15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?
15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?
Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin tytölle, että tulee järkiinsä ja lakkaa hankkimasta lisää mt-ongelmia.
Eiköhän noissa vegaaneissa ole vähemmän niitä mt-ongelmaisia, kuin väestössä normaalisti.
Meillä kaikki nuoret alkoi jossain vaiheessa kasvissyöjiksi, eikä minulla ainakaan ollut mitään sitä vastaan. Ihan oltiin siis syöty sekasyöjiä siihen asti, mutta pikkuhiljaa olen itsekin siirtynyt kasvissyöjäksi.
Lapset jo pois kotia, mutta kasvissyöjänä olen pysynyt. Mies ei viitsi tehdä itselleen ruokaa, joten hänkin on kasvissyöjä enimmäkseen. Välillä hankkii itselleen jonkun pihvin, mutta aina vaan harvemmin ja harvemmin ja jos sortuu ostamaan makkaraa, valitus siitä miten huonoa se on, on nykyään vakio.
Mikään liha ei kuulemma enää maistu niin hyvälle kuin ennen, mutta kasvispullat on alkaneet maistua :D
Nää on aika pitkälle tottumiskysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin tytölle, että tulee järkiinsä ja lakkaa hankkimasta lisää mt-ongelmia.
Kuinka paljon hänellä on niitä ennestään?
Kuuluu Vihreisiin ja on mukana Elokapinaliikkeessä.
Uskoo olevansa sukupuoleton LGBDF Ihminen.
Syö usein Turvaruokia ja vaatii kotona turvallisia tiloja itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin tietysti mielissäni, että lapsi haluaa syödä eettisesti ja terveellisesti. Keskustelusin vitamiineista. Miettisin, miten ruoat saataisiin tehtyä niin, että niihin voi myöhemmin lisätä lihaa tms. jos joku muu haluaa.
Tuossa ei missään sanottu, että nuori haluaisi syödä terveellisesti. Teinin tulokulma asiaan kuin asiaan on yleensä kapea. Tällaisessa vegaaniksi ryhtymisessä se lienee yleensä joko 1) en halua syödä eläimiä, 2) ilmasto tai 3) kaveritkin on vegaaneja. Ei siinä terveyttä ajatella.Noista lähtökohdista terveellisyys on sivuseikka ja ihan relevantti riski, että terveysvaikutus on negatiivinen, kun nuori vain poistaa ruokavaliostaan asioita eikä välttämättä tuo mitään lisää. Käsittääkseni on aika yleistä, että nuori ryhtyy nuoren innolla vegaaniksi ja sitten puolen vuoden päästä on vakava raudanpuutostila tmv. kun intoa on ollut enemmän ku
Jep, alaikäisen kasvisruokailussa vaaditaan aikuisen valvontaan ja perehtymistä siihen, että lapsen ruokavalio on terveellinen. Vegaaniruokavaliossa vielä enemmän. Suhtaudun kuitenkin erittäin positiivisesti ja kannustavasti siihen, että teiniä kiinnostaa maailman asiat tai söpöt eläimet niin paljon, että on valmis itse tekemään asioiden eteen jotain.
Lähettäisin nuoren heti ensimmäiseksi jollekkin ruoka/kokkauskurssille jossa selitetään selkeästi mitä tähän ruokavalioon kuuluu ja mistä saa vitamiinit, hivenaineet, proteiinin jne jotta tietää mitä syöfä. Kun nuori tietää tämän kaiken, saa itse sitten kokata ruuat. Perheenä voitte maistaa niitä ja jos pidätte niin voitte lisätä tai muuttaa saman kaikille. Vegaani=terveellinen ruokavalio, jos ei tiedä mitä tähän kuuluu. Se että vaan jättää lihan, maitotuotteet, kananmunat jne pois aiheuttaa hiustenlähtöä, anemiaa jne kaikenlaista jos ei tiedä miten nuo korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä: kasvisruokavaliota tukisin mieluummin kuin ehdotonta vegaaniutta, joka koskee kaikkea muutakin kuin itse ruokaa. Ihan äkkiä en esim. alkaisi vegaanin teinin takia hankkia kaikkia keittiövälineitä ja astioita tuplana, kun vegaanin ruoka ei saa koskea mihinkään, missä on käsitelty mitään eläinperäistä.
Oma vegaanini ei vaadi tällaista liioittelua, että pitää olla eri välineet. Hänen ideologiansa vegaaniudessa on ensisijaisesti ympäristöasiat.Sekoittaa varmaan keliakiaan, sellaista sattuu. Olen itse vegaani ja kyllä nuo lasteni liharuokien kokkaamiseen ja syömiseen käytetyt astiat ovat astianpesukoneen jälkeen ihan puhtaita ja kelvollisia vegaaniruuan valmistamiseen ja syömiseen.
Toisaalta keliakiassakin tiskaaminen tekee astioista puhtaita ja kelvollisia käyttää. Poislukien ehkä joku naarmuinen leipälauta tai valurautapannu mikä pahimmillaan vain pyyhitään "puhtaaksi".
Sanoisin, että ok. Ruokansa saisi itse laittaa, koska minulla ei ole mitään kiinnostusta ryhtyä vaihtamaan koko perheelle maitotaloustuotteita kasvispohjaisiksi tai leipomaan ilman kananmunia, mutta ei tuosta isoa numeroa nostettaisi. Tarveaineet ostaisin kaupasta samalla kun muidenkin ruokaan tarvittavat, mutta tietäisin jo ennen kuin kaikki alkaisi, että alle kahdessa viikossa olisi palattu sekaruokavalioon. Ei 15v teini jaksa koulupäivän jälkeen tehdä itselleen eri ruokaa kuin mitä me muut syömme ja on niin paljon helpompaa ottaa äidin tekemää makaronilaatikkoa kuin tehdä omaa.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.
15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.
Veganismi aiheuttaa ravinnonpuutteita, mikä johtaa siihen, että vegaanista tulee vasemmistolainen. Tämän ilmiön huomaa usein jos kysyt vegaaneilta, että onko ne vasemmistolaisia vai persuja, ne on melkein kaikki persuja, ja jos kysyt persuilta, että onko ne vegaaneja vai syökö ne lihaa, ne melkein kaikki syö lihaa. B12:aa esimerkiksi ei saa vegaaniruoasta, sitä saa vain lihasta, ja sitä tarvitaan aivojen normaaliin toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
jos hän myös tekee ruokansa ja kustantaa ne niin syököön mitä haluaa
15-vuotias kustantaa oman ruokansa? Ai niinhän sitä tehtiin ennenvanhaan lapsuudessasi, pitkospuiden takana ja raivattiin suot pelloksi, että saatiin nauriit kasvamaan. Hyvällä tuurilla jänis juostiin kiinni ja eikun pataan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Ehkä kannustaisin ensin kasvissyöntiä ja esimerkiksi merestä eettisesti kalastettua kalaa, koska silloin mitään ravintoarvoja ei tarvitsisi huolehtia purkeista.
Mutta jos haluaisi olla vegaani niin sen kun olisi, helppoa se ei ole. Kokeillut olen.
Kala ei ole kasvis.
Tuossa tapauksessa olla kompromissina kaikille, että kaikki lopettavat punaisen lihan syömisen ja kaikki myös sitoutuvat tuohon? Muut lupaavat, että ainakaan kotona eivät syö punaista lihaa, eikä sitä osteta kotiin ja teini lupaa syödä broileria, kalaa ja maitotuotteita.
Meillä on jo perheessä kolme erilaista ruokavaliota, niin toistaalta ei hirveästi kiinnostaisi lisätä siihen vielä neljättä, mutta toisaalta harva meidän ruoka on muutenkaan sellaista että sitä ei voisi muokata vegaaniseksi silloin kun se ei ole sitä jo valmiiksi. Ja toki jokainen muutos on ollut alkuun vaivalloinen ja muuttunut vähitellen hyvinkin helpoksi huomioida, joten eiköhän se sama tapahtuisi myös vegaaniruuan kanssa.
Ehdottomasti hyvä idea. Tärkeintä vain varmistaa että saa oikeat vitskut.
Alkaa olla jo vähän mennyttä maailmaa syödä kuolleita eläimiä. Itsellä tosin menee vielä hiukan kanaa ja kalaa.
T: Salilla rautaa pumppaava, hetero mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.
15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.
Veganismi aiheuttaa ravinnonpuutteita, mikä johtaa siihen, että vegaanista tulee vasemmistolainen. Tämän ilmiön huomaa usein jos kysyt vegaaneilta, että onko ne vasemmistolaisia vai persuja, ne on melkein kaikki persuja, ja jos kysyt persuilta, että onko ne vegaaneja vai syökö ne lihaa, ne melkein kaikki syö lihaa. B12:aa esimerkiksi ei saa vegaaniruoasta, sitä saa vain lihasta, ja sitä tarvitaan aivojen normaaliin toimintaan.
Tämä aika hyvin summaa sen, miten idologista lihansyönti on. Persut eivät kykene kuin luolamiesmäiseen ajatteluun, enempää heiltä ei voi vaatia. Liekö se, mikä heistä tekee persuja ja vähän yksinkertaisia foliopäitä, tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen sekaaniruuan maksaisit, mutta et vegaanista ruokaa? Miksi tällainen ratkaisu?
En ole tuo sama, mutta siksi, että suunnittelen ja ostan kaupasta koko perheelle yhteiset ruoat. Hyödynnän tarjouksia jne. Lapset ovat paljon isällään, jolloin olen yksin, ja ruokamäärät ovat silloin paljon pienemmät. Joudun jo sen ottamaan huomioon, ettei hävikkiä tulisi paljon. Yhdelle lisäksi vegeruokaa, mihin perehtyminenkään ei ole ihan pikkujuttu, olisi realistisesti mahdotonta.
Eihän vegeruokaa osteta normaalin ruokamäärän lisäksi vaan tilalle. Vaihtaa yhden ruokalajin vegaaniseksi, joka käy kaikille. Jos lihansyöjä haluaa lihaa, hänelle voi lisätä lihaa omaan annokseen.
Liha on kalliimpaa kuin kasvikset, joten voi jopa säästää ruokamenoissa.
Muistutin omaa lasta pari vuotta sitten siitä, että vegaanit syövät hämähäkinjalkoja ja toukkien tuntosarvia, ei niitä ole seulottu pois tofua tehtäessä tai jostain härkiseineksistä. Siihen loppui se innostus.
Ei vegaaninen välttämättä käy kaikille. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa olla kompromissina kaikille, että kaikki lopettavat punaisen lihan syömisen ja kaikki myös sitoutuvat tuohon? Muut lupaavat, että ainakaan kotona eivät syö punaista lihaa, eikä sitä osteta kotiin ja teini lupaa syödä broileria, kalaa ja maitotuotteita.
Miten tämä liittyy vegaanisuuteen? Ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen sekaaniruuan maksaisit, mutta et vegaanista ruokaa? Miksi tällainen ratkaisu?
En ole tuo sama, mutta siksi, että suunnittelen ja ostan kaupasta koko perheelle yhteiset ruoat. Hyödynnän tarjouksia jne. Lapset ovat paljon isällään, jolloin olen yksin, ja ruokamäärät ovat silloin paljon pienemmät. Joudun jo sen ottamaan huomioon, ettei hävikkiä tulisi paljon. Yhdelle lisäksi vegeruokaa, mihin perehtyminenkään ei ole ihan pikkujuttu, olisi realistisesti mahdotonta.
Eihän vegeruokaa osteta normaalin ruokamäärän lisäksi vaan tilalle. Vaihtaa yhden ruokalajin vegaaniseksi, joka käy kaikille. Jos lihansyöjä haluaa lihaa, häne
Eli koko perhe joutuisi syömään yhden lapsen ruokamieltymysten mukaisesti ja normaaliruoka olisi jotain extraa? Täyspainoinen vegaaniruoka on todella kallista verrattuna sekasyöjien aterioihin ja kaiken lisäksi Suomessa ei riitä metsiä kompensoimaan ulkomailla tuotetun vegaaneille sopivan proteiinipitoisen raaka-aineen hiilijalanjälkeä.
Kysyisin, että ryhdytäänkö myös vaateostoksilla ottamaan huomioon vegaanisuutesi eli ei enää villasukkia eikä puuvillapaitoja, pelkkää polyesteriä ja akryylia. Muistuttaisin, että ideologian tulee ulottua kaikille elämänalueille, ei vain syömiseen.
Sekoittaa varmaan keliakiaan, sellaista sattuu. Olen itse vegaani ja kyllä nuo lasteni liharuokien kokkaamiseen ja syömiseen käytetyt astiat ovat astianpesukoneen jälkeen ihan puhtaita ja kelvollisia vegaaniruuan valmistamiseen ja syömiseen.