Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosan poiston piti ajaa ihmiset töihin - kävikin päinvastoin!

Vierailija
29.01.2026 |

300 euron suojaosa poistettiin, jotta ihmiset tekisivät töitä, eivätkä eläisi tuilla. Koska ajateltiin, että tuet ovat liian hyvät, eikä kukaan sen takia mene duuniin. Silti ihmiset tekivät pikkuduuneja ja osa-aikaisuuksia silloin, kun 300 e:n suojaosa vielä oli olemassa.
NYT tilanne on sellainen, että suojaosan poiston jälkeen ei kannata ottaa vastaan osa-aika tai keikkatyötä, koska se pienentää tukia. 
Eli hallitus väitti a uskoi, että suojaosan poisto ajaa ihmiset duuniin - kävikin täsmälleen päinvastoin!
V_ddu Purra ja Orpo ovat niin ulalla kaikesta. Ja niin on myös jokainen, joka äänesti persuja tai kokkareita.  

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oikeisto, siellä paszkasti hoidetu talous 

Mutta ministerinaitiossa riittää ylimielisiä ilmeitä.

Vierailija
102/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aito kysymys. Jos työttömyystuki on 600e ja saa osa-aikatöistä 400e niin eikö työttömyystuki pienene vain 200e? Eli ilman töitä saa 600e ja töiden kanssa 800e? Suoja-osan kanssa tuki olisi pienentynyt vain 50e (600-(400-300)/2) ja loppusumma olisi ollut 950e. Onhan 800e toki vähemmän kuin 950e mutta kuitenkin enemmän kuin 600e. Mitä en ymmärrä?

Palkan suhdetta käytettyyn aikaan. Jos tuohon 150 euroon pitää tehdä vaikka 30 tuntia töitä, niin saatu hyöty on mitätön, eikä sitä moni viitsi tehdä.

Ei kai kukaan muutenkaan 10  euron tuntipalkalla työtä tee. Tai tai verotus huomioon ottaen, vielä pienemmällä.

Valitettavasti tekee monikin. Joku petteri kertoo, että se on tärkeää, niin heti mennään kuin Lottaparvi rintamalle. Ilmaistyö on tärkeää vain osinkojen maksamiseksi. Suomi ei sitä kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomaa myös, että tässä oli kyse osa-aikatyöstä. Siitäkin tulee kuluja! Jos sinä olisit itsekin joskus ollut töissä, tietäisit, että et sinä voi mennä töihin samoissa hyntteissä joissa palstailet kotonasi. Tuskin edes etänä."

Minä olen ollut töissä. Siksi minulla onkin velaton asunto pk-seudulla, ja säästöjä, jotka estävät muut tuet. Nyt teen osa-aikaista, koska siitä tulee minulle enemmän rahaa kuin pelkästä työmarkkinatuesta. 

Mutta sinä et varmaankaan ole ollut koskaan töissä, koska mielestäsi on mukavampaa elää pelkillä tuilla ja valittaa siitä, että työssä käymisestä tulee kuluja.   

Vierailija
104/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Palkan suhdetta käytettyyn aikaan. Jos tuohon 150 euroon pitää tehdä vaikka 30 tuntia töitä, niin saatu hyöty on mitätön, eikä sitä moni viitsi tehdä."

Onko sinulla luotettavaa tilastotietoa siitä, kuinka moni lopetti työn tekemisen suojaosan poistuttua? Ei taida olla, joten puhut vain mutujasi. En usko todellakaan, että kovinkaan moni olisi lopettanut työnteon, koska kuitenkin se pari sataa euroa on ihan kiva summa enemmän kuin ilman sitä. Vaikuttaa lähinnä siltä, että ne möykkäävät asiasta eniten, jotka eivät muutenkaan edes yritä löytää töitä. Sinäkin vain vetoat viitsimiseen. Minä ottaisin ihan minkä vaan osa-aikatyön, jos vain saisin. 

Jos nyt et olisi trolli vaan aidosti asiasta kiinnostunut, niin minäpä kerron: Sinun kaltaisesi työn ilosta työtä tekevät ovat sitä pohjakuraa, mikä mahdollistaa EK:n ja muiden tahojen ikuisen

Eikö täällä ole valitettu, etteivät työttömät saa töitä? Osa-aikainenkin työ näkyy rivinä CV:ssä.

Vierailija
105/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein osaaikaista ennen suojaosan poistoa, monta kertaa viikossa. Lounastiskarina. Nyt ei kannata tehdä tuntiakaan duunia, koska jos teen, tulot pienenevät niin, ettei mulla ole varaa sekä vuokraan, sähköön ja ruokaan. Tuilla eläminen on tiukkaa, mutta silti selviän. Enkä ole tuttavapiirissäni ainoa. Tunnen ainakin 3 tuntiduunaria, joiden ei kannata mennä töihin koska suojaosan poisto.  

Tienasit 300, et maksanut siitä senttiäkään veroja. Ei siis mitään hyötyä valtiolle tuosta "työskentelystäsi". 

Jaa, minä kyllä maksoin osa-aikaisesta työstäni veroja ihan normaalisti. Olisinpa tiennyt, että Suomessa saa tienata verottomana osa-aikaisissa palkkatöissä, tyhmä minä vaan kiltisti maksoin turhia veroja :)

Vierailija
106/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olisit itsekin joskus ollut töissä, tietäisit, että et sinä voi mennä töihin samoissa hyntteissä joissa palstailet kotonasi. 

Itse asiassa olen aina tehnyt töitä toimistoissa, ja ihmisillä päällä esim. farkut ja collegepaita, joku neulemekko tms.  

Jos sinulla itselläsi on kotona vain reikäiset alusvaatteet, älä projisoi sitä muihin. 

Vierailija
107/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein osaaikaista ennen suojaosan poistoa, monta kertaa viikossa. Lounastiskarina. Nyt ei kannata tehdä tuntiakaan duunia, koska jos teen, tulot pienenevät niin, ettei mulla ole varaa sekä vuokraan, sähköön ja ruokaan. Tuilla eläminen on tiukkaa, mutta silti selviän. Enkä ole tuttavapiirissäni ainoa. Tunnen ainakin 3 tuntiduunaria, joiden ei kannata mennä töihin koska suojaosan poisto.  

Tienasit 300, et maksanut siitä senttiäkään veroja. Ei siis mitään hyötyä valtiolle tuosta "työskentelystäsi". 

Tuskinpa se 300 mihinkään taikalaatikkoon säästöön meni, vaan kulutukseen, josta maksettiin sitten erinäisiä veroja. Vai etkö edes tuota ymmärrä?

Tämä hallitus vähensi minulta tuloja 450e/kk. Meni osa-aikainen työ ja asumistuki tipahti. No, saan nyt 300e toimeentulotukea kuussa, kun aiemmin en ollut toimeentulotuella ollenkaan. Tämä 450 euron menetys näkyy aivan suoraan kulutuksessani (150e/kk vähemmän kuin aiemmin) ja valtio ei ainakaan ole säästänyt menoissaan minun kohdalla. Kannatti viedä asumistuesta 100e, ottaa osa-aikainen työ pois ja vaihtaa se mulle maksettavaan 300 euroon sen sijaan :) Me säästetään tällä!

Vierailija
108/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Palkan suhdetta käytettyyn aikaan. Jos tuohon 150 euroon pitää tehdä vaikka 30 tuntia töitä, niin saatu hyöty on mitätön, eikä sitä moni viitsi tehdä."

Onko sinulla luotettavaa tilastotietoa siitä, kuinka moni lopetti työn tekemisen suojaosan poistuttua? Ei taida olla, joten puhut vain mutujasi. En usko todellakaan, että kovinkaan moni olisi lopettanut työnteon, koska kuitenkin se pari sataa euroa on ihan kiva summa enemmän kuin ilman sitä. Vaikuttaa lähinnä siltä, että ne möykkäävät asiasta eniten, jotka eivät muutenkaan edes yritä löytää töitä. Sinäkin vain vetoat viitsimiseen. Minä ottaisin ihan minkä vaan osa-aikatyön, jos vain saisin. 

Jos nyt et olisi trolli vaan aidosti asiasta kiinnostunut, niin minäpä kerron: Sinun kaltaisesi työn ilosta työtä tekevät ovat sitä pohjakuraa, mikä mahdollistaa EK:n ja muiden tahojen ikuisen

Ok, kiitos tiedosta. Tässä tieto sinulle: Ihan rahan tarpeessa minä töitä teen enkä työn ilosta. 

Vierailija
109/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää hallitus on ajanut maansa suohon mutta ovat toki osanneet ottaa itselleen ja kavereilleen.

Itsepä valitsimme. Ei auta kuin katsoa peiliin ja myöntää omakin typeryys ja hyväuskoisuus, jos on erehtynyt nykyisen hallituspuoleen ehdokasta äänestämään.

Kaduttaakohan joitakin persujen äänestäjiä. Tietävätköhän sanaa katua, hmm.. 

Itsehän en äänestänyt kumpaakaan, en Persuja enkä kikkareKokkareita.

Julistat sanaa kuten vasurin kuuluukin.

Nyt lapset sanotaan kaikki yhteen ääneen:

Mutkusannamutku, mutkusannamutku.

Missä on Sanna? Missä on Sanna?
Täällähän minä! Täällähän minä?
Mitä sinä teitkään?

Persut sua syyttää

Yhä vaan, yhä vaan.

Vierailija
110/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tää olisi pitänyt olla aivan kaikille päivänselvää. 

Ilmeisesti meidän ÄO60 ministereille ei....

Vierailija
111/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sanottava että Li Andersson jauhottaa Purran ja Orpon 100-0 hyvä että näille taulapäille kerrankin kerrotaan faktaa Li jos kuka on asioista perillä.

oliko soma li mariinin hallituksessa, jonka vihreä siirtymä ajoi monta yritystä pois suomesta? taisipa olla. vasenlaita on niiin typerää, velkaa ottavaa pohjasakkaa, että oikein tulee oksua suuhun kun niitä edes ajattelee.

Ja Ärripurri on ottanut ennätysvelat, mutta se on kai sitä parempaa velkaa...

Purralla ei ole empatiaa

Vierailija
112/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa muistaa että millähän v i t u l l a sitä noin vain "mennään" töihin? Jos työttömiä on +300,000 ja avoimia paikkoja 50,000? Ei nyt ihan nappiin mennyt hallitus. Ja tuista vinkujat, haistakaa paska! 

Syyskuussa 2025 avoimia työpaikkoja koko Suomessa oli Työllisyysbarometrin mukaan n. 29 000. Se sisältää osa-aikaiset työt, 0h sopimukset, tarvittaessa paikalle kutsuttavat, sijaisuudet, 2 viikon työpätkät, puhelinmyynnin ja muun proviisiopalkatut työt, projektityöt, 1 tai 2 vuotta kestävät työt, erikoisalan työt, 4h viikossa työt, kausityöt, yritystoimintaan liittyvät työt (esim. freelancer omalla verokortilla) ja kokoaikaiset työt.

En usko, että luku on yhtään pienentynyt jatkuvan yrityskadon myötä.

Vierailija
113/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoja osa oli joskus pienempi. Ei edes siihen lähdetty.

Suoja osaa nostettiin. Jotta työttömät menisivät osa aikatöihin. Pysyisivät paremmassa kunnossa ja näin säästyisi sosiaalipuolen menoissa. Lisäksi osa aika työläinen helpottaa rekryä. On helppo palkata taloon ihminen joka tuntee talon tavat.

No. Tämä hallitus ei paljon seurauksia miettinyt.

Jos jokin leikkaus poistetaan seuraavan hallituksen aikana. Suoja osa mitä luultavimmin. Eikä sen tarvitse olla, kuin 200 niin se auttaa jo paljon.

Maksaa itsensä takaisin sote puolella.

Vierailija
114/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, niniitä töitähän tehtiin täsmälleen niin vähän, että suojaosa ei vahingossakaan ylittynyt ja saatiin sitten tukien päälle kivaa extraa. Palstan mielestä upeaa ja kunnioittavaa, mutta kertoo kaiken tästä palstasta ja sen sairaalLOISESTA kiinnostuksesta toimeentulotukeen, jonka pitäisi olla surkeimman marginaaliporukan hommaa.

Vierailija
115/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kesäkuussa 2025 tuli ainakin ensimmäisiä tietoja että noin 20000 ihmistä teki vähemmän osa-aika töitä kuin ennen suojaosan poistoa niin onhan tuo melkoinen pudotus."

On iso määrä, mutta ei tuo kerro suoraan kuinka moni noista irtisanoutui itse ja kuinka monen tunteja vähennettiin työnantajan toimesta tai menettivät työnsä kokonaan. Minulla oli kaksi osa-aikatyötä vielä 2024, mutta toinen niistä meni konkurssiin. 

Vierailija
116/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoja osa oli joskus pienempi. Ei edes siihen lähdetty.

Suoja osaa nostettiin. Jotta työttömät menisivät osa aikatöihin. Pysyisivät paremmassa kunnossa ja näin säästyisi sosiaalipuolen menoissa. Lisäksi osa aika työläinen helpottaa rekryä. On helppo palkata taloon ihminen joka tuntee talon tavat.

No. Tämä hallitus ei paljon seurauksia miettinyt.

Jos jokin leikkaus poistetaan seuraavan hallituksen aikana. Suoja osa mitä luultavimmin. Eikä sen tarvitse olla, kuin 200 niin se auttaa jo paljon.

Maksaa itsensä takaisin sote puolella.

Mt ongelmat ja peukun käyttäjät ovat lisääntyneet kun minkäänlaista kunnon työtä ei ole tarjolla 

Vierailija
117/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EK laski, että palkkoja pitää nostaa jos halutaan ketään kokoaikatöihin ja se ei taas heille käynyt, joten estettiin osa-aikatyö. Eli häviäjä oli pienipalkkaiset työntekijät, joiden ansiokehitykseen saatiin näin jarrua. EK tarvitsee palkkamalttia ikuisesti.

Tuo on jännä asia Suomessa tuo ikuinen palkkamaltti. Koskaan ei muka ole hyvä aika palkankorotuksille. Paitsi tietenkin johtoportaan korotetuilla palkkioille.

Ei se ole mitenkään jännä asia. Suomen viennin kilpailukyky on huono, ja kansallisen valuutan devalvaatio ei ole enää mahdollista yhteisvaluutta euron vuoksi, joten palkkojen, eläkkeiden ja tukien alentamisella yritetään simuloida jonkinlaista devalvaatiota, ja parantaa Suomen kansainvälistä kilpailukykyä.

Vierailija
118/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Urpåå taas ullattuu.

Vierailija
119/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän sekin onnistuu.       Se pilaa jo lapset kun pistetään kouluun.     Pitäisi laittaa koulun sijasta töihin.

Vierailija
120/142 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää hallitus on ajanut maansa suohon mutta ovat toki osanneet ottaa itselleen ja kavereilleen.

Tämä on ollut hyvää aikaa hyväveliverkostoille, verovaroja on jaeltu avokätisesti ja ehditään vielä jakaa miljardeja.

Noei, toverit kerkis tekemään tiliä Sannan avokätisesti lahjoittamilla verorahoilla ja lainamiljardeilla. Koronatuki, anyone? Ei haittaa vaikka firma on olemassa pelkästään työpöydän laatikossa eikä ole ikinä tehnyt liikevaihtoa, pistetään tosta puol milliä tulemaan. Ette muista? Moni muistaa vallan hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan