Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (902)

Vierailija
501/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuta ok-talosta pois niin kauan kun pystytään itsenäisesti hoitamaan askareet, mutta ymmärrän inhon omakotiasumiseen kun itse inhoan yli kaiken mökkeilyä. Kaiken tasoista mökkeilyä. 

Vierailija
502/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en muuta ok-talosta pois niin kauan kun pystytään itsenäisesti hoitamaan askareet, mutta ymmärrän inhon omakotiasumiseen kun itse inhoan yli kaiken mökkeilyä. Kaiken tasoista mökkeilyä. 

Sama juttu mökkeilyn suhteen. Kaikilla tutuilla suunnilleen on mökki ja olivat aivan äimänä, kun me ostettiin kerrostalokaksio isomman kaupungin keskustasta. Kuulemma älytöntä rahan hukkaa pitää kerrostaloasuntoa tyhjillään keskustassa ja olla siellä vain vähän.  Mutta aika usein ne mökitkin monta kk vuodessa tyhjillään ovat. Me sentään käydään vähintään parin kk välein, ellei kerran kuussa, kun yleensä mökillä ei käydä lainkaan puoleen vuoteen.

Mutta se on nyt aikoja sitten maksettu ja sinne ei tarvitse hankkia joka kevät kaikenlaista sälää, jotta voi ylläpitää mökkiä. Ei tarvitse olla työleirillä, sen kun katselee vain netistä, mitä menoja ja tekemistä on tarjolla. Voi tehdä siellä ruokaa tai käydä ulkona syömässä, miten tahtoo. Kaikki kaupat ja huvit lähellä. Ihan toista kuin raataa samoja hommia kuin kotona oktssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisena olen ylättyneenä huomannut saman. 
En voi enää suositella omalotitalossa sa.umista

Vierailija
504/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi asua pelkästään kerrostalossa, onneksi on vaihtoehto ja pääsee tarvittaessa maalle missä ei tarvitse kuunnella eikä katsella naapureita ja voi halutessaan tehdä kaikenlaisia pihatöitä ja olla luonnossa. Välillä ahdistaa kun miettii miten joka seinän, lattian ja katon takana itselle ihan vieraita ihmisiä. Nuorena oli ihana päästä mukavuuksien ja palveluiden äärelle mutta vanhempana alkaa mieli haluamaan takaisin ihan omaan rauhaan. Ehkä sitten vielä vanhempana käy taas päinvastoin kun kunto ei enää riitä muuhun kuin sohvalla makoiluun ja television katseluun. 

Vierailija
505/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen otsikko, vähän manipuloiva. Voi olla tietty että tää hokema "ihminen on sitä mitä ajattelee" saattaa lohduttaa lopulta kerrostaloon päätyvää. Kun tarpeeksi asti tuota otsikkoa lukee, on lopulta samaa mieltä itsensä tai aloittajan kanssa. Ja kieltämättä päädyn sinne kerrostalohelvettiin ikääntymisen myötä ehkä itsekin, ellen ajoissa toimi (olen ajatellut toimia). Toki mielummin kuolisin täällä maalla, iso piha, oma ranta, metsää hehtaarikaupalla - vapaita kanoja, vapaita kissoja, vapaita lampaita... täällä en ainoastaan minä, vaan koko eläinperheeni saamme viettää onnellista elämää puhtaan luonnon = puhtaan kauneuden keskellä. Täyttä elämää. Nyt saunan lämmitykseen ja jäälyhtyjen tekoon! (teen etätöitä, tällä palstalla ilmeisesti pakko mainita joka kommentissa, ettei elä "Kelan tuilla")

Vierailija
506/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vannoutunut kerrostaloasuja. Omakotitalo on omaisuutta, josta pitää huolehtia. Mua ei pätkääkään kiinnosta nurmikonleikkuu, lumityöt, puutarhanhoito, talon lämmittäminen, jätemaksut, tiemaksut, remontit. Ymmärrän kyllä, että joillekin se ykkösvaihtoehto. Mulle ei.

Vierailija
507/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeelta ei pääse mihinkään ja tilaa n 1,5 x 2m.

Minun ei tarvitse päästä parvekkeelta muualle kuin takaisin sisälle enkä edes ostaisi asuntoa, jossa on noin pieni parveke. Meidän parveke ei ole suurensuuri, mutta on se kolme kertaa isompi kuin sinun esimerkki.

Silti vain parveke

Vierailija
508/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luhtitalon alakerta ja pieni piha, huoltoyhtiö tekee isoimmat lumityöt, kerrostalot liian meluisia (useammassa asuttu) ja erikseen mökki 40 min ajomatkan päässä, tämä toimii hyvin. 

Vierailija
509/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Täh? Lumityöt tehdään itse?

Onpa ankeaa. Aamulla ennen töihin lähtöä pääsee lunta kolaamaan. Elämänlaatu miinusmerkkistä.

Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.

Pieni happihyppely, ihan ok kun muuten ei tule talvella ulkoiltua.

Ankeaa, no ei:)

Vierailija
510/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä luhtitalon alakerta ja pieni piha, huoltoyhtiö tekee isoimmat lumityöt, kerrostalot liian meluisia (useammassa asuttu) ja erikseen mökki 40 min ajomatkan päässä, tämä toimii hyvin. 

Missähän kerrostalomurjussa tai slummissa olette asuneet jos liian meluisia :D Yleensä naapureista ei kuulu hiiskaustakaan.

Vierailija
511/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy lumityö, yhyy nurmikon leikkaus 😭😭

Vierailija
512/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Onpa ankeaa. Aamulla ennen töihin lähtöä pääsee lunta kolaamaan. Elämänlaatu miinusmerkkistä.

Tänävuonna kolattu 2x pehmeää pakkaslunta n 10cm. Menikö autopaikkaan 5 min per kerta.

Mieluummin menen hissillä talon autotalliin ja lähden lämpimästä liikkeelle. No kukin tavallaan.

Vierailija
513/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työleiriläinenkö se siinä töitään itkee :D

Vierailija
514/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sieltä parvekkeelta pitäisi päästä muualle, kuin takaisin sisälle?

No meidän tapauksessa omaan pihaan, altaalle, omaan mustikkametsään, kasvihuoneelle.

Elämme ulkona keväästä syksyyn ja kiva kun lastenlapset pääsevät omalle turvalliselle pihalle helposti leikkimään. 

Vierailija
515/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työleiriläinenkö se siinä töitään itkee :D

Lumityöt traktorilla jos sitä joskus nyt satais

Vierailija
516/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minkkitarhassa on mukavaa. Ei tunnu yksinäiseltä, kun kuulee naapurien tekemiset ja toki parvekelaatikko puutarhan korvaa.

Vierailija
517/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin menen hissillä talon autotalliin ja lähden lämpimästä liikkeelle. No kukin tavallaan.

Mieluummin kävelen sisäkautta talliin ja painan napista autotallin oven auki. 

Vierailija
518/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että. Siinä sitten huollat nuita terasseja ja paljuja ja paviljonkeja. Käyt hiomakoneen, terassiöljyä, sama huonekalut et pysyy siistinä, uima-altaan puhdistus jne jne. Mun kammo. Itsekin tykkään pihahommista tiettyyn pisteeseen, mut mulle riittäis, et kerran öljyän terassin ja se pysyis. Tai puhdistasi uima-altaan. Mut ei, niitä joutuu tietyin väliajoin tekee, jos meinaa pitää hyvässä kunnossa. Joten ei kiitos. Riittää jo sisällä tehtävät kotityöt, joita joutuu tekee jatkuvasti, jotta siisteys ja järjestys säilyy. siihen päälle vielä nuo ulkohommat, ei kiitos. Luuletko et tuo on jokaisen unelma, mikä sulla on? Huh. Lumityötkin on kivaa suht harvoin, mut välillä joutunu tekee päivittäin,niin ei nappaa. Tekee mielummin muuta sen edestä. Sama ruohonleikkuu jne. Tai pensaat kasvaa kulkuväylille ja pitää napsia oksia jne. Ihan kivaa välillä, mut ei silti sisätöiden päälle jaksaaaaaa..  joku sanoi, et laitta pihan asfaltiksi. Noh, kasvaa siihenkin sammalta sitten joka ottaa aivoon. ja lähe sitten jonneki K-rautaan hakemaan sammalenpoisto/estoainetta ja osta joku väline millä sitä levitetään ja ai katollakin on sammalta, pitäis sekin poistaa ja rännit putsata..  

Muutama kommentti tähän.

- komposiittilautaa ei tarvitse huoltaa eikä esim lehtikuusta

- kalusteet metallia, polytottinkia - ei öljyämistä, letkulla pesu

- uima-allas joo, imuri kerää roskat. Kemikaalit joutuu kyllä kerran viikossa laittamaan

- ksikesta voi tehdä helppoa tai vaikeaa okt:ssa

Puutarha on minulle tosiaan harrastus kuten toiselle vaikka golf - ei sille laske stressipisteitä.

Rännien tarkistus kerran vuodessa lähinmä "kotityö".

Mutta näin me olemme erilaisia, mua stressaisi jatkuva meteli ja toisten huomioiminen, erilainen siisteys- ja aikakäsitys kerrostalossa

Vierailija
519/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ihmiset on erilaisia. Itse muutin ensimmäisen kerroksen pihallisesta yksiöstä puolentuhatta kilometriä pohjoisempaan, vanhaan hirsitaloon, jossa ei juoksevaa vettä. Kompostoiva vessa, hyvin alkeellinen pihasauna, puulämmitys. 

Olen jo pitkään halunnut asua näin, enkä mielelläni vaihda tästä enää muuhun. Kolmas talvi menossa ja mukavata on. Naapuriin kolme kilometriä, kauppaan kuusi, kaupunkiin kuuskyt. 

Vierailija
520/902 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen otsikko, vähän manipuloiva. Voi olla tietty että tää hokema "ihminen on sitä mitä ajattelee" saattaa lohduttaa lopulta kerrostaloon päätyvää. 

Tai sitten on vain sun päässä tämä. Itse luin sen siten, että kerrostaloon muutto on askarruttanut, mutta tehty jostain järkisyistä. Sitten onkin yllätytty iloisesti, kun päätös olikin hyvä, eikä tarvitsekaan ryhtyä katumaan tai harmittelemaan. On siis ollut ennakkoluuloja huonosta, jotka ovat osoittautuneet vääriksi.

Kummasti tämä vaan oma omakotiasujia ärsyttää ja pakko päästä ilkkumaan, miten huonoksi se päätös vielä osoittautuukaan, kun sinne on jouduttu. Ei voida iloita toisen puolesta ja ajatella, että kiva, varmaan olikin sitten hyvä, että pääsi. Hieno ratkaisu APlle, onnea jatkoonkin!

Vaan ei, vielä näet, mitkä narkit seinän takana asuu ja ajattelepa, siellä voi olla myös koira!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme