ja miten käännetään kaikki asiat positiiviseksi. Ja miten pitää osata valehdella jäämättä kiinni.
Onko kaikki rekrytoinnissa työskentelevät sitten itse sellaisia imeliä teeskentelijöitä, kun hakijoiden pitää tällaista esittää...? Vai mikä on ajanut tähän? Itse palkkaisin mieluummin sellaisen vaikka ihan pessimistin kuin positiivipään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki rekrytoinnissa työskentelevät sitten itse sellaisia imeliä teeskentelijöitä, kun hakijoiden pitää tällaista esittää...? Vai mikä on ajanut tähän? Itse palkkaisin mieluummin sellaisen vaikka ihan pessimistin kuin positiivipään.
Sama. Mieluummin realisti kuin imelä paskanjauhaja.
Jos vaikka olet tunnollinen työntekijä, joka tekee valittamatta sen, mihin palkataan, ja joka ei pahemmin esim. sairastele eli ole alvariinsa pois töistä jostain syystä, niin siinähän niitä yleispäteviä hyviä piirteitä jo onkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka olet tunnollinen työntekijä, joka tekee valittamatta sen, mihin palkataan, ja joka ei pahemmin esim. sairastele eli ole alvariinsa pois töistä jostain syystä, niin siinähän niitä yleispäteviä hyviä piirteitä jo onkin.
Jos rekrytoija kääntää tuon tunnollisuuden niin, että "Ai, olet siis vässykkä vailla omaa tahtoa, joka hyppää vaikka kaivoon jos joku käskee?"
Nuoret lyökää viisaat päät yhteen, ideoikaa ja perustakaa firmoja!
Tässä pari ideaa:
Firma joka poistaa kaikki tatuoinnit!
Firma joka korjaa kaikki lävistysten tuomat vauriot ihmiskehossa!
Työhakemukseen ja CV:hen kannattaa panostaa!
Mulle kävi niin, että tuli vain pikainen puhelinhaastattelu. Haastattelija kertoi, että oletkin jo niin hyvin kertonut itsestäsi hakemuksessa, ettei ole mitään kysyttävää.
Tämä oli itsellenikin valtavan iso yllätys. Olin valmistunut monimutkaiseen haastattelu kierooksiin ja vaikka mihin. En ymmärrä, miksi noihin uuden työntekijän etsimisiiin käytetään noin valtavasti aikaa. Ihan ajan tuhlausta.
Sain paikan.
Mieti nyt vaikka aluksi, mistä olet saanut kehuja, töissä tai muualla. Ja voisiko näitä funtsailla yhdessä jonkun sinut tuntevan kanssa?