Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että vihaan ihmisiä, jotka olettaa kavereiden hoitavan muutot

Vierailija
31.01.2026 |

Mä muutin vuodenvaihteessa Helsingistä keski-Suoneen. Isosta kaksiosta isoon kaksioon. Pakkasin itse, mutta muuton hoiti muuttofirma hintaan 900 euroa. Todella nopeasti siirsivät tavarat, olisiko ollut 45 minuuttia kun kaikki tavarat autossa. Nopea ja helppo muutto.

Nyt kaveripariskunta (bonuslapset ja yksi oma) on muuttamassa pääkaupunkiseudulta pääkaupunkiseudulle ja ovat kyselemässä kavereilta ajankohtaa muuttotalkoisiin. Siis 4h+keittiö kämpästä 5h+k kämppään muuton ajattelivat hoitaa ihan kavereiden avulla ja pakun vuokraamalla. Heillä on ollut vuosia aikaa säästää rahaa muuton kustannuksiin, kun kerran ovat pitkään säästäneet asunnon myyntiin laittamisen ja uuden ostamisen kanssa. 

Voin vaan kuvitella, että kaveriporukasta ja yhdellä pikku pakulla toi heidän muutto on koko päivän tai jopa parinkin projekti. Lisäksi ovat kyselleet apua pakkaamiseen. Edelleenkin, heillä on ollut muutto tiedossa jo pidemmän aikaa, ja pikku hiljaa olisi ollut aikaa pakkailla vaikka muuttolaatikko kerrallaan. 

Mun on tosi vaikea ajatella, mitä tuon pariskunnan päässä liikkuu? Kuitenkin kyse 40+ vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla keskivertoa paremmat palkat. Toki ymmärrän, että uusi asuntolaina painaa päälle, mutta musta on jotenkin kohtuutonta ajatella, että kaverit hoitavat jollain pitsapalkalla projektin, joka oikeasti kuuluisi jättää ammattilaisille. Ja sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi tyyliin köyhä työtön, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttofirmaan. Mutta heillä varmasti olisi, etenkin jos olisivat jo etukäteen alkaneet laittaa rahaa muuttokassaan, siitä lähtien kun alkoivat katsoa uutta kämppää pari vuotta sitten. 

Anteeksi avautuminen. Mua vaan turhauttaa tämä. En aio itse osallistua. 

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin arvomaailma on ihan uskomaton:  "ostettiin just 500000 euron talo, mutta ei ole varaa maksaa muuttofirmalle < 1000 euroa. Tulkaa auttamaan pitsapalkalla!".

Vierailija
62/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin muuttaja

- olettaa työvoiman olevan  ilmaista

- ei hahmota kokonaisuuksia 

- täysin organisointikyvytön

- on pakannut tavaroita "pieniin pusseihin", on hajamielinen, taiteellinen ja omaa kuitenkin vahvan näkemyksen tavaroiden sijoittelusta

- on vuokrannut edellistä pienemmän kämpän

- omaa itse selkävamman minkä ansiosta kantaa vain kevyimpiä koriste-esineitä pienen pienissä pusseissa

- on puoliksi tästä todellisuudesta vapaa, kuten puolet kavereistaan, varsinkin se yksi, joka muuttopakua ajaa - jonka ansiosta muuttoväki odottaa neljä tuntia pakun ilmestymistä jonnekin varaston pihaan josta kukaan ei pääse mihinkään kun autoa ei ole eivätkä bussit kulje, kun teidät sinne tavaroita hakemaan heitettiin, ja kun tämä kaveri viimein ilmestyy 4 t myöhässä, ei edes ystävällisesti kysymällä vaadi tältä selitystä, ei anteeksipyyntöä, ei mitään, vaikka muut tuhlasivat puoli päivää turhaan odotukseen (kaverikaan ei pyydä anteeksi vaan alkaa rehvastelun saman tien)

- ei kutsu muuton jälkeen edes kylään vaan käy itse kyllä mielellään kylässä luonasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin arvomaailma on ihan uskomaton:  "ostettiin just 500000 euron talo, mutta ei ole varaa maksaa muuttofirmalle < 1000 euroa. Tulkaa auttamaan pitsapalkalla!".

Eihän se siitä ole kyse, se ongelmahan on se, että jos palkkaat muuttofirman, se muuttofirma voi vaikka ryöstää ne tavarat ja viedä ne omaan kotiin, joten siinä joutuu sitten ostamaan kaikki huonekalut ja kaikki uusiksi, joten se voi maksaa monta tonnia. 

Vierailija
64/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen muuttoni hoidin niin, että sovin muuttofirman kanssa yksityiskohdat, annoin avaimet käteen ja matkustin itse kulttuurimatkalle Italiaan. Muuttofirma hoiti pakkaamisen, muuton ja loppusiivouksen. Olihan se hintava, mutta joka pennin arvoinen.

Vuokra-asunnon avaimia ei saa antaa muuttofirmalle.

Vierailija
65/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun asumaan sukulaisen luona ja omistan niin vähän tavaraa, että  jos joskus pääsen muuttamaan niin saan kuljetettua tavarani itse parilla reissulla julkisilla tai kävellen sen mukaan, miten kaukana tämä mahdollinen uusi asunto on. En omista mitään kalusteita, joten rahatilanteen mukaan ostan pesukoneen, nukkumapaikan, siis sängyn tai sohvan, ei molempia ja jonkun pienen pöydän ja tuolin suoraan tuonne uuteen kotiin. Noihin pitää tosin sitten tilata kotiinkuljetus ja kokoaminen ja asennus. Kuitenkaan eipä tuo muuttaminen kohdallani nyt ajankohtaista ole.

Vierailija
66/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos löytyy halukkaita, niin mikäpä siinä. Mutta yleensä niille kavereille on sitten tapana tarjota myös jotain, muuton aikana juomista ja sitten jälkikäteen safkat. Oman pojan muutot on hoidettu kaveriporukalla, osin me vanhemmat käytiin myös auttamassa, mutta sitten poika on kertonut olleensa vastavuoroisesti apuna kaverilla.

Itse muutimme miehen kanssa kahdestaan, vain paria raskasta huonekalua oli miehen työkaveri kantamassa ja hänelle vaimoineen tarjosimme päivällisen sitten jälkikäteen. 

Yksin asuvan nuoren muutot ovat melko helppoja perheellisiin verrattuna. Tavaraa on paljon vähemmän.

Sitä suuremmalla syyllä perheellisten pitäisi hoitaa muutot ammattilaisten kautta. Ja alkaa pakkaaminen laatikko kerrallaan hyvissä ajoin. 

Sehän riippuu, kuinka laaja tuttavapiiri on ja onko apu vastavuoroista ja onko talkoolaisille tarjottavia tarpeeksi. Jonkin saman paikkakunnan muuton voi hoitaa talkoilla ja kauemmaksikin muuton, mikäli tavaraa ei ole paljon. Pitää vain varautua siihen, että joku menee rikki. 

Vierailija
67/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti sitä on paljon kavereita(varsinkin kuun lopulla-alulla) jotka haluaa nähdä kun omistaa pakettiauton.

En omista enää sellasta onneksi.

Vierailija
68/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen osallistunut tuollaiseen muuttoon. Menin paikalle kantoavuksi, mutta paikan päällä odottikin täysin pakkaamaton asunto, mikä olisi kuulemma pitänyt vielä siivota lopuksi. Lähdin pois puolen tunnin kuluttua. Jäljelle jääneet olivat saaneet palkaksi puolikkaan noutopitsan. Tykkään talkoista, mutta tämä oli kyllä pelkkää hyväksikäyttöä.

Näin se on, on kohtuutonta vaatia, että joku pakkaa sun tavarat. Ymmärrän, jos muuton haluaa tehdä pääosin itse, mutta tarvii apua vaikka jonkin yksittäisen isomman esineen kuten sohvan tai sängyn kantamiseen.

Tai että jotkut opiskelijat auttelee toisiaan kun rahaa tosiaan ei ole,

Vierailija
69/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäni ei kestä,sanon jos kysytään. Pizza-palkka ei korvaa panosta. Muuttofirmat on keksitty.

Vierailija
70/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on tuo jollei ole pakattu. Jos on pakattu ja hissillinen talo tai lyhyet portaat niin ei se sitten niin kamalaa ole. Tietty flyygelit sun muut on no go.

Vierailija
71/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuota porukkaa riittää! Jos ei ole varaa maksaa muuttofirmalle, hoitaa muuttonsa ihan ite. Noihin ei enää kenenkään pitäis tänä päivänä lähteä, et talkoilla tehdään.

Vierailija
72/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä määrätään, että muutto kuuluu jättää ammattilaisille?

Ei tietenkään missään, mutta onhan tuo monin tavoin v-mäinen nakki kavereille viettää vapaa-aikaa. Puhumattakaan siitä, että entä jos kaveri loukkaa selkänsä raskasta esinettä kantaessaan. Ja etenkin siis, jos muuttajilla olisi rahaa (ainakin järkevällä rahankäytöllä) muuttofirmaan

-ap

Vakuutukset pitäisi olla myös talkootöiden teettämällä.

Vierailija
73/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä eniten näissä keisseissä ärsyttää, "yllättää" ja ihmetyttää, että kun saavun muuttoavuksi, valtava osa tavaroista EI VIELÄ OLE muuttolaatikoissa. Siis mitä ihmettä? Miksi ei ole tähän olisi kiva kuulla jonkun muuttoavun pyytäjän selitys? Siinähän menee jumalattomasti aikaa, kun itse istuu pakussa ja odottaa että tavaroita siirrellään vasta H-hetkellä muuttolaatikoihin ja jätesäkkeihin. En minä voi olla toisen perheen tavaroita pakkaamassa. Kuljettaminen ja laatikoiden nostelu on sen avun tarkoitus.

Vierailija
74/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niitä samoja, jotka pistää tilinumeron hääkutsuun. Ja olettaa kummin ostavan kalliita lahjoja kullannupulleen joka joulu, synttäri, nimppari yms. ja sisaruksille tietysti myös

Vierailija
75/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lupaat jokaiselle muuttoavusta muutaman kympin ei paljon ketään näy mutta kun lupaat antaa viinapullon niin jokaiselle auttajia on enemmän

Vierailija
76/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut auttamassa siskon muutossa, lähinnä siivoamisessa molemmissa päissä. Samoin sisko auttoi meidän muutossa. Muutettiin n. 100 metriä. Olin haalinut porukkaa vähän liikaakin avuksi, kun hommassa meni vain pari tuntia. Kaikki pikkusälä oli jo viety isältä lainaamallani autolla. Isommat peräkärryllä muuttopäivänä. 

Ex oli parhaalle ystävälleni kantoapuna ja siellä oli juuri sellaista säätämistä, että tavaraa pakattiin säkkeihin muuttopäivänä ja kantajat odottivat. 

Vierailija
77/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en myöskään ymmärrä, että pyydetään muuttoapuun, mutta tavaroita ei ole pakattu laatikoihin. Näin kerran jouduin tekemään. Ei ole kiva toisen tavaroita alkaa pakkaamaan. Ajattelin olevani vain kantoavussa. En enää osallistu mihinkään muuttoapuihin. 

Vierailija
78/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos löytyy halukkaita, niin mikäpä siinä. Mutta yleensä niille kavereille on sitten tapana tarjota myös jotain, muuton aikana juomista ja sitten jälkikäteen safkat. Oman pojan muutot on hoidettu kaveriporukalla, osin me vanhemmat käytiin myös auttamassa, mutta sitten poika on kertonut olleensa vastavuoroisesti apuna kaverilla.

Itse muutimme miehen kanssa kahdestaan, vain paria raskasta huonekalua oli miehen työkaveri kantamassa ja hänelle vaimoineen tarjosimme päivällisen sitten jälkikäteen. 

Yksin asuvan nuoren muutot ovat melko helppoja perheellisiin verrattuna. Tavaraa on paljon vähemmän.

Mä oon muuttanut opiskelija-asunnosta henkilöautolla yhden kaverin avulla ja myöhemmin kaikki tavarat mahtui pakettiautoon. Tämä oli vielä kaverimuutto. 

Vierailija
79/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä määrätään, että muutto kuuluu jättää ammattilaisille?

Ei tietenkään missään, mutta onhan tuo monin tavoin v-mäinen nakki kavereille viettää vapaa-aikaa. Puhumattakaan siitä, että entä jos kaveri loukkaa selkänsä raskasta esinettä kantaessaan. Ja etenkin siis, jos muuttajilla olisi rahaa (ainakin järkevällä rahankäytöllä) muuttofirmaan

-ap

Vakuutukset pitäisi olla myös talkootöiden teettämällä.

Siis teettäjällä.

Vierailija
80/85 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITSE OLEN RAHALLA MAKSANUT YSTÄVILLE MUUTOSTANI, 

SE KELPASI TODELLA, 

EI JÄÄNYT "HAMPAANKOLOON" MITÄÄN HEILTÄ.

🙂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän