Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosan poiston piti ajaa ihmiset töihin - kävikin päinvastoin!

Vierailija
29.01.2026 |

300 euron suojaosa poistettiin, jotta ihmiset tekisivät töitä, eivätkä eläisi tuilla. Koska ajateltiin, että tuet ovat liian hyvät, eikä kukaan sen takia mene duuniin. Silti ihmiset tekivät pikkuduuneja ja osa-aikaisuuksia silloin, kun 300 e:n suojaosa vielä oli olemassa.
NYT tilanne on sellainen, että suojaosan poiston jälkeen ei kannata ottaa vastaan osa-aika tai keikkatyötä, koska se pienentää tukia. 
Eli hallitus väitti a uskoi, että suojaosan poisto ajaa ihmiset duuniin - kävikin täsmälleen päinvastoin!
V_ddu Purra ja Orpo ovat niin ulalla kaikesta. Ja niin on myös jokainen, joka äänesti persuja tai kokkareita.  

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ajatella niin, että kun ihminen saa jalkansa ns oven väliin, niin on jo firmassa tuttu. Mahdollinen työllistyminen lähempänä. Kaikki työkokemus arvokasta! 

Valtiolle 300 eur panostus pieni, yksilölle niin arvokas. 

Höpö höpö, järjestelmää käytetään surutta hyväksi, ei ne firmat kokoaikaisia palkkaa.

Vierailija
122/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huomaa myös, että tässä oli kyse osa-aikatyöstä. Siitäkin tulee kuluja! Jos sinä olisit itsekin joskus ollut töissä, tietäisit, että et sinä voi mennä töihin samoissa hyntteissä joissa palstailet kotonasi. Tuskin edes etänä."

Minä olen ollut töissä. Siksi minulla onkin velaton asunto pk-seudulla, ja säästöjä, jotka estävät muut tuet. Nyt teen osa-aikaista, koska siitä tulee minulle enemmän rahaa kuin pelkästä työmarkkinatuesta. 

Mutta sinä et varmaankaan ole ollut koskaan töissä, koska mielestäsi on mukavampaa elää pelkillä tuilla ja valittaa siitä, että työssä käymisestä tulee kuluja.   

Ei ole edes osa-aikatyötä. Kiitos orpopurra 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää lähde dösällä tunti duuneihin. Ei oo varaa ostaa kuukausilippua. Ja 300e suojaosuuden jälkeen sain 102 euroa ttt rahaa, nyt saan 310 euroa enkä käy töissä. Ei oo varaa maksaa liikkumista ja palkka söisi tuista niin, että jäisi yli 200 vähemmän käteen. Satosen, Purran ja Orpon laskupää taitaa olla tuulitunneli. 

Voi tulla yllätyksenä, mutta Orpon ja Purran ykkösprioriteetti ei ole yksittäinen tt-tuen saaja, vaan he yrittävät estää Suomen valtiota menemästä konkurssiin.

Vierailija
124/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää hallitus on ajanut maansa suohon mutta ovat toki osanneet ottaa itselleen ja kavereilleen.

Itsepä valitsimme. Ei auta kuin katsoa peiliin ja myöntää omakin typeryys ja hyväuskoisuus, jos on erehtynyt nykyisen hallituspuoleen ehdokasta äänestämään.

Kaduttaakohan joitakin persujen äänestäjiä. Tietävätköhän sanaa katua, hmm.. 

Itsehän en äänestänyt kumpaakaan, en Persuja enkä kikkareKokkareita.

En minäkään, mutta kai moni halusi uskoa siihen että pitävät suomalaisen duunarin puolta,  kuten lupasivat. Toisilla taas oli rasselasit tiukasti silmillä ja persuja piti äänestää maahanmuuttopolitiikan vuoksi, muilla seurauksilla ei sitten väliä.

Täytyy myöntää että itsekin yllätyin siitä miten törkeästi käänsivät kelkkansa, alkoivat aisuroida kokoomusta ja ryhtyivät pilkkaamaan omia äänestäjiään. Enpä ole ikinä ennen nähnyt minkään puolueen kaivavan kuoppaa itselleen yhtä tehokkaasti kuin persut. 

Vähän päälle vuosi enää ja hallitus vaihtuu.

Vierailija
125/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ajatella niin, että kun ihminen saa jalkansa ns oven väliin, niin on jo firmassa tuttu. Mahdollinen työllistyminen lähempänä. Kaikki työkokemus arvokasta! 

Juuri niin, miten ihmeessä siis voitte väittää että työtä ei kannattaisi ottaa vastaan, kun siitä kerran saa jotain paljon arvokkaampaa kuin se palkka?

Vierailija
126/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää lähde dösällä tunti duuneihin. Ei oo varaa ostaa kuukausilippua. Ja 300e suojaosuuden jälkeen sain 102 euroa ttt rahaa, nyt saan 310 euroa enkä käy töissä. Ei oo varaa maksaa liikkumista ja palkka söisi tuista niin, että jäisi yli 200 vähemmän käteen. Satosen, Purran ja Orpon laskupää taitaa olla tuulitunneli. 

Voi tulla yllätyksenä, mutta Orpon ja Purran ykkösprioriteetti ei ole yksittäinen tt-tuen saaja, vaan he yrittävät estää Suomen valtiota menemästä konkurssiin.

Hienostipa onnistui 😅

Vierailija
127/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan oli hallitukselta täysin järjetön päätös.

Vierailija
128/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosan poisto ja se että seuraava ansiosidonnainen myöhästyy 2 viikkoa ei houkuta päivän keikkaa tekemään.

Vierailija
129/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen hallitus kuin kansa.

Vierailija
130/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi porukka äänestää Kokoomusta näin paljon, että joudumme kärsimään tällaisesta politiikasta?

Minun on helppo ymmärtää Perussuomalaisten kannatus. Suomessa on paljon maahanmuuttokriittistiä ja rasistisiakin ihmisiä, ja nyt kun on taloudellisesti tiukkaa niin nämä mielipiteet varmasti kärjistyvät. Veikkaisin että normaalille persukannattajalle on myös tärkeää kaikenlaisen wokeismin suitsiminen.

Mutta miksi Kokoomus? Kokoomuksen riistopolitiikka hyödyttää ehkä rikkainta 5% suomalaisista, jos sitäkään. Silti Kokkareiden kannatus on vaaleista toiseen moninkertainen.

Vierailija
131/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää hallitus on ajanut maansa suohon mutta ovat toki osanneet ottaa itselleen ja kavereilleen.

Itsepä valitsimme. Ei auta kuin katsoa peiliin ja myöntää omakin typeryys ja hyväuskoisuus, jos on erehtynyt nykyisen hallituspuoleen ehdokasta äänestämään.

Kaduttaakohan joitakin persujen äänestäjiä. Tietävätköhän sanaa katua, hmm.. 

Itsehän en äänestänyt kumpaakaan, en Persuja enkä kikkareKokkareita.

En minäkään, mutta kai moni halusi uskoa siihen että pitävät suomalaisen duunarin puolta,  kuten lupasivat. Toisilla taas oli rasselasit tiukasti silmillä ja persuja piti äänestää maahanmuuttopolitiikan vuoksi, muilla seurauksilla ei sitten väliä.

Täytyy my

Persuthan kertoivat jo vuosikausia sitten, että yksi niiden päätavoite puolueena on sosiaalitukien pienennys. Ihan sama, mitä Riikka selittää mainoslauseina päästääkseen puolueineen johtamaan Suomea. Persujen puoluekirjassa on kaikki puoleen ajamat asiat, mukaanlukien turvaverkkojen heikennykset ja köyhiltä ja koulutuksesta leikkaaminen. Nämä puoluekirjat tavoitteineen voi kuka tahansa lukea netistä puoleiden omilla sivuilla. Se kertoo, millaiseen politiikkaan puolue on sitoitunut ja mitä se tekee päästyään valtaan, ihan sama millaisia mainoshuuteluita eri puolueen politikot masinoivat vaalien alla.

Osa meistä myös varoitti tästä, että jos päästätte hallitukseen persut, niin näin käy. Persut eivät ole kääntäneet kelkkaansa, vaan toteuttavat puoleensa ajamaa politiikkaa. Ainoa on, että Riikka huijasi ihmisiä, kun tiesi, etteivät ihmiset tiedä politiikasta mitään tai lue heidän ajamiaan asioita. Kunhan vaan tuntuu hyvälle äänestää Persuja, niin äänestävät, ihan sama tietävätkö mitä ovat tekemässä tai eivät.

Vähän sama, jos sanottaisiin, että ihmiset tykkäävät painella nappeja, ja eteen tuodaan nappi, josta sanotaan, että se ei tee mitään pahaa, mutta sen pohjassa lukee "ydinase". Suurin osa ihmisistä, joiden mielestä nappia on mukavaa painaa, painavat nappia tutustumatta siihen tarkemmin. Sanoihan se napin eteen laittanut, ettei tapahdu mitään pahaa.

Lukekaa itse. Tutkikaa itse. Kysykää itse. Kaivelkaa tietoa itse. Muutoin teitä voidaan sumuttaa ihan miten tahansa. Pääasia, että se herättää teissä tunteita, joiden mukaan teitä ohjataan tekemään ohjaavan tahon haluamia asioita. Kuten äänestämään turvaverkkojen lakkauttamisesta ja leikkaamisesta sanomalla, että niin ei tehdä, vaikka ohjekirjassa sanotaan, että tehdäänpäs, jos päästään tekemään.

Vierailija
132/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi porukka äänestää Kokoomusta näin paljon, että joudumme kärsimään tällaisesta politiikasta?

Minun on helppo ymmärtää Perussuomalaisten kannatus. Suomessa on paljon maahanmuuttokriittistiä ja rasistisiakin ihmisiä, ja nyt kun on taloudellisesti tiukkaa niin nämä mielipiteet varmasti kärjistyvät. Veikkaisin että normaalille persukannattajalle on myös tärkeää kaikenlaisen wokeismin suitsiminen.

Mutta miksi Kokoomus? Kokoomuksen riistopolitiikka hyödyttää ehkä rikkainta 5% suomalaisista, jos sitäkään. Silti Kokkareiden kannatus on vaaleista toiseen moninkertainen.

No minusta taas on aivan älytöntä, että mieluummin viedään sosiaaliturvaverkot, leikataan köyhiltä ja lakkautetaan sairaala, kuin että annetaan transihmisille oikeudet olla olemassa, kotoutetaan maahanmuuttajia ja naisten pitää vihreitä hiuksia.

Kaipa se on sitten kivempi elää maakuopassa perunaa järsien, tehden töitä 2e/h tuntipalkalla myös sairaana, kun sairaalaan ei pääse, ilman, että näköpiirissä on yhtään viherhiuksista naista, transihmistä tai tummaihoista. Päästiinpähän niistä, nyt Suomi nousuun!

Itse elän mieluummin hyvän turvaverkon, sairaalapalveluiden, normaalin työpaikan ja palkanmaksun maassa niiden kamalien transihmisten, viherhiuksisten naisten ja tummien ihmisten kanssa.

Vierailija
133/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut hyvää aikaa hyväveliverkostoille, verovaroja on jaeltu avokätisesti ja ehditään vielä jakaa miljardeja.

Jos nyt totuudessa pysytään niin Sannan sakki ne kymmenet miljardit jakoi eurooppaa myöden.

Tarkoitin tietysti hyväveliverkostoilla sitä, että nykyinen sakki jakelee ne tuttavilleen eli hyväveliverkostoille, siihen välttämättömään junarataan menee noin 10 miljardia euroa verovaroja. Se on sitä suomalaista korruptiota.

Kuvitteletko, että tuo 10mrd riittää yhtään mihinkään?  Possujunsa tulee maksamaan a

Luuletteko te, että valtio on Länsiradan päärahoittaja? Radan varrella olevat kunnat ja Länsiratayhtiö ovat suurimmat rahoittajat. Valtio on luvannut tukea hankkeelle ainoastaan 400 miljoonaa.

Kun vielä otetaan huomioon, että valtion kokonaisinvestointi ratahankkeisiin oli 3600 miljoonaa, niin Länsiradan 400 miljoonaa kuulostaa pieneltä. Se on vain 11% kaikista budjetoiduista ratainvestoinneista.

Suomen päättäjillä on ilmeisesti joku kummallinen inho Varsinais-Suomea kohtaan. Sinne ei saada teitä, rautateitä, eikä siellä edes tueta junaliikennettä yhtä yöjunaa lukuunottamatta. Kaikki muut Suomen maakunnat saavat junaliikenteeseensä tukea valtiolta.

Vierailija
134/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Huomaa myös, että tässä oli kyse osa-aikatyöstä. Siitäkin tulee kuluja! Jos sinä olisit itsekin joskus ollut töissä, tietäisit, että et sinä voi mennä töihin samoissa hyntteissä joissa palstailet kotonasi. Tuskin edes etänä."

Minä olen ollut töissä. Siksi minulla onkin velaton asunto pk-seudulla, ja säästöjä, jotka estävät muut tuet. Nyt teen osa-aikaista, koska siitä tulee minulle enemmän rahaa kuin pelkästä työmarkkinatuesta. 

Mutta sinä et varmaankaan ole ollut koskaan töissä, koska mielestäsi on mukavampaa elää pelkillä tuilla ja valittaa siitä, että työssä käymisestä tulee kuluja.   

Ei ole edes osa-aikatyötä. Kiitos orpopurra 

Eipä niin, mutta jos olet lukenut tätä ketjua, huomaat, että tietyn äänekkään porukan mielestä sellaista ei edes pidä tehdä, koska suojaosaa ei ole. On kuulemma typerää ja lammasmaista EK:n liehittelyä tehdä osa-aikaista. Parempaa on elää pelkillä tuilla. 

Vierailija
135/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, niniitä töitähän tehtiin täsmälleen niin vähän, että suojaosa ei vahingossakaan ylittynyt ja saatiin sitten tukien päälle kivaa extraa. Palstan mielestä upeaa ja kunnioittavaa, mutta kertoo kaiken tästä palstasta ja sen sairaalLOISESTA kiinnostuksesta toimeentulotukeen, jonka pitäisi olla surkeimman marginaaliporukan hommaa.

Minä tein juuri noin. Työnantaja sai lomituksen ja itse sain siedettävän rahan kolmesta päivästä. Nyt yrittäjä ei saa lomitusta koska en tule valkoisiin, eikä enempää työtä ole.

Vierailija
136/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin

Vierailija
137/142 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai rahoittamalla rikkaiden veroalet heikennyksillä? 

Vierailija
138/142 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huono matikassa ja silti ihan maalaisjärjellä tiesin että tuo suojaosan poisto tulee tekemään enemmän vahinkoa ja pakottaa ihmiset jäämään pois osa-aikaisesta työstä jos tilanne on se ettei se enää kannattanut. 

Mutta hei, onhan meillä hyvä hallitusohjelma... v*ttu mikä katastrofiohjelma.

Jos ongelma ovat rakenteellisia, niin kaikki muutokset OVAT AINA jollain lailla huonoja. Se kaikki muuttuu vasta ajan myötä eikä heti. Vaikea ymmärtää miksi joidenkin mielestä kaikki muutokset pitäisi välittömästi tuoda jotain hyvää.

Vierailija
139/142 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ollut töissä ja olen edelleen. Jossakin elämänvaiheessa oli kieltämättä kiva elää tuilla, kun lapset olivat pieniä.

En minä koskaan ole valittanut työssäkäyntikuluista, vaikka työmatkani oli pisimmillään 600 km/ suunta. Olen vaan todennut, että työssäkäynnistä ei meillä tavallisilla kansalaisilla jää koko tulo puhtaana käteen. Minulla on silloin veroprosentti 0,jotain, mutta kuluja tuli matkoista, työasunnosta, työvaatteista. Sekin oli osa-aikatyö, mutta niin paljon tunteja ja palkkaa, että ei ollut oikeutta soviteltuun.

Toisin kuin sinä en ole syntynyt kultalusikka siellä vaan ihan itse piti ottaa opintolainaa, hankkia auto työssäkäyntiä varten, asunto ja siihen huonekalut. Kaikkiin edellä mainittuihin jouduin ottamaan lainaa, koska kotoa sain perinteiseen tapaan sata metriä etumatkaa, ja senkin hyvin nuorena.

Vierailija
140/142 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin, miten ihmeessä siis voitte väittää että työtä ei kannattaisi ottaa vastaan, kun siitä kerran saa jotain paljon arvokkaampaa kuin se palkka?

Miten Sillä Jollain Paljon Arvokkaammalla pystyy maksamaan laskuja?

Sehän tässä on suurin ongelma, että osa-aikatyö heikentää aika usein rahatilannetta. Poikkeuksia ovat ne, joissa pystyy tekemään välillä täysiä työviikkoja pitempään, edistää todella työllistymistä tai tunteja kertyy niin paljon, että ei tarvitse soviteltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi