Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?

Vierailija
31.01.2026 |

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?

Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, että ryhdytäänkö myös vaateostoksilla ottamaan huomioon vegaanisuutesi eli ei enää villasukkia eikä puuvillapaitoja, pelkkää polyesteriä ja akryylia. Muistuttaisin, että  ideologian tulee ulottua kaikille elämänalueille, ei vain syömiseen.

Mikä tällainen kaikki tai ei mitään ajattelu on. Eikö se ole hyvä, että tekee edes jonkun osa-alueen mukaan ympäristön hyväksi. Eli logiikkasi mukaan jos syö vegaanisti niin ei voi lentää lentokoneella. Jos tämän kääntää niin logiikkasi mukaan jos ei syö vegaanisti voi myös huoletta lennellä lentokoneella, koska kaikki tai mitään.

Siis soijamaito on ympäristölle hyväksi, mutta naapurimaatilan lehmänmaito ei?

Vierailija
122/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö alkoi 17v puhua kasvispainotteisesta ruokavaliosta ja valitsi koulussa aina vegevaihtoehdon. Sanoin, että sopii kasvispainotteisuus niin että kala, muna ja maitotuotteet pysyy ruokavaliossa. Mulla on keliakian takia jo gluteeniton ruokavalio, joten sen yhdistäminen vegeen olisi liian rajoittavaa ja kallistakin. Tytölle sopi näin. Nyt hän asuu jo omillaan ja jatkaa edelleen tolla ruokavaliolla, on kyllä tainnut maitotuotteetkin korvata vegeillä. Minä syön aina silloin tällöin lihaakin.

En tiedä vastasiko apn kysymykseen, mutta meillä löytyi tällainen kompromissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa alkaa, itsekin elin kasvissyöjänä vuosia, välillä myös vegaanina. Itse pitäis sitten kyllä myös kokkailla, osaan kyllä tehdä kasvis- ja vegaaniruokaa ja teenkin säännöllisesti, mutta en joka päivä. Ravitsemus pitää pysyä kunnossa.

Vierailija
124/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka vegaanisuus on aina naisten juttu. No on seassa joku vihreä poninhäntäinen miesoletettukin, mutta 99% on naisia.

Yleensä kaikki hyvä alkaa naisista. Naiset on empaattisempia ja ajattelevat muutakin, kuin omaa napaansa. 

Mutta oikeasti, niin kyllä noissa vegaaniryhmissä on paljon miehiäkin ja aika moni mies on kasvissyöjä. 

Vierailija
125/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siitä halutessaan tehdä ongelman.

Ei se ole halusta kiinni.

T. Allergikko

Vierailija
126/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, että ryhdytäänkö myös vaateostoksilla ottamaan huomioon vegaanisuutesi eli ei enää villasukkia eikä puuvillapaitoja, pelkkää polyesteriä ja akryylia. Muistuttaisin, että  ideologian tulee ulottua kaikille elämänalueille, ei vain syömiseen.

Mikä tällainen kaikki tai ei mitään ajattelu on. Eikö se ole hyvä, että tekee edes jonkun osa-alueen mukaan ympäristön hyväksi. Eli logiikkasi mukaan jos syö vegaanisti niin ei voi lentää lentokoneella. Jos tämän kääntää niin logiikkasi mukaan jos ei syö vegaanisti voi myös huoletta lennellä lentokoneella, koska kaikki tai mitään.

Kai sinä tiedät, että lehmä on suuri metaanikaasujen "valmistaja"? Ja lehmän ruokkiminen vie suuren osan peltopinta-alasta? 

Soijamaito  ei juuri soijankulutusta lisää, vaan suurin osa (80%) soijasta käytetään karjan ruokaan, ei siis ihmiselle. Jos soijaa viljeltäisiin vain ihmisten käyttöön ei sitä juurikaan tarvittaisi.

Peltopinta-alasta suurin osa viljellään eläinten, ei ihmisten ravinnoksi. 

Ja nykyään taitaa olla nuo kauramaidot se suosituin ja sitä saa ihan kotimaisesta kaurasta, eli silläkin voi maanviljelijä elää. 

Aina vingutaan miten vegaaneille pitää tuoda avokadoja toiselta puolelta maailmaa, mutta kukaan ei muista, että oikeasti vegaaneja on noin 2% ja heidän tarpeisiin ei yksin tuoda yhtään mitään. Kyllä niitä avokadoja syö muutkin.

Ja samaten nämä vinkujat unohtaa, että se kahvikin tuodaan muualta ja lähes kaikki hedelmät ja tee ja myös lihakarjan lihaa tuodaan esim Brasiliasta.

Ulkomaisia keksejä/ ketsuppeja/pastaa on kaupanhyllyt pullollaan, mutta ei näytä ketään haittaavan :D

Vierailija
127/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa jos soijaa viljeltäisiin vain ihmisille se olisi huomattavasti parempi vaihtoehto ympäristöä ajatellen, koska juuri lihakarja +lehmä on ympäristön suurin kuormittaja. 

Nuo eläimethän syö aivan valtavasti juuri soijaa ja heinää/rehua joka kaikki viljellään pelloilla. Peltojen takia raivataan metsiä, esim juuri soijantuotannolle, mutta se soija ei mene ihmisravinnoksi, vaan karjan ruuaksi. 

Mitä enemmän lihaa syödään maailmassa, sen enemmän peltoa raivataan esim soijalle koska karjan määrä vain kasvaa.

Jos peltoa tarvittaisiin vain ihmisten tarpeisiin, olisi se määrä hyvin pieni siihen verraten mitä sitä tarvitaan eläinten rehuksi.

Vierailija
128/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vähän skeptinen sen suhteen jaksaako teini kokkailla itse riittävän monipuolisia vegaaniruoka kun muu perhe ei ole vegaaneja. Ettei vaan tulisi karkkia ym. syötyä enemmän kun kasvisruoasta jää nälkä. Tiedän että täyttävää vegaaniruokaa voi tehdä mutta jaksaako teini kokkailla niitä.

Vierailija
129/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta kannattaa tukea nuorta tässä ja käydä vaikka vegaanihaaste.fi sivulla yhdessä nuoren kanssa tutkimassa, miten koostaa hyvä ruokavalio. Samalla muukin perhe voi yhdessä nuoren kanssa kokeilla vegaaniruokia. 

Kannattaa myös muistaa, että vegaanin lautasmalli on vähän erilainen mitä sekasyöjällä. Vegaanin tulee syödä paljon ja monipuolisesti! Esim. linssikeitto+ ruisleipää/100% kauraleipää, päälle maapähkinävoita ja lasi soijamaitoa. Tai kasviswokki, jossa tofua, parsakaalia, maapähkinää, juomaksi soijamaitoa.

Siis soijamaitoa? Sehän kuljetetaan maailmanääristä se soija. Sen alta hakataan sademetsää, maapallon keuhkoja.

No joo, mutta se on niinku eettistä.

90% maailman soijasta käytetään eläinten rehuksi. Lopettakaa lihansyönti, niin sademetsät pelastuvat!!! Lihaa syömällä saatte samalla sitä soijaa enemmän kuin vegaanit.

Vierailija
130/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat ei katso sitten perään kun vege ruoka vie sitten rinnat.

Vierailija
131/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmistaisin, että on perillä siitä miten syö monipuolisesti  vegaanisesta ravintoa. Ehkä kävisimme ravitsemusterapeutilla. 

Voisimme tehdä toisinaan vegaanista ruokaa koko perheelke, mutta muu perhe söisi kuten ennenkin. 

Olen itse uteliaisuudesta kokeillut vegaanihaastetta ja ei ollut yhtään juttuni. Erilaisten "keinoruokien" määrä vegaaniohjeissa hämmensi, eivätkä maistuneet minulle. Muu perhe ei osallistunut haasteeseen. 

Mutta, teini saisi syödä noin. Tuon ikäiset jo onneksi kokkailee itsekin, niin saisi myös tehdä itse osan ruuistaan. 

Altistaa puutoksille mm. B12, folaatti, raudanpuute, D-vitamiini. THL on varoittanut, että jo nykyiset ravitsemussuositukset altistavat puutoksille.

Moni vegaani korvaa proteiinin hiilihydraateilla eli tuo ruokavalio altistaa lihomiselle. Ja moni vegaaniproteiini on tosiaan eines.

Vierailija
132/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.

Tämä ei vaikuttanut provolta, joten vastaan. Älä sitten ihmettele 30 vuoden kuluttua, miksi lapset ja lapsenlapset ei pidä yhteyttä. 

Kyllä minä pidän yhteyttä 80v äitiini, vaikka en lapsena saanut pomotella kotona. Onko kasvatuksessasi mennyt monikin asia pieleen?

Tämä.

Ei mulla ole vuorotyötä tekevänä aikaa, varaa eikä jaksamista yhtäkkiä vaan teinin päähänpiston takia muuttaa noin isoa asiaa, kuin mitä perheen ruokailut on. Siis täällä porukka ostaa hyvän keittokirjan, perehtyy asiaan ja ravintoaineisiin, hankkii vitamiinit, alkaa kokata perheelle suunnilleen viittätoista eri ruokaa päivittäin jne. Entä miten kouluruokailu hoituisi? Missä ovat kaikki ne, jotka toisiin ketjuihin kertoo kun rahat ei meinaa riittää, tai uupuvat nykyajan työelämässä? Enpä usko, että meillä 15v välejä katkaisisi tuon takia, vaikka itsekin toteaisin, että mulla ei ole mahdollisuutta juuri nyt lähteä tuohon mukaan. Ja joo, on meilläkin vegeruokaa kokeiltu, ja usein on kasvisruokaa. Ehkäpä koittaisin ehdottaa sitä kasvisruokaa. 

Vegaaniruoka on kyllä halvempaa kuin sekaruoka, jos ei ala käyttää ylenmäärin kaikenmaailman ultraprosessoituja tuotteita. Tofu on edullista,, ja vähemmän prosessoitua kuin kananuggetit (tofua voi tehdä myös itse). Kaikki meidän perheessä pystyvät syömään vegaaniruokia, kun ei olla allergisia tai intolerantteja. Ohjeita löytyy ilmaiseksi netistä, siihen  mitään keittokirjaa tarvita. Koulussa on vegaaniruokavalion ruuat tarjolla. Kasvisruuat yleensä valmistuvat nopeammin kuin liharuuat.

Meillä syödään sekaruokaa aika kasvispainotteisesti, tänäänkin kanacurryä, jossa on enimmäkseen kasviksia. Siinä voisi kanasuikaleet korvata herniksellä, eikä rakenne, ravinteet, ulkonäkö tai maku muuttuisi lainkaan.

Intialaistyyppinen ruoka on muutenkin helppoa vegaaneille ja kasvissyöjille.

Aamupalana oli kaupan riisipiirakoita, joissa näytti pakkauksessa lukevan vegaani. En huomannut ostaessani, ostin siksi, että olivat punalaputettuja ja kilohinnaltaan halvimpia.

Vierailija
133/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oo lapsia enkä oo vegaani mutta oon tosi kiinnostunut vegaanisesta ruokavaliosta :) Musta olisi ihana hänen kanssaan testata uusia reseptejä ja makumaailmoja. Samalla katsoisin ja opiskelisin uteliaisuudesta itsekin että ravintoaineiden saanti säilyisi hyvänä. Muistuttaisin että kyse ei ole ehdottomuudesta. Että esim. 80% vegaaniruokavalio on jo tapa kokeilla miten vegaaniruokavalio sopii itselle. 

N34

Vierailija
134/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä ei muuttuisi mikään. Teini varmasti osaisi ruokkia itsensä jos ei muiden ruoka kiinnostaisi.

Vierailija
135/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kokeilla.

Vierailija
136/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.

15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.

Yllä täydellinen ahdasmielisen juntin ajatuskulun kuvaus.

Vierailija
137/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmistaisin, että on perillä siitä miten syö monipuolisesti  vegaanisesta ravintoa. Ehkä kävisimme ravitsemusterapeutilla. 

Voisimme tehdä toisinaan vegaanista ruokaa koko perheelke, mutta muu perhe söisi kuten ennenkin. 

Olen itse uteliaisuudesta kokeillut vegaanihaastetta ja ei ollut yhtään juttuni. Erilaisten "keinoruokien" määrä vegaaniohjeissa hämmensi, eivätkä maistuneet minulle. Muu perhe ei osallistunut haasteeseen. 

Mutta, teini saisi syödä noin. Tuon ikäiset jo onneksi kokkailee itsekin, niin saisi myös tehdä itse osan ruuistaan. 

Altistaa puutoksille mm. B12, folaatti, raudanpuute, D-vitamiini. THL on varoittanut, että jo nykyiset ravitsemussuositukset altistavat puutoksille.

Moni vegaani korvaa proteiinin hiilihydraateilla eli tuo ruokavalio altistaa lihomiselle

Miksi alapeukkuja? Nämä olivat faktoja.

Vierailija
138/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vegaani korvaa proteiinin hiilihydraateilla eli tuo ruokavalio altistaa lihomiselle

Kasvavan nuoren kohdalla täytyy olla tarkkana, että nuori saa kaiken tarvitsemansa. Vegaanisen ruokavalion eteen täytyy tosiaan nähdä vaivaa, jotta se kattaa kaikki tarpeet. Itse olen ollut vegaani onnistuneesti yli 20 vuotta. Olen aina silloin tällöin käynyt yksityisellä ottamassa kattavat labrakokeet, jotta varmistun siitä ettei mitään puutoksia ole. Ei ole ollut. Toki tämä on työläämpää kuin sekasyöminen, mutta olen valmis näkemään sen vaivan, koska en periaatteellisista syistä halua syödä eläimiä tai eläinperäisiä tuotteita. 

Vierailija
139/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka vegaanisuus on aina naisten juttu. No on seassa joku vihreä poninhäntäinen miesoletettukin, mutta 99% on naisia.

Mun työkaverivegaaneista suurin osa on miehiä, niitä, jotka juoksee maratooneja ja käy salilla joka päivä. Pari vegaaninaistakin on, mutta hekin ovat ryhtyneet vegaaneiksi, koska aviopuoliso (eli näissä tapauksissa mies) on siirtynyt vegaaniksi.

Mut aika harva työkaveri on vegaani, enemmän on lakto-ovo-vegetaristeja. Jääkiekkoilijat ei oo vegaaneja eikä kasvissyöjiä.

Kaikki ryyppää tasapuolisesti, toiset vaan kattoo, että ei oo käytetty kirkasteena eläinperäistä tuotetta.

Vierailija
140/168 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin itse lihan syönnin 14-vuotiaana eli tasan 30 vuotta sitten. Olisin toivonut, että kotona olisi tultu hiukan vastaan ja kiinnostuttu aiheesta, joten niin toimisin oman lapsen kohdalla. Ainakaan en hoitaisi hänen ruokahuoltoaan niin että ostaisin pakastimeen 100 kappaleen säkkejä kasvismassapihvejä Findukselta ja olettaisin että muksu sieltä mikrottaa niitä pari päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi