Elämässä ei pääse eteenpäin, sillä kukaan ei osta asuntoa
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011695924.html
Miten meni tämäkin, hallitus? :DD
Asuntojen arvo puolittunut, mutta myyjät eivät halua ymmärtää tai hyväksyä realiteetteja
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kenenkään muun vika, kuin asunnon myyjien.
Mä ostin Vantaalta kämpän vuonna 2020 järkihintaan. Vuonna 2022 koronakiimassa myin sen kovaan hintaan. Nyt sama asunto on myynnissä taas ja hintapyyntö on 60k€ vähemmän mitä siitä itse sain.
Kyllä se on ihmisen omaa tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa ja myydä silloin kun aika on oikea.
Joku saattaa jopa käyttää asuntoaan asumiseen.
Se on tietysti hyvä jos pystyy muun elämänsä ajoittamaan asuntojen sikasyklin mukaan.
Jos ei pysty elämään syklien mukaan, on turha kitistä siitä että just nyt hinnat on huonot. Sä et voi samaan aikaan sekä syödä, että säästää kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Tuollakaan ei ole mistään muusta kyse kuin myyjien ahneudesta.
Kauppa käy kun myyntihinta on realistinen kuten esimerkiksi 100 000 euroa 60 neliön asunnosta. Aivan naurettavaa vaatia vanhasta asunnosta 300 000 euroa kun hinnat ovat laskeneet vähintään 30 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja ei voi kuin voittaa. Vain hullu asuu vuokralla.
Joskus saattaa voittamiseen vierähtää pidempikin aika, esim. 30-40 vuotta.
Eikös voi tehdä tarjouskilpailua vaikka niin että viikon välein laskee 300 000 eurosta hintaa alaspäin vaikka 10 000 eurolla. Jossain kohtaa löytyy se hinta milloin ostaja iskee kiinni kuin hai uimarin reiteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse monissa tapauksissa asunnon hinnasta, vaan ostoketjuista. Pankista ei saa lainaa ja oma asunto ei mene kaupaksi, niin ei pysty ostamaan uutta, vaikka haluaisi.
Jos olet ostanut asunnon edullisesti 15 v sitten hyvältä sijainnilta, sen hinta olisi ollut korona-aikaan 500 000 euroa, niin et sinä nyt myy sitä -30% halvemmalla kuin mikä ostohintasi oli 15 v sitten. Mieluummin jatkat vain asumista siinä kuten tähänkin asti.
No ei sitä enää korona-ajan hinnallakaan voi myydä, kun kukaan ei suostu sellaista hintaa maksamaan. Sen aika oli viisi vuotta sitten.
Vanha muistisääntö on että asuntokaupassa tili tehdään ostaessa. Myynti nyt on hankalaa kun ostajat odottavat hintojen edelleen laskevan.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Työikäiset ei saa töitä eikä asuntovelkaa.
Perikuntien asunnot ei mene kaupaksi. Pitää ostaa sisar pois, mutta sitten toisella on kaksi omistusasuntoa. Vuokra-asunnoista on ylitarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä töihin tai alkaa yrittäjiksi niin sitten on rahaa ostella asuntoja. Kyse on valinnoista jonka mukaan elää.
Jos asunto menee kaupaksi, hinta on realistinen.
Kai huomasit, että tuossa artikkelissa tuskailtiin sitä, että asunto ei mene kaupaksi? Mitä se kertoo hinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Vantaalta kämpän vuonna 2020 järkihintaan. Vuonna 2022 koronakiimassa myin sen kovaan hintaan. Nyt sama asunto on myynnissä taas ja hintapyyntö on 60k€ vähemmän mitä siitä itse sain.
Kyllä se on ihmisen omaa tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa ja myydä silloin kun aika on oikea.
Annoin tähän alanuolta, koska emme pidä itseämme tyhmänä, kun emme myyneet asuntoamme kolme vuotta sitten, milloin tällä alueella oli kova kysyntä ja hinnat kovemmat kuin nyt. Katsos, kun sitten olisi pitänyt ostaa joku muu asunto. En tiedä asutko veneen alla vai vanhempiesi nurksisa, mutta meille tämä asunto on koti, ei kauppatavaraa, jolla pitäisi tehdä suuria voittoja. Muuttaminenkin maksaa.
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Kai huomasit, että tuossa artikkelissa tuskailtiin sitä, että asunto ei mene kaupaksi? Mitä se kertoo hinnasta?
Tällä hetkellä asuntokauppa on seis, koska kuuliainen kansa on uskonut poliitikkoja, jotka ovat julistaneet lopunaikojen olevan käsillä ja tehneet kaikkensa saadakseen ne tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin myin asunnon hyvällä voitolla 2022, mutta kyllä se oli pitkälti sattumaa kuten sinullakin. Jälkeenpäin on hyvä kehua noin kuten teet, mutta totuushan on että kumpikaan meistä ei tiennyt asuntojen hintojen laskevan koronan jälkeen näinkin paljon. Onneksi laski, eikä noussut enää. Vaihdoin nimittäin puolet halvempaan ja olisin sen entisen asunnon vanki tällä hetkellä, koska se oli uusi ja kallis. Tälle nykyiselle en osannut arvonnousua toivoakaan ostaessa kun on niin vanha.
Rahastavan WEF eliitin / EU eliitin ajama köyhdyttämisen agenda etenee 2020-luvulla, great reset, et omista mitään ja olet onnellinen eliitin orjana.
Ja silti suomalaiset eivät ole alkaneet kapinaan tätä eliittiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä töihin tai alkaa yrittäjiksi niin sitten on rahaa ostella asuntoja. Kyse on valinnoista jonka mukaan elää.
Tämä edellyttäisi 1) työnantajia 2) asiakkaita, joista kummastakin on perskokkareiden tuhoamassa taloudesta aika vakava pula.
"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…
Asunnon myynti= elämässä eteenpäin. Mä en muutenkaan ymmärrä miks ihmiset ostaa ja rakentaa, suurin osa tuntuu ihan sillä et asutaan pari vuotta ja taas jonnekki. Joo,kyllä etotaankin ja perhe kasvaa ja lapset muuttaa,mut jotkut muuttaa ihan parin vuoden välein. Mä olen asunut tässä jo 13vuotta. Sukulainen on sinä aikana muuttanut varmaan 15 kertaa ja on ikisinkku. Perhe siis ei kasva eikä kutistu. Naapuriini rakennettiin paritalo. Asuivat siinä sen pari vuotta ja myyntiin kummatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja ei voi kuin voittaa. Vain hullu asuu vuokralla.
Joskus saattaa voittamiseen vierähtää pidempikin aika, esim. 30-40 vuotta.
Sehän pitää laskea vastikkeen, korkokulujen ja vastaavanlaisen asunnon vuokran erotuksesta.
Jos vastike + korot esim. 350 €/kk ja vastaavan asunnon vuokra 550 €/kk niin 10 vuoden asumisen jälkeen voi ottaa myyntihinnassa 24000 € takkiin ja silti pääse rahallisesti samaan kannattavuuteen kuin vuokralla.
Eri asia on, jos tykkää harrastaa asuntonsa kaupittelua. Saapahan vieraita jos niistä muuten on pula.