Miksi käytät mieluummin yksityistä kuin julkista suun terveydenhuoltoa?
Julkisella puolella hinnat suorastaan halpoja kun yksityisen hammaslääkärin hintoihin vertaa. Työkaveri kävi yksityisellä tarkastuksessa + röntgenkuvat. 150e!!!
Kommentit (61)
Omituinen kysymys. Eihän hammaslääkärille edes pääse julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Koska yksityiselle pääsen silloin kun haluan tai tarve on. Maksan käynnit työnantajan myöntämällä ePassilla, ei mene omista rahoista.
Paljon sun epassilla on? Meinaan että tuskin sillä kattaa yhtä käyntiä enempää.
Minulla on joustamaton työaika. Pitää hoitaa hampaat sellaisena päivänä kun pääsen aikaisin. Yksityiselle voin nettivarauskalenterista varata sopivan ajan ja mieleisen hammaslääkärin. Onhan se kallista, mutta pääsen kun on tarpeellista.
Ajan saa vaikka heti jos tarvitsee. Minulla on diili, että kerran vuodessa tulee aika hammaslääkärille ja suuhygienistille, ei tarvitse itse jahkailla. Jos annetut ajat eivät sovi, helppo vaihtaa. Kolmisensataa vuodessa ei ole paljon suuterveyden ylläpitoon. En muista, milloin olisi ollut reikiä.
Saa ajan siihen mikä itselle hyvin sopii. En tiedä miten nykyisin julkisella on puudutuksen saanti , mutta yksityisellä saa aina kun haluaa.
No, aikoja huonosti saatavilla. Lisäksi minulle tehdään tällä hetkellä esteettisiä hoitoja, joita ei julkinen tekisikään.
Kunnallisella puolella on liikaa sadistilääkäreitä.
Käyn yksityisellä, jotta saan ajan työpäivän jälkeen. Olen töissä arkisin klo 8-16, enkä halua ottaa palkatonta vapaata tai lomapäivää vain hammaslääkärin/suuhygienistin käynnin takia. Käyn hammaskiven poistossa kerran vuodessa, hammaslääkärillä muutaman vuoden välein, ei maksa mahdottoman paljon. Ja voin itse valita paikan ja henkilön jolle varaan ajan.
Joo minä se kävin julkisella laittamassa lohjenneen hampaan kuntoon. Ei se tosiaan maksanut kuin jotain 90 euroa.
Mutta eipä ollut hoitokaan kummoista. Joku ilmeisesti itänaapurista tullut eukko teki maailman huonoimman työn ja korjasi hampaan ihan kamalan näköiseksi, etuhampaasta kyse, niin teki siitä vielä tahallaan sellaisen ruskean, ihan erivärisen kuin viereinen hammas. Lyhyempi vielä kuin se toinen etuhammas.
Eikä se kestänytkään kuin kuukauden, lohkesi uudestaan. Onneksi.
Menin yksityiselle ja SUOMALAISELLE hammaslääkärille, joka korjasi hampaan kunnolla ja saman värisellä aineella kuin viereinenkin ja on kestänyt nyt viisi vuotta. Maksoi kyllä enemmän mutta kannatti.
Koska en päässyt julkiselle.
Yksityisellä käyn n. vuosittain hammaslääkärillä, samalla jonka olen itse valinnut ja johon luotan. Lisäksi suuhygienistillä.
Mun hammaslääkäri maksaa n. satasen kerrallaan Kela-korvausten jälkeen. Minulla on siihen varaa. Moni joka haukkuu sitä kalliiksi, käy kalliimmalla kampaajalla monta kertaa vuodessa. Arvovalintoja.
Olen aivan hyvin päässyt julkiselle kun olen ajoissa tilannut ajan. Esim. ensi kesälle pitää tilata aika keväällä. Helmikuun eli tämän kuun ajan tilasin joulukuussa. Hampaani lohkesi ja sain peruutusajan parin päivän päästä.
Mä kokeilin kepillä jäätä ja pääsin puolen vuoden odotuksen jälkeen hammastarkastukseen ja suuhygienistille ilman akuuttia ongelmaa.
En valita, olen iloinen kaikesta, minkä saa ilmaiseksi.
🇺🇦🇮🇱
Rasittavaa jo ajanvaraus julkisella, joutuu päivystämään takaisinsoittoa. Yksityiselle voi varata ajan netissä. Ajan saa minulle sopivaan aikaan.
Julkisen hinnat lähes yksityisen hinnat ja jono pitkä. Julkisella tuo olisi maksanut noin satasen. 50€ pikkuraha siitä että pääsee heti eikä kahden viikon tai kk päästä.
Jos nyt vaikka ottaa esimerkiksi uutisen, jossa todettin että keuhkosyöpään kuolleisuus on pohjoismaoden korkein vuonna 2026 ja syyt ovat: ei osata tunnistaa ajoissa, ei hoideta ajoissa niin aika huono on ihan perusosaamisen taso julkisella. Lisäksi, kun lääkäriin ei pääse ja lääkärin portinvartijana on aina joku sairaanhoitaja-kerberos, jolla ei ole edes auttavaa yleiskäsitystä mistään, niin miksi julkiselle? Mieluummin Terveystaloon kuin sortuvaan korttitaloon.
siksi että pääsen heti, joko samana päivänä tai viimeistään seuraavana. Hygiensiti lähettää kutsun vuosittain, ei tarvi edes itse tilata eikä unohtumaan pääse. Samoin vuosittaien kutsu hammaslääkärille
Miksi Suomessa hammashoito on ihan retuperällä. Jenkeissähän työpaikan vakuutuskin kattaa koko perheen hammashoidot. Ei ole syystä keskitty sanaa jenkkihymy.
Ja ne narkkarit on sitten asia erikseen
Käytin aikoinaan opiskelijaterveydenhoidon palveluita, niihin vielä pääsi siihen aikaan. Kun valmistuin oli pakko siirtyä yksityiselle. Helsingissä tilanne oli se, että aikoja ei ollut. Muistaakseni oli niin, että olisin pitänyt soittaa parin, kolmen viikon päästä, jolloin olisi otettu ajanvarauksia puolen vuoden päähän tms. Kaverini päätti kuitenkin mennä julkiselle, mutta hän joutui odottamaan tosi pitkään, ja sitten tuli useampi lyhyt hoitokerta pitkällä aikavälillä. Eli hammaskiven poistolle eri aika, ja sinne pitkä jono jne. Yksityisellä käyn aina samalla lääkärillä, ja siellä kaikki tehdään yhdellä kertaa. Maksaahan se, mutta aikaa ja vaivaa säästyy. Ajan pystyy ottaman vielä illaksi töiden jälkeen.
Koska on varaa ja pääsee heti. Ei siinä sen kummempaa. Enpähän vie muilta kunnallista palvelua käyttäviltä tilaa.