Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämässä ei pääse eteenpäin, sillä kukaan ei osta asuntoa

Vierailija
29.01.2026 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011695924.html

Miten meni tämäkin, hallitus? :DD

Asuntojen arvo puolittunut, mutta myyjät eivät halua ymmärtää tai hyväksyä realiteetteja

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ja ulosottomies ovat asuntokuplan todelliset voittajat. Näin se oli jo -90. Sen ajan nuorena osasin varautua samaan tilanteeseen. En vain uskonut sen nostavan päätään jo nyt.

Vierailija
62/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon myynti= elämässä eteenpäin. Mä en muutenkaan ymmärrä miks ihmiset ostaa ja rakentaa, suurin osa tuntuu ihan sillä et asutaan pari vuotta ja taas jonnekki. Joo,kyllä etotaankin ja perhe kasvaa ja lapset muuttaa,mut jotkut muuttaa ihan parin vuoden välein. Mä olen asunut tässä jo 13vuotta. Sukulainen on sinä aikana muuttanut varmaan 15 kertaa ja on ikisinkku. Perhe siis ei kasva eikä kutistu. Naapuriini rakennettiin paritalo. Asuivat siinä sen pari vuotta ja myyntiin kummatkin.

Jos 4 hengen perhe asuu pienessä kaksiossa, niin totta kai he haluavat mennä elämässä eteenpäin ja muuttaa isompaan.

Vierailija
64/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kenenkään muun vika, kuin asunnon myyjien.

Mä ostin Vantaalta kämpän vuonna 2020 järkihintaan. Vuonna 2022 koronakiimassa myin sen kovaan hintaan. Nyt sama asunto on myynnissä taas ja hintapyyntö on 60k€ vähemmän mitä siitä itse sain.

Kyllä se on ihmisen omaa tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa ja myydä silloin kun aika on oikea.

Minä ostin asuntoni kodiksi. Toivottavasti saan asua tässä pitkään. Ihan sama nouseeko vai laskeeko asunnon arvo. Miksiköhän asunto on taas myynnissä noin lyhyen ajan jälkeen? 

Vierailija
65/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha muistisääntö on että asuntokaupassa tili tehdään ostaessa. Myynti nyt on hankalaa kun ostajat odottavat hintojen edelleen laskevan.

Eihän tuo ennen pitänyt paikkaansa. Vuonna 2015 myyty kaksio, arvonousu 70 000. Vuonna 2022 myyty kaksio, arvonnousu 30 000. Kyllä minä tein ne tilit aina vasta myydessä. Nyt ei enää kannata odottaa pikavoittoja.

Niin jos ostaa ilman lainaa eikä remontoi yhtään. Mutta korot ja remontit tulee aina ostohinnan päälle. Mekin on laitettu tähän asuntoon vaikka mitä pientä ja lisäksi tehtiin pihassa remonttia, kyllä siitä on hintaa tullut asunnolle ostohintaa lisää, lisäksi lainan korot.  

Vierailija
66/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sellainen käsite kuin markkinatalous. Jos asunto ei mene kaupaksi, hinta on väärä.

Ja jos joutuu myymään halvalla niin vastaavasti uuden asunnon saa halvalla

En ole kyllä huomannut.

Olen etsinyt Helsingissä tietyltä alueelta asuntoa yli puoli vuotta, eikä siellä kukaan suostu myymään halvalla, hintataso on koronavuosien tasoa, eivätkä myyjät siitä näköjään tingi.

Minun asunnostani ostajat tekevät vastaavasti ihan törkeitä tarjouksia, en tosiaankaan aio myydä hinnalla, joka vastaa 2005 hintatasosta -30%. Voisin myydä omakustannushintaan eli vuoden 2016 hintatasolla, mutta kukaan ei ole suostunut maksamaan sitä.

Lopputulos: Kauppa ei käy mihinkään suuntaan. Kukin jatkaa asumista omassa vanhassa kodissaan.

Vierailija
67/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin Vantaalta kämpän vuonna 2020 järkihintaan. Vuonna 2022 koronakiimassa myin sen kovaan hintaan. Nyt sama asunto on myynnissä taas ja hintapyyntö on 60k€ vähemmän mitä siitä itse sain.

Kyllä se on ihmisen omaa tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa ja myydä silloin kun aika on oikea.

Muutit siis vuokralle? 

Jos ostit uuden asunnon silloin 2022, niin voin kertoa sinulle, että sen arvo on nyt pudonnut vuoden 2020 hintatasosta n 40%. 

Vielä tuntuu voittajalta?

Vierailija
68/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on käynyt tuuri tai sitten olet rajusti ylipalkattu ja siksi sinulla on paljon ylimääräistä rahaa. Vain hyvin harva ihminen pystyy hankkimaan ja myymään asuntoja noin vain. Sitä paitsi miksi asunto pitää myydä jos ei oikeasti halua vaikka siitä saisi hyvän hinnan? Sellainen on typeryyttä.

Vierailija
69/69 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän