Hyviä uutisia: Kelan tt-tukimenot puolittuu tästä päivästä eteenpäin
Toimeentulotuen ehdot kiristyivät monin tavoin helmikuun alusta alkaen.
Uudistuksella tavoitellaan 70 miljoonan euron säästöjä toimeentulotukimenoista. Tukea leikataan kaikilta täysi-ikäisiltä
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Jaa, entä sitten? Sehän täällä monia näyttää ahdistavan. Ettepä voi asialle mitään.
T. hyvätuloinen eläkeläinen
Eläkkeistä ei voi leikata, mutta hallitus leikkaa eläkeläisten hoidosta. Hoitokoteja lopetetaan ja tilalle tulee digihoitoa ja yhteisöllistä asumista, missä ei ole hoitajamitoitusta eli ei välttämättä hoitajaa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla jo sanottiinkin, sen tavoite on nimenomaan palauttaa ajattelumallia, että mikä tahansa työ on parempi kuin elättinä olo. Tukien varaan jättäytyminen on normalisoitunut vaihtoehdoksi sille jos ei joku työnkuva huvita. Vaikka ero palkan ja tuen välillä ei edes olisi suuri, pitää olla asenne se, että jokainen ansaitsee sen rahan itse. Meillä ei olisi ma m u vyöryäkään työperäisen maah anmuuton verukkeella ilman teitä. Hel vetin sisuttomat vätykset.
Tervetuloa töitä hakemaan. Valtion toimistotöihin on hakenut 1000 - 3000 yhtä paikkaan. 20 h osa-aikatyöhön kauppaan haki yli 200.
Ideana ei ole pelkkä hakemuksen täyttäminen vaan sellaisen hakemuksen tekeminen, jolla pääset haastatteluun. Kyllä työnantaja huomaa, onko hakija oikeasti motivoitunut ja
Kaikki työttömät käyvät työnhakukurssin. Nykyään tehdään video cv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla jo sanottiinkin, sen tavoite on nimenomaan palauttaa ajattelumallia, että mikä tahansa työ on parempi kuin elättinä olo. Tukien varaan jättäytyminen on normalisoitunut vaihtoehdoksi sille jos ei joku työnkuva huvita. Vaikka ero palkan ja tuen välillä ei edes olisi suuri, pitää olla asenne se, että jokainen ansaitsee sen rahan itse. Meillä ei olisi ma m u vyöryäkään työperäisen maah anmuuton verukkeella ilman teitä. Hel vetin sisuttomat vätykset.
Tervetuloa töitä hakemaan. Valtion toimistotöihin on hakenut 1000 - 3000 yhtä paikkaan. 20 h osa-aikatyöhön kauppaan haki yli 200.
Tämä onkin tilanne nyt, mutta ei ole ollut monen vuoden ajan. Silti on opittu siihen, että jos ei huvita, voi valita saman rahan muiden palkasta. Tyhjä cv on hankala juttu nyt.
Miksi odotatte, että joku muu avaa työpaikan? Miksi odotatte, että joku muu perustaa yrityksen ja olisi jotenkin velvollinen työllistämään työttömiä? Miksi sama velvollisuus ei olisi teillä? Ai niin, mutta kun on opittu passiivisena odottamaan, että joku muu keksii idean, kantaa vastuun ja riskit. Kehytyrittäjyys on niin helppoa, että sen osaa alaikäinenkin 4h-nuori. Ryhfistöytykää nyt.
Olen aina sanonut että tehkää pimeitä töitä ja säästäkää käteistä kotona. Niin olen itse tehnyt 20 vuotta.
Pian tulee kodittomia lisää koska työttömät eivät osaa hakea kokoaikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein kaikille niille köyhille joita kuritetaan aina hallitus kokoonpanosta huolimatta. Oppiihan olemaan
Varmaan haluat saman kohtelun myös omille läheisillesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että loiselle aiheutuu vipinää punttiin...
Minkälaista vipinää tästä sun mielestä aiheutuu?
Rikollisuutta ja prostituutiota.
Eläkeläiselle hyvinvointialueen kotihoito on maksullinen. Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä eli kukaan ei tule ilmaiseksi siivoamaan eläkeläisen kotia paitsi korkeintaan oma lapsi tai muu sukulainen tai ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin tilanne nyt, mutta ei ole ollut monen vuoden ajan. Silti on opittu siihen, että jos ei huvita, voi valita saman rahan muiden palkasta. Tyhjä cv on han
Itsellä on cv kaksi sivua. Yksi rivi per työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ove ja pääomatulot vähentävät yleistukea myös yli 55-vuotiailla.
Ei kukaan ovea ja pääomatuloja saava tarvitse mitään tukia.
Nalle nostaa satojen tuhansien maataloustuet miljardin omaisuudella.
Olin siis viime kesän ajan työttömänä. Mitään kurssia tai video-cv:n tekoa ei ollut. Neljä hakemusta piti laittaa joka kuukausi. Itse laitoin kymmenkunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, entä sitten? Sehän täällä monia näyttää ahdistavan. Ettepä voi asialle mitään.
Kyllä voidaan. Seuraava hallitus tulee kiristämään eläkkeiden verotusta reilusti. Etenkin hyvätuloisien eläkeläisten verotusta. Ettekä mahda tuolle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut että tehkää pimeitä töitä ja säästäkää käteistä kotona. Niin olen itse tehnyt 20 vuotta.
Pian tulee kodittomia lisää koska työttömät eivät osaa hakea kokoaikatöitä.
Siinä on meillä oman elämänsä talousguru. Säästää käteistä kotiin ja katsoo vierestä, miten sen arvo laskee. Ja kun tulet työkyvyttömäksi tai jäät vanhuuseläkkeelle, Kela maksaa sinulle eläkettä tai avustuksia, jotka rehelliset yrittäjät ja työntekijät ovat maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voidaan. Seuraava hallitus tulee kiristämään eläkkeiden verotusta reilusti. Etenkin hyvätuloisien eläkeläisten verotusta. Ettekä mahda tuolle mitään.
Kiukuttaako tukien leikkaukset sinua.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5
Jännä ettei työt kelpaa
Miksi ei voi tehdä vuoden määräaikaisuutta, mutta voi hyvin lorvia vuoden tukien varassa? Se nyt vaan on nykyaikaa ettei eläkevirkoja ole. Sen kanssa on opittava elämään. Hoida työsi hyvin niin olet ainakin paremmasta asemasta ponnistamassa tuon vuoden jälkeen uuteen hakuun. Jos uusipaikka ketjutetaan, kukaan ei hyvästä työntekijästä halua luopua.
Vierailija kirjoitti:
Olin siis viime kesän ajan työttömänä. Mitään kurssia tai video-cv:n tekoa ei ollut. Neljä hakemusta piti laittaa joka kuukausi. Itse laitoin kymmenkunta.
Itse olen käynyt jo kaksi kertaa työnhakukurssin. Siellä käydään esim video cv ja Linkedin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 70 miljoonaa on sellaista laskennallista säästöä. Se maksaa veronmaksajille 370 miljoonaa kohonneina sairauslomina, terveydenhoitona jne.
Ei tässä tavoitellakaan heti saatavia säästöjä tai edes parin vuoden säteellä saatavia. Vaan pitkäjänteistä muutosta ajattelumalliin, että toimeentulotuella elämänkalluilu olisi mielekäs ja ihan varteenotettava ja ok uravaihtoehto. Aletaan järjestelmällisesti taas opettaa ihmisille, että aikuinen elättää itse itsensä ja se on kunnia-asia, kuten asenne ennen olikin. Nykyään on valloilla malli, että voi vain jättäytyä tukien varaan jos ei pidä jostain työstä tai jos siit ei saa miemeistään palkkaa. Siksi tänne on pitänyt haalia ulkomaista työvoimaa siivoamaan, ajamaan wolttia, bussia jne. Nämä eivät ole kelvanneet tulieläteille, koska ei ole ollut pakko. Nyt on.
Ja turha valittaa, että saman saa kätee
Mikään "ajattelumalli" ei auta matematiikkaa vastaan. Nykyhallitus on poistanut tuista suojaosan, heikentänyt ansiosidonnaista, poistanut kilometrikorvaukset, nostanut alvia jne. Kaikenlainen osa-aikatyö, pätkätyö tai kevytyrittäminen on nyt matemaattisesti mahdotonta. Kannustinloukku on vahvempi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5
Jännä ettei työt kelpaa
Miksi ei voi tehdä vuoden määräaikaisuutta, mutta voi hyvin lorvia vuoden tukien varassa? Se nyt vaan on nykyaikaa ettei eläkevirkoja ole. Sen kanssa on opittava elämään. Hoida työsi hyvin niin olet ainakin paremmasta asemasta ponnistamassa tuon vuoden jälkeen uuteen hakuun. Jos uusipaikka ketjutetaan, kukaan ei hyvästä työntekijästä halua luopua.
Kyllä ollaan jo tehty vuoden määräaikaisia sopimuksia valtion virastossa ja kaupungin ja vuorotteluvapaasijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että loiselle aiheutuu vipinää punttiin...
Minkälaista vipinää tästä sun mielestä aiheutuu?
Varmaan tällä kielikuvalla viitattiin aktivoivaan vaikutukseen, kun ainakin osa tuensaajista hakeutuu työllisyyspalvelujen asiakkaiksi ja hakevat töitä tai ohjautuvat heille sopiviin palveluihin.
Toinen hauska housunpuntteihin liittyvä kielikuva on, että puntit tutisevat. Se tarkoittaa, että elämä tuo eteen jotain uutta, joka pelottaa.
Päihdeongelmaiset ei hakeudu mihinkään työllisyyspalveluihin. Jos he eivät saa tt niin ryöstöt lisääntyy. Kaupoista ruokaa ja ihmisiltä rahaa. Ja kohteeksi joutuu helpoimmat uhrit.
Ideana ei ole pelkkä hakemuksen täyttäminen vaan sellaisen hakemuksen tekeminen, jolla pääset haastatteluun. Kyllä työnantaja huomaa, onko hakija oikeasti motivoitunut ja innokas. Kummasti vaan aina joku valitaan, mutta sitä nämä valittajat eivät ikinä mainitse.