Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että vihaan ihmisiä, jotka olettaa kavereiden hoitavan muutot

Vierailija
31.01.2026 |

Mä muutin vuodenvaihteessa Helsingistä keski-Suoneen. Isosta kaksiosta isoon kaksioon. Pakkasin itse, mutta muuton hoiti muuttofirma hintaan 900 euroa. Todella nopeasti siirsivät tavarat, olisiko ollut 45 minuuttia kun kaikki tavarat autossa. Nopea ja helppo muutto.

Nyt kaveripariskunta (bonuslapset ja yksi oma) on muuttamassa pääkaupunkiseudulta pääkaupunkiseudulle ja ovat kyselemässä kavereilta ajankohtaa muuttotalkoisiin. Siis 4h+keittiö kämpästä 5h+k kämppään muuton ajattelivat hoitaa ihan kavereiden avulla ja pakun vuokraamalla. Heillä on ollut vuosia aikaa säästää rahaa muuton kustannuksiin, kun kerran ovat pitkään säästäneet asunnon myyntiin laittamisen ja uuden ostamisen kanssa. 

Voin vaan kuvitella, että kaveriporukasta ja yhdellä pikku pakulla toi heidän muutto on koko päivän tai jopa parinkin projekti. Lisäksi ovat kyselleet apua pakkaamiseen. Edelleenkin, heillä on ollut muutto tiedossa jo pidemmän aikaa, ja pikku hiljaa olisi ollut aikaa pakkailla vaikka muuttolaatikko kerrallaan. 

Mun on tosi vaikea ajatella, mitä tuon pariskunnan päässä liikkuu? Kuitenkin kyse 40+ vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla keskivertoa paremmat palkat. Toki ymmärrän, että uusi asuntolaina painaa päälle, mutta musta on jotenkin kohtuutonta ajatella, että kaverit hoitavat jollain pitsapalkalla projektin, joka oikeasti kuuluisi jättää ammattilaisille. Ja sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi tyyliin köyhä työtön, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttofirmaan. Mutta heillä varmasti olisi, etenkin jos olisivat jo etukäteen alkaneet laittaa rahaa muuttokassaan, siitä lähtien kun alkoivat katsoa uutta kämppää pari vuotta sitten. 

Anteeksi avautuminen. Mua vaan turhauttaa tämä. En aio itse osallistua. 

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoren kaverit auttoivat kantamaan tavarat. MUTTA. Kyseessä oli samassa talossa ja vierekkäiset ovt, palkaksi kaljaa ja pizzaa, karkkiakin jne. Olivat just siinä iässä.

EIkä mulla ollut paljoa tavaraakaan edes, en ole ollut hamsteri!

Nyt olen säästänyt pari vuotta koska muutan kauemmaksi. Muuttofirman kanssa.

Vierailija
42/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko sählää elämänsä uudelleen ja uudelleen. Tätä yli viiskymppistä yksinhuoltajaa pitäisi olla aina auttamassa ja muuttamassakin, kun kela ei maksa hänelle kaikkia. Voi kyynel ! Tuo ihminen on vielä tavarahamstraaja ja eikä ikinä pakkaa mitään etukäteen. 

Tietenkin tuo apu on aina yksipuolista, vain häntä autetaan. Hän ei itse  koskaan auta ketään. Voi varjelkoon minkälaisia tyyppejä voi saadakaan elämäänsä avioliiton kautta ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä aina löydy sopivaa vaivaa, ettei pysty vaikka "mielellään tulisi". 

Selkä tai polvi kipeä, ranne ei kestä nostaa. jne

Vierailija
44/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lyhyt muuttomatka ja apu on vastavuoroista, niin kaverimuutot on hyvä ratkaisu. Joku pitkä matka on sitten paljon yksinkertaisempaa hoitaa ammattilaisten avulla ja tarpeeksi isolla autolla.

Vierailija
45/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kivaa kantaa huonekaluja, tulen mielelläni. Pizzat ja kaljat pitää kyllä tarjota, jos koko päivän talkoot

Vierailija
46/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli kaverit auttamassa kun me muutettiin. Ja myös me ollaan oltu auttamassa kun kaverit ovat muuttaneet. Kyllä menee muutto nopeasti kun on useampi kantaja paikalla

Vierailija
47/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen muuttoni hoidin niin, että sovin muuttofirman kanssa yksityiskohdat, annoin avaimet käteen ja matkustin itse kulttuurimatkalle Italiaan. Muuttofirma hoiti pakkaamisen, muuton ja loppusiivouksen. Olihan se hintava, mutta joka pennin arvoinen.

Vierailija
48/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto kaupungin sisällä kaksiosta kaksioon maksoi tasan 300 euroa vuonna 2013. Kaksi nuorta ja riskiä tekijää löytyi ajoissa ja varasimme palvelun heiltä. Tällä yrityksellä oli myös toinen keikka samalle kadulle samana päivänä.

Muutto sujui loistavasti. Nopeita olivat ja kantoivat tavarat uudessa kodissa suoraan niihin tiloihin, jonne osoitin paikan. Olin siis vastassa. Lähtöpäässä oli minun puolisoni.

Suosittelen etsimään muuttoapua juuripa tällaisilta nuorilta yrittäjiltä. Löysin tämän otsikon alta "tue nuorta yrittäjyyttä"

Vierailija
49/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriavulla tehty muutto on ihan ok ja varmaan jopa mukavaakin, KUNHAN apu pelaa kaikkien välillä eli 

jos kaverisi ovat olleet apunasi, niin olet sitten apuna kaverin muutossa tai jossain muussa asiassa.

Itse olen sellainen, että en kysele apuja, yksin olen muutaman oman perheen muuton tehnyt.

Vierailija
50/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä tosi kummallista, ettei itse pakata edes tavaroita.

Vierailija
51/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että tämä muuttava pariskunta on käynyt aikaisemmin auttamassa monien kavereiden muutoisssa ja odottavat nyt samaa. Fiksut tietysti vastaavat tuollaiseen kysely viestiin että olen Honolulussa jne sinä vk.loppuna kun heillä on muutto joten en pääse paikalle. 

Vierailija
52/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä olettaa mitä vaan. Ja saa pyytää tai vaikka vaatia mitä vaan. Mutta ei ole pakko osallistua. Ihan vapaa valinta.

Ei saa vaatia kavereilta yhtään mitään! Pyytää saa, mutta sekin on vähän siinä ja siinä. Kaikki eivät välttämättä osaa kieltäytyä. Liian kilttejä käytetään herkästi hyväksi. Ethän säkään tiedä, miten reagoinut, jos kaveri pyytäisi muuttotalkoisiin ja olisitkin työviikon jälkeen ihan poikki, ja haluaisit vaan levätä, mutta et kehtaisi sanoa ei.

Tossa mun kavereiden tapauksessa eniten risoo, että he jo oikein etukäteen hyvissä ajoin kyselevät, että mikä viikonloppu sopii, milloin muutetaan. Eivät edes kysy, että haluaako/voisiko joku tulla muuttoavuksi. Lisäksi järkevällä rahankäytöllä tällä pariskunnalla olisi halutessaan mahdollista palkata niin muutto- kuin pakkauspalvelukin. Savu nousee korvista, k

Älä suotta mieti tätä enempää, koska miettimällä asia ei miksikään muutu. Jos et lähde moiseen muuttoon, sun ei tarvitse huolehtia asiasta yhtään enempää. Voi olla, että menee kaverisuhde poikki, mutta silti. Jotkut ovat kavereita tasan sen aikaa, kun pystyvät jotain hyötymään. 

Mulla on pitkänmatkan muutto maaliskuun lopussa, muuttofirma jo sovittuna. Järkevää kaikin puolin. 

Vierailija
53/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa käydä kavereiden muuttoapuna. Ei ne kyllä enää muutakaan kovin usein. On nähty näitä, jotka ei ole saaneet pakattua mitään, mutta äkkiähän ne kamat laitetaan pakettiin. Vastavuoroisesti ollaan itse saatu apuja. 

Vierailija
54/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina autettiin muutossa, mutta ei enää sen jälkeen. Kaikki ovat hoitaneet muutot muuttofirman avulla. 

Vierailija
55/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin hyvä ragebait 👍

Vierailija
56/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Vanha kaveri muutti toiselta paikkakunnalta minun paikkakunnalle, kerrostalon toiseen kerrokseen. Kerrostaloon jossa ei ole hissiä. Ihan mielelläni kantelin hänen hienosti pakkaamiaan banaanilaatikkoja talon eteen parkkeeratusta autosta hänen kämpilleen. Jokainen auton tyhjäys kierros kesti meiltä kahdestaan noi 15-20min jonka jälkeen hän lähti hakemaan uutta satsia. En mennyt hänen mukaansa jotta hän sai autonsa mahdollisimman täyteen pakattua. Taidettiin tehdä tätä parina päivänä. Hän kyllä tarjos mulle juomat ja ruuat. Oli jees, sain hieman liikuntaa niin ei tarvinnnut noina päivinä mennä kuntosalille. Tuolloin oli alkusyksy ja kivat säät.  

Vierailija
57/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Sehän on ihan hauskaa yhteistä aikaa kannella niitä romppeita, ei sen tartte tapahtua sekunnissa 😃

Tämän kommentin miinusten määrästä voi päätellä, että aapee on löytänyt lentokonetilan.

Vierailija
58/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensimmäinen muutto  17 vuotiaana oli helppo , yksi musta kangaskassi. Sen kannoin itse, eikä ollutkaan ketään joka olisi auttanut sen kantamisessa.

Vierailija
59/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta.jos kyseessä nuori opiskelija,yksinhuoltaja,yllättäen eronnut henkilö ym. niin mielellään auttaa kaveria.jos kyseessä lapsiperhe jolla paljon tavaraa,niin muuttofirma.

Vierailija
60/74 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisissä on paljon loisia. Ovat sinuun yhteydessä vain kun ovat vailla jotakin ja vastavuoroisuutta on turha odottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi