Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?

Vierailija
31.01.2026 |

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?

Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että vegaaninuoren ravitsemuksesta ollaan täällä liki hysteerisen huolissaan, mutta paistopisteen leivonnaisia energiajuoman kanssa puputtavat sekaaninuoret saa ihan rauhassa mässyttää hamppareita, sushia, tacoja ja sipsejä.

Vierailija
142/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka vegaanisuus on aina naisten juttu. No on seassa joku vihreä poninhäntäinen miesoletettukin, mutta 99% on naisia.

On myös tällainen yli 20 vuotta vegaanina ollut keski-ikäinen urheilullinen mies (185 cm, 82 kg), joka on naimisissa oleva kahden lapsen isä, ekonomi ja aktiivinen reserviupseeri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n Tutkimuksesta tiiviisti -sarjassa julkaistussa tuoreessa raportissa arvioitiin kahden siirtymäpolun vaikutuksia: pienemmässä muutoksessa lihaa ja maitotuotteita vähennettiin kolmanneksella, suuremmassa kahdella kolmanneksella. Molemmissa skenaarioissa ruokavalion energiamäärä pidettiin ennallaan, ja eläinperäiset tuotteet korvattiin kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla ravitsemussuositusten mukaisesti.  

Tutkimuksen mukaan ruokavalion laatu parani molemmissa siirtymäpoluissa, kun liha ja maitotuotteet korvattiin kalalla, palkokasveilla, täysjyväviljalla ja kasviksilla. Tämä muutos tukee paitsi terveyttä mutta myös ilmastotavoitteita, sillä kasvipohjaisen ruoantuotannon ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin eläinpohjaisen.  

Ravintoaineiden saannissa puutteita 

Ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta. Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.  

Ruokavalion muutos lisäsi tutkimuksessa tehdyn karkean arvion mukaan hieman altistumista haitallisille kemiallisille aineille, kuten lyijylle, epäorgaaniselle arseenille, metyylielohopealle, aflatoksiineille ja okratoksiinille.  

Vaikka suurimmalle osalle väestöstä terveysriski on pieni, joidenkin aineiden kohdalla altistustasot ylittävät aiempien riskinarviointien mukaan turvallisena pidetyn rajan ja voivat aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Metyylielohopealle altistuminen lisää terveyshaittojen riskiä erityisesti lisääntymisikäisillä naisilla, mikä on vältettävissä noudattamalla kalansyöntisuosituksia.

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/riskinarviointi/riskinarviointiuutis…

Vierailija
144/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siitä vaan ja ottanee siis itse enenevästi vastuuta ruokahuollostaan sekä tervedestään, molemmat hienoja asioita. Voi varmaan kokata joskus koko perheellekin mikä on kiva

Vierailija
145/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, että ryhdytäänkö myös vaateostoksilla ottamaan huomioon vegaanisuutesi eli ei enää villasukkia eikä puuvillapaitoja, pelkkää polyesteriä ja akryylia. Muistuttaisin, että  ideologian tulee ulottua kaikille elämänalueille, ei vain syömiseen.

Mikä tällainen kaikki tai ei mitään ajattelu on. Eikö se ole hyvä, että tekee edes jonkun osa-alueen mukaan ympäristön hyväksi. Eli logiikkasi mukaan jos syö vegaanisti niin ei voi lentää lentokoneella. Jos tämän kääntää niin logiikkasi mukaan jos ei syö vegaanisti voi myös huoletta lennellä lentokoneella, koska kaikki tai mitään.

Sinun logiikallasi minä olen vegaani, vaikka syön lihaa, koska "kaikki tai ei mitään - ideologia ei ole välttämätöntä" pätee minuunkin, minä en kunnon vegaanina lennä lomamatkoille. 

Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, mutta voi huoleti lentää lentokoneella

Vierailija
146/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijan kehujille tiedoksi: GMO-vapaata soijaa ei enää ole olemassa, koska  tuuli levittää GMO-soija siitepölyä myös ei-GMO-soijan pelloille. Sama koskee maissia. Jos ei halua GMO-ruokaa, kannattaa jättää soija ja maissi kokonaan pois ruokavaliosta. Ja vielä tiedoksi: Kaikki Suomeen tuotava eläinten soijarehu menee kanoille, sioille ja viljellylle kalalle. Jos haluaa välttää soijaa syöneen eläimen syömistä, niin vain kotimainen nauta, lammas ja villi kala ovat ok. 

Itse lisäksi syön vain ja ainoastaan pelkästään nurmiruokittua/laiduntanutta eläintä eli pihvikarjaa, koska niille ei syötetä mitään mitä ihminen voi syödä.  Tuleeko kalliiksi? Ei tule, sillä tykkään eniten osista, joita muut eivät suostu syömään. Nytkin on makoisa rustokeitto (pihvikarjan rusto maksaa 3,5 euroa kilo) tehtynä. Kieli, häntä ja luut luuliemen tekoon ovat myös suht halpoja. 

Edes kiinalaiset eivät käyttäneet soijaa ihmisravinnoksi ennen kuin keksivät ryhtyä maitohapattamaan sitä, tätä ennen se oli vain karjan rehua. Maitohapattaminen kas kun hajottaa soijan myrkyt, jotka vahingoittavat erityisesti  kilpirauhasta.   Toinen ongelmallinen tekno"maito" on kauramaito: Kaurassa on paljon gluteeniviljoja enemmän fytiinihappoa, joka kelatoi mineraaleja estäen niiden imeytymisen. Erityisesti rauta, magnesium ja sinkki jäävät  helposti imeytymättä fytiinihapon vuoksi. Sekin hajoaa sitten  maitohapattaessa, eli ainoat turvalliset kaurasta tehdyt maidonkorvikkeet ovat ne maitohapatetut, esim. kaurajugurtti. 

Mikään sellainen ruokavalio joka vaatii lisäravinteita ei ole ihmislajille lajityypillinen. Näinollen jos kasvisruokavalio on sellainen, joka vaatii esim. D-vitamiini ja/tai B12-vitamiinilisää, se ei ole sitten ihmislajin lajityypillinen ruokavalio.

Eläinoikeusporukka vaatii eläimille oikeutta elää lajityypillistä elämää, mutta jostain syystä tämä koskee vain muita eläimiä mitä tulee esim. lihansyöntiin, mutta ei ihmislajia. Törkeää lajismia, sanoisin.

Vierailija
147/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.

Kiva asenne.  Vähän kuin lapsesi olisi sun vihollinen.  Heitätkö ulos heti kun täyttää 18 vee?

Vierailija
148/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää, että vegaaninuoren ravitsemuksesta ollaan täällä liki hysteerisen huolissaan, mutta paistopisteen leivonnaisia energiajuoman kanssa puputtavat sekaaninuoret saa ihan rauhassa mässyttää hamppareita, sushia, tacoja ja sipsejä.

Juuri tämä. Energiajuoma ja paistopisteestä jotain. Ah siinä on ravintoaineet kohdallaan ja vanhemmat hyväksyy ja maksaa

Vierailija
149/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:
Eläinoikeusporukka vaatii eläimille oikeutta elää lajityypillistä elämää, mutta jostain syystä tämä koskee vain muita eläimiä mitä tulee esim. lihansyöntiin, mutta ei ihmislajia. Törkeää lajismia, sanoisin.

Aika moni näistä (ainakin järkevistä) kampanjoista kohdistuu nykyiseen teolliseen tehotuotantoon, jossa eläimelle ei anneta mahdollisuutta luonnolliseen käyttäytymiseen. Ei niillä vaadita ihmislajin lihansyömisen lopettamista, ainoastaan eläinten kohtelun epäkohtien korjaamista. 

Vierailija
150/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin itse lihan syönnin 14-vuotiaana eli tasan 30 vuotta sitten. Olisin toivonut, että kotona olisi tultu hiukan vastaan ja kiinnostuttu aiheesta, joten niin toimisin oman lapsen kohdalla. Ainakaan en hoitaisi hänen ruokahuoltoaan niin että ostaisin pakastimeen 100 kappaleen säkkejä kasvismassapihvejä Findukselta ja olettaisin että muksu sieltä mikrottaa niitä pari päivässä.

30 vuotta sitten ei ollut edes nettiä! :D Vähän nyt armoa. N34

Vierailija
151/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tämä ajatus, että vain  vegaaniruojavalio sisältäisi lisäaineita ja että siinä väkisin niitä on. Tyttärensä alkoi vegaaniksi 14 vuotiaana ja kaikki hänen veriarvonsa pysyivät hyvinä.  Hän on edelleen vegaani ja hyvin menee. Tyttäreni vaikutuksella lopetin lihan syönnin ja olen lacto-ovo vegetaristi. Voin todella hyvin. Soija ei ole mikään vegaaniruokavalion pilari tai pakko. Kaikkea muuta löytyy.  Kummallista, että väitetään kiihkeästi jotain mistä ei ole tietoa. 

Vierailija
152/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin itse lihan syönnin 14-vuotiaana eli tasan 30 vuotta sitten. Olisin toivonut, että kotona olisi tultu hiukan vastaan ja kiinnostuttu aiheesta, joten niin toimisin oman lapsen kohdalla. Ainakaan en hoitaisi hänen ruokahuoltoaan niin että ostaisin pakastimeen 100 kappaleen säkkejä kasvismassapihvejä Findukselta ja olettaisin että muksu sieltä mikrottaa niitä pari päivässä.

No siis oli netti, mutta miten se liittyy mihinkään?

Vierailija
153/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jo koko perhe vegaaneja joten ei ongelmaa.

Vierailija
154/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näistä (ainakin järkevistä) kampanjoista kohdistuu nykyiseen teolliseen tehotuotantoon, jossa eläimelle ei anneta mahdollisuutta luonnolliseen käyttäytymiseen. Ei niillä vaadita ihmislajin lihansyömisen lopettamista, ainoastaan eläinten kohtelun epäkohtien korjaamista. 

Näin on.  Lihansyöjän pitäisi nähdä mitä tehotuotanto käytännössä on. Se siisti lihapaketti on helppo ottaa kaupasta eikä tarvitse miettiä mitä sen taustalla on.  Sitä vastaan  ja noiden  eläinten puolesta eläinoikeusjärjestöt kampanjoi.  Kuten joku joskus sanoi, teurastamossa pitäisi olla lasiseinät

Vierailija
155/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean huolissaan ollaan kasvis/vegaaniruokavalion terveellisyydestä kun perustellaan syitä miksi siihen ei voisi siirtyä.

Mä sanoisin, että aika monessa sekaaniperheessä syödään tottumuksesta niin epäterveellisesti ns. kotiruokaa (ravintoköyhiä ja energiatiheitä mössöjä) ja epäterveellisiä herkkuja, että kasvisruokavalio ja uusiin ruokalajeihin perehtyminen olisi ruokavalioon enemmänkin huomattava parannus kuin heikennys.

Vierailija
156/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.

15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.

Pakollinen anaaliyhdyntä peräsuoleen ilman kumia.

Vierailija
157/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Hampparit ja pitsat ok, mutta kasvisruokavalio - hyi kauheaa miten jää proteiinit ja vitamiinit saamatta ja saako nuori tarpeeksi kaikkia ravintoaineita.

Vierailija
158/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 1996 oli netti. Ei ihan yhtä laaja ja sekopäinen kuin nykyään, mutta sieltä löytyi vaikka mitä. Ainakin jos osasi englantia.

N53

Vierailija
159/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.

Kiva asenne.  Vähän kuin lapsesi olisi sun vihollinen.  Heitätkö ulos heti kun täyttää 18 vee?

Minulla oli sama asenne, kun tytär 16 v ilmoitti ryhtyvänsä kasvissyöjäksi. Käytämme perheessä paljon itsepyydystettyä kalaa ja lihaa, joten meillä ei ollut varaa kahteen erilaiseen ruokaan. Sovimme tyttären kanssa, että etsii kesätyöpaikan ja rahat käytetään hänen seuraavan vuoden ruokaan. Myöhemmin tytär oli kiitollinen, että hänellä oli valmistuessaan myös työhistoria takana. Pääsi helposti töihin, kun oli esittää todistukset, että on tehnyt töitä koko opiskelunsa ajan. Kiitos itsekustantamansa kasvisruokailun.

Vierailija
160/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin vähän nuorempana n.12 v myös vegaaniksi. Äidin asenne oli, että huolehdi omista ruuista, jos olet noin vaikea. No ei ollut rahaa, joten jollain hemapa sekoituksella(ainut jota osti ja voin syödä) piti pärjätä. Olin vuodessa laihtunut 10kg ja energiaa ei ollut mihinkään. Koulussa en syönyt kuin salaatteja kun kasvisruokaan olisi pitänyt saada lupa vanhemmilta. Lopetin ruokavalion aikanaan, mutta äitini ja minunkin välit menivät. Kannattaa siis miettiä vanhempien, että jos edes ruokatarvikkeet ostatte ja tuette uutta ruokavaliota sen verran, että katsotte, että lapsi saa tarpeelliset vitamiinit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi