Hoitaja paljastaa synkän todellisuuden hoivakodista kuolevat vanhukset makaavat ypöyksin huoneissaan
On se kumma että vangeille riittää oikeuksia ja rahaa hyvään hoitoon, mutta ei rikollisille vahuksille ei. Sama homma somppujen ym muiden rakettiinsinööreille.
Kommentit (245)
Eutanasia ei saisi olla ratkaisu huonoon vanhustenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi, kukapa nyt yleisöä haluaa kun kuolemaa tekee. Suurin osa tuskin on tajuissaan edes kun viikate heilahtaa. Mitä väliä, kun siihen elämä loppuu. Ei se raato enää mieltään pahoita.
Siinä olen kyllä samaa mieltä että som panssit ja vangit ei ansaitse mitään.
Ehkä haluaa huulia kostutettavan, lisää kipulääkettä, lisähappea tai vain peloissaan seuraa vaikka rukoilemaan kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuosta tekee synkkää?
No mietipä sitä omalle kohdallesi. Olet laitoksessa vuodesta toiseen, sängyn vankina. Hyvällä tuurilla sun vaippa vaihdetaan ja pylly pestään kerran vuorokaudessa. Jos et itse kykene syömään niin kenelläkään ei välttämättä ole aikaa sinua syöttääkään. Ei mitään sosiaalisia kontakteja.
Olin nuorena tyttönä Vanhainkodissa töissä. Vanhusten kanssa juteltiin niitä näitä aina kun huoneessa käytiin ja päivän aikana tuli piipahdettua useamman kerran.
Jos joku vanhus ei vastannut, höpötettiin silti ohi kulkiessa.
Väitän, että sillä osastolla oli lämmin ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
"Hetkinen? Onko e utana sia sallittu, vai pitäisikö tajuta tehdä itse? Mikä mahtaa olla kriteeristösi sille, ettei ole tarkoitettu elämää varten? Mietipä nyt hetki!"
Hyvä nyrkkisääntö on siinä olisitko selvinnyt aikuisuuteen asti ilman modernia lääketiedettä vai et. Ne jotka selviävät ovat vahvoja ja voittajia kuten tämän päivän vanhukset.
Tämän päivän vanhuksilla ei ollut modernia lääketiedettä lapsikulta. Jos joutuisit elämään päivänkin niissä oloissa, joissa sota-ajan ja 1950 luvulla syntyneet elivät, niin kyllä tulisit toisiin ajatuksiin. Miten voitte olla noin pihalla, vaikka on kaikki laitteet, jos ette jaksa lukea , joista voi katsoa dokumentteja noilta ajoilta. Menitkö sinä, jos olet tyttö, ripille veljesi vanhoissa kumisaappaissa? Vai ovat tämän päivän vanhukset voittajia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä vinkujia. Vanhuksiin tuhlataan ylivoimaisesti eniten rahaa ja nyt pitäisi vielä tuhlata lisää, jotta heille tarjottaisiin juttuseuraa ja pidettäisiin kädestä kuoleman hetkellä.
Sinäkin vanhenet ja kuoletkin joskus🤭
Niin. Nämä tyypit luulevat tosiaan ,etteivät itse tule koskaan vanhaksi 😂
Kuinka tyhmä pitää olla, että tekee tuollaisen johtopäätöksen?
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia ei saisi olla ratkaisu huonoon vanhustenhoitoon.
Kirjoittaja 187 kirjoitti vammaisista, ja muuten huono-osaisista, että pitäisi ymmärtää jne.
Tuskin nuo äänestävät, voi hallitus hyvin jättää kryptaan kuihtumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hetkinen? Onko e utana sia sallittu, vai pitäisikö tajuta tehdä itse? Mikä mahtaa olla kriteeristösi sille, ettei ole tarkoitettu elämää varten? Mietipä nyt hetki!"
Hyvä nyrkkisääntö on siinä olisitko selvinnyt aikuisuuteen asti ilman modernia lääketiedettä vai et. Ne jotka selviävät ovat vahvoja ja voittajia kuten tämän päivän vanhukset.
Tämän päivän vanhuksilla ei ollut modernia lääketiedettä lapsikulta. Jos joutuisit elämään päivänkin niissä oloissa, joissa sota-ajan ja 1950 luvulla syntyneet elivät, niin kyllä tulisit toisiin ajatuksiin. Miten voitte olla noin pihalla, vaikka on kaikki laitteet, jos ette jaksa lukea , joista voi katsoa dokumentteja noilta ajoilta. Menitkö sinä, jos olet tyttö, ripille veljesi vanhoissa kumisaappaissa? Vai ovat tämän päivän vanhukset voittajia!
Öööhh, niinhän tuossa juuri kirjoitettiin, luetunymmärtämisesi on heikkoa😅😅
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta mää luulen, että kirjoittaja tarkoitti sitä, että nyt elävät vanhukset ovat lapsina ja nuorina olleet ilman mahdollisuutta moderniin lääketieteeseen. Ei ollut antibioottejakaan.
Jotka selvisivät, olivat vahvoja. (Samanlaisia vahvoja on jossain kylissä Afrikassa selviytyvät.)
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä vinkujia. Vanhuksiin tuhlataan ylivoimaisesti eniten rahaa ja nyt pitäisi vielä tuhlata lisää, jotta heille tarjottaisiin juttuseuraa ja pidettäisiin kädestä kuoleman hetkellä.
Sua ei varmaan halua kukaan pitää kädestä eläessäsikään.
No tottakai pitkälle edenneessä Alzheimerissa olevan vanha akka makaa yksin. Luulitteko että joku on siellä vieressä kädestä pitämässä?!???
Mitä hoitoa vanki tarvitsee? Eivät vangit ole dementoituneita 90-vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Omaisia on niin helppo syyllistää että kun ei käydä katsomassa, mutta hirveän usein on kyse siitä että vanhus on aikoinaan kohdellut lastaan / lapsiaan todella kaltoin.
Näin oli meilläkin ja varmaan minustakin juorutaan että olen kylmä ja kiittämätön kun en hoitanut.
No silloin kun olisin häntä tarvinnut niin hän oli todella ilkeä eikä häneltä tippunut minkäänlaista tukea, sen paremmin henkistä kuin materiaalista.
Eli en oikein tiedä, mistä ihmeestä pitäisi olla kiitollinen?
Ja minkälaista vastuuta pitäisi tuollaisesta ilkeästä vanhemmasta kantaa?
Samaa mieltä ja samoja kokemuksia. Vaikka kuinka vanhemmalle sanoo että voisit jo lopettaa tuon kettuilun ja alentuvan käytöksen niin ei opi kohtelemaan asiallisesti. Yksin saa kuolla jos ei sisaruksetkaan viitsi paikalle vaivautua. Kun on vuosikymmeniä ollut ilkeä niin turha odottaa kädestäpitelijää kuolinvuoteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuosta tekee synkkää?
No mietipä sitä omalle kohdallesi. Olet laitoksessa vuodesta toiseen, sängyn vankina. Hyvällä tuurilla sun vaippa vaihdetaan ja pylly pestään kerran vuorokaudessa. Jos et itse kykene syömään niin kenelläkään ei välttämättä ole aikaa sinua syöttääkään. Ei mitään sosiaalisia kontakteja.
Ei välttämättä edes radioa tai tvtä, yksin omien ajatusten kanssa ilman päivärutiineja, nukut miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena tyttönä Vanhainkodissa töissä. Vanhusten kanssa juteltiin niitä näitä aina kun huoneessa käytiin ja päivän aikana tuli piipahdettua useamman kerran.
Jos joku vanhus ei vastannut, höpötettiin silti ohi kulkiessa.
Väitän, että sillä osastolla oli lämmin ilmapiiri.
Entisaikoina vanhuksia vielä kunnioitettiin ja hoitajan työ oli arvostettua ja kutsumustyötä. Mitoituksetkin oli kohdillaan ja aikaa oli muuhunkin kuin pelkkään perushoitoon. Toista se on nykyään, aivan ala-arvoista vanhustenhoito nykyään suurimmassa osassa paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin 5 hoitajaa yhtä vanhusta kohti, jos siellä huoneessa pitäisi koko ajan yhden valvoa. Ei taida millään valtiolla olla sellaiseen varaa. Hoitajillakin on työaika, ja lisäksi lomat ja viikonloput ja sairaslomat.
Olen nähnyt kuvia, jossa kauan sitten vanhusten vanhainkodissa oli sängyt ison huoneen seinien vieressä, ja niissä nukkui sitten vaikka 10 vanhusta yhdessä huoneesa (silloin toki maaseudulla hoidettiin usein itse vanhukset kuolemaan saakka, se oli miniän tehtävä), eli yksi hoitaja varmaan riitti vahtimaan koko salillista kerrallaan.
Tuohon väliin vahtuu aika paljon. Ei tarvitse olla kaikilla oma hoitaja koko ajan vieressä tai 10 vanhusta yhdessä huoneessa. Hoitajamitoitus 0,6 tarkoittaa että on 10 vanhusta ja 6 hoitajaa. Se on sama kuin 5 vanhusta ja 3 hoitajaa. Eli 5 hengen huone ja sinne kokoaikainen hoitaja kolmessa vuorossa. Poissaolevia, kut
0,6 hoitajaa tarkoittaa 0,6 hoitajaa vuorokaudessa. Lisäksi mitoituksessa huomioidaan esim. siivoojat ja keittiötyöntekijät ja pomo mitoitukseen.
Eli 10 vanhusta kohti riittää 2 työntekijää aamussa, 2 illassa, yksi yössä sekä keittiötyöntekijä aamulla. Yleensä yksiköissä lisäksi yökkö kiertää useammassa ryhmäkodissa kerrallaan kännykän ja taskulampun kanssa.
Yhteiset huoneet ovat utopistinen ajatus, kun muistisairaat ovat usein aggressiivisia, meluisia, tai toisista ihmisistä kuormittuvia. Ryhmähuoneessa yksikin huutava muistamaton saa kaikki muutkin huutamaan. Lisäksi yksityisyys, jota nykyään pidetään arvossaan ei toteutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aika kammottavaa. Ja mitä oon käsittänyt niin vanhukset elää nykyään pitkään mutta täysin zombeina, pimeässä, ja lopulta kuolevat yksin ja tuhdisti lääkittyinä. Niin surkeaa!
Juuri näin. Siellä vaeltavat vintti pimeänä kuin zombit, ketkä vielä kykenee kävelemään tai rullaamaan pyörätuolilla. Ja osa sitten makaa yksin huoneessaan sängyn pohjalla. Ihan kauheaa katsottavaa. Ei virikkeitä, ruoka ala-arvoista... Eutanasia nyt kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole hoitajia tarpeeksi? Jos on kaksi henkilöä yöllä vastuussa osastosta, luulisi että olisi mahdollisuus käyttää vessassa asukkaita tai auttaa tarvittaessa.
Eikö koskaan tule mieleen että hoitajat voisivat itse olla tehokkaampia ja aktiivisempia?
Ei kaikki ratkea rahalla, hoitajien etujärjestöt kiittävät näistä pelottelukampanjoista ja kiristävät palkkoja uskomattomille tasoille. Joka taas tarkoittaa yhä vähemmän hoitajia.
HUomaa, että sulla ei oo mitään käsitystä siitä työstä.