Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähteä liikkeelle omassa painonpudotuksessa / liikunnan lisäämisessä?

Vierailija
31.01.2026 |

Olen 50+ vuotias, painoindeksi 34.9 eli sen mukaan lihava. Mutta vain kilon päässä vaikeasta lihavuudesta.

Jos voisin tehdä mitä vaan, en edes olisi lihonut. Rakastan koripalloa, lentopalloa, itsepuolustuslajeja ja hölkkäämistä. Menisin innolla salille jossa saa mäiskiä traktorin rengasta lekalla, jne. Myös punttisalilla olen aiemmin käynyt säännöllisesti, jopa 5 kertaa viikossa, siitä tosin jo aikaa.

Sitten sairastuin, syytä kaikelle ei ole saatu selville. Ensin jostain syystä lihakseni eivät kestäneet rasitusta, vaan tulivat epänormaalin kipeiksi. Lääkärit totesivat, että joku sairaus on kehittymässä, ei tiedetä mitä. Kuntosali kiellettiin epäsopivana. Sitten alkoi ranka hajota. Isojen leikkausten jälkeen kielsivät nuo kaikki kontaktilajit ja hölkkäämisen. Kävellyt olen edelleen.

Ja sen myötä sitten paino alkoi nousta, osaltaan vaikuttaa myös vahva kipulääkitys. Kesällä sain jo painoa 7 kg pois, kunnes lääkitystä piti nostaa, ja paino nousi takaisin. Lääke aiheuttaa siis painonnousua, vaikka en syö enempää, päinvastoin ruokahaluni on huono.

Nyt olen kyllästynyt näihin kiloihin. Haluan painoa alas ja maanantaina alan uutta ruokavaliota noudattaa, isona ongelmana on se että pitäisi alkaa syödä paljon enemmän kuin nyt. Se tulee olemaan vaikeaa. Haluaisin myös alkaa liikkua enemmän, mutta ei täällä maalla ole minulle sopivia vaihtoehtoja kuin kävely ja siihen tylsistyn, koska kävelen joka päivä. Ja sitten on se kuntosali, joka aiemmin kiellettiin. 

Mitä ihmettä mun nyt kannattaisi tehdä, ja mistä aloittaa??

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin jokapaikankipeyteen. Lääkäri ei osaa muuta kuin särkylääkkeitä määrätä.

Etsin tietoa ruokavaliohoidosta, koska lääkkeet eivät vie kaikkea kipua pois, eikä maha kestä niiden jatkuvaa käyttöä.

Jätin kaikki lisättyä sokeria ja makeutusaineita sisältävät ruoat ja herkut pois. Luontaisesti ruoka-aineissa oleva sokeri on OK. Nyt olen ollut 3 viikkoa täysin makeuttamattomalla ruokavaliolla, paria vahinkoaltistusta lukuun ottamatta. Ne makeutetut ruoat joista ennen tykkäsin, maistuvat nyt pahalle. Maustamattomista perusraaka-aineista tehty kotiruoka on alkanut maistumaan paremmalle. Saan siitä niin paljon nautintoa, että en tarvitse makeita herkkuja.

Kivut ovat vähentyneet merkittävästi. Tammikuussa olen syönyt n. 10 tablettia kipulääkkeitä. Paino on pudonnut 2 kg.

Vierailija
62/118 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alkoivatko nuo oireet ennen vai jälkeen Triptylin aloituksen? Nimittäin se vaikuttaa hermostoon, kuten mainitsin aiemmassa viestissäni. Aika moni noista oireistasi on nimenomaan hermostollisia." 

Alkoivat paljon ennen Triptylin aloitusta. Ap

Okei no sitten sillä tuskin on vaikutusta niihin. Toki voi sillä olla omatkin vaikutuksensa, mutta selvästi alkuperäinen vika on muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis työterveyslääkärille puhunut harmistani, kun kiloja on näin paljon. Lääkäri neuvoi olemaan stressaamatta moista, koska nyt tämän lääkityksen kanssa pärjään kuitenkin arjessa kovilta hermokivuiltani. 

Onhan se niinkin, mutta harmittaa kuitenkin ja yritän itse saada kiloja alas. Nyt lähti työterveys, joten mitään hoitosuhdetta ei ole. Ap

Vierailija
64/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin jokapaikankipeyteen. Lääkäri ei osaa muuta kuin särkylääkkeitä määrätä.

Etsin tietoa ruokavaliohoidosta, koska lääkkeet eivät vie kaikkea kipua pois, eikä maha kestä niiden jatkuvaa käyttöä.

Jätin kaikki lisättyä sokeria ja makeutusaineita sisältävät ruoat ja herkut pois. Luontaisesti ruoka-aineissa oleva sokeri on OK. Nyt olen ollut 3 viikkoa täysin makeuttamattomalla ruokavaliolla, paria vahinkoaltistusta lukuun ottamatta. Ne makeutetut ruoat joista ennen tykkäsin, maistuvat nyt pahalle. Maustamattomista perusraaka-aineista tehty kotiruoka on alkanut maistumaan paremmalle. Saan siitä niin paljon nautintoa, että en tarvitse makeita herkkuja.

Kivut ovat vähentyneet merkittävästi. Tammikuussa olen syönyt n. 10 tablettia kipulääkkeitä. Paino on pudonnut 2 kg.

Hienoa että olet saanut lääkkeitä vähemmäksi! Ap

Vierailija
65/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät seuraavalla lääkäri käynnillä apua myös tähän ongelmaan. Terveyskeskuksen kautta pääsee ihan ilmaiseksi ravinto- ja liikuntaneuvontaan. 

Ei tarvi edes ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Heti voi aloittaa ilmaisen Omaolo-valmennuksen. 

Vierailija
66/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kipulääke nostaa painoa??

Ne muuttavat suoliston mikrobiston lihomista suosivaan suuntaan. Silloin saa samasta perunasta, kananmunasta, appelsiinista, kurkkuviipaleesta jne jopa 20% enemmän energiaa kuin aiemmin. Sen lisäksi lääkkeet voivat kerätä nestettä, joka nostaa painoa. 

Vierailija
67/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva ratkaisu on karsia kaikki kovaa rasvaa sisältävät ruokavaliosta, pian huomaa että paino putoaa itsestään koska herkuttelusyötävää ei enää ole yhtä paljon.  

Vierailija
68/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinto-ohjeet siis on jo, ja aiemmin ravitsemusneuvoja sanoi hänkin että pitäisi syödä enemmän. Mutta kun lääkitykset vie ruokahalun, se on niin vaikeaa.

Hoitosuhdetta ei ole tällä hetkellä, eli lääkäriin en toistaiseksi ole menossa. Mutta täytyy selvittää tuota liikuntaneuvontaa. Kiitos! Ap

Unohda se höpönpöpön kirjekurssiravitsemusneuvojat ja mene oikealle yliopistossa ravitsemustiedettä opiskelleelle ravitsemusterapeutille, joka on entisen Valviran eli nykyisen lupaviraston rekisterissä.

Vierailija
69/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen. Ensin uniasiat kuntoon, sitten vasta ruoka ja liikuta. Nukutko hyvin? 

En ole varmaan 20 vuoteen nukkunut hyvin. Heräilen monta kertaa yössä. Tähän apuna on jo kauan ollut Triptyl ja nykyään myös vaihdevuosien hormonihoito, joka vähän on uniin auttanut. Herään silti yössä edelleen 4-5 kertaa, onneksi yleensä nukahdan nopeasti uudelleen. Ap

Tuo on elimistölle niin voimakas stressitila, että se estää laihtumisen. 

Vierailija
70/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se isoin tekijä on vain siinä suun ja käden välissä laihtumisen kannalta AP. Kalorien laskenta toimii, mutta osa ei tästä tietenkään pidä, koska se tuntuu rajoittavalta ja 'työltä', mutta laihduttaminen on rajoittavaa ihan kuvauksellisesti. Ruokavalioon ei välttämättä oikeasti pidä tehdä edes mitään isoja muutoksia kuin, että herkut ja asiat mitkä sisältävät paljon energiaa, mutta eivät pidä nälkää jäävät pois. Sen yhden herkun viikossa voi itselleen sallia tai, jos sinulla on vähäkalorinen herkku josta pidät niin päivittäin. Käytännössä siis välttää paljon hiilihydraatteja (sokeria yleensä) ja paljon rasvaa sisältäviä asioita ja näiden yhdistelmiä. Myös syömällä joka viikko samoja asioita auttaa tuohon käsitykseen siitä, että kuinka paljon energiaa syö. Jos pitäisi veikata niin syöt myös liian vähän proteiinia, joka taas edesauttaa lihaskatoa.

Sitten niihin liikunnallisiin hommiin. Sanoisin, että kävely sopii sinulle varmasti hyvin. En tiedä mitä teet työksesi, mutta esim. jos etätyö onnistuu niin kävelymaton ja sähköpöydän hommaaminen toimii. Itse muutin istumistyöni kävelytyöksi ja työpäivän aikana tulee käveltyä 4 tuntia päivässä ja 20 kilometrin matka. Ei tietenkään pidä näin radikaaliksi alkaa vaan oman kunnon mukaan. Kävelymaton hankkimista suosittelen kuitenkin vaikka et voisi tehdä töitä kotoa käsin. Katselet sitten illalla TV:tä, luet tai mitä ikinä teetkään kävellessä. Veikkaisin, että voimaharjoittelu voisi myös sopia sinulle vielä, mutta paljon kevyemmillä painoilla ja suuremmilla toistomäärillä. Tämä auttaisi lihasmassan kasvattamiseen ja ylläpitämiseen mikä taas nostaisi passiivista energiankulutusta ja auttaa myös luumassan pienenemistä vastaan. Tätä kyllä kysyisin tietysti ensin lääkäriltä ja fysioterapeutilta.

Paljon onnea ja toivottavasti pääset haluttuun lopputulokseen AP!

Vierailija
71/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Tuohon ruokailurytmiin olisi nyt tosiaan tarkoitus opetella. Ja se lisää automaattisesti veden määrääkin, kun aterioilla sitä juo. Nyt juon vettä ehkä 1,5-2 litraa päivässä. Ap 

Tuo vesi riittää. Ei sitä tarvi 2-3 litraa kiskoa. 

Vierailija
72/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asia: ota kalorit haltuun. Siis että oikeasti tiedät, paljonko saat kaloreita päivän aikana. Moni kuvittelee saavansa vähemmän kuin oikeasti saa. Silti, vaikka söisi "terveellisesti", ruokasi voi olla energiatiheää. 

Sen jälkeen otat haltuun kaloreiden kulutuksen. 

Kun tiedät nämä ja että kulutat enemmän kuin saat, laihdut väkisin. Enkä nyt tarkoita että kulutusta täytyy lisätä esim liikunnalla, vaan että vaikka istuisit sohvalla 24/7, kulutat enemmän kuin saat. Liikunta on oma lukunsa yhtälössä. 

Itse tuskailin vaihtarikilojen kanssa vuosia ja ihmettelin, miksen laihdu, vaikka omasta mielestäni söin terveellisesti. Sen jälkeen kun otin käyttöön askel/aktiivisuusmittarin, pääsin jyvälle todellisista lukemista ja laihduin sen 10kg, joka oli ylimääräistä tullut. 

Vierailija
73/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen. Ensin uniasiat kuntoon, sitten vasta ruoka ja liikuta. Nukutko hyvin? 

En ole varmaan 20 vuoteen nukkunut hyvin. Heräilen monta kertaa yössä. Tähän apuna on jo kauan ollut Triptyl ja nykyään myös vaihdevuosien hormonihoito, joka vähän on uniin auttanut. Herään silti yössä edelleen 4-5 kertaa, onneksi yleensä nukahdan nopeasti uudelleen. Ap

Mulle Triptyl oli pahinta myrkkyä. Sehän estää hermoston palautumisen, joten mulla se räjäytti migreenin pysyvästi krooniseksi ja pahensi oireita merkittävästi. Nytkin, puolitoista vuotta sen lopettamisen jälkeen, kärsin edelleen sen aiheuttamista ongelmista. En itse suosittelisi tuota lääkettä kenellekään.

Oletko kokeillut setiritsiiniä, joka siis on allergialääke, nukahtamiseen? Monia se unettaa, ainakin alussa, joten se olisi Triptyliä mi

Triptyl tuplaa yli 3 vuotta kestävässä käytössä etenkin 55 vuotta täyttäneillä. Eikö sille löydy mitään vaihtoehtoa?

Vierailija
74/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä esim päivän ruokavalio

- aamupala: kaurapuuro, 1 dl raejuustoa marjoja, pellavanrouhesiemeniä

- lounas: paistettua lohta, perunaa, salaattia, joukkoon esim.  avocadoa vähän, paprikaa, siemeniä jne.

- välipala: rahkaa + hedelmä

- päivällinen: lihakeitto 

- iltapala munakas

Hieman tämän tyylinen on omakin ruokavalio-ohjeeni, jonka mukaan alan maanantaina syödä. Ap

Tuossa on kaksi ateriaa liikaa. Joka kerran, kun syöt jotain, haima alkaa erittää insuliinia, joka estää oman kehon  rasvan käytön energiana. Kolme syöntikertaa päivässä on ihan maksimi, jos haluaa laihduttaa. Siirtäisin iltamunakkaan aamiaiseksi, lisäksi vihanneksia, klassinen kurkku, tomaatti, paprika toimii ihan hyvin. Puuron jättäisin pois koknaan, se nostaa monilla insuliinit korkealle. Välipalan söisin lounaan jälkkärinä.  Päivällisen jälkeen olisin pätkäpaastolla seuraavaan aamiaiseen asti, jotta keho saisi poltella omia rasvavarastoja rauhassa.

Vierailija
75/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinto-ohjeet siis on jo, ja aiemmin ravitsemusneuvoja sanoi hänkin että pitäisi syödä enemmän. Mutta kun lääkitykset vie ruokahalun, se on niin vaikeaa.

Hoitosuhdetta ei ole tällä hetkellä, eli lääkäriin en toistaiseksi ole menossa. Mutta täytyy selvittää tuota liikuntaneuvontaa. Kiitos! Ap

Unohda se höpönpöpön kirjekurssiravitsemusneuvojat ja mene oikealle yliopistossa ravitsemustiedettä opiskelleelle ravitsemusterapeutille, joka on entisen Valviran eli nykyisen lupaviraston rekisterissä.

Enpä kysellyt sairaalan ravitsemusneuvojan koulutusta, enkä sitä kuuluuko rekistereihin vai ei. Tällä hetkellä ei tarvetta tällaiseen kuitenkaan ole. Ap

Vierailija
76/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Triptyl tuplaa yli 3 vuotta kestävässä käytössä etenkin 55 vuotta täyttäneillä. Eikö sille löydy mitään vaihtoehtoa?" 

Tuplaa mitä? Ei sille ole mietittykään vaihtoehtoja, koska on toiminut. Ap

Vierailija
77/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse hommasin tuossa hiljattain fatbiken. Kunhan välillä käy vähän polkemassa jonkun lenkin. Tuntuu toimivan talvellakin oikein hyvin. Seuraavaksi saatan sähköistää sen, niin alkaa maisema vaihtumaan vähän vilkkaammin.

Vierailija
78/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely yksistään on tylsää. Osta kuntopyörä? Sen ei tarvitse olla kallis, sopivan asennon tarjoama malli tärk

Mulla oli kans tilanne, missä vaatimus oli ravinnon lisääminen. Kuulosti aika vähältä se, mitä syöt.

Olin lähes kakskytvuotta liikkumatta ja nukkumatta. Appi sanoi, et pitää lisätä 500kcal päivittäiseen energiaan. Meni pari kuukautta, alkoi paino laskea. Liikuntaa tein sen, mitä kykenin, koiralenkkejä lähinnä. 

Kun keho ei kuluta, se vähentää kulutusta, kun ei saa energiaa.

Mielenkiintoista kyllä nähdä laskeeko paino, kun syö paljon enemmän. Pitää vaan opetella syömään, mikä ei ole helppoa kun ruokahalua ei ole, mutta kai siihen oppii. Ap

Juu, ei ollut helppoa minullakaan, se ravinnon lisääminen. Kun ei ollut ruokahalua. Aloitin siten, että söin n. kolmen tunnin välein jotain. Puolikas banaani tai jogurtti ym. Tai pala leipää tai pullaa. Kun aikani olin totuttanut kehoni tähän rytmiin, alkoi se muistuttaa jo ruuasta. Sitten pikkuhiljaa lkasvatin  annoksia. Erikoista tosiaan, että se oli se portti siihen laihtumiseen. Ikävää oli se, ettei lääkäri uskonut. Väkisin halusi jonkun lääkkeen siihen laihtumiseen, tai edes lihavuusleikkauksen. 

Tästä opin sen, etten keskustele aiheesta lääkärin kanssa, ellei hän ole todellakin perehtynyt aiheeseen.

Vierailija
79/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se isoin tekijä on vain siinä suun ja käden välissä laihtumisen kannalta AP. Kalorien laskenta toimii, mutta osa ei tästä tietenkään pidä, koska se tuntuu rajoittavalta ja 'työltä', mutta laihduttaminen on rajoittavaa ihan kuvauksellisesti. Ruokavalioon ei välttämättä oikeasti pidä tehdä edes mitään isoja muutoksia kuin, että herkut ja asiat mitkä sisältävät paljon energiaa, mutta eivät pidä nälkää jäävät pois. Sen yhden herkun viikossa voi itselleen sallia tai, jos sinulla on vähäkalorinen herkku josta pidät niin päivittäin. Käytännössä siis välttää paljon hiilihydraatteja (sokeria yleensä) ja paljon rasvaa sisältäviä asioita ja näiden yhdistelmiä. Myös syömällä joka viikko samoja asioita auttaa tuohon käsitykseen siitä, että kuinka paljon energiaa syö."

Höpönpöppö. Kyllä herkkuja mahtuu helpostikkin, vaikka laskis kaloreita. Itselle mahtuu helposti 50g suklaata päivittäin, ja silti on kalorivaje. Kokonaisuus ratkaisee. Se, tekeekö se suklaa/sokeri hyvää keholle, on toinen asia. Mutta kalorit eivät ole se juttu. 

Ravintoterapeutti minulle hyväksyi kaiken makean, jonka olin syönyt. Ja kieltämällä "herkut" helposti aiheuttaa pakkomielteen herkuista. Mutta himot herkkuihin vähenevät, kun syö muuten riittävästi ja monipuolisesti. Tämä on mm. Patrik Borgin neuvo.

Vierailija
80/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Höpönpöppö. Kyllä herkkuja mahtuu helpostikkin, vaikka laskis kaloreita. Itselle mahtuu helposti 50g suklaata päivittäin, ja silti on kalorivaje. Kokonaisuus ratkaisee. Se, tekeekö se suklaa/sokeri hyvää keholle, on toinen asia. Mutta kalorit eivät ole se juttu. 

Ravintoterapeutti minulle hyväksyi kaiken makean, jonka olin syönyt. Ja kieltämällä "herkut" helposti aiheuttaa pakkomielteen herkuista. Mutta himot herkkuihin vähenevät, kun syö muuten riittävästi ja monipuolisesti. Tämä on mm. Patrik Borgin neuvo.''

Kalorit eli energiansaanti ovat tosiaankin juuri se juttu laihtumisen kannalta. Funktion toisena tekijänä on tietysti energiankulutus ja nämä yhdessä määrittävät sen, että laihtuuko vai tuleeko lisää painoa vai pysyykö paino samana. Energiansaantia on vain niin paljon helpompi vähentää kuin energiankulutusta lisätä. Kuka tahansa pystyy syömään päivässä 10 000 kaloria, mutta sen kuluttumaninen liikunnalla päivässä on mahdotonta. Hienoa, jos sinä pystyt syömään suklaata päivässä 50 grammaa ja silti pysymään kalorivajeessa. Hyvin monet eivät vain pysty tuohon ja syövät naposteluna enemmän kuin pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi