15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?
15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?
Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
heti kun itse maksaa vegepelleilyn , niin siitä vaan. meillä ei sellaiseen ryhdytä. sitäpaitsi kun tiedetään, että eräs adolf h. loi myös vegaani, niin pitäisikö tässä sitten kasvattaa seuraava aatu? jos tällaisia vegeoireita alkaa ilmetä, niin lautaselle tulee multaa ja nurmikkoa. leivän korvikkeeksi pahvilaatikon kylkeä.
Aatu ei kylläkään ollut vegaani vaan kasvissyöjä. Ota selvää faktoista ennen kuin tulet öyhöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Pojat ei katso sitten perään kun vege ruoka vie sitten rinnat.
Onneksi pojilla itsellään on rinnat runsaasta maidonjuonnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin itse lihan syönnin 14-vuotiaana eli tasan 30 vuotta sitten. Olisin toivonut, että kotona olisi tultu hiukan vastaan ja kiinnostuttu aiheesta, joten niin toimisin oman lapsen kohdalla. Ainakaan en hoitaisi hänen ruokahuoltoaan niin että ostaisin pakastimeen 100 kappaleen säkkejä kasvismassapihvejä Findukselta ja olettaisin että muksu sieltä mikrottaa niitä pari päivässä.
30 vuotta sitten ei ollut edes nettiä! :D Vähän nyt armoa. N34
Kyllä 1996 oli netti. Ei ihan yhtä laaja ja sekopäinen kuin nykyään, mutta sieltä löytyi vaikka mitä. Ainakin jos osasi englantia.
N53
Mä olen tuo, jolle vastattiin että ei ollut nettiä. Olin hakenut vanhemmilleni aiheesta paljon tietoa valmiiksi, mm. hakenut kirjastosta ravitsemustieteen ja lääketieteen kirjoja sekä muutaman kasviskeittokirjan, että voitaisiin tutkia aihetta yhdessä. Tietoa on olemassa myös ilman nettiä, ja oli jo 30 vuotta sitten.
Kasvoin ihan ok aikuisuuteen niillä Finduksen maissi-porkkanapihveillä ja koulun tarjoamalla keitettyjä perunoita ja pinaattilettuja -ravinnolla. Jännästi en kyllä enää ikinä halua nähdä sellaista kasvispihb :D
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin vähän nuorempana n.12 v myös vegaaniksi. Äidin asenne oli, että huolehdi omista ruuista, jos olet noin vaikea. No ei ollut rahaa, joten jollain hemapa sekoituksella(ainut jota osti ja voin syödä) piti pärjätä. Olin vuodessa laihtunut 10kg ja energiaa ei ollut mihinkään. Koulussa en syönyt kuin salaatteja kun kasvisruokaan olisi pitänyt saada lupa vanhemmilta. Lopetin ruokavalion aikanaan, mutta äitini ja minunkin välit menivät. Kannattaa siis miettiä vanhempien, että jos edes ruokatarvikkeet ostatte ja tuette uutta ruokavaliota sen verran, että katsotte, että lapsi saa tarpeelliset vitamiinit.
Kaikki eivät ymmärrä, että omaa lasta pitäisi lähtökohtaisesti rakastaa, kannustaa ja tukea. Kaikista ei ole siihen. Olen pahoillani, että sinulle sattui noin itsekeskeinen äiti.
Kannustaisin. Voisimme yhdessä perehtyä asiaan ja opetella koostamaan täysipainoisen ruokavalion. Minun puolestani voisimme kotona syödä vaikka aina vegaanista ruokaa, kasvissyöjä olen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin itse lihan syönnin 14-vuotiaana eli tasan 30 vuotta sitten. Olisin toivonut, että kotona olisi tultu hiukan vastaan ja kiinnostuttu aiheesta, joten niin toimisin oman lapsen kohdalla. Ainakaan en hoitaisi hänen ruokahuoltoaan niin että ostaisin pakastimeen 100 kappaleen säkkejä kasvismassapihvejä Findukselta ja olettaisin että muksu sieltä mikrottaa niitä pari päivässä.
No siis oli netti, mutta miten se liittyy mihinkään?
Okei, ei meillä tosin. Et "vähän" eri tsäänssit vanhemmilla etsiä asiasta tietoa. Tai et normi pikkukylän kaupas ei ihan hirveen suurta vegevalikoimaa varmaan ollut :D Et noi Finduksen pihvit oli ehkä sun porukoiden sen hetkinen paras panostus eikä veetuilua, minkä käsityksen viestistäsi sai. N34
Olisin onnellinen. Itse olen kasvissyöjä ja harmittaa, kun yrityksistäni huolimatta muu perhe rakastaa liharuokia. Olisipa ihanaa, jos olisi edes yksi perheenjäsen, jota kiinnostaisi vegereseptien kokeilu jne.
Mieheni on vegaani ja itse en ole, mutta jos lapsemme päättäisi vegaaniksi ryhtyä niin se olisi kyllä ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis oli netti, mutta miten se liittyy mihinkään?Okei, ei meillä tosin. Et "vähän" eri tsäänssit vanhemmilla etsiä asiasta tietoa. Tai et normi pikkukylän kaupas ei ihan hirveen suurta vegevalikoimaa varmaan ollut :D Et noi Finduksen pihvit oli ehkä sun porukoiden sen hetkinen paras pan
Mun vanhemmat ei missään nimessä tarkoittaneet vittuilla enkä tarkoittanut antaa sitä kuvaa. Heitä ei vaan kiinnostanut ottaa selvää mistään, vaikka yritin auttaa. Rahatkin oli kyllä tiukalla ja toi oli edullista.
Mutta siis olosuhteet oli hankalat ja jäin aika nuorena aika yksin asian kanssa, niin se vaan meni. Siksi toivoisin että osaisin omia lapsiani tukea jotenkin paremmin ja heille jäisi olo, että heidän asiansa kiinnostavat minua.
Mulla on tosi hyvät välit vanhempiini, eikä toi aiheuttanut kummempaa katkeruutta. Ainoa negatiivinen fiilis on niitä pihvejä kohtaan.
Ei kummempia. Anna mennä vaan, mutta muista napata vitamiinit ja hivenaineet purkista kyytipojaksi kun niitä et vihanneksista saa.
Pistit siis alaikäisen maksamaan itse omasta ruoastaan. Vähän epäilen tuota kiitollisuutta. Vihamielinen suhtautuminen omaan lapseen,kasvatus kovalla kädellä.