Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämässä ei pääse eteenpäin, sillä kukaan ei osta asuntoa

Vierailija
29.01.2026 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011695924.html

Miten meni tämäkin, hallitus? :DD

Asuntojen arvo puolittunut, mutta myyjät eivät halua ymmärtää tai hyväksyä realiteetteja

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain todella hidasälyinen ostaa asuntoa enää suomesta. Maa on muuttunut todella ihmisvihamieliseksi tavallisia ihmisiä kohtaan, heitä haluttaisiin vain potkia, velkaannuttaa ja köyhdyttää. Lisäksi sota tulossa ja ilmasto ollutkin aina surkean kalsea. Mahdollisuudet hyvään elämään ovat muualla, moni tuntuu miettivän nyt sitä kun muualle eurooppaan vielä pystyisi siirtymään suhteellisen helposti jos säästössä on sen verran puskuria että ehtii saada sieltä työpaikan. Voi olla hyvin fiksua.

Vierailija
82/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä todeta itsekin, että siinä missä ennen pidin asunnon ostoa tavoiteltavana, niin ajatus on muuttunut.

En uskaltaisi ostaa asuntoa enää. Vuokra-asunnosta pääsee helposti eroon, jos iskee taas yt:t ja kenkää tulee, ja joutuu muuttamaan halvempaan /töiden perässä muualle.

Ehkä sitten joskus jos saa pysyvän eläkkeen, niin uskaltaa jonkun muuttotappio-kunnan rivariyksiön ostaa. Siinäkin mietittävä, ettei jää perillisille taakaksi se asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin ei mene kaupaksi, vika on myytävässä tavarassa tai hinnassa, koskee kaikkea kaupankäyntiä.

Vierailija
84/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo-Purran hallitus teki suomalaisten elämänhallinnasta todella vaikeaa. Monella ei ole enää mahdollisuutta ostaa asuntoa tai jos olisikin, ei ole enää uskallusta. Monen varallisuus on puolestaan kiinni asunnoissa, joita ei välttämättä saa myydyksi halvallakaan. Tämä kaikki on tapahtunut oikeistohallituksen aikana oikeistolaisen politiikan takia.

Vierailija
85/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan asunnon voitolla myyminen on aina ollut minusta omituinen oletus. Asuntohan myös kuluu ja vanhenee. Miten siitä voisi saada enemmän rahaa vanhana kuin uutena?

Asunto ei ole auto. Jokainen asunto on myös oma yksilöllinen kokonaisuutensa. Vanha asunto voi olla ominaisuuksiltaan parempi kuin upouusi. Riippuu jokaisen omista tarpeista, mitä arvostaa. 

Vierailija
86/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis tuota perhettä kaivaa eniten se, että juuri heiän asuntonsa hinta on laskenut. Perhe ei ota lainkaan huomioon sitä, että niin on myös sen heidän himoitsemansa uudenkin asunnon. Joten velkasuhde on ihan sama tai oikeastaan jopa alhaisempi kuin ennen vaikka heidän rakkaan asuntonsa hinta onkin pudonnut 

Taas ei osata yhtään laskea 

Vierailija
87/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis tuota perhettä kaivaa eniten se, että juuri heiän asuntonsa hinta on laskenut. Perhe ei ota lainkaan huomioon sitä, että niin on myös sen heidän himoitsemansa uudenkin asunnon. Joten velkasuhde on ihan sama tai oikeastaan jopa alhaisempi kuin ennen vaikka heidän rakkaan asuntonsa hinta onkin pudonnut 

Taas ei osata yhtään laskea 

Tämä. 

Vierailija
88/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on hallituksen syy jos sinä  pyydät asunnostasi ylihintaa?

Oikea hinta on se millä se menee kaupaksi.

Jos tulee tappiota, sekin on vain sinun syytäsi, valintojesi syytä.

Vierailija
89/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskin asian niin, että jos myisin nykyisen asuntoni halvemmalla kuin millä sen itse ostin niin olen silti säästänyt vuosien aikan maksamalla mitätöntä vastiketta, verrattuna esim. vuokraamiseen.

Se nyt on selvää, että minkään arvo ei voi vain loputtomiin nousta. Mikään taloudessa ei ole pysyvää, hyvä esimerkki nollakorot joiden luultiin kestävän ikuisesti ja sitten kaamea itku ja parku kun siirryttiikin normaalitilaan.

Vierailija
90/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunto meni viidessä viikossa joulunpyhinä kaupaksi. Hinta ihan ok ja oli vähän tinkivaraakin. Kantakaupunki Hki. 

Vierailija
91/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain todella hidasälyinen ostaa asuntoa enää suomesta. Maa on muuttunut todella ihmisvihamieliseksi tavallisia ihmisiä kohtaan, heitä haluttaisiin vain potkia, velkaannuttaa ja köyhdyttää. Lisäksi sota tulossa ja ilmasto ollutkin aina surkean kalsea. Mahdollisuudet hyvään elämään ovat muualla, moni tuntuu miettivän nyt sitä kun muualle eurooppaan vielä pystyisi siirtymään suhteellisen helposti jos säästössä on sen verran puskuria että ehtii saada sieltä työpaikan. Voi olla hyvin fiksua.

Sano muuta. Kannattaa ostaa mieluummin vaikka Moskovasta. 

Vierailija
92/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kenenkään muun vika, kuin asunnon myyjien.

Mä ostin Vantaalta kämpän vuonna 2020 järkihintaan. Vuonna 2022 koronakiimassa myin sen kovaan hintaan. Nyt sama asunto on myynnissä taas ja hintapyyntö on 60k€ vähemmän mitä siitä itse sain.

Kyllä se on ihmisen omaa tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa ja myydä silloin kun aika on oikea.

Muutit siis vuokralle? 

Jos ostit uuden asunnon silloin 2022, niin voin kertoa sinulle, että sen arvo on nyt pudonnut vuoden 2020 hintatasosta n 40%. 

Vielä tuntuu voittajalta?

En. Rakensin oman talon. Sen arvo on noussut. Mielestäni voittajafiilis.

🤣🤣

Sinä LUULET, että sen asunnon hinta on noussut. Niin kaikki muutkin asunnonomistajat kuvittelevat.

Jos laittaisit sen myyntiin nyt, saisit tarjouksia -50%. 

Huvittavaa kun jokainen uskoo itse olevansa se poikkeus, jonka asunnon hinta olisi noussut, mutta että muiden asuntojen arvo olisi laskenut.

🤣🤣

Vierailija
93/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa, kun eräs teki pari viikkoa sitten törkeän alhaisen tarjouksen asunnostani (en todellakaan hyväksynyt) ja hän perusteli sitä sillä, että asuntojen hinnat ovat laskeneet rajusti.

Nyt hän on laittanut oman asuntonsa myyntiin ja pyytää siitä 1/3 enemmän hintaa, kuin mitä niistä asunnoista on koskaan aiemmin pyydetty! Eli hän yrittää saada valtavaa hinnannousua omasta asunnostaan, vaikka on kovasti sitä mieltä, että asuntojen hinnat ovat huimasti laskeneet.

Karma taitaa kohta opettaa...

Vierailija
94/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vantaa"
en ostaisi vaikka saisi ilmaiseksi

Vierailija
95/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla on myynnissä rivitalo osake jossa pyynti on 245 000€, tarjottiin 190 000€ niin oli kuulemma niin huono että ei haluttu edes tulla vastaan yhtään.

Vierailija
96/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laittanu Mogadishusta kämpän vai ? 

Vierailija
97/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laskin asian niin, että jos myisin nykyisen asuntoni halvemmalla kuin millä sen itse ostin niin olen silti säästänyt vuosien aikan maksamalla mitätöntä vastiketta, verrattuna esim. vuokraamiseen.

Se nyt on selvää, että minkään arvo ei voi vain loputtomiin nousta. Mikään taloudessa ei ole pysyvää, hyvä esimerkki nollakorot joiden luultiin kestävän ikuisesti ja sitten kaamea itku ja parku kun siirryttiikin normaalitilaan.

Et siis osaa laskea. Sinun pitää huomioida vaihtoehtoiskustannukset. Sen sijaan, että olisit maksanut vastiketta 300 euroa 800 vuokran sijasta (mistä tulee vuodessa vain 6000 euroa), niin olisit voinut vuokralla asuessa sijoittaa sen asunnon hinnan, vaikka 300 000 euroa, vaikkapa 4% tuotolla ja saada vuodessa käteen verojen jälkeen 8400 euroa. Eli et ole tienannut asunnon ostolla mitään, päinvastoin hävinnyt rahaa. On siis ymmärrettävää, että harva haluaa ryhtyä lisäksi tappiolla myymään, jos ei ole pakko ja useimmilla ei ole pakko.

Vierailija
98/102 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Kaikki eivät tosiaankaan luulleet nollakorkojen kestävän ikuisesti. Emme ainakaan me, jotka aivan toisenlaista elämää olimme aikuisina kauan sitten eläneet. Yllättävän kauan se kyllä kesti, sen myönnän. Mutta elämän realiteetit sitten vihdoin saavuttivat sitten nämä nuoremmat ikäluokatkin. Nyt eivät enää niin polleita olekaan, surprise surprise. 

Vierailija
99/102 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020 meni normi hinnalla kaksio kaupaksi. 

Vierailija
100/102 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pk-seudulla on pohjat käsillä, joten ei tarvitse katsella enää hintojen tippumista. Sitä summaa mitä itse on asunnosta maksanut saakin sitten odotella ainakin vuoteen 2040 saakka, jollei pidempäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi