Onko Oulu niin kamala paikka, mitä hesarin pääkirjoitus antoi ymmärtää?
Kuvattiin ilmapiiriltään akeana ja tunkkaisena paikkana, jossa Ouluun liitettyjen maalaiskuntien asukkaat jarruttavat ydinkaupungin kehitystä.
Ja syypäänä ahdingolle pidettiin pääkirjoituksessa lestadiolaisia ja keskustalaisia maajusseja.
Onko Oulu todella niin kamala paikka, mitä kirjoitus antoi ymmärtää? Vai hiomaton timantti, jonka hienous ei aukene kehä 3 sisäpuolelle?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
On se. Nämä ovat hirveän rasistisia ihan muualta Suomestakin muuttaneita kohtaan.
Muualla Suomessa asuvat ovat ihan hirveän rasistisia oululaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Nämä ovat hirveän rasistisia ihan muualta Suomestakin muuttaneita kohtaan.
Muualla Suomessa asuvat ovat ihan hirveän rasistisia oululaisia kohtaan.
Kuule, ei voi muuta, kun kokenut niin niiltä arvon avojalakasilta rasismia.
Ja rehellisesti eivät nämä ole yhtä viksuja kuin muut. En ala listata esimerkkejä. Ruokaa ei passaa jäähdyttää nenän alle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta
Oululaiset pitävät itseään mukavina 🤭
Eikö ne valittajat ole olleet vasemmistoa ja vihreitä ??
Pääkirjoitus toi mieleeni vanhan sarjakuvan hese-miehen seikkailuista böndellä (sisältövaroitus)
Ihmiset ovat sisäpiiriläisiä oulussa. Kaupunki on pieni, keskustan alue pari katua ristiin rastiin. Eli pienet piirit. Menettelee kesällä mutta auta armias kun tulee talvi. Ja se haju on edelleen välillä.
Mä tykkään asua täällä. Toki Arina vaikuttaa vähän liikaa Oulun kaupungin kehitykseen (esim. Valkea käytännössä kuihdutti muun keskustan ja nyt on tulossa tornihirvitys Torinrantaan), mutta noin muuten täällä on mukava asua.
Lestadiolaiset ei jarruta kehitystä vaan nuo putaalaiset jotka tänne ovat ängenneet jo ennenkuin se Suomen köyhin kunta liittyi ouluun
Vierailija kirjoitti:
Haukiputaan keskustalaisia ne on
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä mitään oo eikä mitään tapahdu, mutta vanhassa liitoskunnassa on aivan rauhallista ja turvallista asua. Hyvä puoli Oulussa on se, ettei tarvitse kuin lähteä vaikka Rovaniemelle asti, jos haluaa kokea kunnon kansainvälistä pöhinää.
Siellä ne turistit on Nallikarin jäällä, ei siis pidä Rovaniemelle lähteä
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Minä ihan olen ajatellut että muutan sinne.
Tervetuloa kyllä täällä pärjää, kylmää on ja tuulee aina, mutta suurin osa ihmisistä on ok osa jopa mukavia. Ainoa ongelma nuo tullista tulleet vanhukset jotka haukkuu nuorisoa kun eivät ole lapsuuttaan navetassa viettänyt. Kuuntelin yhtä tuommoista aikani ja sanoin ettei se ole nuorten vika että ovat kaupunkiin syntyneet ja niin muuten olen minäkin, en ole viettänyt lapsuutta jossain pellolla ja navetassa, kouluunkin oli matkaa vain 800 metriä eli ei pitänyt hiihtää susilauma perässä kymmentä kilometriä kesät talvet mennen tullen palatessa. Mutta toki voi olla vaikeuksia ymmärtää meitä, kun kuulemma täällä pohjois- Pohjanmaalla on tapana aloittaa puhumaan yhdestä asiasta mutta se puhe loppuu kolmanteen. Hämäläisillä teettää vaikeuksia pysyä perässä
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat sisäpiiriläisiä oulussa. Kaupunki on pieni, keskustan alue pari katua ristiin rastiin. Eli pienet piirit. Menettelee kesällä mutta auta armias kun tulee talvi. Ja se haju on edelleen välillä.
Haju on vain keskustassa
Ankea, masentava, kaukana kaikesta, täynnä lestoja
No eipä se sen ihmeempi kaupunki ole, kuin muutkaan. Lestojen kulttuurin vaikutusta vähän liioitellaan. Toki heitä on ja heillä on oma mafiansa, mutta ei sen takia kauttaaltaan koko Oulu ja Pohjois-Pohjanmaa mikään ääriuskonnollisten voimien vankila ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukiputaan keskustalaisia ne on
Onko Raksila tai Heinäpää Haukipudasta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Minä ihan olen ajatellut että muutan sinne.
Tervetuloa kyllä täällä pärjää, kylmää on ja tuulee aina, mutta suurin osa ihmisistä on ok osa jopa mukavia. Ainoa ongelma nuo tullista tulleet vanhukset jotka haukkuu nuorisoa kun eivät ole lapsuuttaan navetassa viettänyt. Kuuntelin yhtä tuommoista aikani ja sanoin ettei se ole nuorten vika että ovat kaupunkiin syntyneet ja niin muuten olen minäkin, en ole viettänyt lapsuutta jossain pellolla ja navetassa, kouluunkin oli matkaa vain 800 metriä eli ei pitänyt hiihtää susilauma perässä kymmentä kilometriä kesät talvet mennen tullen palatessa. Mutta toki voi olla vaikeuksia ymmärtää meitä, kun kuulemma täällä pohjois- Pohjanmaalla on tapana aloittaa puhumaan yhdestä asiasta mutta se puhe loppuu kolmanteen. Hämäläisillä teettää vaikeuksia pysyä perässä
Navetta mainittu
Oulussa ei ole helppoa olla erilainen. Siitä ovat kertoneet mm. Saara Aalto ja Ernest Lawson, sekä monet muut julkkikset. Pitää kerätä valtavat voimavarat itselle, että pystyy löytämään oman erilaisen tien. Se on mahdollista, mutta ei helppoa. Se näkyy myös kaupungin kehittämisessä. Ideat herkästi torpataan, vaikka sitten toisaalta ollaan myös liian sinisilmäisiä, kuten oltiin kullanvärisellä teipatulla mersulla ajelevalle "prinssille."