Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (913)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Ohhoh. Voi tietysti mennä, mutta voi muuten olla menemättäkin.
Ohis. Asun rivarissa, ja tamppaan vain jaloilla hankeen polun, en tee lumitöitä. Miksei omakotitalossa voisi toimia samoin?
Vuokratalossa kannattaa laittaa vuokrasopimukseen tupakointikielto asunnossa, parvekkeella ja pihalla. Ymmärtääkseni silloin voi purkaa vuokrasopimuksen, jos asukkaan nähdään tupakoivan vaikkapa parvekkeella.
Meillä on näin, ja ensimmäinen joka tuprutteli parvekkeella, sai jo varoituksen vuokrasopimuksen purkamisesta.
Usein nämä, jotka rikkovat yhtä sääntöä, rikkovat myös toista. Kätevää siis saada heidät häädettyä sillä tupakointijutulla. Loppui saman pariskunnan metelöintikin varoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.
Niin? Tänään on myös lapsen itkeneet ja porattu. Kuulen kyllä, mutta en häiriinny pätkääkään. Toki kasvoin suurperheen esikoisena, joten olen tottunut siihen, että kotona ollessa ei ole välttämättä edes yöllä täyttä hiljaisuutta.
Me taas rakennutettiin moderni noin millin talo ja ei todellakaan tule ikävä kerrostaloa vaikka kerrostaloasuntokin oli arvokas. Ei enää ikinä sellaiseen kolhoosiin kun voi elää omassa rauhassa, omassa talossa, omalla puutarhalla, puiden suojassa tasokkaalla omakotialueella metsänreunassa.
Kerrostaloasumista tai ylipäätään asunto-osakeyhtiöasumista voi toki kannattavasti perustella kaikilla muilla tavoilla mutta ei asumiskustannuksilla verrattuna okt-asumiseen. Jo pelkät yhtiövastikkeet pienistäkin kodeista pistää aina pullan väärään kurkkuun. Tiedä sitten mitä kaivoskirurgeja yhtiöitä pyörittävät ammattilaiset ovatkaan.
Muutin 27 v sitten tähän ok-taloon ja toivottavasti saan elää terveenä tässä asuen vielä parikymmentä vuotta. Sitten lähempänä 80-vuotis päiviä voin alkaa miettimään josko pitää muuttaa kerrostaloon. Meillä on ihana vanha talo isolla puutarhalla, erittäin mukavat naapurit ja ei kyllä haluta tästä mihinkään. Kaikki tarvittava löytyy 5 km säteellä ja kaunista ulkoilumaastoa muutaman sadan metrin päästä. Rauhallista esikaupunkialuetta keskikokoisessa kaupungissa. Jäin syksyllä työttömäksi ja olen viettänyt mitä parhainta aikaa puuhastellen mitä milloinkin, sisällä ja ulkona.
Me vasta muutettiin omakotitaloon. Aikaisemmin ollaan asuttu rivi- ja kerrostaloasunnoissa. Omakotitalossa isoin plussa se, että saa itse päättää kaikista asioista eikä tarvitse kuunnella naapureiden ääniä. Iso miinus tosiaan on omakotitalon suuret kulut. Tällä hetkellä priorisoin kuitenkin oman rauhan niin tärkeäksi että en usko meidän muuttavan pois omakotitalosta ainakaan ennen kun lapset on isoja.
En tajua näitä okt:n suurista kuluista puhujia. Olen laskenut joitakin vuosia sitten kokonaiskustannuksiksi n 350 euroa / kk. Vakuutuksineen, kiinteistöveroineen kaikkineen. Kerrostalosta tai rivarista saisi ehkä kaksion.
En ikinä muuttaisi kerrostaloon. En halua mennä rappuun ovesta josta kulkee sata ihmistä. Haluan voida meluta yöllä. Jos keksin taululle uuden paikan keskellä yötä, voin naulata sen heti, odottamatta aamua. Jos olen poissa kotoa, ei tarvitse pelätä koiran haukunnan häiritsevän naapuria. Ja koiralla on iso aidattu tontti jossa juoksennella. EI tarvii aina lähteä ulkoiluttamaan sitä jos on kamala ilma. Vuokraa ei ole, vain kiinteistövero kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin sama. Myytiin ok, kun vielä sai myytyä. Meille jäi n. 70 000 euroa. Duunilla maksetaan vastikkeet. Aamuisin juodaan kahvia lämpimässä ja ihanassa keittiössä, ja katsellaan, kun Bobcat hyrrää pihassa. Säästyy aikaa, rahaa ja harmia. Kerrostalo on POP!
Hyvä ollakin ton verran puskuria taloudessa kun ei koskaan tiedä mitä remppaa taloyhtiössä keksivät. Putkiremppa niin saa maksaa kämppänsä hinnan siitä. Muutamasta kymmemestä metristä kupari tai muoviputkea paikoilleen laitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?"
Et taida tietää yhtään, mitä ok-asuminen maksaa Helsingissä. Maallahan se on lähes ilmaista.
Ok talossa maksetaan vesilaskut, jätteiden kuljetus ja kiinteistövero joka meillä on lähes 200 euroa kuukaudessa (kaksi sataa euroa). Talotekniikka vaatii jatkuva ylläpitoa; katto, räystäät, lämmitys, pihatyöt (vaikka tekisit) itse, nuohous, kadunhoitomaksut , Lisäksi jo jotakin hajoaa, esim kodinkone pesukone, ihan itse saat maksaa. Puhumattakaan jos hajoaa maalämpö tai kuumavesivaraaja tai on tehtävä viemäritöitä.. Ok-asujan on pakko säästää puskuria ainakin 1000-2000 euroa kuukaudessa, että pystyy varautumaan yllätysmenoihin. Ja niitä riittää.
Todella kallista huvia, mutta onhan se tavallaan tosi ihanaa.
Höpö höpö. ..
28v ollaan asuttu okt:issa (3 + lomatalo) eikä ikinä olla laitettu rahaa sivuun "yllätysmenoihin". Sellaisia ei ole vielä tullut, ei edes rikkoutunutta kodinkonetta.
Että ihan 670 000e pitäisi olla nyt jemmassa!?
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa pysyy kyllä hyvin selvillä naapureitten tekemisistä ja kulkemisista. Liikkumisten äänihavainnon voi vielä vahvistaa kurkkaamalla ikkunasta. Lopulta oppii jo tunnistamaan ovien kolahdusäänestä kenen ovi kävi ja askellustyylistä.
Eniten epäilyttää sellaiset erittäin hiljaa ivensa sulkevat että salaavatko jotain.
Mulla ei ole mitään salattavaa. Laitan oven hiljaa kiinni, koska mun mielestä on tarpeetonta paiskoa ovea kiinni. Se menee kiinni nätimminkin. Varsinkin miehillä tuntuu olevan kumma tapa paiskoa ovi kiinni.
Monessa kerrostalossa asunut, kyllä se on täysin tuurista kiinni millainen se on, toisessa saattaa olla hiljaiista ja taas toisessa meteliä huutoa älämölöä joka päivä, jos saisi vaikka kolmen kuukauden koeasumisen niin sitten voisi olla varma rauhallisesta talosta, ainakin siihen asti kun naapurit muutuu, muuten menee kyllä arvalla. eikä ole kiinni asunnon hinnasta tai kaupunginosasta. Omakotitalossa sentään voi olla varma rauhallisuudesta kunhan naapureihin on tarpeeksi matkaa.
Ap, haittaako sua hirveesti, jps jotkut haluaa asua ok-talossa? Vai ajatteletko, että ihmiset tarvitsee kaltaistasi besserwisseriä neuvomaan, miten elää elämänsä?
Eiköhän tämä ole omassa silmässä. Mä luin aloituksen siten, että aplla on tilanne, jossa okt:sta tuli muutto ja oli iloinen yllätys, että se olikin mukavampaa kuin oletti.
Huomattavasti enemmän täällä okt:ssa asuvat ovat hehkuttaneet asumistaan ja vannoneet sen perään, miten kamalaa aplle kerrostalossa nyt tulee. Aivan kuin se olisi toivottava tilanne.
Omistan itse molemmat, okt:n ja kerrostaloasunnon, asun niissä molemmissa mieheni kanssa sen mukaan, mikä huvittaa. Kummassakin on hyvät puolensa, vuodenajat sen meillä enimmäkseen määrittelee, kummassa enemmän aikaa vietämme. Mutta kaikkina vuodenaikoina on molemmissa hyviä puolia.
Okt on pienessä kaupungissa, kerrostaloasunto isossa, sekin määrittelee esim. vapaa-ajan viettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin koomista tämä omakotiasujien peppukipuilu siitä kun kaikki eivät halua asua omakotitalossa. Itse paljon mieluummin asun Helsingin kantakaupungissa kerrostalossa kuin jossain tuulipukulandiassa. Mutta kukin tyylillään.
Joko soi piano naapurissa, onko yläkerran keittiöremppa jo alkanut?Joko airbnb vuokralaiset ramppaavat joka yö rapussa?
Astuitko aamulla huumeneulaan?
Kaikki tämä voi olla todellisuutta kennostossasi jo huomenna.
Naapurin piski räkyttää, nuoriso rällää peltoautoilla, metsästä ampuu talon nurkilla, katto pitäisi uusia, lämminvesivaraaja vaihtaa pienempään ( sähkön tehomaksun takia) jne. Juuri ostin puita 390.
Kylven ilossa, asun Voikilossa
Kopperossa, asunnossa, jossa
Voi nukkua ja kylpeä, oon siitä hyvin ylpeä
On puhtaita molemmat neliöt
Ei viihdy siellä loiseliöt
On kiilto parketissa, ruoka supermarketissa
Sinä arvostelet lähiöitä
Sanot, etten tunne na-na-na-naapureita
Vaikka pitkin päiviä ja öitä
Seinän läpi kuulen niitten murheita
Talkkareita varsin pösilöitä
Kalsareita pesevia vaimoja urheita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Ohis. Asun rivarissa, ja tamppaan vain jaloilla hankeen polun, en tee lumitöitä. Miksei omakotitalossa voisi toimia samoin?
ihan hyvin voi eikä sitä nurtsiakaan tartte joka viikko ajaa. Ajaa polun ja antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Se tekis tässäkin ketjussa kinasteleville ihan hyvää noin niinku yleisesti. Suvaita ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan hyvin voi eikä sitä nurtsiakaan tartte joka viikko ajaa. Ajaa polun ja antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Se tekis tässäkin ketjussa kinasteleville ihan hyvää noin niinku yleisesti. Suvaita ja ymmärtää.
Kyllä meillä ainakin rivarissa taloyhtiö hoitaa nurmikon leikkuut