Missä ne pörssisähkö hehkuttajat ovat?
Koko kesän lällätelleet. Entäs nyt?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Monet on kaikessa hiljaisuudessa vaihtaneet määräaikaiseen.
Missähän ne tosiaan ovat, kun en ole koskaan nähnyt muita lällättäjiä, kuin tämän mäsän hehkuttajan pottukattila riemua.
Vuoden 2025 kulutetun sähkön hinta oli meillä 4,63 senttiä/kwh eli ei ne muutama kalliimpi kuukausi tee mitään.
Tietty sitten tulee joilain itku jos on niin köyhä ja tyhmä että halpoina kuukausina ei pistänyt jemmaan kalliita varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää, että kiinteähintaiset on aina rahastusta. Tilanteita on erilaisia. Itse asun ja viihdyn kerrostalossa (45 m2). Elämä on mukavaa kun sähkölaskua ei tarvi juuri ajatella. Kulutus viime vuonna 1621 kWh. Tammikuussa 2026 kulutus oli 22% korkeampi kuin vuosi sitten. Tämän vuoden kulutus jäänee sekin alle 1700 kWh vaikka pakkaset jatkuisivat. Kiinteällä 7,5 c hinnalla + 0e kk-maksulla tämän vuoden lasku arviolta 125e + siirto suunnilleen saman verran. Kerrostalossa pörssisähköllä voi maksimissaankin säästää niin vähän että sen takia ei kannata menettää yöuniaan.
No, kerrostalossa kulutat kuukaudesta toiseen keskimäärin saman sähkön, jos kyseessä on kaukolämpö. Sun 22% tammikuun kulutus ei riipu lämmityksestä vaan omasta toiminnastasi.
Mulla kerrostalossa menee joka kuukausi n 3000kwh sähköä. Kuitenkin 12000 kwh säästään useamman satasen vuodessa kiinteähintaiseen. Kiinteässä hinnassa et ainoastaan maksa pörssiä enemmän itse sähköstä, vaan myös maksat erotuksesta johtuvan lisäveronkin.
Ainakin itselleni 400e/v on tyhjää parempi, ja sijoitettuna 20v ajan 30e/kk tekee 15000e 7% tuotolla,
Ja näitä pieniä säästöjä sieltä, täältä ja tuolta, niin ainakin itselläni omaisuutta kertynyt jo ihan mukavasti, ettei eläkkeellä tartte miettiä, mistä raha tulee
pari korjausta
Mulla kerrostalossa menee joka VUOSI n 3000kwh sähköä. Kuitenkin 12000 kwh säästään useamman satasen vuodessa kiinteähintaiseen. Kiinteässä hinnassa et ainoastaan maksa pörssiä enemmän itse sähköstä, vaan myös maksat erotuksesta johtuvan lisäveronkin.
Ainakin itselleni 400e/v OLISI tyhjää parempi
Vierailija kirjoitti:
pari korjausta
Mulla kerrostalossa menee joka VUOSI n 3000kwh sähköä. Kuitenkin 12000 kwh säästään useamman satasen vuodessa kiinteähintaiseen. Kiinteässä hinnassa et ainoastaan maksa pörssiä enemmän itse sähköstä, vaan myös maksat erotuksesta johtuvan lisäveronkin.
Me ollaan säästetty määräaikaisilla n. 2000 euroa viiden vuoden aikana joten, kyllä, n. 400 euroa vuodessa säästöä - kun EI olla oltu pörssissä. Ja kulutus vuodessa n. 18000kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pari korjausta
Me ollaan säästetty määräaikaisilla n. 2000 euroa viiden vuoden aikana joten, kyllä, n. 400 euroa vuodessa säästöä - kun EI olla oltu pörssissä. Ja kulutus vuodessa n. 18000kWh.
Sijoititko säästöt, kultaan, hopeaan vai osakkeisiin vai tuuppasitko vain tilille?
Minä olen hehkutellut koska on kaukolämpö niin pörssisähkö lasku 9e-13e / kk. Pari vuotta sitten viimeinen peruslasku oli 87e/ 2kk. Siirto on erikseen.
Ei voi olla netissä millään laitteella hehkuttamassa, puhelimen latauskin maksaa ja tietokone käyttää sähköä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pari korjausta
Sijoititko säästöt, kultaan, hopeaan vai osakkeisiin vai tuuppasitko vain tilille?
osakkeisiin ja vertaislainoihin
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2025 kulutetun sähkön hinta oli meillä 4,63 senttiä/kwh eli ei ne muutama kalliimpi kuukausi tee mitään.
Tietty sitten tulee joilain itku jos on niin köyhä ja tyhmä että halpoina kuukausina ei pistänyt jemmaan kalliita varten.
Nyt on kymmenkertainen ja näyttää itkupotkuraivareita olla vähän siellä ja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläisellä pitää olla riskinsietokykyä (lue: rahaa) näinä aikoina. Tosin sähköyhtiöt pitäisi haastaa oikeuteen siitä tosiasiasta että ovat maksimoineet voittonsa säästämällä tuulivoimaloiden lapalämmityksistä Suomen olosuhteissa. Hävytöntä toimintaa.
Kyllä. Tämä on tahallista ja tuottamuksellista että saadaan hinta pilviin.
Eivät sitten ole tehneet samaa kuin lentokoneiden siipiin suihkutettava aine mikä estää jäätymisen?
porssisahkoa.fi sivuilta näkee kuukausittaisen keskihinnan. Tästä 12kk taaksepäin hinta on ollut 6,82senttiä/kWh. Tasaisella kulutuksella olisi pörssillä säästänyt 0,4 senttiä kilowattitunnilta. Eli keskimääräinen perhe kaukolämpötalossa (6000kWh/vuodessa) 24€. Se on kaksi euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.
Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.
Ei kannattaisi tietämättömän ottaa pörssisähköä.
Sinulle kysymys, kumpi maksaa enemmän?
20 kwh 3 snt/kwh keskihinnalla heinäkuussa vai 2200 kwh 22 snt/kwh keskihinnalla tammikuussa?
Lämmität jatkuvalla 3 kWh teholla ympäri vuorokauden? Onko sinulla torpassa lämpöeristystä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Huomenna vasta törkeät hinnat on. Ei ikinä talveksi pörssiä.
No huhhuh. Jos olisi pösä eikä mitenkään säätelisi, niin meillä menisi huomenna enemmän rahaa sähköön kuin koko kesänä yhteensä kiinteällä. Siis yhdessä ainoassa päivässä.
Huomenna kallista no juu, mutta jos ei sitä sähköä käytä niin mikä siinä nyt kallista on? Talo ja vesi lämpiää yöllä ja valoja ei tarvitse päivällä, no jääkaappi kuluttaa, no enpä hakeudu velkasaneeraukseen kun kesällä säästin puskurirahastoon, näillä leveysasteilla pitää ihmisten varautua talveen niin kuin oravakin kerää syömisiä jemmaan talven varalle.
Varsin tyytyväinen olen edelleen pörssisähköön ja sillä aion jatkaakin. Edelleenkin keskihinta on edullisempi kuin yksikään määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pari korjausta
No teilläpä on sellaista viisautta mitä kannattaa hyödyntää vaikkapa pörssikaupassa, eli pystytte jekuttamaan sähkönmyyntiyritykset joidenka pitäisi olla ammattilaisia ihmisten huijaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
porssisahkoa.fi sivuilta näkee kuukausittaisen keskihinnan. Tästä 12kk taaksepäin hinta on ollut 6,82senttiä/kWh. Tasaisella kulutuksella olisi pörssillä säästänyt 0,4 senttiä kilowattitunnilta. Eli keskimääräinen perhe kaukolämpötalossa (6000kWh/vuodessa) 24€. Se on kaksi euroa kuukaudessa.
Mutta jos on omakotitalo joka lämpiää yöllä niin säästö onkin jo ihan eri luokkaa.
Vaikka nyt on sähkön hinta korkealla, niin minut pitää kiinni pörssisähkössä bisnesnäkökulma. Sähköyhtiöt tekevät bisnestä, eika kukaan tee sitä tappiolla. Siksi en voi vaihtaa kiinteään, koska kun katson niiden hintoja, eivät ne ole nousseet tuota 7-8 sentistä. Ts. sähköyhtöt laskevat, että tuosta tulleen saamaan riittävästi voittoa.
Eikä minua stressaa se, että katson päivän hinnat etukäteen. Teen elämässäni vaikeampiakin päätöksiä.
Eikä minua stressaa korkeat hinnat. Jos stressaisi, en voisi sijoittaa korkeariskisiin osakkeisiinkaan, kun joskus salkku tippuu kymppitonneja.
Mutta ymmärrän hyvin, että jos jota kuta stressaa riskin kantaminen, kandee ottaa jokin muu sopimus.