Ai että vihaan ihmisiä, jotka olettaa kavereiden hoitavan muutot
Mä muutin vuodenvaihteessa Helsingistä keski-Suoneen. Isosta kaksiosta isoon kaksioon. Pakkasin itse, mutta muuton hoiti muuttofirma hintaan 900 euroa. Todella nopeasti siirsivät tavarat, olisiko ollut 45 minuuttia kun kaikki tavarat autossa. Nopea ja helppo muutto.
Nyt kaveripariskunta (bonuslapset ja yksi oma) on muuttamassa pääkaupunkiseudulta pääkaupunkiseudulle ja ovat kyselemässä kavereilta ajankohtaa muuttotalkoisiin. Siis 4h+keittiö kämpästä 5h+k kämppään muuton ajattelivat hoitaa ihan kavereiden avulla ja pakun vuokraamalla. Heillä on ollut vuosia aikaa säästää rahaa muuton kustannuksiin, kun kerran ovat pitkään säästäneet asunnon myyntiin laittamisen ja uuden ostamisen kanssa.
Voin vaan kuvitella, että kaveriporukasta ja yhdellä pikku pakulla toi heidän muutto on koko päivän tai jopa parinkin projekti. Lisäksi ovat kyselleet apua pakkaamiseen. Edelleenkin, heillä on ollut muutto tiedossa jo pidemmän aikaa, ja pikku hiljaa olisi ollut aikaa pakkailla vaikka muuttolaatikko kerrallaan.
Mun on tosi vaikea ajatella, mitä tuon pariskunnan päässä liikkuu? Kuitenkin kyse 40+ vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla keskivertoa paremmat palkat. Toki ymmärrän, että uusi asuntolaina painaa päälle, mutta musta on jotenkin kohtuutonta ajatella, että kaverit hoitavat jollain pitsapalkalla projektin, joka oikeasti kuuluisi jättää ammattilaisille. Ja sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi tyyliin köyhä työtön, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttofirmaan. Mutta heillä varmasti olisi, etenkin jos olisivat jo etukäteen alkaneet laittaa rahaa muuttokassaan, siitä lähtien kun alkoivat katsoa uutta kämppää pari vuotta sitten.
Anteeksi avautuminen. Mua vaan turhauttaa tämä. En aio itse osallistua.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
ITSE OLEN RAHALLA MAKSANUT YSTÄVILLE MUUTOSTANI,
SE KELPASI TODELLA,
EI JÄÄNYT "HAMPAANKOLOON" MITÄÄN HEILTÄ.
🙂
ps, kun ikää tulee, niin vaikea kantaa painavia tavaroita, ja jos ei ole tarpeeksi maksaa muuttofirmalle....
Nuorenahan tuo oli kaikilla tapana, ihan mukavaa yhteistä puuhaa. Eihän kenenkään ole pakko suostua, miksi turhaan pahoitat mielesi? Sanot, että et pääse, problem solved. En minäkään lähtisi. Ja kukapa ruuhkavuosia elävä edes jaksaa/ehtii.
Ongelma muuttofirmoissa on, että vuokra-asunnon avainta ei voi antaa niille, ja vaikka voisi, sitä ei uskaltaisi antaa. Ongelma on, että mun pitää olla muuttoukon kanssa pakkaamassa niitä tavaroita, ja sitten samalla mun pitää jotenkin keretä sinne uuteen asuntoon lentokoneella ennen kun se muuttoukko kerkeää. Mitä jos lentokone myöhästyy tai peruuntuu? Ne usein myöhästyy, ja jos se peruuntuu, ne muuttoukot ei voi viedä tavaroita uuteen asuntoon, koska niillä ei ole avainta, joten ne varmaan vie ne tavarat kaatopaikalle, joten se tulee kalliiksi ostaa uudet.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa. Hyvätuloiset työssäkäyvät ihmiset kinumassa kavereilta muuttoapua. Itse en kehtaisi edes kysyä, sen verran nolo pyyntö mun mielestä...
kerran töissä kyselin tollaselta joka mainosti että kaverit aina muuttoapuna että kuinka usein olet itse ollut auttamassa, niin vastaus oli että emme yleensä kyllä pääse kun on muuta menoa. Eli tämä on vain röyhkeä tapa säästää rahaa muiden kustannuksella ja hyvätuloiset ihmiset nämäkin. Hän siis alunperin ihmetteli kun käytin itse maksullista muuttoapua eli paku ja kaksi kantajaa tuntiveloituksella, eikä tullut oikeasti edes kalliiksi eikä kenenkään tutun eikä itsekään tarvinnut selkänsä kuntoa testailla.
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisko sählää elämänsä uudelleen ja uudelleen. Tätä yli viiskymppistä yksinhuoltajaa pitäisi olla aina auttamassa ja muuttamassakin, kun kela ei maksa hänelle kaikkia. Voi kyynel ! Tuo ihminen on vielä tavarahamstraaja ja eikä ikinä pakkaa mitään etukäteen.
Tietenkin tuo apu on aina yksipuolista, vain häntä autetaan. Hän ei itse koskaan auta ketään. Voi varjelkoon minkälaisia tyyppejä voi saadakaan elämäänsä avioliiton kautta !
tota mä en voi käsittää, miten ihmiset olettaa että muut auttavat myös pakkaamisessa, ihan kun siinä muuttamisessa ei olisi jo tuntien urakkaa. Pakkaaminen kun ei ole rahasta kiinni vain omasta viitseliäisyydestä mutta toki taustatiedot antaa tässä jo osviittaa miksi.
Jos ei oo hissiä. Jos loukkaa itsensä painavaa sohvaa kantaessa. Joutuu saikulle. Ennen vanhaan muutot hoidettiin talkoona. Jotkut elää vielä mennyttä aikaa, eikä tajua että ammatti-ihmiset on keksitty. Mut kun ite pitää tehä.