Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (885)
Erilaisille asumismuodoille on aikansa ja paikkansa. Yksi ja sama koko elämän läpi tuskin toimii enää siinä vaiheessa, kun rahkeet ei vain riitä touhuamaan kaikkea.
Kun erottiin exä jäi omakotitaloon. Hyvä näin koska itse aikoinaan rakensi sen meille.
Itse muutin omistusasuntoon. Olen todella tyytyväinen tähän asuntoon. Vaikka seinät on vissiinki paperista, kaikki elämän äänet kuuluu. Hommasin kaksi kissaa seurakseni.
Mikäs tässä on asua 70 neliön kaksiossa. Lasitettu parveke.
En olisi näin 55 veenä enää jaksanut lumitöitä enkä puutarhaani jos mun olisi pitänyt siihen jäädä yksin. Ei mitään halua päästä edes rivitaloonkaan.
Teen kahtavuoroa tehtaassa ja työni on suht fyysisesti raskasta.
Pitää olla realistinen ja nähdä omat rajansa. Eikä voi vaatia että lapset tulee työleirille kun itse ei enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Odotahan vain ap, jahka yläkertaan muuttaa kanta-astuja norsu, seinänaapuriin tulee koliikkivauva ja päihdehuuruista elämää viettävät sekoileva naapuri toisen seinän taakse. Muistakin sitten, että nautit.
Kommentit luokka jos jos, mutta entäs jos ei sittenkään. Olen asunut tyytyväisenä Helsingin paremmilla alueilla vuosikymmenet eikä ole ollut kenestäkään häiriötä. Kaikkia ei kiinnosta talon nysvääminen vuodesta toiseen vaan voi käyttää ajan johonkin mielenkiitoisempaan ja asua haluamallaan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että olisit voinut valita pörssisähkön tai kiinteähintaisen myös ok-talossa. Olenko väärässä?
Tunnen pariskunnan, jotka eivät sähköä säästele, tai näin ajattelen. Heidän pörssisähkö pahimmillaan 700€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Ai että runsas tila, mahdollisuus elää ilman seinänaapureita, ripustaa jouluvalot pihakuuseen ja lapsille keinu toiseen, mahdollisuus kevätaamuina herätä aikaisin kuuntelemaan linnunlaulua yöpaidassa portaille -
sen vaihtaminen kerrostaloon :D XD XD - olisi PAREMPI RATKAISU?!
Jostain syystä mua naurattaa joka kerta kun tää provo pompahtaa esiin.
Toiset nauttii parvekkeella aamukahveita. Laulaa ne linnut muuallakin. Meillä suojattu piha rivitalo-osakkeessa. Muutimme oktalosta. Emme kadu päivääkään. Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tietenkin rahasta kiinni. Kyllähän sitä mielellään asuisi vaikka maailman suurimmassa linnassa jos ei olisi rahasta pulaa.
Ei okt:n myyminen rahattomuutta tarkoita. Mekin myimme, koska haluttiin pienempään. Olihan se kiva kattoa lopullista saldoa. Jäi vielä, vaikka rt kaksio ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun satttuu kanta-askeltava naapuri yläkertaan, voi tulla ikävä omakotitaloon.
Kannattaa muutta itse sinne yläkertaan, niin eipä kuulu kopistelu.
Kuuluu se kopistelu alakerrastakin.
Muutin eron vuoksi syksyllä omakotitalosta kerrostaloon. Kaipaan kovasti omakotitalon etuja, kuten suoraa yhteyttä ulos ja oman pihan rauhaa. Myös sitä, että ei tarvitse niin paljon varoa omiakaan elämisen ääniä. Voi vaikka laulaa suihkussa 🤭 Heti muutan omakotitaloon, kun se taas mahdollistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.
Pieni happihyppely, ihan ok kun muuten ei tule talvella ulkoiltua.
Ankeaa, no ei:)
Mitämitämitä. Siis omakotitalossa asuessahan just se hyötyliikunta on se juttu, siellä saa liikuntaa ihan vaan pihassa seisomalla, niin miten se nyt koko talveksi jääkin 5 min per kerta?!
Kerrostalossa maataan vaan sohvalla, mutta OKssa hypellään jopa 5 min per päivä!
Etkö tiennyt, että myös kerrostalosta pääsee ulos 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeelta ei pääse mihinkään ja tilaa n 1,5 x 2m.
Minun ei tarvitse päästä parvekkeelta muualle kuin takaisin sisälle enkä edes ostaisi asuntoa, jossa on noin pieni parveke. Meidän parveke ei ole suurensuuri, mutta on se kolme kertaa isompi kuin sinun esimerkki.
Silti vain parveke
Minkä ihmeen takia et voi hyväksyä toisen valintaa ja on onnellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Täh? Lumityöt tehdään itse?
Onpa ankeaa. Aamulla ennen töihin lähtöä pääsee lunta kolaamaan. Elämänlaatu miinusmerkkistä.
Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.
Pieni happihyppely, ihan ok kun muuten ei tule talvella ulkoiltua.
Ankeaa, no ei:)
Mieluummin menen hissillä talon autotalliin ja lähden lämpimästä liikkeelle. No kukin tavallaan.
Mieluummin kävelen sisäkautta talliin ja painan napista autotal
Muuta ihmeessä pois, jos kajehtia pitää!
Joka kerrostaloasumista puolustaa, se köyhyyttä puolustaa.
Kerrostaloissa asuvat ovat yleensä köyhiä, juoppoja tai mieleltään ns. ongelmallisia. Jollain tavalla elämässään epäonnistuneita.
Itsekin asuimme nuorena pari vuotta osakkeessa. Ei enää ikinä sitä paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Odotahan vain ap, jahka yläkertaan muuttaa kanta-astuja norsu, seinänaapuriin tulee koliikkivauva ja päihdehuuruista elämää viettävät sekoileva naapuri toisen seinän taakse. Muistakin sitten, että nautit.
Suomen asunnoissa ei ole norsuja. Norsut elävät lähempänä päiväntasaajan. Toiseksi, norsu ei mahdu ovesta sisälle.
Väitteesi on epätosi.
Vierailija kirjoitti:
Eli jäit työttömäksi, rahat loppui ja jouduit sossun maksamaan vuokra luukkuun. Maksat vastiketta vähintään 5€/m^2 luultavasti lähemmäksi 7€, mikä on taatusti yli tuplat verrattuna ok talon neliökustannuksiin ellet ole ostanut kaikkia pihatöitä ulkopuoliselta.
Kyllä minä luin, että vaihdossa meni. Tämä tarkoittanee omistusasunnosta toiseen?!
Se elämäntilanne kyllä aika paljo pistää miettimään että miten ja missä asuu.
Olihan se ihan mukavaa perheellisenä omakotitalossa. Rivitalossa ennen omakotitaloa.
Nyt +50 vee sinkkunaisena niin asun mielelläni kerrostalossa.
Olis kiva tietää montako täällä vastanneista asuu omakotitalossa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle AP :D Odota vain kun yläkertaasi JA/tai alakertaasi muuttaa eroahdistuksesta kärsivät koirat. Haukkuvat päivät pitkät aamusta iltamyöhään sen mukaan, miten omistajat ovat töissä. Voi tulla omakotitaloa ikävä. Jos sattuivat osumaan yläkertaasi, yritä tottua myös isomman koiran tömistelyyn, tavaroiden heittelyyn ja lattian raapimisiin.
Taloyhtiössä on tähän säännöt. Laki yltää myös sinne.
Vierailija kirjoitti:
Se elämäntilanne kyllä aika paljo pistää miettimään että miten ja missä asuu.
Olihan se ihan mukavaa perheellisenä omakotitalossa. Rivitalossa ennen omakotitaloa.
Nyt +50 vee sinkkunaisena niin asun mielelläni kerrostalossa.
Olis kiva tietää montako täällä vastanneista asuu omakotitalossa yksin.
Puolet vuodesta yksin n 200m2 ulkomailla, ido tontti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Kultaa ei voi käyttää polttomoottorin polttoaineena.
Hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin eron vuoksi syksyllä omakotitalosta kerrostaloon. Kaipaan kovasti omakotitalon etuja, kuten suoraa yhteyttä ulos ja oman pihan rauhaa. Myös sitä, että ei tarvitse niin paljon varoa omiakaan elämisen ääniä. Voi vaikka laulaa suihkussa 🤭 Heti muutan omakotitaloon, kun se taas mahdollistuu.
Minkä ikänen olet ja oletko nainen taikka mies?
Ystävättäreni, leski, 65 vee asuu talossaan. Paikat rapistuu eikä osaa itse.