Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??
Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua!
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkilla ei koko ajan huudeta, miten suuria asumistuet ovat. Jokainen, joka on edes auttavasti kartalla, tietää että tuet ovat oikeasti hyvin pieniä. Ei pidä uskoa persupropagandaa monen tonnin tuista.
Höpöhöpö. Ei kai kukaan luule, että pelkkä asumistuki olisi maltaita. Kyse on tukien kokonaispaketista, joka isommalla perheellä nousee samaan kuin työssäkäyvillä (pienipalkkaiset) ja se on täysin sietämätöntä. Epäreilua ja järkyttävää. Tuet on yksinkertaisesti liikaa silloin. Palkka on aina suhteessa tuottavuuteen ja valitettavasti sinne ei voi enää kasata lisävaateita, joten toinen vaihtoehto on leikata tukia. Sipilä yritti kolmatta menetelmää eli tehdä työttömyydestä erityisen epämiellyttävää aktiivimallillaan. Vaihtoehtohan oli tukien leikkaus.
En ymmärrä, kuinka harhaisia te olette täällä. Koittakaa nyt helvetti soik
Oletkohan sä vähän yksinkertainen tapaus?? Et oo sitten lukenut miten työttömyys on kasvanut valtavasti viime vuosina ja syy on tekoälyn käyttöönotto laajemmin yrityksissä.
Miten se työtön menee töihin jos työpaikkoja ei vaan ole eikä niitä pysty seinästä taikomaan kuten ilmeisesti kuvittelet vajaamielinen typerys.
Itsellä omistusasunto niin en saa asumistukea ollenkaan, en tiedä miten se näitä kuluja pienentää, kun sitten maksavat sitä enemmän toimeentulotukea, URPON AIVOPIERU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.
Joo tiedän, mutta se että joku saa vielä vähemmän ei nyt auta yhtään. Ylipäänsä köyhien usuttaminen vastatusten ei auta ketään. Syylliset on ihan jossain muualla.
ap
Syylliset? Miksi ihmeessä pitää löytyä syyllinen? Nytkin valtio ottaa velkaa joka vuosi et voi antaa sinulle edes tuon verran.
Ai pitää ottaa miljardikaupalla velkaa, jotta voi antaa ap:lle 400€/kk? Mahtavaa persumatematiikkaa :D
Tuossakin on 390 euroa liikaa. Asumistuki pitäisi pikkuhiljaa poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on 390 euroa liikaa. Asumistuki pitäisi pikkuhiljaa poistaa.
Asumistuen voi poistaa vaikka heti, jos samalla työttömyyskorvaus nostetaan sellaiselle tasolle, että sillä pystyy maksamaan asumisen JA elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, tuosta vähennetään vielä perusomavastuuta muutama kymppi, jonka laskentakaavan ymmärtäminen vaatii sitten jo ylemmän korkeakoulututkinnon matematiikassa.
Jos saa pienintä työttömyysetuutta niin kyllä sen vajaat 400€ asumistukea saa sentään kokonaan.
Ei saa. Omavastuu vähennetään, mutta työttömällä se ei ole kuin parinkympin luokkaa, joten vajaa 400 jää käteen vähennyksen jälkeenkin. Hieman enemmän vajaa kuin se 70% asumiskuluista olisi.
Niin ja ei kait se automaattisesti koko suomessa ole se 400 e asumistukea vaan eri alueilla vaikuttaa yleiset kelan määrittelemät hyväksyttävät asumiskulut ja helsingissä jossa korkeimmat asumiskulut niin on tuo 400 e mutta ei ole vakio että sen saa hesassakaan vaan riippuu myös asumiskuluista eli voi olla pienempikin.
Niin ja ei kait se automaattisesti koko suomessa ole se 400 e asumistukea vaan eri alueilla vaikuttaa yleiset kelan määrittelemät hyväksyttävät asumiskulut ja helsingissä jossa korkeimmat asumiskulut niin on tuo 400 e mutta ei ole vakio että sen saa hesassakaan vaan riippuu myös asumiskuluista eli voi olla pienempikin.
///
No ei tietenkään ole. Lainaamasi kirjoittaja kirjoitti selkosuomella "70% asumiskuluista". Ap:n tapauksessa se tekee vajaa 400€. Kannatta opetella lukemaan.
Ihmiset, ihan oikeasti, teidän pitää olla aktiivisemmin mukana politiikassa. Ei se demokratia ole sitä, että yhteiseen katettuun pöytään tullaan ruokailemaan kun ei itse halua olla kokkaamassa, kun se on niin vaikeaa. Jokaisen täytyy olla paremmin perillä siitä, mitä yhteiskunta tarjoaa, kenelle, millä ehdoilla, millä oikeutuksilla, mitkä puolueet ajaa mitäkin agendaa jne. Ja äänestää sitten sen perusteella, mitä itse on asioista mieltä. Asiat on Suomessa ollut niin hyvin, kun vanhemmat sukupolvet jaksoi olla aktiivisesti vaatimassa oikeuksiaan ja vattuilemassa takaisin oikeistolaisille, mutta nykyään monet vaan olettaa, että hyvää hyvyyttään ne pomot on aikojen saatossa niitä oikeuksia työntekijöille antaneet. Ei muuten ole. Kaikki on vaadittu ja niiden eteen on taisteltu. Yhdessä! Tiedän, että töiden ohessa on saakelin rankkaa alkaa vielä lukemaan jotain poliittista kirjallisuutta yms, mutta kerron vaan, että rankemmaksi menee jos ei lueta ja äänestetä, koska oikeistolaiset kiskoo ja nyhtää tasan kaiken irti mikä irti lähtee. Ihan vaan tiedoksi. Koulussa jos ei oikein nämä asiat kiinnostanut, niin aikuisena sitten saa opetella ne perusteet uusiksi.
Lyhyesti, oikeisto on omistajien ja kyykyttäjien puolella, vasemmisto työntekijöiden puolelle. Myös työttömyystuet on työntekijöiden tukemista, koska niiden pointti on nimenomaan mahdollistaa huonosta työstä irtaantumisen ja turvan, jos pomo päättää heittää pellolle. Töiden etsiminen on huomattavasti helpompaa ja siihen jää enemmän aikaa, kun on perusasiat kunnossa, eli ruokaa pöydässä ja katto pään päällä. Tästä tietysti ei oikeistolaiset tykkää, ja siksi kuullaan kaikkea sitä propagandaa, että vasemmisto haluaa kaikkien olevan laiskoja työttömiä. Höpötitihöppön vaan. Kyllä he tietävät itsekin sen olevan valhe, mutta tietääkö työntekijät? Se on se oikeasti tärkeä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Jyväskylässä yksin kaksiossa. Vuokra 554 €. Työmarkkinatuki 595 €, asumistuki 299 € ja toimeentulotuki 181 €.
Tuollahan pärjää hyvin. Minä asun omassa asunnossa, asumiskulut 350€, työmarkkinatuki 595€. Mitään muuta en saa.
Suomessa on kaksi köyhää ryhmää. Yksinyrittäjät ja työttömät omistusasujat. Toisaalta molemmat ovat vapaaehtoista köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Siis 48 vuotiaana, joka on aina maksanut kaiken omilla Työ tuloilla kaikenlaisissa elämäntilanteissa pöyristyn aina kun joku valittaa kun saa liian vähän rahaa meiltä muilta.
Kyllä, ei ole valtiota joka maksaa, vaan me muut maksamme. Aloittajallakin näyttää että me maksamme kaksi kolmasosaa hänen vuokraansa ja se ei riitä hänelle. Mikä sinua ap vaivaa, paljonko olisi riittävästi? Mikä sinun osuus on näissä maksuissa? Milloin aiot osallistua muiden elättämiseen sen sijaan että muut elättävät sinua?
Kun tekoäly valtaa työntekemistä vauhdilla nyt niin oikein odotan kun sinullekin se irtisanomislappu tulee kouraan. Sinähän toivottavasti säästöilläsi makselet koko elämisesi sitten siitä eteenpäin hautaan asti. Vaikutat muuten erittäin muuten ja myös hirveän itserakkaalta pihiltä ihmiseltä jolla on vain äärettömän nihilistinen elämän asenne eli minä minä minä minä.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Jyväskylässä yksin kaksiossa. Vuokra 554 €. Työmarkkinatuki 595 €, asumistuki 299 € ja toimeentulotuki 181 €.
Tuollahan pärjää hyvin. Minä asun omassa asunnossa, asumiskulut 350€, työmarkkinatuki 595€. Mitään muuta en saa.
Suomessa on kaksi köyhää ryhmää. Yksinyrittäjät ja työttömät omistusasujat. Toisaalta molemmat ovat vapaaehtoista köyhyyttä.
Ihminen, jolla on monen kymmenentuhannen edestä omaisuutta, ei ole millään mittarilla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.
opiskelija on oikeutettu opintolainaan, mihin työtön ei ole oikeutettu jos lainat on käytetty edellisiin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskelija on oikeutettu opintolainaan, mihin työtön ei ole oikeutettu jos lainat on käytetty edellisiin opintoihin.
Työtön ei ole oikeutettu opintolainaan, vaikka ei olisi koskaan mitään lainaa nostanut. Katsos kun opintolainaa saadakseen pitää olla opiskelija. Työtön ei ole opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap; soita Kelaan ja selvitä asia. Ikävä tilanne, toivon että asiat järjestyy. Voimia Sinulle!
Tervetuloa tähän päivään, ei sinne enää soitella. Kelan sivuilla on chatbotti, joka ei osaa vastata mihinkään. On tehtävä hakemukset ja odotettava, mikä arpa osuu kohdalle.
Älä puhu pötyä. Kelan puhelinnumerot löytyy netistä, ihan voi soittaa tai jättää souttopyynnön. Me muualle trollottelemaan.
Itse asun omistusasunnossa ja mulla on kesämökki ja säästössä rahaa yllättäviin menoihin tai pahanpäivän tai vanhuuden varalle josta otan jos on ihan välttämätöntä. Kesämökki on mun henkireikä josta en suostu luopumaan, joten elän työmarkkinatuella. Asiat järjestyi kun huomasin että parin päivän paasto ei ole pahasta. Eli jos ei ole rahaa ruokaan niin paastoan. Nykytietämyksen mukaan paasto silloin tällöin on jopa terveellistä. Kesällä on hyvin koska osaan kalastaa ja viljellä ja säilöä juureksia ja vihanneksia. Ei ole tarvinnut turvautua ruoka-apuun. Tämä on mun valinta. Voisi sitä varmaan helpomminkin elää.
Jos on niin pieni palkka ettei siitä vuosien kuluessa ole jäänyt kunnolla säästöön, ei silloin ole verojakaan juuri maksanut. Kyllä silloin eletään ja on eletty toisten rahoilla, ja pitäisi olla kiitollinen että valtio maksaa noinkin paljon. Mihin ihmeeseen te olisitte tyytyväisiä kun mikään ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla on monen kymmenentuhannen edestä omaisuutta, ei ole millään mittarilla köyhä.
Monet omistusasunnot ei kyllä ole minkään arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin pieni palkka ettei siitä vuosien kuluessa ole jäänyt kunnolla säästöön, ei silloin ole verojakaan juuri maksanut. Kyllä silloin eletään ja on eletty toisten rahoilla, ja pitäisi olla kiitollinen että valtio maksaa noinkin paljon. Mihin ihmeeseen te olisitte tyytyväisiä kun mikään ei riitä?
Ihmisarvoiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain on. Kiitos tästäkin nykyiselle hallitukselle, joka leikkasi myös asumistukeea.
Jep. Minulta lähti asumistuesta 100e/kk, joka on pois muusta kulutuksesta, jotta saan pidettyä katon pään päällä.
Jos asut yksin eikä sinulla ole säästöjä, saat tuohon päälle toimeentulotukea. Omistusasunto, jossa itse asuu ei estä toimeentulotuen saamista.