Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole koskaan tajunnut huonekalujen, astioiden, vaatteiden jne. säästelyä

Vierailija
31.01.2026 |

Siis sillä tavalla, että peitetään huonekalut jollain rievuilla, ettei pinta mene pilalle, säästetään kauniit astiat juhlahetkiin ja juodaan jostain rikkinäisistä mukeista ja säilyketölkeistä tai käytetään kotioloissa reikäisiä ja virttyneitä vaatteita, ettei ehjät kulu TURHAAN. 

Teettekö te noin?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kankaisen sohvan päällä on hieno päällissuoja, joka ei todellakaan ole rätti. Rättejä ovat vain aloittajan omat ikivanhat  vaatteen rievut.

Juuri tätä en tajua. Mihin tarvitaan erillistä päällissuojaa, ellei taloudessa ole jotain sotkevia eläimiä? (Itse en tosin edes päästäisi koiria sohvalle).

Ap

Lapset....

Mitä lapsista? Itselläni on kolme.

Ap

Vierailija
62/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järkevää säästämistä ja on älytöntä säästämistä. Järkevää on esim suojata sohva, jos on eläimiä, jotka saavat oleskella sohvalla. On paljon helpompi pestä se suoja, kuin koko sohva. Järkevää on myös suojata auton penkit, jos autoa ajetaan esim likaisissa työvaatteissa ja siinä kuljetetaan penkeilläkin likaisia työkaluja tai koiria. Suojat on helppo poistaa, kun lähdetään vaikka juhlapuvuissa juhliin, eikä ne juhlavaatteet likaudu. Mut sitä en tajuu, et konttori tms sisätöistä kotiin tullessa pitäis vaihtaa vaatteet, ettei ne siistit kulu. Olen ope ja pidän kyllä töissä ja kotona ihan samoja vaatteita. Eri asia sitten, jos on joku työpuku erikseen, kuten poliisi, sair.hoitaja jne.

Muuten samaa mieltä, mutta en tuosta vaatekohdasta. Minä vaihdan vaatteet aina töistä kotiin tullessa, mutta se ei johdu siitä, että pelkään vaatteiden kulumista vaan ihan siitä, että haluan olla kotona mahdollisimman mukavissa vaatteissa. En todellakaan halua olla missään jakkupuvussa tai vaikkapa farkuissa kotona enkä halua miehen istuvan puku päällä sohvalla. Ihan naurettava ajatuskin. Ei sen puoleen, että se mies haluaisi edes istua puku päällä kotona vaan kyllä hänkin vaihtaa aina kotivaatteet päällensä.

Farkuthan on vaatteista rennoimmat ja mukavimmat. 
Ehkä meillä, jotka teemme työmme kasuaaleimmissa vaatteissa, ei ole niin suurta tarvetta vaihtaa erityisiin kotivaatteisiin kuin (jakku)pukuväellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kankaisen sohvan päällä on hieno päällissuoja, joka ei todellakaan ole rätti. Rättejä ovat vain aloittajan omat ikivanhat  vaatteen rievut.

Juuri tätä en tajua. Mihin tarvitaan erillistä päällissuojaa, ellei taloudessa ole jotain sotkevia eläimiä? (Itse en tosin edes päästäisi koiria sohvalle).

Ap

Onkin oikein hyvä, ettei sinulla ole koiraa eikä kissaa kun et niistä mitään ymmärtäisi. Tuliko pieneen mieleen, että ne päällissuojat voi pestä pesukoneessa? Sohvaa itseään on vaikee tunkea pesukoneeseen....

Vierailija
64/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkuthan on vaatteista rennoimmat ja mukavimmat. 
Ehkä meillä, jotka teemme työmme kasuaaleimmissa vaatteissa, ei ole niin suurta tarvetta vaihtaa erityisiin kotivaatteisiin kuin (jakku)pukuväellä.

Farkut mukavimmat? Yyyhhh. Ei todellakaan ole ja ihan sama missä olen farkkuja käyttänyt, niin kotiin tullessa ne vaihtuu ihan välittömästi toisiin vaatteisiin. Oli farkut millaiset tahansa, niin kyllä ne puristaa ja kiristää, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
65/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järkevää säästämistä ja on älytöntä säästämistä. Järkevää on esim suojata sohva, jos on eläimiä, jotka saavat oleskella sohvalla. On paljon helpompi pestä se suoja, kuin koko sohva. Järkevää on myös suojata auton penkit, jos autoa ajetaan esim likaisissa työvaatteissa ja siinä kuljetetaan penkeilläkin likaisia työkaluja tai koiria. Suojat on helppo poistaa, kun lähdetään vaikka juhlapuvuissa juhliin, eikä ne juhlavaatteet likaudu. Mut sitä en tajuu, et konttori tms sisätöistä kotiin tullessa pitäis vaihtaa vaatteet, ettei ne siistit kulu. Olen ope ja pidän kyllä töissä ja kotona ihan samoja vaatteita. Eri asia sitten, jos on joku työpuku erikseen, kuten poliisi, sair.hoitaja jne.

Sisätöissä olen ja jos pidän samoja vaatteita n. 10 tuntia (työmatkat plus työaika) niin jlauta kyllä kotiin tulessa vaihdan vaatteet ja käyn jopa pesulla tai suihkussa riisuttuani töissä käyttämäni vaatteet pois. Tuuletan töissä käyttämäni vaatteet hyvin terrassilla ennenkuin laitan kaappiin tai jonkun puseron ehkä likapyykkiin. Minulla on pari kolme kotiasua jotka eivät ole mitään kulahtaneita rättejä, ei paikattuja ei reikäisiä. Ihmettelet varmaan sitäkin, että vaihdan jopa joskus alusvaatteetkin kun tulen töistä. En silti hikoa tavallista enempää, mutta tulee hyvä ja raikas olo kotioloihin. Ne kotiasut ovat sellaisia, että niillä voi hyvin mennä vaikka ulos viemään roskiksen tai käydä ok-taloni pihavarastoissa ja vaikka nähdä naapureita. 

Vierailija
66/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvasuojat on käteviä lemmikkiperheissä ja pikku lapsienkin kanssa. Muutoin pidän minäkin sohvista ilman suojia. Jokaisen oma asiahan tuo on.

Vierailija
67/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos ostopaikkoina ovat ruotsalainen menkkamekko (h&m) ja ikea, niin ymmärrän hyvin miksi et säästele. 

Minä säästelen laadukkaita ja kalliita asioita.

Kymmenen vuotta sitten Vietnamissa teetetyt paidat ovat edelleenkin priimaa ja yli kymppitonnin maksanut sohva on vieläkin kuin uusi, koska minut opetettiin pitämään huolta asioista.

Vierailija
68/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ok-talossa ja remppailen sitä ja tätä. Autossa on todellakin takapenkillä yksivärinen peite takapenkeillä kun kaikki ei aina mahdu takakonttiin. Se peite on mukava ottaa sieltä ja pudistella puhtaaksi kun on vaikka puutavaraa kuljettanut. Muuten pitäisi hakea imuri ja ruveta imuroimaan auton takapenkkiä ja lattiaa. Peite on minuutissa pudisteltu ja laitettu takaisin. En ole kyllä koskaan ajatellutkaan, että jotakuta häiritsisi tämmöinen.

Vierailija
69/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että sorrun tähän ainakin petivaatteiden kohdalla. Juuri viime viikolla mietin, että järkeä on siinä, että kaapissa on kaksi avaamatonta pakkausta täkkipusseja ja tyynyn päällisiä samalla, kun käytän ikivanhoja (ainakin 20 vuotta) vanhoja täkkipusseja ja tyynyliinoja.... Ei sitten yhtään mitään. 

Taidanpa ketjusta innostuneena ottaa käyttöön ainakin toisen avaamattoman pakkauksen. Jos tuota toista säilyttäisi avaamattomana vielä seuraavat 10 v.

N54

Mikä on täkkipussi? Jonkinlainen pussilakanan korvike kenties?

Vierailija
70/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ok-talossa ja remppailen sitä ja tätä. Autossa on todellakin takapenkillä yksivärinen peite takapenkeillä kun kaikki ei aina mahdu takakonttiin. Se peite on mukava ottaa sieltä ja pudistella puhtaaksi kun on vaikka puutavaraa kuljettanut. Muuten pitäisi hakea imuri ja ruveta imuroimaan auton takapenkkiä ja lattiaa. Peite on minuutissa pudisteltu ja laitettu takaisin. En ole kyllä koskaan ajatellutkaan, että jotakuta häiritsisi tämmöinen.

Tuo taas on asia. Kyllä mäkin suojaisin sohvan, jos sen päälle pitäisi pinota polttopuita, mutta en todellakaan silloin, kun sohva on ihan normaalissa istumiskäytössä.

Ap

Vierailija
71/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*eri asia.

Vierailija
72/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan eri vaatteet kotona ja töissä. Kotona pukeudun rentoihin legginsseihin ja puseroihin. En minä niissä töihin menisi.

Vierailija
73/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö vielä lisää  ihmisiä jotka ei ymmärrä    🤭🤭🤭

Minä ymmärrän että minulla ei ole oikeutta puuttua ihmisten elämii .   Jättäkää ihmise rauhaan taponeen !!

Vierailija
74/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä en ymmärrä miksi nainen haluaa peniksen päälle suojan. Ei sitä lihaa tarvi turhaan säästellä muita naisia varten.

Vierailija
75/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo taas on asia. Kyllä mäkin suojaisin sohvan, jos sen päälle pitäisi pinota polttopuita, mutta en todellakaan silloin, kun sohva on ihan normaalissa istumiskäytössä.

Ap

Niinkööö... kiitooos kun ilmoitit. 🤭

Vierailija
76/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tajuan hyvin. On sen verran tyhmiä sukulaisia että olisi sohvat tahroilla, pöydänpinnat naarmuilla ja autonpenkit pestävä joka viikko ellei niitä suojaisi. Mitään hienoja astioitakaan ei voi noille kattaa, kaikki menee rikki. 

Olipa kova tarina. Hyvä kun kerroit.

Vierailija
77/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja koska liina kuluu pesuissa, sitä suojellaan tableteilla. "

Voi hyvä luoja :D Millä ne tabletit suojataan? Kuluuhaan nekin. Minusta on ihan kauhean näköistä tunkea kaikki paikat täyteen jotain kangaspaloja ja niiden päälle vielä kaikenmaailman lärpäkkeitä. Näyttää epäsiistiltä.

Tabletit ovat halpoja, niitä ei tarvitse säästellä. Ja iso, koko pöydän peittävä liina ei ole mikään kangaspala tai lärpäke.

Onko halpoja ???????      Lärpäke?

Vierailija
78/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En kuljeta auton takapenkillä polttopuita. En pinoa sohvalle polttopuita. Se puutavara jota kuljetan auton takapenkillä on yhtä sun toista kuten lautaa tai rimaa, joka menee työpajaan jossa tehdään niistä monenmoista pientä puutyötä. 

Vierailija
79/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut ei kyllä ole mitenkään miellyttävät pitää päällä kotioloissa.  Ne on paksua kovaa kangasta ja istuessa painaa vyötäröltä vatsaa inhottavasti.  

On ne rennon näköiset, mutta ei kivat päällä.  

Minä pidän kotona pehmeitä collegehousuja tai legginsejä.  Tai sitten jotain halattimekkoa.  Mahdollisimman kevyttä ja joustavaa.  

En minä huonekaluja mitenkään suojaile.  

Vierailija
80/118 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on monta isoa koiraa ja niistä lähtee samaan aikaan talviturkki, niin on vain järkevää suojata talouden sohvat. Vaikka koirat eivät sohvilla olekaan, niin sitä karvaa olisi silti sohvilla. Täytyisi sitten rajata kokonaan huone pois käytöstä. On hieman helpompaa puhdistaa ulkona se suoja kuin puhdistaa koko sohvaa. En minäkään suojaa niitä turhaan, vain silloin kun tilanne pakottaa siihen ja näin saan reilusti lisäaikaa sohvalle joka muuten olisi muutamassa vuodessa aivan kamalan kulunut pesuista.

Samoin meillä on pöydällä paksu pöytäliina, koska haluan lapsiperheessä suojata tärkeän arvokkaan pöytäni pintaa. Kun lapset ovat tarpeeksi isoja, niin sitten voin luopua tästä tavasta. Itselleni huonekalut eivät ole mitään kertakäyttökamaa.