Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (1384)

Vierailija
1041/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa ja nyt asun pienkerrostalossa, jossa on myös  viihtyisä aidattu piha terasseineen. Tykkään kovasti. Naapurit ovat hiljaisia ja mukavia. Ei ole kukaan muuttamassa pois lähivuosina. 

Vierailija
1042/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten se ihanuus alkaa kun isot remontit tulee,pahimillaan maksat asunnon  2 kertaan mutta myydessä et saa rahojasi ikinä pois.Et myöskään saa myytyä asuntoasi jos remonttitarpeet on ehditty pistää talon papereihin.Kokemus opetti,ei ikinä kerros tai rivitaloon.

Asunto on kulutushyödyke, jota pitää huoltaa säännöllisesti ihan kuten autoakin. Olipa omistusasunnon asumismuoto mikä hyvänsä, niin vuosikymmenten asuminen samassa talossa tarkoittaa, että maksat asuntosi kahteen kertaan. Ellei sitten jätä huoltoja ja remontteja tekemättä. Esimerkiksi kaikkien vedeneristyksien tekninen käyttöikä on 20-25 vuotta. Kaikki märkätilat tulisi uusia viimeistään 25v välein, mielummin jo aiemmin. 

Julkisivuremontiti pitää tehdä talojen pintamateriaalista riippuen 30-50 vuoden välein. Saumaukset pitää uusia 25v välein vähintään. Puupinnoitteisen talon verhous on uusittava 40v välein ja maalattava 10v välein. Tiilijulkisivun peruskorjaus 50v välein. 

Sitten tulee putkistot, katot ja ikkunat. Esimerkkinä peltikaton tekninen käyttöikä on 30-50 vuotta. Suomen sää on ankara kaikille kattomateriaaleille. Huopa-ja bitumikaton tekninen käyttöikä on 20-30 vuotta. Tiilikaton 30-40 vuotta. 

Ikkunat tulee vaihtaa 30-40 vuoden välein. Jos asunto on rannikolla tai vilkkaan tien läheisyydessä, on vaihtotarve nopeampi. Puu ja alumiinireunaisten ikkunoiden tekninen käyttöikä on maksimissaan 40 vuotta. 

Tuohon sitten vielä päälle salaojaremppaa, mahdolliset sähkön uusimiset, piha-alueiden remontit, autotallit jne...Äkkiä näihin menee sama summa tai jopa enemmän, kuin mitä on asunnosta ostaessaan maksanut.

Tänä päivänä myös asunnon ostajat on paljon valveutuneimpia kuin ennen. Heillä on nämä asiat aika hyvin tiedossa ja jos jotkut näistä remonteista on jätetty tekemättä ajallaan, se karkoittaa ostajat pois. Tai pyydetään roimaa alennusta hinnasta, koska remontti jää ostajan harteille. Lisäksi ostaja haluaa nähdä myös dokumentit remonttien tekijöistä ja ajankohdista. Sekin karkoittaa ostajia pois, jos joku onkin tehnyt vaikka itse katon pinnoitteen uusimisen sen sijaan, että sen olisi tehnyt vakuusvastuussa oleva yritys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vantaalla on erittäin kohtuuhintaista kaukolämpöä."

8,75 snt / kWh + 430 € vuosimaksu

Kaikki on suhteellista. Ei toi nyt ainakaan sen halvempaa mihin lämpöpumpulla pääsee. Sähkö kaikkine sivukuluineen on vähän yli 10 snt / kWh ja lämpöpumpulla jokainen kWh sähköä tuottaa vähintään kaksi tai kolme kWh lämpöenergiaa.

Vierailija
1044/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa ja nyt asun pienkerrostalossa, jossa on myös  viihtyisä aidattu piha terasseineen. Tykkään kovasti. Naapurit ovat hiljaisia ja mukavia. Ei ole kukaan muuttamassa pois lähivuosina. 

Mistä hitosta voit tietää onko naapurisi miettineen muuttoa pois lähivuosina?

Vierailija
1045/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koskaan ollaan juteltu naapureiden kanssa tulevaisuuden suunnitelmista. 

Vierailija
1046/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tapana kiertää ovelta ovelle galluppia tekemässä. Samassa taloyhtiössä asuvista valtaosan kanssa en ole ikinä puhunut sanaakaan. Ainakaan jossei hississä moikkaamisia lasketa.

Vierailija
1047/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tapana kiertää ovelta ovelle galluppia tekemässä. Samassa taloyhtiössä asuvista valtaosan kanssa en ole ikinä puhunut sanaakaan. Ainakaan jossei hississä moikkaamisia lasketa.

Asun pienkerrostalossa, joten ei ole montaa naapuria. No yleensä jutellaan taloyhtiön asioista ja siinä samalla ihan muistakin asioista. 

Vierailija
1048/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Joo ja sitä melua tulee jokapuolelta, oletteko katsoneet elokuvan Kube, se voi olla tulevaisuuden kerrostalo, sitten saa sanoa varoa ja pelätä pahinta kuka listitään seuraavaksi ja mistä se hyökkäys tulee.Siirtyykö huoneesi oudosti eri paikkaan.

Vierailija
1049/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisin itseni yksinäiseksi omakotitalossa. Minusta on mukavaa, kun kuulen elämää ympärillä. 

Vierailija
1050/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin itseni yksinäiseksi omakotitalossa. Minusta on mukavaa, kun kuulen elämää ympärillä. 

Sitä se on kun on impotentti taikka maho jää lapset saamatta ja ollaan sitten hullujen keskellä kerrostalossa, siellä vasta yksinäistä on.Koskaan tiedä kuka toope tulee aseen kanssa vaatimaan sokeria lainaksi.

Vierailija
1051/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on kun on impotentti taikka maho jää lapset saamatta ja ollaan sitten hullujen keskellä kerrostalossa, siellä vasta yksinäistä on.Koskaan tiedä kuka toope tulee aseen kanssa vaatimaan sokeria lainaksi.

No on minulla ystäviä, joten en sillä tavalla ole yksinäinen. Itse asiassa on turvallisempi olo, kun on naapureita. Ei täällä mitään sekopäitä ole. 

Vierailija
1052/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on minulla ystäviä, joten en sillä tavalla ole yksinäinen. Itse asiassa on turvallisempi olo, kun on naapureita. Ei täällä mitään sekopäitä ole. 

No heitin vähän härskiä huumoria ja kärjistin tilannetta  ei ollut tarkoitus loukata anteeksi.

Vierailija
1053/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se tuntuu  asua kerrostalossa kun tuleva Remu aloittaa yöllä pikkupieruissa rumpuharjoitukset?

Vierailija
1054/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystäviä, perhe ja sukulaisia. Ei tarvitse tuntemattomien kolisteluita seinän takaa kuunnelle täyttääkseni sosiaalisuuden kipeyteni. Aika surullista jos sosiaalisen elämän kohokohta on kuulla naapurin vetävän vessaa.

Vierailija
1055/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystäviä, perhe ja sukulaisia. Ei tarvitse tuntemattomien kolisteluita seinän takaa kuunnelle täyttääkseni sosiaalisuuden kipeyteni. Aika surullista jos sosiaalisen elämän kohokohta on kuulla naapurin vetävän vessaa.

On minullakin ystäviä. Se on vaan kotoisa olo, kun on naapureita. 

Vierailija
1056/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä ok talo öyhöttäjistä on varmaan sitten vihoviimeinen synti se, että minä en halua omistaa minkään sortin taloa tai asuntoa. :D vuokralla olen rivarissa tällä hetkellä, ollut viimeiset 10vuotta. Säästöjä kyllä on, vähän päälle 30vuotiaana harkitsin myös ostamista ja lainakyselyjen perusteella olisin saanut täältä kaupungista helposti kerrostalo tai rivari kaksion tai kolmion, syrjemmältä varmaan jonkun ok talonkin mutta en niitä edes kysellyt. En vaan saa mitään iloa omistamisesta, ehkä olen sitten laiska. Ainoa mitä haluan ostella on kirjat. Enkä usko, että mieleni tässä muuttuu kun olen kohta 45v. 

Vierailija
1057/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureilla pelottelu ei ole pelkästään kerrostalojen ongelma. Itselläni on käynyt hyvä tuuri, asun pienessä kerrostalossa jossa itseni lisäksi elää vaan eläkeläisiä. Kaverini taas kävi todella pitkät tappelut naapurinsa kanssa omakotitaloalueella jostain hemmetin puusta. En haluaisi olla niin paljon naapureiden kanssa tekemisissä että pitäisi lähes päivittäin riidellä. 

Vierailija
1058/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näitä ok asujia riepoo? Ei se asuminen taida niin auvoista ollakaan...? 

Vierailija
1059/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä metaforana - jos pariskunta kokoajan hehkuttaa onneaan ja paremmuuttaan niin voi olla sata varma siitä että neljän seinän sisällä oikeasti joku on pielessä. Eiköhän sama päde näihin omakotitalo paasaajiin. 

Vierailija
1060/1384 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienenä metaforana - jos pariskunta kokoajan hehkuttaa onneaan ja paremmuuttaan niin voi olla sata varma siitä että neljän seinän sisällä oikeasti joku on pielessä. Eiköhän sama päde näihin omakotitalo paasaajiin. 

"Kell' onni on se onnen kätkeköön"?

Mitä järkeä anonyymillä keskustelupalstalla??

Me olemme olleet onnellisia ja tyytyväisiä taloissamme jo lähes 30v, mitä sitä häpeämään!?

Kavereille ei tarvitse hehkuttaa mitään kun hekin asuvat okt:ssa ja ovat onnellisia. 

Jos av:lla kysytään pidätkö okt asumisesta ja onko mielestäsi halpaa asumisen laatuun nähden voin vastata rehellisesti kyllä ja kyllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi