Mistä lähteä liikkeelle omassa painonpudotuksessa / liikunnan lisäämisessä?
Olen 50+ vuotias, painoindeksi 34.9 eli sen mukaan lihava. Mutta vain kilon päässä vaikeasta lihavuudesta.
Jos voisin tehdä mitä vaan, en edes olisi lihonut. Rakastan koripalloa, lentopalloa, itsepuolustuslajeja ja hölkkäämistä. Menisin innolla salille jossa saa mäiskiä traktorin rengasta lekalla, jne. Myös punttisalilla olen aiemmin käynyt säännöllisesti, jopa 5 kertaa viikossa, siitä tosin jo aikaa.
Sitten sairastuin, syytä kaikelle ei ole saatu selville. Ensin jostain syystä lihakseni eivät kestäneet rasitusta, vaan tulivat epänormaalin kipeiksi. Lääkärit totesivat, että joku sairaus on kehittymässä, ei tiedetä mitä. Kuntosali kiellettiin epäsopivana. Sitten alkoi ranka hajota. Isojen leikkausten jälkeen kielsivät nuo kaikki kontaktilajit ja hölkkäämisen. Kävellyt olen edelleen.
Ja sen myötä sitten paino alkoi nousta, osaltaan vaikuttaa myös vahva kipulääkitys. Kesällä sain jo painoa 7 kg pois, kunnes lääkitystä piti nostaa, ja paino nousi takaisin. Lääke aiheuttaa siis painonnousua, vaikka en syö enempää, päinvastoin ruokahaluni on huono.
Nyt olen kyllästynyt näihin kiloihin. Haluan painoa alas ja maanantaina alan uutta ruokavaliota noudattaa, isona ongelmana on se että pitäisi alkaa syödä paljon enemmän kuin nyt. Se tulee olemaan vaikeaa. Haluaisin myös alkaa liikkua enemmän, mutta ei täällä maalla ole minulle sopivia vaihtoehtoja kuin kävely ja siihen tylsistyn, koska kävelen joka päivä. Ja sitten on se kuntosali, joka aiemmin kiellettiin.
Mitä ihmettä mun nyt kannattaisi tehdä, ja mistä aloittaa??
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Uni kuntoon, jos mahdollista. Onko uniapnea tutkittu, koska heräilet? Tarvittaessa unta tukevaa lääkitystä.
Syöt liian vähän. Katso, että saat proteiinia tarpeeksi päivittäin.
Koska syöt noin vähän, niin saatko tarpeeksi kuitua? Toimiiko suolisto? Tämä asia kuntoon. Myös hyvienbradvojen määrä oltava riittävä, jotta tukee hormonitoimintoja.
Saatko ylimäärin energiaa juomisesta? Alkoholi? Mehut? Rasvaista maitoa kahvissa? Nämä pois.
Koska ylipainoa on noin paljon, keskustelisin lääkäriin kanssa lihavuuslääkityksen mahdollisuudesta."
Mikähän olis se lihavuuslääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Siitä liikuntaneuvojasta tai -ohjaajasta on hyvä aloittaa. Todennäköisesti osaa huomioida sairaudet.
Uskon myös näin. Varaan sinne ajan heti maanantaina. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ravinto-ohjeet siis on jo, ja aiemmin ravitsemusneuvoja sanoi hänkin että pitäisi syödä enemmän. Mutta kun lääkitykset vie ruokahalun, se on niin vaikeaa.
Hoitosuhdetta ei ole tällä hetkellä, eli lääkäriin en toistaiseksi ole menossa. Mutta täytyy selvittää tuota liikuntaneuvontaa. Kiitos! Ap
Kun mulla on ollut ruokahalu kateissa, olen optimoinut syömällä vihanneksia ja proteiinia. Eli olen siis ollut ketoosissa. En tiedä, sopiiko se sinulle sairautesi vuoksi. Lääkärisi osaa sanoa paremmin. No, joka tapauksessa, kun syön vain välttämättömät ainekset, niin saan syötyä tarpeeksi proteiinia. Siten lihakset eivät kärsi huonosta ruokahalustani.
En tiedä, oliko tästä nyt mitään apua sinulle. Toivottavasti löytyy keino!
Vierailija kirjoitti:
Uni kuntoon, jos mahdollista. Onko uniapnea tutkittu, koska heräilet? Tarvittaessa unta tukevaa lääkitystä.
Syöt liian vähän. Katso, että saat proteiinia tarpeeksi päivittäin.
Koska syöt noin vähän, niin saatko tarpeeksi kuitua? Toimiiko suolisto? Tämä asia kuntoon. Myös hyvienbradvojen määrä oltava riittävä, jotta tukee hormonitoimintoja.
Saatko ylimäärin energiaa juomisesta? Alkoholi? Mehut? Rasvaista maitoa kahvissa? Nämä pois.
Koska ylipainoa on noin paljon, keskustelisin lääkäriin kanssa lihavuuslääkityksen mahdollisuudesta.
Uniapneaa ei ole. Unta ei vaan ole saatu kuntoon, tämä on pitkäaikainen vaiva. Lääkitys on ollut jo kauan ja sillä sentään heräämiskerrat ja hereilläoloajat on vähentyneet. Sen lisäämistä on kokeiltu, mutta heräilen silti, ja sitten olen aivan töttöröö vahvemmasta annoksesta.
Vatsa toimii yleensä ok. Juon päivän aikana vettä ja yhden mukin kahvia aamulla, siinä rasvatonta maitoa tai kauramaitoa. Mehuja en osta koskaan, eli vähäistä on. Alkoholia menee vuodessa pari kuoharipulloa. Ap
Täällä ei näköjään ymmärretä mitä pystyy tekemään kipeällä ja rikkinäisellä kropalla. Ystävälläni on sama homma ja se tosiaan rajoittaa liikkumista. Uiminen tai vesijuoksu olisi parasta, onko sinulla ap edes kesällä mahdollisuutta siihen? Kävely on toinen ja sitähän harrastatkin, pystytkö ottamaan sauvat kaveriksi? mites hiihto? Noista laitteista kuntopyörähän se helpoin on, joku kevyt soutulaite jolla varovasti voisi kokeilla ja jumppakuminauha myös varoen. Tsemppiä sinulle yritykseen ja toivottavasti oireittesi syy selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kävely yksistään on tylsää. Osta kuntopyörä? Sen ei tarvitse olla kallis, sopivan asennon tarjoama malli tärk
Mulla oli kans tilanne, missä vaatimus oli ravinnon lisääminen. Kuulosti aika vähältä se, mitä syöt.
Olin lähes kakskytvuotta liikkumatta ja nukkumatta. Appi sanoi, et pitää lisätä 500kcal päivittäiseen energiaan. Meni pari kuukautta, alkoi paino laskea. Liikuntaa tein sen, mitä kykenin, koiralenkkejä lähinnä.
Kun keho ei kuluta, se vähentää kulutusta, kun ei saa energiaa.
Mielenkiintoista kyllä nähdä laskeeko paino, kun syö paljon enemmän. Pitää vaan opetella syömään, mikä ei ole helppoa kun ruokahalua ei ole, mutta kai siihen oppii. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen. Ensin uniasiat kuntoon, sitten vasta ruoka ja liikuta. Nukutko hyvin?
En ole varmaan 20 vuoteen nukkunut hyvin. Heräilen monta kertaa yössä. Tähän apuna on jo kauan ollut Triptyl ja nykyään myös vaihdevuosien hormonihoito, joka vähän on uniin auttanut. Herään silti yössä edelleen 4-5 kertaa, onneksi yleensä nukahdan nopeasti uudelleen. Ap
Mulle Triptyl oli pahinta myrkkyä. Sehän estää hermoston palautumisen, joten mulla se räjäytti migreenin pysyvästi krooniseksi ja pahensi oireita merkittävästi. Nytkin, puolitoista vuotta sen lopettamisen jälkeen, kärsin edelleen sen aiheuttamista ongelmista. En itse suosittelisi tuota lääkettä kenellekään.
Oletko kokeillut setiritsiiniä, joka siis on allergialääke, nukahtamiseen? Monia se unettaa, ainakin alussa, joten se olisi Triptyliä miedompi nukahtamislääke. Sitä myös saa ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
"Lääke aiheuttaa siis painonnousua, vaikka en syö enempää, päinvastoin ruokahaluni on huono"
Oletettavasti siis kerää nestettä tai jotenkin konkreettisesti muuttaa aineenvaihduntaa? Koska energiaa se lääke ei kehitä tyhjästä. Ja sanon tämän naisena, jolla on ollut rankka kortisonilääkitys; se väsytti ja keräsi nestettä, mutta se ei kyllä lisännyt rasvanmuodostusta tyhjästä vaan lisäkilot -pl. se neste joka lähti pikkuhiljaa kun lääkityksen sai purettua lopulta - tulivat siksi, että en tietenkään kipeänä liikkunut ja vieläpä söin ahdistukseen ja kipuun herkkuja. :(
Olen sittemmin pudottanut 24kg ja olen normaalipainon keskivaiheilla.
Itselläni auttoi
-rehellisyys
-kalorien tarkka laskeminen sen mukaan että haluan laihtua
-tarpeeksi vettä, kävelyä ja unta
Sitten vasta otin salitreenin mukaan kun paino oli jo pudonnut vähän. Olen ly
Kalorien laskeminen ei toimi myöskään silloin, jos on insuliiniresistenssi. Itse yritin vuosikaudet saada painoa alas ns. normaalilla menetelmällä eli jättämällä herkut pois. Ei onnistunut. Lopulta kiukustuin ja kokeilin ketoosia ja kuuden viikon kuluttua paino alkoi laskea (aluksi toki katosi pari kiloa vettä heti ruokavalion aloituksen jälkeen).
Aloittajalla taas syynä lie lääkkeen aiheuttama hormoniepätasapaino.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei näköjään ymmärretä mitä pystyy tekemään kipeällä ja rikkinäisellä kropalla. Ystävälläni on sama homma ja se tosiaan rajoittaa liikkumista. Uiminen tai vesijuoksu olisi parasta, onko sinulla ap edes kesällä mahdollisuutta siihen? Kävely on toinen ja sitähän harrastatkin, pystytkö ottamaan sauvat kaveriksi? mites hiihto? Noista laitteista kuntopyörähän se helpoin on, joku kevyt soutulaite jolla varovasti voisi kokeilla ja jumppakuminauha myös varoen. Tsemppiä sinulle yritykseen ja toivottavasti oireittesi syy selviää.
Kiitos, näin se tosiaan on. Ja henkisesti ottaa päähän kun kaikki omat ja supermieluisat lajit on poissuljettuja. Tekisi hirveästi mieli mennä höntsäkoripalloilemaan kun porukkakin olisi kilometrin päässä, mutta en halua mennä huonompaan kuntoon, joten en voi mennä.
Kesäisin tosiaan käyn uimassa luonnonvesissä. Rauhallinen hiihto on ok, mutta tänä vuonna ei valitettavasti ole lunta riittävästi. Kävelyllä tosiaan käyn ja kun puoliso on mukana koiraa pitämässä, voin ottaa sauvatkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kerrotko tarkalleen mihin vetosivat sen suhteen, ettei voi tehdä lihastreeniä? Kuulostaa nyt kyllä vähän liioittelulta ja valehtelulta, koska lihastreeniä voi tehdä kevyemmilläkin painoilla. Ja lähes jokaisessa tapauksessa lihastreeniä suositellaan, koska se edesauttaa kehon toimivuutta. Kaikista toimivin tapa pudottaa painoa on ruokavalio ja lihastreeni. Ei siihen muuta helppoa tapaa ole. Jos et tee lainkaan lihastreeniä, kehosi kuluttaa vähemmän kaloreita. Mitä pienemmät ja surkastuneemmat lihakset, sitä vähemmän kehosi kuluttaa ja sitä herkemmin lihoat pelkällä normaalilla ruokavaliolla
Lihastreeniä saan arkikotitöistä, ovat laskeneet sen riittävän. Kuntosali kiellettiin tosiaan kovien kipujen vuoksi, sairaalassa testattiin lihaskuntoa pienillä painoilla ja tulin siitä todella kipeäksi. Kun eivät tienneet mistä on kyse, sanoivat etten saa kuntosalille mennä. Mutta tästä jo joku
Alkoivatko nuo oireet ennen vai jälkeen Triptylin aloituksen? Nimittäin se vaikuttaa hermostoon, kuten mainitsin aiemmassa viestissäni. Aika moni noista oireistasi on nimenomaan hermostollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen. Ensin uniasiat kuntoon, sitten vasta ruoka ja liikuta. Nukutko hyvin?
En ole varmaan 20 vuoteen nukkunut hyvin. Heräilen monta kertaa yössä. Tähän apuna on jo kauan ollut Triptyl ja nykyään myös vaihdevuosien hormonihoito, joka vähän on uniin auttanut. Herään silti yössä edelleen 4-5 kertaa, onneksi yleensä nukahdan nopeasti uudelleen. Ap
Mulle Triptyl oli pahinta myrkkyä. Sehän estää hermoston palautumisen, joten mulla se räjäytti migreenin pysyvästi krooniseksi ja pahensi oireita merkittävästi. Nytkin, puolitoista vuotta sen lopettamisen jälkeen, kärsin edelleen sen aiheuttamista ongelmista. En itse suosittelisi tuota lääkettä kenellekään.
Oletko kokeillut setiritsiiniä, joka siis on allergialääke, nukahtamiseen? Monia se unettaa, ainakin alussa, joten se olisi Triptyliä mi
Itselläni Triptyl toimii, eikä sivuvaikutuksia ole. Jos unohdan ottaa sen, en saa nukuttua ennen yökolmea vaikka menisin nukkumaan klo 23. Ja kun vihdoin nukahdan, herään vielä monta kertaa ennen aamua. On siis tosi tärkeä lääke, koska nykyään herään vain 4-5 kertaa yössä ja saan yleensä nukahdettua nopeasti uudelleen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä esim päivän ruokavalio
- aamupala: kaurapuuro, 1 dl raejuustoa marjoja, pellavanrouhesiemeniä
- lounas: paistettua lohta, perunaa, salaattia, joukkoon esim. avocadoa vähän, paprikaa, siemeniä jne.
- välipala: rahkaa + hedelmä
- päivällinen: lihakeitto
- iltapala munakas
Jättäisin itse pois ainakin kauran ja perunan, ehkä myös vaihtaisin hedelmän vihannekseen.
"Aloittajalla taas syynä lie lääkkeen aiheuttama hormoniepätasapaino."
Minulla on kipulääkkeenä käytössä Gabrion, enkä itse asiassa tiedä, miksi se aiheuttaa painonnousua. Mutta sen myötä tämä paino on noussut ja täysin sen syyksi lääkäritkin sen laittavat. Se on yksi yleinen sivuvaikutus. Jossain kohtaa paino jää aina paikalleen, mutta kun lääkkeen annostus nousee, nousee taas painokin. Ap
Mietin sitä, voisivatko nuo muut oireesi johtua Triptylistä. Se on nimittäin hyvin salakavala lääke siinä, miten se vaikuttaa hermostoon. Eli aluksi näyttää siltä kuin se auttaisi, mutta lopputulos on, että se pahensikin ongelmia.
Kun sitä on käyttänyt pitkään, lääkkeen lopettaminenkaan ei kuitenkaan välttämättä auta, niinkuin minulle on käynyt.
"Alkoivatko nuo oireet ennen vai jälkeen Triptylin aloituksen? Nimittäin se vaikuttaa hermostoon, kuten mainitsin aiemmassa viestissäni. Aika moni noista oireistasi on nimenomaan hermostollisia."
Alkoivat paljon ennen Triptylin aloitusta. Ap
35 bmi on hirvittävä, ja otsikossa jo mainitsen sen "mistä lähteä liikkeelle"......sohvalta ja ruokapöydästä. Otatsen 10 000 askelta tavoitteeksi vaikka ruokpöytää kiertäen, mutta mitään et syö ennen kuin tuo on tavoitettu. Ihminen ottaa ~2 askelta / s ja tunnissa on 3600s, noten 1.5h kun oot kiertänyt ruokapöytää ripeään tahtiin niin voit syödä pikkuisen karkkipussin tai suklaa pötkylän, marjoja kilon, porkkanoita 2kg, valitse itse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esim päivän ruokavalio
- aamupala: kaurapuuro, 1 dl raejuustoa marjoja, pellavanrouhesiemeniä
- lounas: paistettua lohta, perunaa, salaattia, joukkoon esim. avocadoa vähän, paprikaa, siemeniä jne.
- välipala: rahkaa + hedelmä
- päivällinen: lihakeitto
- iltapala munakas
Hieman tämän tyylinen on omakin ruokavalio-ohjeeni, jonka mukaan alan maanantaina syödä. Ap
Kävely yksistään on tylsää. Osta kuntopyörä? Sen ei tarvitse olla kallis, sopivan asennon tarjoama malli tärk
Mulla oli kans tilanne, missä vaatimus oli ravinnon lisääminen. Kuulosti aika vähältä se, mitä syöt.
Olin lähes kakskytvuotta liikkumatta ja nukkumatta. Appi sanoi, et pitää lisätä 500kcal päivittäiseen energiaan. Meni pari kuukautta, alkoi paino laskea. Liikuntaa tein sen, mitä kykenin, koiralenkkejä lähinnä.
Kun keho ei kuluta, se vähentää kulutusta, kun ei saa energiaa.