Mistä lähteä liikkeelle omassa painonpudotuksessa / liikunnan lisäämisessä?
Olen 50+ vuotias, painoindeksi 34.9 eli sen mukaan lihava. Mutta vain kilon päässä vaikeasta lihavuudesta.
Jos voisin tehdä mitä vaan, en edes olisi lihonut. Rakastan koripalloa, lentopalloa, itsepuolustuslajeja ja hölkkäämistä. Menisin innolla salille jossa saa mäiskiä traktorin rengasta lekalla, jne. Myös punttisalilla olen aiemmin käynyt säännöllisesti, jopa 5 kertaa viikossa, siitä tosin jo aikaa.
Sitten sairastuin, syytä kaikelle ei ole saatu selville. Ensin jostain syystä lihakseni eivät kestäneet rasitusta, vaan tulivat epänormaalin kipeiksi. Lääkärit totesivat, että joku sairaus on kehittymässä, ei tiedetä mitä. Kuntosali kiellettiin epäsopivana. Sitten alkoi ranka hajota. Isojen leikkausten jälkeen kielsivät nuo kaikki kontaktilajit ja hölkkäämisen. Kävellyt olen edelleen.
Ja sen myötä sitten paino alkoi nousta, osaltaan vaikuttaa myös vahva kipulääkitys. Kesällä sain jo painoa 7 kg pois, kunnes lääkitystä piti nostaa, ja paino nousi takaisin. Lääke aiheuttaa siis painonnousua, vaikka en syö enempää, päinvastoin ruokahaluni on huono.
Nyt olen kyllästynyt näihin kiloihin. Haluan painoa alas ja maanantaina alan uutta ruokavaliota noudattaa, isona ongelmana on se että pitäisi alkaa syödä paljon enemmän kuin nyt. Se tulee olemaan vaikeaa. Haluaisin myös alkaa liikkua enemmän, mutta ei täällä maalla ole minulle sopivia vaihtoehtoja kuin kävely ja siihen tylsistyn, koska kävelen joka päivä. Ja sitten on se kuntosali, joka aiemmin kiellettiin.
Mitä ihmettä mun nyt kannattaisi tehdä, ja mistä aloittaa??
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinto-ohjeet siis on jo, ja aiemmin ravitsemusneuvoja sanoi hänkin että pitäisi syödä enemmän. Mutta kun lääkitykset vie ruokahalun, se on niin vaikeaa.
Hoitosuhdetta ei ole tällä hetkellä, eli lääkäriin en toistaiseksi ole menossa. Mutta täytyy selvittää tuota liikuntaneuvontaa. Kiitos! Ap
Irrotan vain yhden kohdan tekstistäsi koska vaikea tietää mitä tilanteessasi voisi tehdä. Tuli mieleen että eikö keho passivoidu entisestään jos ei syö ja pidä aineenvaihduntaa käynnissä? Sitten se että oli paino mikä hyvänsä niin keho tarvitsee ravinteita ja ruokaa: proteiini kudoksille ja soluille, vitamiinit joista mm. d-, c-, a-vitamiinit, hiilarit pelkkään olemiseen jne.
Kävely yksistään on tylsää. Osta kuntopyörä? Sen ei tarvitse olla kallis, sopivan asennon tarjoama malli tärkein. Uimahalliin menisin itse jos ei olisi (muka) rajoitt
Se juuri, että pitäisi ehdottomasti syödä enemmän. Se vaan on melko kamalaa syödä väkisin, kun ei tee yhtään mieli. Mutta sitä aion tässä nyt kuitenkin alkaa tehdä.
Koira minulla on ja sen kanssa tuleekin käveltyä. Samojen reittien kävely vaan on tylsää, onneksi pian on kevät niin lumet sulaa ja reitit laajenee. Uimahallia ei lähellä ole, joten ei siksi onnistu. Kuntopyörää pitääkin harkita, tai sitten vaan aktivoitua pyöräilemään keväällä. Ap
"Lääke aiheuttaa siis painonnousua, vaikka en syö enempää, päinvastoin ruokahaluni on huono"
Oletettavasti siis kerää nestettä tai jotenkin konkreettisesti muuttaa aineenvaihduntaa? Koska energiaa se lääke ei kehitä tyhjästä. Ja sanon tämän naisena, jolla on ollut rankka kortisonilääkitys; se väsytti ja keräsi nestettä, mutta se ei kyllä lisännyt rasvanmuodostusta tyhjästä vaan lisäkilot -pl. se neste joka lähti pikkuhiljaa kun lääkityksen sai purettua lopulta - tulivat siksi, että en tietenkään kipeänä liikkunut ja vieläpä söin ahdistukseen ja kipuun herkkuja. :(
Olen sittemmin pudottanut 24kg ja olen normaalipainon keskivaiheilla.
Itselläni auttoi
-rehellisyys
-kalorien tarkka laskeminen sen mukaan että haluan laihtua
-tarpeeksi vettä, kävelyä ja unta
Sitten vasta otin salitreenin mukaan kun paino oli jo pudonnut vähän. Olen lyhyt nainen joten aluksi kalorit olivat tosi tosi pienet, että tulosta tuli. 800-900 kaloria päivässä ja sitten välillä buustipäivä. Tällaisessa pitää huolehtia, että sitä ei tee liian kauan ja että se syöty ruoka on mahdollisimman ravitsevaa, ettei tule mitään muutoksia!
Olen nyt ollut notmaalipainoinen pari vuotta ja kiinteytynyt, voimistunut ja hoikistunut pikkuhiljaa lisää.
Lasken edelleen kalorit, olen laskenut ne joka päivä jo vuosien ajan. Sillä tavalla minun on helppo pysyä kartalla siitä mitä syön ja jos tiedän pidempään olleeni "ylikaloreilla", voin sopivina hetkinä sitten taas vähentää ja "terveellistää" syömisiä, ilman että paino alkaa missään vaiheessa oikeasti nousemaan.
Kaikille kalorien tarkka laskeminen ei tietenkään sovi jos on vaikka syömishäiriötä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Jätä peruna riisi pasta pois ruokavaliosta. Korvaa ne kasviksilla ja vihanneksilla. Karkki ja herkut tietysti myös pannaan. Itse saanut pudotettua painoa näinkin helposti. En jaksa puuroa keittää mutta ruisleipää (jälkiuuni) ja varrasleipää syön. Varrasleivässä on eniten ravintokuitua.
En syö perunaa kuin keitossa, ja keittoja teen 2-3 kk välein. Riisiä syön yhtä harvoin. Pastaa meillä ei syödä lainkaan. Ohrapuuroa teen kerran kuukaudessa ja syön usean päivän. Ap
Ihan aluksi pitäisi kunnolla selvittää mistä nuo kivut oikein johtuu. Kipulääke auttaa vaan väliaikaisesti vaivoihin, mutta ei posta vaivan aiheuttajaa. Veikkaisin että uinti ja vesijumppa olisi jokatapauksessa turvallinen ja tehokas liikuntamuoto.
Kannattaa AP kirjoittaa 2 viikon ruokalista, mitä syöt. Punnitset itsesi ennen kuin aloitat, ja sitten punnitset ja lasket kaikkiin ruokiin kalorit rehellisesti (mielummin yläkanttiin kuin alakanttiin). 2 viikon jälkeen punnitset itsesi ja sitten julkaiset tänne tulokset.
Laihduttaessa yksi suurin haaste on se, onko henkilö aidosti rehellinen syömisistään ja muistaako edes kaikkea sitä, mitä on syönyt.
Vierailija kirjoitti: Kerrotko tarkalleen mihin vetosivat sen suhteen, ettei voi tehdä lihastreeniä? Kuulostaa nyt kyllä vähän liioittelulta ja valehtelulta, koska lihastreeniä voi tehdä kevyemmilläkin painoilla. Ja lähes jokaisessa tapauksessa lihastreeniä suositellaan, koska se edesauttaa kehon toimivuutta. Kaikista toimivin tapa pudottaa painoa on ruokavalio ja lihastreeni. Ei siihen muuta helppoa tapaa ole. Jos et tee lainkaan lihastreeniä, kehosi kuluttaa vähemmän kaloreita. Mitä pienemmät ja surkastuneemmat lihakset, sitä vähemmän kehosi kuluttaa ja sitä herkemmin lihoat pelkällä normaalilla ruokavaliolla
Lihastreeniä saan arkikotitöistä, ovat laskeneet sen riittävän. Kuntosali kiellettiin tosiaan kovien kipujen vuoksi, sairaalassa testattiin lihaskuntoa pienillä painoilla ja tulin siitä todella kipeäksi. Kun eivät tienneet mistä on kyse, sanoivat etten saa kuntosalille mennä. Mutta tästä jo jokunen vuosi aikaa ja ajattelin sinne nyt kuitenkin mennä, hyvin pienillä painoilla tehden.
On siis testattu ja tutkittu varmaan kymmeniä lihassairauksia, mutta mitään ei löydy. Kuulemma selvää on että jotain on kehittymässä, mutta siitä ei vielä saada kiinni, että mistä on kyse. Oireet ovat moninaiset ja vaihtelevat, rajusta vapinasta alkaen katkokävelyyn ja siihen että toinen käsi lakkaa kokonaan toimimasta. Oireet tulee yhtäkkiä, kestävät jonkin aikaa ja katoavat. Nyt onneksi tovi mennyt ilman niitä oireita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi pitäisi kunnolla selvittää mistä nuo kivut oikein johtuu. Kipulääke auttaa vaan väliaikaisesti vaivoihin, mutta ei posta vaivan aiheuttajaa. Veikkaisin että uinti ja vesijumppa olisi jokatapauksessa turvallinen ja tehokas liikuntamuoto.
Minulla on siis ranka sökönä, ja siksi tarvitsen vahvaa hermokipulääkitystä loppuikäni. Kolmatta leikkausta ei näillä näkymin ole tulossa, koska siitä ei todennäköisesti olisi juurikaan apua kipuihin.
Uinti olisi varmasti hyvä ja kesäisin käyn uimassa. Mutta uimahalliin on liian pitkä matka. Ap
Vierailija kirjoitti: Kannattaa AP kirjoittaa 2 viikon ruokalista, mitä syöt. Punnitset itsesi ennen kuin aloitat, ja sitten punnitset ja lasket kaikkiin ruokiin kalorit rehellisesti (mielummin yläkanttiin kuin alakanttiin). 2 viikon jälkeen punnitset itsesi ja sitten julkaiset tänne tulokset. Laihduttaessa yksi suurin haaste on se, onko henkilö aidosti rehellinen syömisistään ja muistaako edes kaikkea sitä, mitä on syönyt.
Aloitan maanantaina uuden ruokavalion ja yritän siinä pysyä, tarpeeksi syöden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Helpoin reitti painon pudotukseen lähtee Mehiläisestä. Siitä kun jatkat apteekkiin niin homma on vuodessa valmista.
Ei. En halua yhtään enempää lääkkeitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin reitti painon pudotukseen lähtee Mehiläisestä. Siitä kun jatkat apteekkiin niin homma on vuodessa valmista.
Mitäpä jos kävisit vain vaihtamassa ne sellaisiin joissa ei ole mainitsemiasi sivuvaikutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kävisit vain vaihtamassa ne sellaisiin joissa ei ole mainitsemiasi sivuvaikutuksia?
Voi kun onnistuisikin noin vain, että käyn vaan vaihtamassa 😀 On tullut kokeiltua kymmeniä ja kymmeniä kipulääkkeitä. Sitten vihdoin on löytynyt lääke, jolla arjessa ja jopa töissä selviän, ja vieläpä ilman että pää on sekaisin. Parempaa ei helpolla löydy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinto-ohjeet siis on jo, ja aiemmin ravitsemusneuvoja sanoi hänkin että pitäisi syödä enemmän. Mutta kun lääkitykset vie ruokahalun, se on niin vaikeaa.
Hoitosuhdetta ei ole tällä hetkellä, eli lääkäriin en toistaiseksi ole menossa. Mutta täytyy selvittää tuota liikuntaneuvontaa. Kiitos! Ap
Voitko kertoa, mitä siis syöt päivän aikana. Tuntuu oudolta ettei laihdu jos on iso ylipaino eikä syö. Syötkö sokeriherkkuja? Naposteletko useita kertoja päivässä?
Yleensä päivä menee näin. Aamulla klo 9 aikaan syön 2 voileipää (täysjyväruis, benecol, kalkkunaleikkele ja tomaatti päälle) ja kupin kahvia. Klo 15-16 syön ruuan, tällä viikolla esim. lautasellisen lihakeittoa, lautasellisen ohrapuuroa tai broilerin fileen ja kaali-porkkanaraastetta. Klo 21 aikaan syön y
Yritä syödä 5 kertaa päivässä, niin painon pitäisi alkaa tippumaan. Juo myös vettä 2-3 litraa päivässä. Syöt niin harvoin, että aineenvaihduntasi ehtii hidastua.
^ Tuohon ruokailurytmiin olisi nyt tosiaan tarkoitus opetella. Ja se lisää automaattisesti veden määrääkin, kun aterioilla sitä juo. Nyt juon vettä ehkä 1,5-2 litraa päivässä. Ap
Kävelystä ja pyöräilystä saa hauskempaa jos kuuntelee samalla musiikkia tai äänikirjoja.