Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (1485)

Vierailija
1421/1485 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan olet kalliita lapioita löytänyt.

Vierailija
1422/1485 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/7f659e3d-e5a2-4380-8b93-89c…

Jännä kun tässäkin ketjussa kaikki asuu valtavissa omakotitaloissaan lähes ilmaiseksi mutta sitten taas tuossa jutussa luvut  onkin jotain ihan muuta. 

Tuo raportti kokonaisuudessaan on vähintäänkin outo. Löytyy Omakotiliiton sivuilta. Haluaako Omakotiliitto ajaa jotain agendaa näyttämällä miten kallista omakotitaloasuminen on? Raporttiin on laskettu sähkölämmitteinen omakotitalo 102m2 ja käytetty sähkön hintana kalleinta mahdollista sopimusta eli toistaiseksi voimassa olevaa. Lämmitys ja käyttösähkö on yhteensä noin pienessä talossa yli 4100€. Vertailun vuoksi, meillä 200 neliön maalämpötalossa viime vuonna vajaat 1300€.

Vesi oli tuossa raportissa myös minun silmissä kallista (reilu tonni), kun meillä se ei maksa mitään, paitsi vähän sähköä (tulee omasta kaivosta). Jätehuolto toki tulee meillä vähän kalliimmaksi, kun vessavedet menee lokasäiliöön joka pitää tyhjentää noin 5 kk välein. Kompostori on oma, eli ei makseta sen tyhjennyksestä, mikä sekin oli tuossa vertailussa mukana.

Vertailutalo tosiaan oli 120 neliötä ja asukkaita 3. Meillä 200 neliötä ja 2 asukasta. Vertailtavat kulut oli Omakotiliitolla reilut 5900€, meillä nuo tasan samat kulut oli 2200€. Melkoinen ero. Elämä on valintoja.

Melko pöljää verrata maalämpötaloa suorasähköllä lämpiävään ilman että edes yrittää katsoa olisiko todellisessa kulurakenteessa jotain muutakin eroa kuin sähkölaskun loppusumma. Halpaahan se maasähköllä lämmittäminen toki on, mutta ei ihan noin halpaa.

"Melko pöljää verrata maalämpötaloa suorasähköllä lämpiävään ilman että edes yrittää katsoa olisiko todellisessa kulurakenteessa jotain muutakin eroa kuin sähkölaskun loppusumma. Halpaahan se maasähköllä lämmittäminen toki on, mutta ei ihan noin halpaa."

Tarkoitin sitä, että melko pöljää ottaa vertailutaloksi suorasähköllä lämpiävä talo ja laskea sähkölasku kalleimmalla mahdollisella sähkösopimuksella. Otetaan käyttökulujen näkökulmasta se kaikkein kallein lämmitysmuoto ja siihen vielä kallen sopimus. Vertailu vääristyy.

Ja mitä tulee omaan vertailuuni, se on täysin vertailukelpoinen. Otin omat viime vuoden kuluni täsmälleen samoista menoista kuin mitä Omakotiiitto tuossa lasku. Ei ole mitään muita kuluja. Maalämpöpumppu kuluttaa vain vähän sähköä, ei ole mitään muita kuluja. Ne oli kaikki tuossa mitä kirjoitin. Maalämpö on juuri noin halpaa, etenkin kun käyttää pörssisähkösopimusta.

Jos aletaan vertailemaan hankinkuluja, tilanne totta kai muuttuu. Mutta sitä ei ollut tuossa Omakotiliiton laskelmassa mukana, eikä siis minullakaan. TÄysin vertailukelpoiset oli nuo luvut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1485 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sulla oma kerrostalo?"

Mullapa on, läl-läl-lää! 😜 Meidän nykyinen omakotitalo oli aikoinaan monen asunnon kerrostalo, muokattiin se omakotitaloksi yhden perheen käyttöön.

Vierailija
1424/1485 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/7f659e3d-e5a2-4380-8b93-89c…

Jännä kun tässäkin ketjussa kaikki asuu valtavissa omakotitaloissaan lähes ilmaiseksi mutta sitten taas tuossa jutussa luvut  onkin jotain ihan muuta. 

Tuo raportti kokonaisuudessaan on vähintäänkin outo. Löytyy Omakotiliiton sivuilta. Haluaako Omakotiliitto ajaa jotain agendaa näyttämällä miten kallista omakotitaloasuminen on? Raporttiin on laskettu sähkölämmitteinen omakotitalo 102m2 ja käytetty sähkön hintana kalleinta mahdollista sopimusta eli toistaiseksi voimassa olevaa. Lämmitys ja käyttösähkö on yhteensä noin pienessä talossa yli 4100€. Vertailun vuoksi, meillä 200 neliön maalämpötalossa viime vuonna vajaat 1300€.

Vesi oli tuossa raportissa myös minun silmissä kallista (reilu tonni), kun meillä se ei maksa mitään, paitsi vähän sähköä (tulee omasta kaivosta). Jätehuolto toki tulee meillä vähän kalliimmaksi, kun vessavedet menee lokasäiliöön joka pitää tyhjentää noin 5 kk välein. Kompostori on oma, eli ei makseta sen tyhjennyksestä, mikä sekin oli tuossa vertailussa mukana.

Vertailutalo tosiaan oli 120 neliötä ja asukkaita 3. Meillä 200 neliötä ja 2 asukasta. Vertailtavat kulut oli Omakotiliitolla reilut 5900€, meillä nuo tasan samat kulut oli 2200€. Melkoinen ero. Elämä on valintoja.

"Raporttiin on laskettu sähkölämmitteinen omakotitalo 102m2 ja käytetty sähkön hintana kalleinta mahdollista sopimusta eli toistaiseksi voimassa olevaa. Lämmitys ja käyttösähkö on yhteensä noin pienessä talossa yli 4100€. Vertailun vuoksi, meillä 200 neliön maalämpötalossa viime vuonna vajaat 1300€."

Sähköön menee tossa artikkelissa kyllä ihan käsittämätön summa rahaa, 4122 € vuodessa. Meillä ison vanhan maalämpötaloon menee kaikkineen sähköä n. 10 -11 000 kWh eli ilmeisesti puolet tuon jutun sähkönkulutuksesta. Eikä tarvitse sisällä palella. Tammikuun sähkölasku oli 165 € + siirto, vaikka kuukausi oli tosi kylmä.

Samoin eroa on tosi paljon vesimaksussa, tuossa artikkelissa veden hinta oli 1064 € keskimäärin, meillä vesi maksaa tuosta reilusti alle puolet, siis puhdas ja likainen + käyttömaksu. Olemme kyllä kunnallistekniikassa, mutta meillä on myös oma huvävetinen kaivo, mitä käytämme paljon keväästä syksyyn. Jätemaksut meillä on hiukan vuodessa kalliimmat. Kiinteistöveroa meillä menee enemmän, on iso tontti ja talo.

Jos jutussa saatiin kuukausikuluiksi 5927 €, siitä pois  2400 € = 3527 € = 294 €/kk. Siihen lisää vakuutus n. 45 €/kk ja hälytysjärjestelmä 35 €/kk = 374 €/kk. Tuossa on siis kaikki kiinteistön kulut.

Vierailija
1425/1485 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkein parasta on asua vuokralla kaupungin asunnossa. Palvelijat hoitavat lumityöt, ruohonleikkuut ja vesivahingot. Jääkaappi hajosi? Ei se mitään, huomenna tuodaan uusi. Narkkarit ja tömistelijät seikkailevat lähinnä somessa, oikeassa elämässä niitä on paljon harvemmassa kuin annetaan ymmärtää.

Terv. 25 vuotta kaupungin vuokra-asunnossa asunut entinen omakotiasuja."

Jos joku on täysin nou-nou, se on kaupungin/kunnan vuokrakerrostalot. Asukkaissa on aivan liikaa erilaisia sosiaalitapauksia; mielenterveydeltään vajavaisia, dementikkoja yms. Koko ajan olisi pelko persiissä kuka seuraavaksi yrittää talon polttaa, kuka tapetaan jne.

Vierailija
1426/1485 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samat maksut, mutta maksajia on samalla tontilla useampi joten maksettava summa voi olla pienempi."

Tuo ei ole tietenkään totta. Kerrostalossa on paljon sellaisia maksuja mitä omakotitalossa ei ole. Esimerkiksi isännöinti, huoltoyhtiö päivystyksineen, siivous. Omakotitalossa ei ole myöskään yhtiölainaa, saunamaksua, autopaikkamaksua, pesutupamaksuja.

Aikalailla kaikki listatut sellaisia mille löytyy vastine myös omakotitaloasujalla.  Joko ne hoitaa itse tai sitten niistä maksaa.   Ja lillukanvarsia muutenkin vaikka lämmitykseen verrattuna.

Vierailija
1427/1485 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla kaikki listatut sellaisia mille löytyy vastine myös omakotitaloasujalla.  Joko ne hoitaa itse tai sitten niistä maksaa.   Ja lillukanvarsia muutenkin vaikka lämmitykseen verrattuna.

??

Olen asunut okt:ssa 28 vuotta ilman isännöitsijää, huoltoyhtiötä, yhtiölainaa, erillistä sauna- tai pesutupa- tai parkkipaikkamaksua.

Enkä tunne ketään muutakaan okt asujaa joilla nuo olisi??

Vierailija
1428/1485 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Olen asunut okt:ssa 28 vuotta ilman isännöitsijää, huoltoyhtiötä, yhtiölainaa, erillistä sauna- tai pesutupa- tai parkkipaikkamaksua.

Enkä tunne ketään muutakaan okt asujaa joilla nuo olisi??

Vastine, kultapieni. Maksat saunasi lämmityksen itse, siivoat sen itse. Kerrostalossa yhteissaunan käyttäjät maksaa korvauksen jolla nuo katetaan. Jne. 

Vierailija
1429/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastine, kultapieni. Maksat saunasi lämmityksen itse, siivoat sen itse. Kerrostalossa yhteissaunan käyttäjät maksaa korvauksen jolla nuo katetaan. Jne. 

Tarkoitat varmaan vastiketta. Kultapieni....

Kyllä, se on juuri se raha millä osakeyhtiössä maksetaan kulut joita okt:ssa EI ERIKSEEN ole. Ja niitä kuluja on paljon!

Okt:ssa maksetaan lämmitys, käyttösähkö, jäte, vesi/jätevesi, kiinteistövero asumiskuluina. 

Vierailija
1430/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi suomalainen ketju. Kaikki erimielisyys on kateutta, kukaan ei vaan voi nauttia mistään muusta kuin minä, hyvä ihminen tekee itse ja nahdollisimman halvalla, palveluja ei sovi ostaa, eikä nyt ainakaan herrajumala laiskotella missään kerrostalossa. Luterilainen verenperintö istuu tiukassa. 😀 

Vierailija
1431/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei enää ikinä tarvitse mennä kerrostaloon. Jollei olisi myöhemmin kenties varaa vajaakuntoisena, sairaana ostaa palveluja niin rivitalokin pienellä pihalla parempi, jossa mahtuu jotain muutamaa hedelmäpuuta ja kukkia kasvattamaan. 

Vierailija
1432/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Samat maksut, mutta maksajia on samalla tontilla useampi joten maksettava summa voi olla pienempi."

Tuo ei ole tietenkään totta. Kerrostalossa on paljon sellaisia maksuja mitä omakotitalossa ei ole. Esimerkiksi isännöinti, huoltoyhtiö päivystyksineen, siivous. Omakotitalossa ei ole myöskään yhtiölainaa, saunamaksua, autopaikkamaksua, pesutupamaksuja.

"Aikalailla kaikki listatut sellaisia mille löytyy vastine myös omakotitaloasujalla.  Joko ne hoitaa itse tai sitten niistä maksaa.   Ja lillukanvarsia muutenkin vaikka lämmitykseen verrattuna."

On nämä perustelut kyllä vekkuleita; omakotitalossa "what-so-ever" VOI maksaa maltaita tai tämä "löytyy vastine omakotiasujille". Oikeasti ei maksa maltaita tai mitään noita (isännöinti, huoltoyhtiö päivystyksineen, siivous, yhtiölaina, saunamaksu, autopaikkamaksu, pesutupamaksuja) ei ole omakotiasujalla olemassa. Juuri siksi se talo on OMAkotitalo, ei taloyhtiön omistaman osuuden hallinta, kuten kerrostalo-osake. Omistat talon - päätät mitä teet tai mistä maksat. Omistat osakkeen - maksat juuri sen mitä taloyhtiö määrää.

Veikkaan, että jätteistä kerrostaloasuja maksaa vähintään suunnilleen saman kuin omakotiasuja. Isännöinti maksaa jokaiselle asunnolla vähintään kymppejä kuukaudessa, lisäksi todistukset tms. maksavat erikseen. Huoltoyhtiö laskuttaa vähintään useita kymppejä, jopa satasia per asunto kuukaudessa. Saunavuoron hinta kerrostalossa on 10 -25 € kk. Saunan käyttö omakotitalossa (kerran viikossa käyttö) kuukaudessa 2,40 € (4 kW kiuas siirtoineen). Autopaikka voi maksaa kerrostalossa 400 €/ kk. Omakotitalossa hinta 0 €. Lohkolämmitin päällä 180 pv x 1 h, sähkönkulutus yhteensä puolessa vuodessa siirtoineen 15 €. Sisätilalämmitin päällä saman 1 h 180 pnä, lasku siirtoineen koko ajalta 27 €.

Jos koko omakotitalon menot ovat haarukassa 300 - 400 €, autopaikka 400 € ei ole lillukanvarsia, vaan peltilehmän kortteeri maksaa omakotitalossa olevan perheen kuukauden kustannusten verran.

Uudet talot ovat Suomessa nykyään niin energiapihejä passiivitaloja, että siinäkin kerrostalon lämmityskulut eivät mitenkään voi olla pienempiä.

Vierailija
1433/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan kun saat räkyttävän rakin naapuriin. Mielipide muuttuu nopeasti!! 

Vierailija
1434/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntteja kateellisia riittää molemmissa vaihtoehdoissa!

Vierailija
1435/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ap on asunut jossain huonolla paikalla olevassa, huonosti rakennetussa ok-talossa, jossa hänellä on ollut kallis pörssisähkö. Silloin kerrostalo voi varmasti tuntua paremmalta vaihtoehdolta, ja onhan se yleensä ihan varmasti edullisempikin. Mutta onhan niitä hyvin rakennettuja ok-talojakin, jotka ovat hyvällä paikalla. Enkä usko, että kovinkaan moni ok-talon valitseva ajattelisi ensisijaisesti rahaa, vaan omaa pihaa ja omaa rauhaa. 

Vierailija
1436/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle pari kysymystä. Mihin käytit ne säästyneet 60 000 euroa? Onko kerrostaloasunnossa yhtä paljon neliöitä ja tilaa kuin ok-talossa?

Vierailija
1437/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää ap:n entisen omakotitalon ja nykyisen kerrostaloasumisen kulurakenteet. Tosi moni tässä ketjussa on kertonut kokonaisen omakotitalon asumiskulujen olevan haarukassa 300 - 400 € kuukaudessa. Kerrostaloissa vastikkeet ovat keskimäärin 3,5 - 5,5 €/m2/kk. Omakotitalon kulujen verran vastiketta on siis yleensä jo kaksiossa, ainakin jo kolmiossa, vaikkei olisi autopaikkaa tai saunavuoroakaan.. Miten on ollut mahdollista, että entisessä omakotitalossa on ollut kuukausikulut > 1400 €/kk?

Vierailija
1438/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aikalailla kaikki listatut sellaisia mille löytyy vastine myös omakotitaloasujalla.  Joko ne hoitaa itse tai sitten niistä maksaa.   Ja lillukanvarsia muutenkin vaikka lämmitykseen verrattuna."

On nämä perustelut kyllä vekkuleita; omakotitalossa "what-so-ever" VOI maksaa maltaita tai tämä "löytyy vastine omakotiasujille". Oikeasti ei maksa maltaita tai mitään noita (isännöinti, huoltoyhtiö päivystyksineen, siivous, yhtiölaina, saunamaksu, autopaikkamaksu, pesutupamaksuja) ei ole omakotiasujalla olemassa. Juuri siksi se talo on OMAkotitalo, ei taloyhtiön omistaman osuuden hallinta, kuten kerrostalo-osake. Omistat talon - päätät mitä teet tai mistä maksat. Omistat osakkeen - maksat juuri sen mitä taloyhtiö määrää.

Veikkaan, että jätteistä kerrostaloasuja maksaa vähintään suunnilleen saman kuin omakotiasuja. Isännöinti maksaa jokaiselle asunnolla vähintään kymppejä kuukaudessa, lisäksi todistukset tms. maksavat erikseen. Huoltoyhtiö laskuttaa vähintään useita kymppejä, jopa satasia per asunto kuukaudessa. Saunavuoron hinta kerrostalossa on 10 -25 € kk. Saunan käyttö omakotitalossa (kerran viikossa käyttö) kuukaudessa 2,40 € (4 kW kiuas siirtoineen). Autopaikka voi maksaa kerrostalossa 400 €/ kk. Omakotitalossa hinta 0 €. Lohkolämmitin päällä 180 pv x 1 h, sähkönkulutus yhteensä puolessa vuodessa siirtoineen 15 €. Sisätilalämmitin päällä saman 1 h 180 pnä, lasku siirtoineen koko ajalta 27 €.

Jos koko omakotitalon menot ovat haarukassa 300 - 400 €, autopaikka 400 € ei ole lillukanvarsia, vaan peltilehmän kortteeri maksaa omakotitalossa olevan perheen kuukauden kustannusten verran.

Uudet talot ovat Suomessa nykyään niin energiapihejä passiivitaloja, että siinäkin kerrostalon lämmityskulut eivät mitenkään voi olla pienempiä.

Puhumattakaan tietysti kerrostalojen rahoitusvastikkeista, mitkä voivat olla jopa tuhansia euroja kuukaudessa.

Vierailija
1439/1485 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on taas näitä "meillä on näin" ja "meillä taas näin" -juttuja.

Kaikki riippuu kuitenkin siitä, minkälainen oli se omakotitalo, mistä muutettiin kerrostaloon, ja minkälainen on se kerrostalo, mihin muutettiin.

Näissä on valtavia vaihteluja.  Voi muuttaa huonosta omakotitalosta hyvään kerrostaloon, tai hyvästä omakotitaloista huonoon kerrostaloon.  

Siksi on niin mahdotonta tehdä täydellisiä yleistyksiä.  Ja kun vielä me ihmiset olemme erilaisia odotuksissamme ja toiveissamme ja tarpeissamme.

Olen itse asunut kerrostalomaisessa asunnossa, joka oli itse asiassa keskellä kaupunkia oleva liikekiinteistö ylimmässä kerroksessa olevine asuntoineen.  Keskikerroksessa oli erilaisia toimistotiloja.  Alin kerros kauppoja.  

Siinä oli tosi kivaa asua.  Olin nuori ja tykkäsin siitä elämänmenosta.  Joka paikkaan oli lyhyt matka.  Ikkunasta näkyi vilkas kaupunkikeskusta.  Äänet ei häirinneet yhtään, päinvastoin oli kaikenlaista hauskaa.  Suosittu ravintolakin oli vastapäisellä kadulla suoraan olohuoneeni ikkunan edessä.  

Sitten muutin mieheni kanssa omakotitaloon ja alkoi toisenlainen elämisen tapa ja tyyli.  Tykkään valtavasti tästä talostamme ja omasta pihasta ja ympäröivästä luonnosta.  En muuttaisi täältä mihinkään.  Eikä mies varsinkaan, täällä hän saa rassata autoja, moottoripyöriä, mönkkäreitä, traktoreita jne mielin määrin, aina joku projekti menossa.

Äitini asui kerrostalossa, josta en koskaan oppinut pitämään.  Ikävällä paikalla ja alituisesti vaihtuvia asukkaita, ei kunnon pihaa eikä oikein mitään.  Molemmin puolin ihan samanlainen toinen kerrostalo, ei kunnon näkymiä mihinkään. Äiti taas tykkäsi kovastikin.  Kyllähän kerrostalossa siinä mielessä on helppoa, että koti alkaa vasta käytävän oven takana.  Pihasta ja muista tiloista ei tarvitse välittää mitään, joku muu taho huolehtii.

Mutta ei omakotitalonkaan tarvitse mikään työhelvetti olla.  Sehän on ihan itsestä kiinni.  Jotain on tietysti tehtävä, mutta ei sen pihankaan ole pakko mikään näyttelypuutarha olla.  Kulutkin riippuu monesta asiasta.  Kiinteistöveron määräkin vaihtelee tosi paljon ihan paikasta riippuen.  Se voi olla tosi iso tai ihan mitätön.

Vierailija
1440/1485 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan tietysti kerrostalojen rahoitusvastikkeista, mitkä voivat olla jopa tuhansia euroja kuukaudessa.

Rahoitusvastike on asunto-/remonttilainaa eri nimellä. Vähän valoja päälle nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme