Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (902)

Vierailija
521/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.

Pieni happihyppely, ihan ok kun muuten ei tule talvella ulkoiltua.

Ankeaa, no ei:)

Mitämitämitä. Siis omakotitalossa asuessahan just se hyötyliikunta on se juttu, siellä saa liikuntaa ihan vaan pihassa seisomalla, niin miten se nyt koko talveksi jääkin 5 min per kerta?! 

Kerrostalossa maataan vaan sohvalla, mutta OKssa hypellään jopa 5 min per päivä!

Vierailija
522/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä luhtitalon alakerta ja pieni piha, huoltoyhtiö tekee isoimmat lumityöt, kerrostalot liian meluisia (useammassa asuttu) ja erikseen mökki 40 min ajomatkan päässä, tämä toimii hyvin. 

Missähän kerrostalomurjussa tai slummissa olette asuneet jos liian meluisia :D Yleensä naapureista ei kuulu hiiskaustakaan.

Monenlaisissa, vuokra, asumisoikeus ja omistus, jossain esim. asuttu pari vuotta, jonka jälkeen uuden asukkaan/vuokralaisen jälkeen ongelma, huumeihmiset, musiikin kuuntelu yöllä, koirat näitä esim. ollut, omistustaloonkin voidaan ottaa vuokralainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Varsinkin kun ne omakotitalosta kerrostaloon muuttajat ovat niitä kolistelijoita. Eivät ota muita asukkaita ollenkaan huomioon. 

Vierailija
524/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu muuten mutta muutin  omasta talosta maaseudulle rivitaloon. Elämäni paras päätös. 

Vierailija
525/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.

Pieni happihyppely, ihan ok kun muuten ei tule talvella ulkoiltua.

Ankeaa, no ei:)

Mitämitämitä. Siis omakotitalossa asuessahan just se hyötyliikunta on se juttu, siellä saa liikuntaa ihan vaan pihassa seisomalla, niin miten se nyt koko talveksi jääkin 5 min per kerta?! 

Kerrostalossa maataan vaan sohvalla, mutta OKssa hypellään jopa 5 min per päivä!

Tähän mennessä näin. Vielä tulee lunta 3kk joten tulee varmaan kolattua muutaman kerran vielä. Mutta ei tämä okt elämä mitään työleiriä ole kuten väitetään

Vierailija
526/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minkkitarhassa on mukavaa. Ei tunnu yksinäiseltä, kun kuulee naapurien tekemiset ja toki parvekelaatikko puutarhan korvaa.

Kyllä minä voisin tykätä hienosta puutarhasta, mutta valitettavasti minulla ei riitä rahat puutarhurin palkkaamiseen. Ökyrikkaille palstalaisille se ei ole ongelma, kun kaiken voi ulkoistaa. Olen ihan tyytyväinen omaan parvekkeeseen, siellä on mukava kuunnella linnunlaulua, lukea ja neuloa.

Uskon muuten, että jos omakotitalossa jättää pihan hoitamatta, siitä alkaa tulla valituksia kaupungiltakin jossain vaiheessa. 

Vierailija
527/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, asumiskustannukset ja elämänlaatu eivät ole sama asia! Olen asunut kt, rt ja okt ja jokaisessa puolensa. Elämäntilanne, harrastukset ja läheisten asuinpaikat, työmatkan pituus vaikuttavat kaikki tähän yhtälöön, että mikä tuntuu hyvältä ratkaisulta juuri siinä elämän vaiheessa. 

Kommenteissa verrataan kuluja euroissa, mutta kustannukset vaihtelevat hyvinkin paljon riippuen missä päin Suomea asuu. Esimerkiksi kunnallisvero, kiinteistövero, vesimaksun kiinteä perusmaksu ja sähkön siirto haukkaa osansa budjetista ja vaihtelevat todella paljon ihan naapurikuntienkinnvälillä. Näihin voisi teoriassa vaikuttaa vertailemalla hintoja ja valitsemalla asuinpaikkansa niiden perusteella. Tosin tilanteet muuttuvat nykyään nopeasti, ja vakavarainen kunta voikin yhtäkkiä muuttua kalliiksi asuinpaikaksi. 

Elämänlaatu taas on monen asian summa, esim toiselle pihatyöt on kuntoilua ja mielekästä ulkoilua kun toinen mieluummin kuntoilee salilla ja viihtyy maksullisissa ajanviettopaikoissa. Yksi laskeskelee että pihatöihin menee liikaa aikaa, ja toinen ei taas halua kuluttaa aikaansa ruuhkassa istuen. Tyytyväisyys rakentuu niin monesta asiasta. Hienoa AP että olet tyytyväinen nykyiseen valintaasi!

Vierailija
528/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi että. Siinä sitten huollat nuita terasseja ja paljuja ja paviljonkeja. Käyt hiomakoneen, terassiöljyä, sama huonekalut et pysyy siistinä, uima-altaan puhdistus jne jne. Mun kammo. Itsekin tykkään pihahommista tiettyyn pisteeseen, mut mulle riittäis, et kerran öljyän terassin ja se pysyis. Tai puhdistasi uima-altaan. Mut ei, niitä joutuu tietyin väliajoin tekee, jos meinaa pitää hyvässä kunnossa. Joten ei kiitos. Riittää jo sisällä tehtävät kotityöt, joita joutuu tekee jatkuvasti, jotta siisteys ja järjestys säilyy. siihen päälle vielä nuo ulkohommat, ei kiitos. Luuletko et tuo on jokaisen unelma, mikä sulla on? Huh. Lumityötkin on kivaa suht harvoin, mut välillä joutunu tekee päivittäin,niin ei nappaa. Tekee mielummin muuta sen edestä. Sama ruohonleikkuu jne. Tai pensaat kasvaa kulkuväylille ja pitää napsia oksia jne. Ihan kivaa välillä, mut ei silti sisätöiden päälle jaksaaaaaa..  joku sanoi, et laitta pihan asfaltiksi. Noh, kas

No pitää se terassi ja kalusteet kuitenkin pestä/huoltaa välillä, ja pehmusteet varsinkin. Ja jos avoterassi, huolehtia ettei kastu, likaannu, homehdu jne. Huomaan, et mulle riittää, et huolehdin sisätiloista ja korkeintaan lasitettu parveke, kaikki muu on vaan liikaa ja kuormittaa ja stressaa. Ja en pysty olee jos on rempallaan...esim ruoho liian pitkä, aidan maali hilseilee, terassikalusteiden pehnusteissa likaa/homepilkkuja tms.  Ja toinen, etten halua omistaa mitään, esim painepesuria, jolla pestä se terassi, en es vuokrata. Saati lumikolaa 😄Oon kai niin minimalisti ja kaikki ympärillä oleva vaan kuormittaa.. mulle  riittää et siivoo, pyykkää ym kotityöt sisällä, ehkä joskus vaikka vähän repäisee ja maalaa sisäseinät ja muun ajan tekee ihan muuta. Käy töissä, lenkillä, retkellä luonnossa, leipoo, kirjastossa, tekee palapelejä, käsitöitä jne. En tarvi liikaa asioita elämääni ja mulle on liikaa, jos noiden edellämsinittujeb lisäksi olisi paljon muutakin huollettavaa. Yksinkertaistaen mitä vähemmän mulla on omaisuutta ja siten huollettavaa, sen parempi. 

Vierailija
529/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti tämä vaan oma omakotiasujia ärsyttää ja pakko päästä ilkkumaan, miten huonoksi se päätös vielä osoittautuukaan, kun sinne on jouduttu. Ei voida iloita toisen puolesta ja ajatella, että kiva, varmaan olikin sitten hyvä, että pääsi. Hieno ratkaisu APlle, onnea jatkoonkin!

No tätä olen ihmetellyt itsekin. En lukenut aloitusta minään ylimielisenä omakotitaloasumisen haukkumisena, vaan niin, että haluttiin jakaa yllättävä kiva asia.

Mutta eihän sitä just pitäisi täällä tehdä, heti ollaan karvat pystyssä toivomassa pahaa.

Vierailija
530/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että saa tepastella sään salliessa aamukahville omalle pihalle ja upottaa varpaat nurmikkoon, on erittäin miellyttävää. Mutta sitten kun kunto heikkenee, raajoissa kolottaa jne. pelkästään sen nurmikon hoito alkaa käydä raskaaksi. Toki apua saa aina ostettua, mutta se on sitten rahakysymys. Lisäksi kaikki muut pihatyöt, talvella kolaukset ja rappujen harjaamiset ovat oikeastaan aika raskasta puuhaa, mihin vanhemmiten ei välttämättä pysty. Samoin kaikki sisällä tehtävät huolto- ja korjaustyöt vaativat usein ketteryyttä ja voimaa, jota välttämättä ei enää ole. 

Leskeksi jäätyäni muutin omakotitalosta omaan asuntoon rivitaloon. Nyt on pieni nurmikko leikattavaksi, pieni piha kolattavaksi, silti on suora käynti ulos ja se varvasnurmikko. Mutta tässäkin on paljon sellaista tekemistä, joka nyt jää hiukan huonolle hoitamiselle, ja olen miettinyt vielä kerran muuttavani - kerrostaloon johonkin keskustaan. Ja "pahimmassa" tapauksessa jopa vuokralle, jolloin pääsisi vielä helpommalla. 

Olen elämäni aikana asunut kaikissa asumismuodoissa, eikä yksikään ole ollut täydellinen, kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Pitää ottaa huomioon paljon erilaisia asioita: kodin hoito ja huolto (sekä ulkona, että sisällä), ympäristö, mahdollinen taloyhtiö, naapurit, palvelut mahdollisesti lähistöllä, kulkeminen. Niitä arvioiden voi miettiä itselle sopivan vaihtoehdon. 

Vierailija
531/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väsyin omakotitalossa tilaan. Meitä on vain kaksi, ollaan siis lapsettomia, joten aluksi ok oli aivan ihana, innolla tehtiin pikkuremppaa ja laitettiin puutarhaa. Mutta ne joka vuosi toistuvat hommat alkoi vaan niin puuduttaa, ensin laitat terassia kuntoon monta päivää, sitten kyttäät kelejä, koska siellä voi olla. Vaikka on katettu, niin kyllä Suomessa aika vähissä on kelit, jolloin todella nauttii ulkona olosta. Tai sitten olet viikon töissä ja harmittelet kelejä, viikonloppuna taas sataa. Yhtä souvaamista.

Mutta varsinainen juttu mihin väsyin oli jatkuva siivoaminen. Kun yhden kerroksen sait siivottua, kiireellä toiseen. Jos siivosit koko talon kerralla, varaa tuntikaupalla aikaa. Olisi voinut joo ostaa siivouksen, mutta älytön raha yksinkertaiseen hommaan.  Onneksi säästimme, sillä ok myynti meni aika tasan, eli paljon ei voittoa tullut ja ostettiin 4h+k+s isolla parvekkeella järvimaisemalla pienestä kaupungista. Nyt on elämä tasaisempaa ja jaksetaan muutakin tehdä kuin huolehtia aina jostain.

Vierailija
532/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Lumikola maksaa noin 50€ ja minulla on ollut sama kola nyt noin 10v.

Saattaa mennä, lukemisen ymmärrys.

Vierailija
533/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Sen sijaan Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa ei voi pitää paikkaansa, joten oisko trolli sitten kuitenkin🤔

Jotta säästää tonnin pitää ok talossa ollut yli tonnin juoksevat kulut mikä on hurjasti, kun miettii että meidän vanhassa horossa talossa ne on kahdelta hlöltä alle 400€. 

Vierailija
534/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumen kanssa ongelma oli edellisessä ktssa. Aura ajoi parkkipaikalla autot mottiin eikä töihin kerennyt kun piti odotella lumikolaa naapurin käsistä kun hän kerkesi ensin omaa autoaan lumesta kaivamaan.

Vierailija
535/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Kerrotko, että miten saatta mennä? Meillä on omakotitalo isolla pihalla ja mieheni kanssa kolataan mielellämme, eli siihen ei mene penniäkään.  Ei kai kukaan säännöllisesti tilaa jotakin lumikonetta tontilleen?

Vierailija
536/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha omakotitalo aika isolla pihalla. Ollaan aikoinaan asuttu myös kerrostalossa ja joku syyhän meillä oli, että halusimme omakotitalon. Ne syyt olivat ja ovat vieläkin:

-oma rauha ja oma piha puineen ja pensaineen

-oma katettu terassi, jossa vietämme todella paljon aikaa

-mukava suunnitella aina jotakin pientä uudistusta, nyt haaveissa grillikota

Tykkäämme myös lumitöistä ja nurmikonleikkuusta, joten ei tässä ole oikeastaan mitään, minkä vuoksi edes harkitsisimme kerrostaloon muuttoa. Maalasimme talomme toissa kesänä, ja sekään ei ollut ylivoimasita....

Vierailija
537/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, että miten saatta mennä? Meillä on omakotitalo isolla pihalla ja mieheni kanssa kolataan mielellämme, eli siihen ei mene penniäkään.  Ei kai kukaan säännöllisesti tilaa jotakin lumikonetta tontilleen?

Pakko tilata kone, jos on pitkä tie aurattavaa. Se voi maksaa monta kymppiä kerta ja pitää välillä tehdä lähes joka päivä. yhtiövasike voi olla esim. 150 €/kk.

Vierailija
538/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Ei kaikissa kerrostaloissa naapurit häiriköi.

Mutta totta on, että ei oikein millään voi tietää etukäteen harrastaako naapuri puolisolle/lapsille/puhelimeen huutamista,  äänekkäitä ryyppäjäisiä yksin/kavereiden kanssa, pianon tms. soittoa, huutoseksiä tai onko lapset täysin "vapaalla kasvatuksella. 

Vierailija
539/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä väsyin omakotitalossa tilaan. Meitä on vain kaksi, ollaan siis lapsettomia, joten aluksi ok oli aivan ihana, innolla tehtiin pikkuremppaa ja laitettiin puutarhaa. Mutta ne joka vuosi toistuvat hommat alkoi vaan niin puuduttaa, ensin laitat terassia kuntoon monta päivää, sitten kyttäät kelejä, koska siellä voi olla. Vaikka on katettu, niin kyllä Suomessa aika vähissä on kelit, jolloin todella nauttii ulkona olosta. Tai sitten olet viikon töissä ja harmittelet kelejä, viikonloppuna taas sataa. Yhtä souvaamista.

Mutta varsinainen juttu mihin väsyin oli jatkuva siivoaminen. Kun yhden kerroksen sait siivottua, kiireellä toiseen. Jos siivosit koko talon kerralla, varaa tuntikaupalla aikaa. Olisi voinut joo ostaa siivouksen, mutta älytön raha yksinkertaiseen hommaan.  Onneksi säästimme, sillä ok myynti meni aika tasan, eli paljon ei voittoa tullut ja ostettiin 4h+k+s isolla parvekkeella järvimaisemalla pienestä kaupungista. Nyt on elämä tasaisemp

Jatkuva siivous! Kuka teillä sotkee niin paljon ? Itsellä 2 krs okt ja siivoan kerran viikossa imuroimalla ja moppaan keittiön, paitsi vessassa tarpeen mukaan. 

Yläkerrassa siivoan aika harvoin, 1 makkari käytössä siellä, muut huoneet tyhjiltään  ja ei tarvetta siivota kuin kerran vuodessa.  Keskuspölynimuri, ei tarvite juuri pölyjä pyyhkiä kun pölyt menevät pussiin, tai ulos poistoilmasta 

Vierailija
540/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että olisit voinut valita pörssisähkön tai kiinteähintaisen myös ok-talossa. Olenko väärässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän