Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?

Vierailija
27.01.2026 |

Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.

Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.

Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?

Kommentit (246)

Vierailija
221/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvun naiset kummankin puolen elävät jo nytkin suht terveinä yli 90 vuotiaiksi, joten en näe mitään tarvetta hormoneille. 

Ja toivottavasti iloisina. Korvaushoidot vähentävät kaiken muun lisäksi keski-ikäisen naisen karenointia. Mikään pakko niitä ei ole ottaa, mutta ei kannata kokeilematta teilatakaan, saati turhaan pelotella. 

Juu kyllä ovat olleet hyvinkin iloisia 😄 Heissä on mulle naisenmallia ja esikuvaa riittävästi. Älä sinä tule tänne uhkailemaan ja pelottelemaan.

Vierailija
222/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvun naiset kummankin puolen elävät jo nytkin suht terveinä yli 90 vuotiaiksi, joten en näe mitään tarvetta hormoneille. 

Ja toivottavasti iloisina. Korvaushoidot vähentävät kaiken muun lisäksi keski-ikäisen naisen karenointia. Mikään pakko niitä ei ole ottaa, mutta ei kannata kokeilematta teilatakaan, saati turhaan pelotella. 

Juu kyllä ovat olleet hyvinkin iloisia 😄 Heissä on mulle naisenmallia ja esikuvaa riittävästi. Älä sinä tule tänne uhkailemaan ja pelottelemaan.

Naisia on peloteltu korvaushoitojen riskeillä jo kohta nelisenkymmentä vuotta. Perustuen täysin väärin tulkittuun tutkimukseen. Ja edelleen korvaushoitoa on vaikea saada monelta lääkäriltä, etenkin esivaihdevuosien aikana. Vuosisadan rikos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei käy onnenlahjat. Osa ei halua hormonikorvaushoitoa missään nimessä ja minä taas haluaisin mutta en saa terveyssyistä.  

Se on harmi. Toivottavasti tähän kehitellään vielä jotain uutta. 

No, kuumiin aaltoihin on fetsolinetantti. Kaipa niitä tulee pikkuhiljaa.

Vierailija
224/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se loppuisi? T:Hopeakettu

Vierailija
225/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isävainaalla oli tapana sanoa minulle 60-vuotiaana että: "Ymmärrät tähän ikään tullessasi muutamia asioita, mm. sen että et välttämättä ajattele seksiä 6 minuuttiin". Minä kysyin että meneekö koskaan kymmentä minuuttia niin vastaus tuli: "No en minä kuollut ole!". Nyt ikää itsellä tuon verran ja voin vain sanoa että vakaat ja todet olivat isäukon sanat. Eikä seksin jatkuva väheneminen haittaa lainkaan, olen nuorena ehtinyt rietastella niin sinkkuna kuin parisuhteessa ihan riittävästi ja niitä aikoja on mukava muistella. Eikä nykyään aviossakaan seksielämä kuollutta ole, vaikkakin vähentynyt ja paljon. Molemmat ollaan tyytyväisiä nykymäärään ja se riittää meille. 

Vierailija
226/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvän tähden, ovatko ihmiset ihan oikeasti seonneet lopullisesti? Millainen ihminen ylipäätään priorisoi seksuaalisuuden elämässään? Miten se voisi häiritä teitä, jos halut katoavat? Silloin tilalle tulee muuta. Jos ei haluta, ei sitä koko asiaa ylipäätään mieti! On täysin normaalia, että lisääntymisiän jälkeen libido hiipuu, koska valitettava fakta on, että koko touhun biologinen ja alkuperäinen tarkoitus on silloin ohi. Me emme ole mitään libidovetoisia liskoaivoja, vaan nisäkkäitä, joilla on biologinen lisääntymisen kaari. Tämä yhteiskunnan jatkuva seksuaalisuuden tuputtaminen ja höpinä näyttää - herra mun vereni - sekoittavana jo vanhemmatkin sukupolvet. 

Kyllä kunnon palstamamma lopettaa sänkypuuhat mukulat pyöräytettyään, ei kai kukaan normaali ihminen tosiaan enää sen jälkeen harrasta irstauksia ja vielä nauti siitä.

Itsehän oikein odotan että lapset muuttaa pois jotta on talo tyhjä ja aika spontaanimman seksielämän. Sehän on parasta mitä voi olla. N43

Vierailija
227/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihanan vapauttavaa kun pääsee siitä irti?

Vierailija
228/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pitää muutenkin elää terveellisesti. Mutta muista tämä: kymmenen vuoden sisään suositukset muuttuvat Suomessakin. Muuttuivat jo hitusen viime vuonna. Naisten terveys on aina ollut toissijainen asia, mutta milleniaalit ottavat tämän asiakseen.

Se on kyllä absoluuttinen typerys joka etsii terveyttä pharman palveluista. 

Semmoiset salaliittoteoriat sitten. Me muut käytämme kipulääkkeitä, jos sattuu, syöpälääkkeitä, jos tulee syöpä, ja niin edelleen. 

Vierailija
229/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Olen 57 v nainen, eikä seksi ole loppunut, vaikka menopaussi oli neljä-viisi vuotta sitten. Liki samanlaista kuin aina.

Vierailija
230/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seksi olisi vain lisääntymistä varten, suurin osa ihmisistä ei harrastaisi seksiä kuin 1-2 kertaa elämänsä aikana. 

Aivopesu ja s eksiorjuus ovat tehneet tehtävänsä. Luonnossa 99% osa naaraista ei edelleenkään parittele kuin lisääntymistarkoituksessa. Ihminen sen kun hinkkaa elimiään kuin hullu vuosikymmenestä toiseen. Pikku oksua.

Yli 20v vanhustyötä tehneenä sanon että seksuaalisuus on vahvasti läsnä ihmiselon loppumetreille saakka, vaikkei olisi edes muistisairaan ylikorostunutta käytösoiretta. Se toki muuttaa muotoaan, mutta olemassa on. Mitään aivopesua se ei ole, vaan ihmisen TÄYSIN LUONTAINEN VIETTI. Toisilla sitä on ememmän ja toisilla vähemmän. Kaikki normaalia. 

Vierailija
231/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksin väheneminen on samaa kuin oma ikääntyminen. Kun elämässä on saanut jo kokea riittävästi, niin ei se enää tuo mitään kiksejä eikä väheneminen haittaa.

Olen matkustanut 60 + maassa. Tiedän, mitä se on.

Olen ollut nuori. Ei, en yhtään kaipaa sitä, kivempi elää tällä pääkopalla.
Olen kerran ollut kaunis, tiedän mitä se tarkoittaa, kun miehiä pitää hätistellä pois.

Olen 35 vuotta elämästini harrastanut vähintään kerran viikossa seksiä, ja 5 vuotta elämästäni harrastanut sitä useaan kertaan viikossa. 
Been there, done that.

Vierailija
232/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Olen 57 v nainen, eikä seksi ole loppunut, vaikka menopaussi oli neljä-viisi vuotta sitten. Liki samanlaista kuin aina.

No monelle ei ole ja siihenkin on hyvä varautua ja tietää ajoissa mistä saa apua.

Vierailija
233/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olisiko paikallaan keskustelu vaikka seksuaalineuvojan kanssa? Jos se hälventäisi pelkoja ja toisi faktoihin perustuvaa tietoa siitä, miten vanhuudessa seksi voi edelleen olla osa elämää.

Vierailija
234/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään dementikon harhainen kouriminen ole seksuaalisuutta. Tämä jos jokin jaksaa huvittaa: terveydenhuollonkin seksuaaliaivopesu. Seksiseksiseksiseksi! 

Vierailija
235/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olisiko paikallaan keskustelu vaikka seksuaalineuvojan kanssa? Jos se hälventäisi pelkoja ja toisi faktoihin perustuvaa tietoa siitä, miten vanhuudessa seksi voi edelleen olla osa elämää.

Gynekologin ennemmin.

Vierailija
236/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tynnyrissä ihmiset elävät, tänä "tiedon aikakautena"? Tietoa vaihdevuosista, seksistä, ikääntymisestä jne. on joka paikka pullollaan. Jos ei muuta, niin se nyt jokaisen, Ap:nkin, tulisi tietää, että kaikki ollaan yksiöitä. Toisella menee noin ja toisella näin. On ihan normaalia, että 65 v naisella on vilkas seksielämä ja yhtälailla on ihan normaalia, että 30 v miehellä ei ole seksuaalisia haluja ollenkaan TAI voi olla toisinkin päin ja sekin on ihan normaalia. 

Vierailija
237/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen 48 ja 8 vuoteen en ole harrastanut seksiä omasta tahdostani. Käsi ajaa saman asian.

Vierailija
238/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon ikäisinä enää lapsia tehdä. 

Vierailija
239/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen 48 ja 8 vuoteen en ole harrastanut seksiä omasta tahdostani. Käsi ajaa saman asian.

Olen sinua kaksi vuotta vanhempi. Kädellekään ei ole enää tarvetta, koska halua ei enää ole. Jos nyt välttämättä laueta haluaa, on orgasmi hyvin laimea, kärjetön. Vähän kuin lasi maitoa. Ei missään tapauksessa vaivansa väärti enää.

Vierailija
240/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sen hiipuminen oli mukavaa, ei enää suttuista nysväämistä, jess.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän