Ai että vihaan ihmisiä, jotka olettaa kavereiden hoitavan muutot
Mä muutin vuodenvaihteessa Helsingistä keski-Suoneen. Isosta kaksiosta isoon kaksioon. Pakkasin itse, mutta muuton hoiti muuttofirma hintaan 900 euroa. Todella nopeasti siirsivät tavarat, olisiko ollut 45 minuuttia kun kaikki tavarat autossa. Nopea ja helppo muutto.
Nyt kaveripariskunta (bonuslapset ja yksi oma) on muuttamassa pääkaupunkiseudulta pääkaupunkiseudulle ja ovat kyselemässä kavereilta ajankohtaa muuttotalkoisiin. Siis 4h+keittiö kämpästä 5h+k kämppään muuton ajattelivat hoitaa ihan kavereiden avulla ja pakun vuokraamalla. Heillä on ollut vuosia aikaa säästää rahaa muuton kustannuksiin, kun kerran ovat pitkään säästäneet asunnon myyntiin laittamisen ja uuden ostamisen kanssa.
Voin vaan kuvitella, että kaveriporukasta ja yhdellä pikku pakulla toi heidän muutto on koko päivän tai jopa parinkin projekti. Lisäksi ovat kyselleet apua pakkaamiseen. Edelleenkin, heillä on ollut muutto tiedossa jo pidemmän aikaa, ja pikku hiljaa olisi ollut aikaa pakkailla vaikka muuttolaatikko kerrallaan.
Mun on tosi vaikea ajatella, mitä tuon pariskunnan päässä liikkuu? Kuitenkin kyse 40+ vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla keskivertoa paremmat palkat. Toki ymmärrän, että uusi asuntolaina painaa päälle, mutta musta on jotenkin kohtuutonta ajatella, että kaverit hoitavat jollain pitsapalkalla projektin, joka oikeasti kuuluisi jättää ammattilaisille. Ja sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi tyyliin köyhä työtön, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttofirmaan. Mutta heillä varmasti olisi, etenkin jos olisivat jo etukäteen alkaneet laittaa rahaa muuttokassaan, siitä lähtien kun alkoivat katsoa uutta kämppää pari vuotta sitten.
Anteeksi avautuminen. Mua vaan turhauttaa tämä. En aio itse osallistua.
Kommentit (74)
Voi ei, tästä on jo yli 25 vuotta aikaa, mutta vieläkin tunnen välillä kauheaa häpeää. Olin vähän aikaa sitten eronnut ja kaverini mies oman kaverinsa kanssa ihan hyvän hyvyyttään roudasivat tavarani uuteen asuntoon, olin siis jo muuttanut erilleen aiemmin. En muista maksoinko edes bensarahoja, ruuasta puhumattakaan. Ei siitä ollut koskaan puhetta ja nyttemmin on tiet eronneet, mutta kun tajusin mokani, tulee hirveä häpeän purkaus. En tiedä, olinko vähän sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä määrätään, että muutto kuuluu jättää ammattilaisille?
Ei missään, mutta jos heittäytyy kavereidensa loiseksi, kavereita ei kohta ole. Sullahan ei ole, eikä rahaakaan. Raahaat yksin banaanilaatikkosi 6-8 kpl kerrallaan Taunuksessa.
En mä lähde yli 30-vuotiaita perheellisiä talkoilla muuttamaan. Töissä käydään mm. siksi, että on vara ostaa muuttopalvelut.
Viimeksi muutin kahdessa tunnissa ja maksoin siitä reilun tonnin.
Sinä et tiedä minusta mitään. En ole pyytänyt kavereitani muuttoavuksi,vaikka kavereita minulla on.
Saahan sitä olettaa mitä vaan. Ja saa pyytää tai vaikka vaatia mitä vaan. Mutta ei ole pakko osallistua. Ihan vapaa valinta.
Vierailija kirjoitti:
No jos löytyy halukkaita, niin mikäpä siinä. Mutta yleensä niille kavereille on sitten tapana tarjota myös jotain, muuton aikana juomista ja sitten jälkikäteen safkat. Oman pojan muutot on hoidettu kaveriporukalla, osin me vanhemmat käytiin myös auttamassa, mutta sitten poika on kertonut olleensa vastavuoroisesti apuna kaverilla.
Itse muutimme miehen kanssa kahdestaan, vain paria raskasta huonekalua oli miehen työkaveri kantamassa ja hänelle vaimoineen tarjosimme päivällisen sitten jälkikäteen.
Yksin asuvan nuoren muutot ovat melko helppoja perheellisiin verrattuna. Tavaraa on paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä kun muutettiin miehen kanssa kahdestaan, me pidettiin asuntoja kuukausi limittäin, niin että saatiin muutettua rauhassa. Yhdeksi päiväksi vuokrattiin paku, pikkutavarat omalla autolla, kun muutettiin saman kaupungin sisällä.
Hoidin edellisen muuton kokonaan yksin. Neuvottelin vuokrasopimuksiin päällekäistä asumisaikaa, jolloin muuttoa ei tarvinnut rykäistä yhteen päivään.
Henkilöautollani vein kaiken mitä sinne sai mahtumaan ja yksinään kannettua, viimeiseksi sitten muuttofirma muutti isommat huonekalut uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
"Missä määrätään että mun pitää pestä kädet kun käyn vessassa, ääääääääää?"
Henkisesti alle 10-vuotiaat aikuiset on oksettavia luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään, mutta jos heittäytyy kavereidensa loiseksi, kavereita ei kohta ole. Sullahan ei ole, eikä rahaakaan. Raahaat yksin banaanilaatikkosi 6-8 kpl kerrallaan Taunuksessa.
En mä lähde yli 30-vuotiaita perheellisiä talkoilla muuttamaan. Töissä käydään mm. siksi, että on vara ostaa muuttopalvelut.
Viimeksi muutin kahdessa tunnissa ja maksoin siitä reilun tonnin.
Sinä et tiedä minusta mitään. En ole pyytänyt kavereitani muuttoavuksi,vaikka kavereita minulla on.
"Yhyyyyyy, mä haluuuuuuun vain rähjätä joka ketjussa kun oikeesti oon yksinäinen luuuuuuseriiiiiiii"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos löytyy halukkaita, niin mikäpä siinä. Mutta yleensä niille kavereille on sitten tapana tarjota myös jotain, muuton aikana juomista ja sitten jälkikäteen safkat. Oman pojan muutot on hoidettu kaveriporukalla, osin me vanhemmat käytiin myös auttamassa, mutta sitten poika on kertonut olleensa vastavuoroisesti apuna kaverilla.
Itse muutimme miehen kanssa kahdestaan, vain paria raskasta huonekalua oli miehen työkaveri kantamassa ja hänelle vaimoineen tarjosimme päivällisen sitten jälkikäteen.
Yksin asuvan nuoren muutot ovat melko helppoja perheellisiin verrattuna. Tavaraa on paljon vähemmän.
Sitä suuremmalla syyllä perheellisten pitäisi hoitaa muutot ammattilaisten kautta. Ja alkaa pakkaaminen laatikko kerrallaan hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, tästä on jo yli 25 vuotta aikaa, mutta vieläkin tunnen välillä kauheaa häpeää. Olin vähän aikaa sitten eronnut ja kaverini mies oman kaverinsa kanssa ihan hyvän hyvyyttään roudasivat tavarani uuteen asuntoon, olin siis jo muuttanut erilleen aiemmin. En muista maksoinko edes bensarahoja, ruuasta puhumattakaan. Ei siitä ollut koskaan puhetta ja nyttemmin on tiet eronneet, mutta kun tajusin mokani, tulee hirveä häpeän purkaus. En tiedä, olinko vähän sekaisin.
Ilmeisesti olet ollut aika nuori silloin, joten anna itsellesi jo anteeksi! Eri asia kuin nää mun keski-ikäiset kaverit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa ystävät itse tarjosivat apua ja asia ok.
Se, että aikuiset ruinaa perheellisiä tuttujaan apuun, on noloa.
Meillä on tehty muuttoja kaveriporukalla ja "maksettu" ne koko perheen grillibileillä.
Totta kai autetaan kavereita puolin ja toisin. Ja kunnon tarjoilut talkooväelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä määrätään että mun pitää pestä kädet kun käyn vessassa, ääääääääää?"
Henkisesti alle 10-vuotiaat aikuiset on oksettavia luusereita.
Yhtä hölmöä on väittää, että asia kuuluu tehdä juuri niin kuin itse sen tekee ja muita vaihtoehtoja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä olettaa mitä vaan. Ja saa pyytää tai vaikka vaatia mitä vaan. Mutta ei ole pakko osallistua. Ihan vapaa valinta.
Ei saa vaatia kavereilta yhtään mitään! Pyytää saa, mutta sekin on vähän siinä ja siinä. Kaikki eivät välttämättä osaa kieltäytyä. Liian kilttejä käytetään herkästi hyväksi. Ethän säkään tiedä, miten reagoinut, jos kaveri pyytäisi muuttotalkoisiin ja olisitkin työviikon jälkeen ihan poikki, ja haluaisit vaan levätä, mutta et kehtaisi sanoa ei.
Tossa mun kavereiden tapauksessa eniten risoo, että he jo oikein etukäteen hyvissä ajoin kyselevät, että mikä viikonloppu sopii, milloin muutetaan. Eivät edes kysy, että haluaako/voisiko joku tulla muuttoavuksi. Lisäksi järkevällä rahankäytöllä tällä pariskunnalla olisi halutessaan mahdollista palkata niin muutto- kuin pakkauspalvelukin. Savu nousee korvista, kun mietin tätä.
Suotta pyytelet anteeksi avautumistasi, Se oli niin pitkä etten jaksanut sitä edes lukea.
Onhan noita muutamia kavereiden muuttoja oltu tekemässä. Itselle sinänsä ihan ok, hauskaa tehdä porukalla. Yleensä ollut useampi tekemässä. Yleensä sit joku jolla on ollut riittävän iso auto/saanut työpaikaltaan lainaan, on kuskannut huonekalut ja muut isot tavarat. Yhden kaverin muutto vaan oli aika kaoottinen, koska tavaraa oli aivan liikaa ja pakkaaminen oli tehty vähän sinne päin. Onneksi oli itse kuskannut paljon, ennen kuin itse pystyin irtoamaan avuksi. En tietenkään ilmaiseksi ollut auttamassa.
minua ei kysellä avuksi, koska kaikki tietää, että vihaan nahjustelua, enkä siedä tehotonta toimintaa. ja ehkä silläkin on merkitystä, että veloitan 150€/tunti. minimiveloitus 8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita muutamia kavereiden muuttoja oltu tekemässä. Itselle sinänsä ihan ok, hauskaa tehdä porukalla. Yleensä ollut useampi tekemässä. Yleensä sit joku jolla on ollut riittävän iso auto/saanut työpaikaltaan lainaan, on kuskannut huonekalut ja muut isot tavarat. Yhden kaverin muutto vaan oli aika kaoottinen, koska tavaraa oli aivan liikaa ja pakkaaminen oli tehty vähän sinne päin. Onneksi oli itse kuskannut paljon, ennen kuin itse pystyin irtoamaan avuksi. En tietenkään ilmaiseksi ollut auttamassa.
Samaa mieltä. Sinänsä ok ja ihan hauskaa yhteistä tekemistä, JOS muuttajalla on homma hallussa. Jos kyseessä on organisointikyvytön tyyppi, aikataulut utopistiset, paku vuokrattu tyyliin tunniksi ja kamat pakattu miten sattuu, niin sitten on vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin missään, niinkuin ei sitäkään, ettei järkeään saisi käyttää.
Aina voi kieltäytyä, jos ei halua auttaa. Tai kertoa, että on jo muuta menoa muuttopäivänä.