Mitä mieltä olette, jos vuoropäiväkodin yövuorossa oleva hoitaja nukkuu lasten kanssa?
Ja lapsia olisi maksimissaan neljä kappaletta hoidossa, yleensä vaan 1-2 lasta.Tuttu on tuollaisessa päiväkodissa töissä ja kehuskeli kuinka ihania nuo yövuorot ovat ja hän haluaisi tehdä pelkästään noita, jos se olisi mahdollista. Ja syy on se, että hän nukkuu lasten kanssa pitkät yöunet ja herää just ennen kuin aamun eka vuorolainen tulee töihin.
Kommentit (31)
Jos huonosti menevät hoitolasten vanhepien vuorot, niin pitäisi parhaimmillaan pari vuorokautta valvoa putkeen----
Mä oon aina kuvitellu, että hoitavat vaan ns. virka-aikaan töissä olevien lapsia.
Vuoropäiväkodissa ei todellakaan saa nukkua!Siksi palkkakin parempi.Yöhoitaja valvoo!Perhepvähoitajilla eri asia.
jotka sanotte, että ok nukkua? Ei meillä vaan saa. Leipomis, siivous, askartelu ym hommia tehdään yövuorossa. Lapsetkin heräilee välillä, käydään lohduttelemassa.
Eikö ne lapsien unet häiriinny jos siellä siivotaan yöllä
Perhepäivähoitaja itsestäänselvästi nukkuu, jos joku lapsi on yötä. Vuoropäiväkodissa lapset nukkuu ja aikuinen on siellä siltä varalta, että joku herää tai jotain sattuu. Miksei hän voisi yhtä hyvin nukkua kuin pph?
Se on sitten eri juttu, jos päiväkodin puolesta on jotain hommia tehtävänä niin että yöhoitajakin joutuu niihin osallistumaan. Mutta ei minusta niiden lasten takia tarvitse valvoa sen kummemmin kuin kotonakaan valvotaan.
Siis onko perhepäivähoitajilla vuorolapsia?? Mä oon aina kuvitellu, että hoitavat vaan ns. virka-aikaan töissä olevien lapsia.
Ihan ok nukkua, jos nukkuu vaikka oven edessä, että ketään ei pääse karkaamaan.
Nukkuu ne palomiehetkin.
Ei voi tietenkään verrata kaikkiin yövuoroa tekeviin, kuten sairaanhoitajiin yms. Ammatinvalintakysymys.
sairaalassa on sairaita ihmisiä, joiden vointia on valvottava myös yöllä.
sama vanhainkodeissa. Tosin tiedän vanhainkodin hoitajia, jotka nukkuivat yöt ja jättivät vanhukset työparillee sairaala-apulaiselle (pph ja sair.apulainen eli siivouksesta vastaava henkilö, palkkakustannusten takia) ja sanovat, että herätä jos jotain tulee.
Tämä on tosin vanha tieto, siltä ajalta kun itse olin hoitajana.
Mutta laitoksissa, missä asukkaat tai potilaat tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa ja valvontaa, ei nukuta.
Päivähoidossa olevat lapset ovat kait perusterveitä? Enkä ymmärrä, miksi esim. pestään pyykkiä yöllä, eikö se häiritse lapsia, linkouksen äänet on aika kovat ja isot.
Joka päiväko ne seuraavan päivän hoitolistat pitää tehdä, eikö ne suunnitella siinä vaiheessa kun lasten hoitopäivät on tiedossa?
ja mun mielestä olisi ihan ok hoitajan torkahtaa vuoropäiväkodissa, jos nukkuu samassa huoneessa ja vaikka silleen oven edessä ettei siitä pääse lapsi niin ettei hoitaja herää. Terveitä lapsiahan ne siellä valvoo.
Meidän päikyssä tosin valvovat ja tekevät mm. seuraavan päivän hoitolistat ja pesevät pyykkiä ym. Tiedän sen ihan siitä kun alussa kehotettiin soittamaan yökölle jos yhtään siltä tuntuu ja aina sieltä heti reippaasti vastattiin.
Itse kun olin pienessä päiväkodissa sijaisena, nukuin aina päikkärit lasten kanssa. Tosin sijaisuuteni vaikutti asiaan, sillä en voinut osallistua esim. listojen tekemiseen tai paperitöihin, joita muut hoitajat saattoivat tehdä. Kyllä päikkäreitä silti lähes kaikki vuoroillaan ottivat :)
Kyllä siellä tuli sohvalla torkuttua vaikka nukkuminen ei ollut sallittua. Jotain järjestely yms. hommaa oli, mutta ei sitä nyt ihan ylettömiä sijaiselle riittänyt.
Eiköhän se ole ihan miten työnantaja asian järjestää niin perhepäivähoitajalla kuin päiväkodissa.
ja mun mielestä olisi ihan ok hoitajan torkahtaa vuoropäiväkodissa, jos nukkuu samassa huoneessa ja vaikka silleen oven edessä ettei siitä pääse lapsi niin ettei hoitaja herää. Terveitä lapsiahan ne siellä valvoo.
Meidän päikyssä tosin valvovat ja tekevät mm. seuraavan päivän hoitolistat ja pesevät pyykkiä ym. Tiedän sen ihan siitä kun alussa kehotettiin soittamaan yökölle jos yhtään siltä tuntuu ja aina sieltä heti reippaasti vastattiin.