Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?

Vierailija
27.01.2026 |

Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.

Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.

Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?

Kommentit (246)

Vierailija
181/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepäs hoitoon siitä. Ei ole tervettä tuo sinun puheesi. Seksi on täysin luonnollinen osa ihmisyyttä. Nuo orjuusasiat ovat ihan oman sairaan mielesi tuotosta. Eivät kuulu normaalin ihmisen seksielämään mitenkään päin. 

Mene itse hoitoon tai poista vaikka pallisi jos tekee tiukkaa kunnioittaa muiden itsemääräämisoikeutta ja seksittömyyttä, r aiskuri. Näin tehdään tuotantoeläimille sillä nekään eivät anna naaraiden ja poikasten olla rauhassa. Ihmisikko valehtelee, manipuloi ja painostaa, kun ei saa nyrkkiä käyttää, mutta sama päämäärä, r aiskuu. Ihmisnaarasta sen kun groomataan ja manipuloimaan antamaan suosiolla, kun jopa sikoja suojellaan r aiskaavilta karjuilta.

Mitä sekoilet+ Ei minulla naisena mitään palleja ole :D Enkä todellakaan ole sinua tulossa seksiin pakottamaan. En, vaikka miten siitä fantasioisit :D

Vierailija
182/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntymisiässä on normaalia kokea seksuaalista halukkuutta. Biologinen kello.

En ole enää "lisääntymisiässä", mutta silti minulle on normaalia kokea seksuaalista halukkuutta. Mitään biologista kelloa minulla ei ole koskaan ollutkaan, sillä kuten jo kerroin: en ole ikinä edes harkinnut lisääntymistä. 

Ei se kello sanokaan että nyt anna vauva vaan anna spermaa. Sitten kun on saanut yhden lapsen niin alkaa se anna vauva -vonkaaminen. Olet siis täysin vaistojesi orja mutta tiedekultin aivopesu estää sinua hedelmöittymästä ja siksi larppaat miehen seksuaalisuutta pikkuista munantappiasi hinkaten, ihan niinkuin muutkin miehet. Naisen alapäässä ovat samat hermopäätteet ja jos ei ole kokenut raskautta ja äitiyttä niin ei koskaan tiedä mitään naisen seksuaalisuudesta.

Onko sperma mädättänyt aivosi? Voi sinua parkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan vaihdevuosissa ei tapahdu mitään erikoista, liukuvoiteita peliin. Lapsemme muuttivat omilleen, kun täytin 50. Meillä alkoi miehen kanssa uusi kuherruskuukausi. Kolmas kuherruskuukausi tuli taas, kun olimme molemmat eläkkeellä. Ei ollut aamulla mitään kiirettä, puuronkeitto sai odottaa, eikä illalla tarvinnut ruveta nukkumaan ajoissa. Päivätkin olivat käytettävissä, kuten nuorena lomilla. 

Nyt on tilanne muuttunut sairauden myötä. Onneksi seksiä tuli saatua riittävästi.

Vierailija
184/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepäs hoitoon siitä. Ei ole tervettä tuo sinun puheesi. Seksi on täysin luonnollinen osa ihmisyyttä. Nuo orjuusasiat ovat ihan oman sairaan mielesi tuotosta. Eivät kuulu normaalin ihmisen seksielämään mitenkään päin. 

Mene itse hoitoon tai poista vaikka pallisi jos tekee tiukkaa kunnioittaa muiden itsemääräämisoikeutta ja seksittömyyttä, r aiskuri. Näin tehdään tuotantoeläimille sillä nekään eivät anna naaraiden ja poikasten olla rauhassa. Ihmisikko valehtelee, manipuloi ja painostaa, kun ei saa nyrkkiä käyttää, mutta sama päämäärä, r aiskuu. Ihmisnaarasta sen kun groomataan ja manipuloimaan antamaan suosiolla, kun jopa sikoja suojellaan r aiskaavilta karjuilta.

Mitä sekoilet+ Ei minulla naisena mitään palleja ole :D Enkä todellakaan ole sinua tulossa seksiin pakottamaan. En, vaikka miten siitä fantasioisit :D

No sitten vaan persettä pystyyn ja haaroja auki. Ei ole keltääb pois paitsi sinulta.

Vierailija
185/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistanut jo 28 vuotta :(

Vierailija
186/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu, lapsi. Ei kukaan sinua ole seksiin pakottamassa. Ei, vaikka polvillasi anelisit. 

Vierailija
187/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän meille pakkosyötetään. Ja sitten täälläkin ehdotellaan, että ala vaan hommiin vaikka ei haluta, kyllä se siitä. Sairainta ikinä.

Joo ei se ole r aiskaamista jos suostumuksen saa manipuloitua aivopesulla, valheilla ja painostuksella. Ei ole, ei ole!

Älä viitsi vastailla mielisairaalle vihatrollille. Hänellä on ongelma seksuaalisuutensa kanssa ja hän haluaa joka kerta tulla kertomaan, että on hullu.

Onneksi kenenkään ei ole pakko harrastaa seksiä jos ei halua.

Onneksi moni haluaa harrastaa sitä ja hänen tulee saada tehdä niin.

Eikä kellään sivullisella ole nokan koputtamista kumpaankaan. Ihminen itse päättää.

Vierailija
188/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan persettä pystyyn ja haaroja auki. Ei ole keltääb pois paitsi sinulta.

Sinulta näyttää olevan, kun pidät hirveää huutoa siitä, että osa meistä harrastaa seksiä muutenkin kuin lisääntymismielessä. Ja ihan vapaaehtoisesti. Ettei vaan olisi kyse "siitä puhe, mistä puute" ilmiöstä. 

Vierailija
189/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksi ei lopu iän myötä ellet halua sitä lopettaa.

Sitä vain ei enää halua huonoa seksiä, surkeaa ja itsekästä kyrvännylkytystä, jota suomalaismiehet kuvittelevat seksiksi.

Vaihda miestä jos nykyinen ei saa sua tyydytetyksi. Vaihda miestä, jos se vaatii jotain mitä sinä et halua tehdä.

Elä yksin jos miehet sinällään ällöttävät vaatimuksineen.

Hormonikorvaus kannattaa, mä oon nyt vuoden käyttänyt sitä ja olen kuin uusi ihminen. Tosin miehen potkin mäkeen syistä jotka eivät tähän kuulu, mutta tuskin olisi ollut energiaa tehdä sitä jos en olisi hankkinut estrogeenikorvausta.

Hormonikorvaushoito aka seksisteroidi millä nainen huumataan hedelmättömäksi ja dosiiliksi s eksiorjaksi. Feels good man. Miehillehän ei toki mitään syötetä, koska herroja vartenhan täällä eletään, vai mitä siskohuorulit.

Vierailija
190/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulta näyttää olevan, kun pidät hirveää huutoa siitä, että osa meistä harrastaa seksiä muutenkin kuin lisääntymismielessä. Ja ihan vapaaehtoisesti. Ettei vaan olisi kyse "siitä puhe, mistä puute" ilmiöstä. 

Kyllä ne samat huumausianeet ja hyväksikäytöt ovat ihan kaikille saatavilla, sori siitä. 

Vierailija
191/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ottaisi mitään lääkkeitä, kun ainoa oire on se, etten enää halua seksiä. Mikä ei ole kyllä mulle mikään ongelma vaan helpotus. Mieli pysyy ihanan tasaisena, kun ei paneta ikinä, onpahan yksi vietti pois kiusaamasta. Parisuhteessa en ole enkä sellaiseen halua, joten ei ole sitäkään ongelmaa, että kumppani kärsisi. 

Ei se olekaan ainoa oire. Paljon vakavampia oireita ovat osteoporoosi, lihaskato, dementia ja sydänsairaudet. Ihmisiä ei alunperin luotu elämään näin pitkään joten evoluution ei tarvinnut välittää heikkenevästä hormonitoiminnasta. 

Vierailija
192/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne samat huumausianeet ja hyväksikäytöt ovat ihan kaikille saatavilla, sori siitä. 

Ai käytät huumeita? No se selittääkin paljon. 

Vierailija
193/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut voimakas libido ja sellainen se oli toissa syksyyn saakka. Lopetin seksin samalla kun lopetin ihmissuhteen, jossa minä olin jatkuvasti antavana ja hyödyttävänä osapuolena ja se toinen ottavana ja hyötyä saavana osapuolena.

Loppui kustannuksellani loisinta ja alkoi seksitön, mutta monin tavoin paljon tyydyttävämpi elämä ilman stressiä.

En sitten tiedä, liittyykö halujen totaalinen puute ikän vai toksisesta ihmissuhteesta toipumiseen. Mielenkiinnolla odottelen. Voisin kuvitella, että jos törmään kiinnostavaan ihmiseen, halut heräävät taas.

Seksi ei ole pakollista eikä se ole syntiä. Muiden seksit ei kuulu mulle eikä mun seksi kuulu kellekään. Jokainen päättää nämä asiat ihan itse.

N60

Vierailija
194/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän meille pakkosyötetään. Ja sitten täälläkin ehdotellaan, että ala vaan hommiin vaikka ei haluta, kyllä se siitä. Sairainta ikinä.

Joo ei se ole r aiskaamista jos suostumuksen saa manipuloitua aivopesulla, valheilla ja painostuksella. Ei ole, ei ole!

Älä viitsi vastailla mielisairaalle vihatrollille. Hänellä on ongelma seksuaalisuutensa kanssa ja hän haluaa joka kerta tulla kertomaan, että on hullu.

Onneksi kenenkään ei ole pakko harrastaa seksiä jos ei halua.

Onneksi moni haluaa harrastaa sitä ja hänen tulee saada tehdä niin.

Eikä kellään sivullisella ole nokan koputtamista kumpaankaan. Ihminen itse päättää.

Toki se on vapaa valinta jos on oikea informaatio, mutta se perustuu pääosin valheisiin kuten että siitetyksi tuleminen olisi naisen seksuaalisuus, jne. Enpä tiedä mitä itse tekisit jos katsoisit vierestä kun naisia huumattaisiin ja r aiskattaisiin vuodesta toiseen. Ihan heidän oman itsensä vuoksi kerron että tämä ei ole naisen luonto ja tuollaiseen ei ole todellakaan pakko alentua. Se on sitten jokaisen oma valinta katsooko sperma viemäriyden elämäntehtäväkseen vai kenties jotakin muuta.

Vierailija
195/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi ei lopu iän myötä ellet halua sitä lopettaa.

Sitä vain ei enää halua huonoa seksiä, surkeaa ja itsekästä kyrvännylkytystä, jota suomalaismiehet kuvittelevat seksiksi.

Vaihda miestä jos nykyinen ei saa sua tyydytetyksi. Vaihda miestä, jos se vaatii jotain mitä sinä et halua tehdä.

Elä yksin jos miehet sinällään ällöttävät vaatimuksineen.

Hormonikorvaus kannattaa, mä oon nyt vuoden käyttänyt sitä ja olen kuin uusi ihminen. Tosin miehen potkin mäkeen syistä jotka eivät tähän kuulu, mutta tuskin olisi ollut energiaa tehdä sitä jos en olisi hankkinut estrogeenikorvausta.

Hormonikorvaushoito aka seksisteroidi millä nainen huumataan hedelmättömäksi ja dosiiliksi s eksiorjaksi. Feels good man. Miehillehän ei toki mitään syötetä, koska herroja vartenhan täällä eletään, vai mitä siskohuorulit.

Naisten lisääntymisaika on siinä vaiheessa jo ohi. Miehetkin tarvitsevat testolisää.

Vierailija
196/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän nimenomaan sekoilee. Hän on tunnettu vihatrolli, jonka ongelma on seksi. Hän itse tekee siitä ongelman itselleen ja vihapropagoi seksiä vastaan.

Vierailija
197/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan vaihdevuosissa ei tapahdu mitään erikoista, liukuvoiteita peliin. Lapsemme muuttivat omilleen, kun täytin 50. Meillä alkoi miehen kanssa uusi kuherruskuukausi. Kolmas kuherruskuukausi tuli taas, kun olimme molemmat eläkkeellä. Ei ollut aamulla mitään kiirettä, puuronkeitto sai odottaa, eikä illalla tarvinnut ruveta nukkumaan ajoissa. Päivätkin olivat käytettävissä, kuten nuorena lomilla. 

Nyt on tilanne muuttunut sairauden myötä. Onneksi seksiä tuli saatua riittävästi.

Jumalalle kiitos että sairastuitte!

Vierailija
198/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se vähän sairasta itseasiassa, että vanheneville naisille tuputtamalla tuputetaan hormoneja, jotta nämä pysyisivät samanlaisina kuin lisääntymisiässä olevat naiset. Jos asiaa nyt oikein alkaa miettimään. 

Olisi mukavaa jos hankaliin vaihdevuosioireisiin löytyisi muitakin lääkkeitä mutta ketään ei taida kiinnostaa tutkia ja kehitellä sellaisia.

Vanheneminen nyt tapahtuu joka tapauksessa ja elämä päättyy joku päivä. En ajatellut kouristuksenomaisesti roikkua kiinni nuoruudessa ja seksissä vaan antaa niiden mennä sitten kun aika on. Viimeisiksi vuosiksi löytyy onneksi muutakin kivaa ajanvietettä ja harrastusta. Parasta olisi jos saisi viettää suht terveen loppuelämän.

Vierailija
199/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ottaisi mitään lääkkeitä, kun ainoa oire on se, etten enää halua seksiä. Mikä ei ole kyllä mulle mikään ongelma vaan helpotus. Mieli pysyy ihanan tasaisena, kun ei paneta ikinä, onpahan yksi vietti pois kiusaamasta. Parisuhteessa en ole enkä sellaiseen halua, joten ei ole sitäkään ongelmaa, että kumppani kärsisi. 

Ei se olekaan ainoa oire. Paljon vakavampia oireita ovat osteoporoosi, lihaskato, dementia ja sydänsairaudet. Ihmisiä ei alunperin luotu elämään näin pitkään joten evoluution ei tarvinnut välittää heikkenevästä hormonitoiminnasta. 

Niin normaalit vanhuuteen liittyvät muutokset vai? Ja seksisteroidilla näitä sitten paikkaillaan? Hävettäisi valehdella noin räikeästi, jännä ettei sinua hävetä.

Vierailija
200/246 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, noista listatuista mitään ei ole esim. 80-vuotiaalla äidilläni. Eikä monella muulla ikinä hormonikorvaushoitoja syömättömällä ikätoverillaan. Itse olen ollut 16-vuotiaasta kasvissyöjä, ja treenaan 3 kertaa viikossa salilla, eiköhän siinä useimpia noista listatuista jo tule ihan elintavoilla ennaltaehkäistyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi