Missä ne pörssisähkö hehkuttajat ovat?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luulet että tammikuun keskihinta on vuoden keskihinta? Sillä tammikuulla ei ole yksin mitään väliä.En myöskään kuluta kesällä yhtään ylimääräistä sähköä vaikka nämä hullut jo sitäkin kuvittelevat.
Kerro vaan nyt se tammikuun hinta millä tammikuun sähkön ostit.
Ainoa olennainen tieto on vuoden keskihinta sisältäen juuri päättyneen tammikuun.Pörssi näyttää edelleen halvimmalta.
Odottelemme edelleen sitä tammikuun hintaa.
Ei tammikuun laskut ole vielä valmistuneet. Kävin helenissä katsomassa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tullut nyt tammikuun laskun jälkeenkään pösälle vuoden keskihinnaksi kuin joku 7.2snt/kWh ja täysin ilman automatiikkaa tai kellon vahtaamista.
Meillä nukutaan yöllä ja ajastin hoitaa sähkönkäytön, ei mitään hienoa automatiikkaa. Eikä kellon tai hinnan vahtimista. Pikainen silmäys hintaan riittää, pyykinpesun tai uuniruokien tekosjan päättämiseen. Pyykkiä toki pestään tarvittaessa heti hinnasta riippumatta, uuniruokia tehdään usein viikonloppuisin.
Surullista elämää.
Ihan normaalia ja tavallista, jos on oma elämänhallinta kunnossa 😌 Kaupassakin katson mitä ostetaan, tarjouksia hyödynnetään. Ihan normia.
Sekoitat elämänhallinnan kontrollin tarpeeseen. Elämänhallinta tarkoittaa,että on onnistunut järjestämään elämänsä niin ettei joka euroa eikä edes satasia tarvitse laskea ja on vapaus elää ilman että raha hallitsee kaikkia toimintoja.
Helen voisi ottaa mallia Väreestä jonka äppi näyttää laskun lähes reaaliajassa. Mutta onneksi heillä on tehomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin syöttämässä liukurin laskuriin oman viimeisen vuoteni. Lopputulos: pörssisähköllä keskimääräinen hintani olisi ollut vähän päälle 7,5 senttiä.
Minulla on kiinteä määräaikainen sopimus 7,5 senttiä...
Kiinteällä maksoin sähköstä 4 euroa vähemmän kuin pörssisähköllä. Plussaa se että minun ei tarvinnut kytätä hintoja tai stressata niistä.
Kulutus reilut 11.000 kwh.
Minulla lämpiää talo ja lämminvesivaraaja yöllä jolloin pörssisähkö yleensä edullisempaa ja vuoden keskihinta oli alle 6 senttiä, ilmalämpö pumppu puhkuu kokoajan kulutus 12000 kwh vuodessa. Pörssisähköllä jatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tullut nyt tammikuun laskun jälkeenkään pösälle vuoden keskihinnaksi kuin joku 7.2snt/kWh ja täysin ilman automatiikkaa tai kellon vahtaamista.
No paljonko sen 2026 tammikuun keskihinnaksi tuli, ei meitä kiinnosta sun kesäkulutuksesi.
Tuli peräti 1.12% säästöistäni,taidan kuolla nälkään.
Kuinka vaikeaa on kertoa yhden kuukauden sähkönkulutuksen hinta.
Lyhyet kiinteät sopimukset talven yli vois toimia monelle ja keväällä sitten pörssisähköä kehiin.
Itse ainakin säästin tammikuussa ihan kiitettävän summan.
Kirjoitin omista kokemuksistani tuonne jos jotakuta kiinnostaa lukea.
https://sahkosnap.fi/miten-tammikuun-2026-hintapiikeilta-valtyttiin/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nukutaan yöllä ja ajastin hoitaa sähkönkäytön, ei mitään hienoa automatiikkaa. Eikä kellon tai hinnan vahtimista. Pikainen silmäys hintaan riittää, pyykinpesun tai uuniruokien tekosjan päättämiseen. Pyykkiä toki pestään tarvittaessa heti hinnasta riippumatta, uuniruokia tehdään usein viikonloppuisin.
Surullista elämää.
Ihan normaalia ja tavallista, jos on oma elämänhallinta kunnossa 😌 Kaupassakin katson mitä ostetaan, tarjouksia hyödynnetään. Ihan normia.
Sekoitat elämänhallinnan k
Ei tuo toiminta kyllä kahlitse millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin syöttämässä liukurin laskuriin oman viimeisen vuoteni. Lopputulos: pörssisähköllä keskimääräinen hintani olisi ollut vähän päälle 7,5 senttiä.
Kiinteällä maksoin sähköstä 4 euroa vähemmän kuin pörssisähköllä. Plussaa se että minun ei tarvinnut kytätä hintoja tai stressata niistä.
Minulla lämpiää talo ja lämminvesivaraaja yöllä jolloin pörssisähkö yleensä edullisempaa ja vuoden keskihinta oli alle 6 senttiä, ilmalämpö pumppu puhkuu kokoajan kulutus 12000 kwh vuodessa. Pörssisähköllä jatkan.
Paljonko kulutus olisi jos molemmat lämpiäisivät tasaisesti ympäri vuorokauden?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö ap, että sitä sähkölaskua maksetaan koko vuosi. Toistaiseksi on koko vuoden pörssisähkö tullut edullisemmaksi kuin kiinteähintainen. Se on 8han helppo laskea vuoden lopussa, kun koko vuoden sähkönkulutus on tiedossa.
Ei se ymmärrä. Se ei myöskään ymmärrä sitä, ettei pösäläiset istu pimeässä, ole tekemättä ruokaa tai pesemättä pyykkiä. Näille, jotka ei ymmärrä sähkönkulutustaan tai osaa laskea sitä euroiksi on juuri hyvä vaihtoehto pysyäkin määrisläisinä.
Niiden sormet on kohmettuneet eikä kirjoittaminen onnistu. Meillä lämmintä sisällä +25 ja kevyissä vaatteissa voi asustella.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun pörssisähkön hinta oli keskimäärin 31,26 senttiä.
Mitähän pörssiä sinäkin seuraat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fortum tuottaa osinkoja, laskussa säästän, kun jaksan joka päivä katsoa klo 14 seuraavan päivän hinnat noin 1 minuutissa jos on pyykkiä ja sähkö 45c/kwh, niin pesin tänään, kun sähkö oli 8c/kwh kuusin kertainen ero hinnassa ja näitä korkeita päiviä ei 12kk mahdu montakaa päivää, mutta kiinteähintaisessa 365 päivää.
Kiinteällä on aina alle 8 senttiä. Jopa alle 7.
veikkaanpa, ettei jatkossa tule olemaan, kun datakeskukset ja muut alkaa viemään sähköä.
Pörssin keskihinta on joka tapauksessa alempi ja 15000kWh kulutuksella jo 3c/kWh tekee 450 euroa vuodessa. Siihen vielä verot päälle.
Loppujen lopuksi muutaman satasen säästöllä ei ole paskankaan merkitystä, jos koko ajan joutuu elämään kylmä rinki perseen alla...
Näinpä. Hain netistä vuoden 2025 sähkön tuntihinnat ja laitoin ne Carunalta imuroituun dataan, minun sähkönkulutuksesta tunneittain. Minulla viime vuoden keskihinta pörssillä olisi ollu 5,88 snt/kWh. Mutta ajelen hybridillä, jonka hinnaksi nyt jäi 7,12 snt/kWh. Kulutuksellani maksoin vuodessa n 260 euroa siitä, ettei tarvinnut ajatella sähkön hetkellistä hintaa. Minulla tällä on jo niin suuri mukavuusarvo, että voin maksaa reilu 20e/kk tästä "extraa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun pörssisähkön hinta oli keskimäärin 31,26 senttiä.
Mitähän pörssiä sinäkin seuraat?
Miksei oma hinta voi tuo olla jos on ajoittanut lähes kaiken kulutuksen kalleimmille tunneille.
Kannattaa katsoa pidemmälle historiaan. Vanhasen hallitus ei antanut Fortumille lupaa ydinvoimalaan ja loppu on historiaa. Nyt Puola,Uk,Hollanti ovat kovasti suunittelemassa ydinvoimaloita. Halutaan olla omavarsisia ja voidaan jopa myydä saksalaisille sähköä,siellä kun vihreät ampuivat itseään jalkaan ja ajoivat ydinvoiman alas tullen venäjän varaan energiassa.
olkiluoto 4 torpattiin, koska sen ei katsottu olevan taloudellisesti kannattavaa ja samaan aikaan alettiin rakennettiin vahvasti tuettua tuulivoimaa. Vihreät vastusti periaattellisista syistä ydinvoimaa pitkään. Fortum perusteli ydinvoiman lisärakentamista, koska Loviisa ei riitä tuottamaan riittävästi kasvavaa tarvetta. Fortum myös pakotettiin osallistumaan Fennovoiman hankkeeseen. Fennovoima perui lopulta koko hankkeen pyhäjoen osalta vuinna 2022.
Nyttemmin ollaan siirtymässä smr-tyyppisiin pienydinvoimaloihin, joiden rakentaminen on edullista, ne pystytetään nopeammin ja niitä voidaan sijoittaa useampaan paikkaan. Säätöä tarvitaan ja jatkuvaa energiaa riippumatta siitä, tuleeko vai paistaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kulutus olisi jos molemmat lämpiäisivät tasaisesti ympäri vuorokauden?
En tiedä kun on alun perinkin ollut yösähkö käytössä, eikä jatkuvaan lämmitykseen ole tarvettakaan kun on täystiilitalo niin varaavaa massaa on paljon eikä lämpötila juurikaan heittele.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa pidemmälle historiaan. Vanhasen hallitus ei antanut Fortumille lupaa ydinvoimalaan ja loppu on historiaa. Nyt Puola,Uk,Hollanti ovat kovasti suunittelemassa ydinvoimaloita. Halutaan olla omavarsisia ja voidaan jopa myydä saksalaisille sähköä,siellä kun vihreät ampuivat itseään jalkaan ja ajoivat ydinvoiman alas tullen venäjän varaan energiassa.
olkiluoto 4 torpattiin, koska sen ei katsottu olevan taloudellisesti kannattavaa ja samaan aikaan alettiin rakennettiin vahvasti tuettua tuulivoimaa. Vihreät vastusti periaattellisista syistä ydinvoimaa pitkään. Fortum perusteli ydinvoiman lisärakentamista, koska Loviisa ei riitä tuottamaan riittävästi kasvavaa tarvetta. Fortum myös pakotettiin osallistumaan Fennovoiman hankkeeseen. Fennovoima perui lopulta koko hankkeen pyhäjoen osalta vuinna 2022.
Nyttemmin ollaan siirtymässä smr-tyyppisiin pienydinvoimaloihin, joiden rakentaminen on edullista, ne pystytetään
Vieläkö siellä kaalisoppa-aineksiakin jonotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Niiden sormet on kohmettuneet eikä kirjoittaminen onnistu. Meillä lämmintä sisällä +25 ja kevyissä vaatteissa voi asustella.
Minä läkähtyisin tuossa lämmössä, eihän se ole edes tervettä tuollanen lämpö, vanhukset kyllä ymmärrän kun veri ei kierrä.
Rahastusta, ahneutta vaan ihmetyttää miksi johtajat saa kovat Bonnarit? Nekö sitä sähköä siirtää paikasta toiseen..
Kovimmat hommat taitaa tehdä duunarit että saamme sähköä. Kiitos heille että kaikki toimii.
Niinpä. Talvella sähkö on kalleinta, kun kulutuskin on suurinta, ja pakollista, ellei halua homehduttaa taloa.
Tuli peräti 1.12% säästöistäni,taidan kuolla nälkään.