En ole koskaan tajunnut huonekalujen, astioiden, vaatteiden jne. säästelyä
Siis sillä tavalla, että peitetään huonekalut jollain rievuilla, ettei pinta mene pilalle, säästetään kauniit astiat juhlahetkiin ja juodaan jostain rikkinäisistä mukeista ja säilyketölkeistä tai käytetään kotioloissa reikäisiä ja virttyneitä vaatteita, ettei ehjät kulu TURHAAN.
Teettekö te noin?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
"Ja koska liina kuluu pesuissa, sitä suojellaan tableteilla. "
Voi hyvä luoja :D Millä ne tabletit suojataan? Kuluuhaan nekin. Minusta on ihan kauhean näköistä tunkea kaikki paikat täyteen jotain kangaspaloja ja niiden päälle vielä kaikenmaailman lärpäkkeitä. Näyttää epäsiistiltä.
Mun äiti on just tuollainen suojaaja. Niillä on kaunis nahkasohva, jossa on aina päälliset, paitsi juhlissa. Käyttivät paljon aikaa sohvan verhoilun valitsemiseen. Ehkä se tieto verhoilusta ilahduttaa, koska kymmeneen vuoteen ei sohva ole ollut ilman päällisiä ja ne päälliset on vielä rumat.
Toisaalta, mun kolme vuotta vanha sohva on jo vähän kulunut koiran kynsistä. Että puolensa kaikella.
Äiti myös säästele kauniita kangaspöytäliinoja juhliin. Käytännössä niitä käytetään kovin harvoin. Osan on mummo tehnyt ja ne on todella kauniita.
Minä olen päättänyt pitää kauneimmat asiani käytössä ihan arkena. Niin saan niistä eniten iloa. Uuden, kaunispintaisen ruokapöytäni päällä on siis nätti kangasliina. Vaihdan sen parin päivän välein, sillä tasoero sotkee tehokkaasti. Niitä pöytätablettejakin on, aikuiset voivat sellaisen laittaa lautasensa alle, niin on puhtaampi tunne kun se liina on nytkin mustikassa.
Hyvin ne on pesussa puhdistuneet, liinoja on siis useampia. Näin niistä on minulle paljon enemmän iloa, kuin että ne ovat kaapissa ja käytän nättejä liinoja pari kertaa vuodessa.
Mutta vei kauan oppia tuosta "parempien tavaroiden" säästelystä pois, sen verran tiukkaan se on kotoa pinttynyt.
Niitä lempi vaatteitani käytän jatkuvasti, taaperosta huolimatta. Ehkä ne kuluvat pesussa tai saavat jotain tahraa, mutta nautin niistä nyt. Aina tulee uusia kauniita asioita, joista voi nauttia sitten myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä juhlissa Amerikassa ja ennen juhlia ja juhlien aikana autoin eri asioissa.
Heillä oli muutamia asuntoja eri puolella maata ja olivat laittamassa tätä taloa myyntiin.
Vaimo oli kerännyt ison laatikollisen mm vaatteita ja sanoi auttaisi kovasti mitä enemmän ottaisin ja minähän otin.
Mukana oli mm vaatteita, joita myyntiin veroineen yli 1000 taalalla.
Teen töitä etänä ja käytän lähinnä 3 mekkoa. Kaikissa on ikitahroja, joistan kohtaa paikattu, ihmettelen jos kestää vielä edes 10 pesua.
Todellakin säästän näitä saatuja vaatteita ja käytän, kun menen ihmisten ilmoille
Tuo mekkotouhusi menee jo sairauden puolelle. Liika piheys on vastenmielistä.
Ei sentään niin vastenmielistä kuin tuntemattomien ihmisten haukkuminen heidän kulutustottumustensa per
Kylläpä lumppu-iita nyt loukkaantui.
Mieti nyt itsekin, niin haprastunut mekko, että on hajoamassa pesuun. Etkö arvosta itseäsi sen enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on todella surullista, kun näitä tavaroita usein säästellään muita ihmisiä varten. Pöytä otetaan esille, kun tulee vieraita, siihen katetaan parempi astiasto ja muiden nähden pidetään ehjiä vaatteita. Mutta oma perhe ja ennen kaikkea oma itse eivät ole niin arvokkaita, että heitä varten kannattaisi turhaan kuluttaa parempia? Kuinka vähän oikein arvostatte itseänne?
Tämä! Miksi ostaa kauniita astioita, jos niitä ei käytä ja nauti niistä? Ei niitä vieraita nyt niin usein käy, että heitä varten kannattaa kuppeja säästellä. Itse ostan ihan itseäni varten sellaista, mikä miellyttää silmää ja ne sopivat hyvin myös vierastuokioihin.
Jos sohvan puhtaanapito huolestuttaa, niin kannattaa ostaa sellainen sohva, jossa on pestävät päälliset, tai verhoilla ne uudestaan jossain välissä.
Arvostakaa itseän
Kuka olet sinä toisille sanomassa, mikä niille on oikein? Maapallolla on 8 miljardia ihmistä, kaikilla omat tavat, kultuuri, käyttäytyminen, mieltymykset. Sa yrittää oma kolme lastaa kasvattaa normaaleiksi ja empatiaakykyisiksi. Nytkin haaskat turhaa aikaa täällä jankuttamassa ja yleinkatseisesti viisastelemassa ja muita opettamassa. Opettaa ja ohjaa kuule omia lapsia, tai itseä. Oma koti on just tämmöimen läävää tai museo, kun kukin haluaa ja kaikkeaa siltä välistä, että kuule, sinulle kuuluu tämä kyllä kaikesta vähiten.
Mulla on suojakangas sohvalla koska se on helpompi pestä. En halua sohvan nuhjaantuvan.
Meillä on sohvalla viltti ihan koiran takia helpompi pestä. Kaikki astiat on käytössä ei säästellä mihinkään. Entisaikaan oli tuollaista kun kaikki oli kalliimpaa. Enkä huolinut mummoloista yhtään mitään, vaikka olisin saanut niitä vanhoja huonekaluja ja astioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suojakangas sohvalla koska se on helpompi pestä. En halua sohvan nuhjaantuvan.
Normaali sohva ei nuhjaannu normaalissa käytössä. Ja jos nuhjaantuu, niin sittenhän sen voi peittää kankaalla.
Auton penkkeihin olen aina ostanut suojukset koska hevos- ja ulkoiluelämä. Autot on kuitekin käyttötavaraa ja menee vaihtoon ja myyntiin ja saa kyllä paljon paremman hinnan kun ne oikeat päällykset on kuin uudet.
Sohvaa en suojaile kun ei ole eläimiä kotona. Jos olisi niin sitten ehkä.
On mulla kyllä fancyt juhlakattausta varten oleva kastehelmi-astiasto joka saatu perintönä. Jos ei olisi sitä niin sitten olisi vain yksi astiasto, erityisesti kun ei ole lapsia ja pitäisi varoa ettei mene rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on monta isoa koiraa ja niistä lähtee samaan aikaan talviturkki, niin on vain järkevää suojata talouden sohvat. Vaikka koirat eivät sohvilla olekaan, niin sitä karvaa olisi silti sohvilla. Täytyisi sitten rajata kokonaan huone pois käytöstä. On hieman helpompaa puhdistaa ulkona se suoja kuin puhdistaa koko sohvaa. En minäkään suojaa niitä turhaan, vain silloin kun tilanne pakottaa siihen ja näin saan reilusti lisäaikaa sohvalle joka muuten olisi muutamassa vuodessa aivan kamalan kulunut pesuista.
Samoin meillä on pöydällä paksu pöytäliina, koska haluan lapsiperheessä suojata tärkeän arvokkaan pöytäni pintaa. Kun lapset ovat tarpeeksi isoja, niin sitten voin luopua tästä tavasta. Itselleni huonekalut eivät ole mitään kertakäyttökamaa.
Onko arvokkaan pöydän pinta todella niin huokoinen, että se menee välittömästi pilalle ilman peittämistä? Mikä
Älä kysele tyhmiä 🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en ymmärrä miksi nainen haluaa peniksen päälle suojan. Ei sitä lihaa tarvi turhaan säästellä muita naisia varten.
Varmaan ettei esinahka kulu...tajuutko tämmöstä Ap ??? 😂😂😂😂😍
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä voi myös olla mielisairaus.
Van mielisairas tekee nin paskan aloitus kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään niin vastenmielistä kuin tuntemattomien ihmisten haukkuminen heidän kulutustottumustensa perusteella
Kylläpä lumppu-iita nyt loukkaantui.
Mieti nyt itsekin, niin haprastunut mekko, että on hajoamassa pesuun. Etkö arvosta itseäsi sen enempää?
Mikä sinä olet muita lumppu-iitaksi nimittelemään. Minä, käytöstäsi kommentoinut, olen sitä paitsi ihan eri ihminen kuin tuo mekoistaan kertonut.
Sinä näköjään arvostat itseäsi. Vain ja ainoastaan itseäsi. Mutta kun on tuollainen luonne, ei auta, vaikka olisi minkälaiset mekot ja hepeneet yllä.
Siivoatko ja huollatko sinä noita kohteita itse?
Vai onko sinulla puoliso, joka hoitaa homman?
Onneksi säästin vaatteita, laihduin ja nyt vain vanhat ovat sopivia!
Tää on vähän sama, kun jotkut väittää meikkaavansa itteensä varten. Ne jotka meikkaa itseään varten, tekee sitä yksin kotona ollessaankin, mutta suurin osa tekee sitä toisia varten. Enkä nyt tarkoita että naiset meikkaisi miehiä varten. Ne, joiden elämä pyörii toisten ihmisten ajatusten mukaan, tekee tuota että itselle sopii, että kotivaatteet on likaiset rievut ja suojataan penkit, jotta jos vieraita tulee, otetaan suojat pois, ja koti on taas edustuskelpoinen. Enkä nyt tarkoita niitä, joilla kotivaatteet on erikseen niiden mukavuuden takia enkä niitä, joiden huonekalut ei vaan kestä koiria ja niitä suojataan jollain sohvantyynyjä helpommin pestävillä ja kulutusta kestävillä. Mutta on aika paljon ihmisiä, jotka keskittyy siihen, mitä toiset heistä ajattelee, kuin siihen, mitä he itse (itsestäänkään) ajattelevat.
Joskus säästäminen on outoa. Äitini antoi minulle kymmenen vuotta sitten Hackmannin teelusikoita, jotka hän oli piilottanut 35 vuotta aikaisemmin, koska minä pidin kyseisistä lusikoista 4-vuotiaana. Muistan, että lusikoita käytettiin joskus jäätelöä syödessä. En vain ymmärrä miksi ruostumatonta terästä olevat lusikat olivat niin arvokkaita, että ne piti piilottaa ja miksi äiti kuvitteli minun keski-ikäisenä ihmisenä innostuvan samoista lusikoista kuin pikkulapsena.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän sama, kun jotkut väittää meikkaavansa itteensä varten. Ne jotka meikkaa itseään varten, tekee sitä yksin kotona ollessaankin, mutta suurin osa tekee sitä toisia varten. Enkä nyt tarkoita että naiset meikkaisi miehiä varten. Ne, joiden elämä pyörii toisten ihmisten ajatusten mukaan, tekee tuota että itselle sopii, että kotivaatteet on likaiset rievut ja suojataan penkit, jotta jos vieraita tulee, otetaan suojat pois, ja koti on taas edustuskelpoinen. Enkä nyt tarkoita niitä, joilla kotivaatteet on erikseen niiden mukavuuden takia enkä niitä, joiden huonekalut ei vaan kestä koiria ja niitä suojataan jollain sohvantyynyjä helpommin pestävillä ja kulutusta kestävillä. Mutta on aika paljon ihmisiä, jotka keskittyy siihen, mitä toiset heistä ajattelee, kuin siihen, mitä he itse (itsestäänkään) ajattelevat.
Itse pidän näitä mukavia kuluneita kotivaatteeita ihan jo senkin takia että se on silkkaa rahansäästöä. Sen verran kyllä vaikuttaa mitä muut ajattelee, että en näissä lähde "kylille", töissäkin pitää olla siistit vaatteet. Viime vuonna ostin 3 vaatetta ja 2 kengät, niistä osa vasta tälle vuodelle käyttöön. Tänä vuonna arvelen tarvitsevani pari uutta vaatetta.
Olen alkanut säästellä hyviä vaatteita ym. sen takia, koska nykyään ei löydä mitään vastaavaa tilalle, jos käyttää jonkun tuotteen loppuun. Jos löytäisi, niin en tekisi sillä tavalla. Joskus nuorempana sellaisia vaatteita ja tuotteita löytyi jatkuvasti, joista tykkäsin, eikä silloin ollut tällaista saantiongelmaa. En tiedä, miksi nykyään kaikki vaikoima vaihtuu niin, ettei samanlaista enää kohta löydy, kun jotain mieluista on löytänyt. En tiedä kuin yhden pikkuputiikin, josta löydän esim. samoja bengalinahousuja vuosi toisensa perään.
"En mä ainakaan käytä sohvaani "miten sattuu", vaan ihan normaalisti istun siinä eikä se siitä mitenkään pilaannu. Eri asia on tietysti, jos on tapana sotkea aivan holtittomasti, lähmiä sohvaa likaisilla käsillä, läikyttää kahvia ympäriinsä ja murustella suklaalevyjä pitkin poikin.
Ap"
En minäkään sotke, lähmi, läikytä enkä murustele. Mutta koirat voi juosta ja riehua pihalla hiekassa ja kuravellissä, ja sitten juoksevat sohvalle. Se riittää, ettei sohva pysy puhtaana. Siispä siinä on päiväpeitto suojana.