Työelämä tappaa minut
Onko mitään ideoita tähän tilanteeseen? Työelämä on niin uuvuttavaa. Teen töitä ma-pe ja oon kaikki työpäivät aivan lopen uupunut enkä jaksa tehdä mitään muuta kun käydä pinnistelemässä sen vuoron. Viikonloppu menee sängyssä maatessa tai muuta todella rentoa tekemistä tehdessä koska olen niin uupunut työviikosta.
eniten harmittaa se, että koko elämä valuu sormien välistä hukkaan etenkin kun vuodessa on vain kusiset neljä viikkoa vapaata. Tähän täytyy keksiä jokin ratkaisu koska en koe elämän olevan edes lainkaan elämisen arvoista. Ehkä ton työarjen jaksas just ja just jos ois ees vaikka koko kesä vapaata tms koska oikeesti haluisin nauttia kesästä ja ihmisistä. Nyt tuntuu et oon pelkkä raato ja tuomittu elää tällästä elämää. Nautin esim ulkomaan matkailusta aivan kamalasti enkä pääse käymään siellä koskaan koska on töitä. En tee edes töistä saamillani rahoilla mitään koska mulla ei oo aikaa käyttää rahaa mihinkään. Toki asuminen jne mutta en mihinkään mukavaan joten koen olevani nurkkaan ahdettu.
En kaipaa vastauksena sellaista se on tms. Haluaisin vastauksia joilla päästä ulos tilanteesta onko edes sellaista tai jotain mikä helpottas tätä elämää.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että maalaisjärjen puute pakottaa tekemään näitä ohjeita. Yksinkertaisiakaan asioita ei voida olettaa jonkun ymmärtävän. Myös se, että joku tekisi itse muistiinpanoja perehdytyksen aikana on liikaa oletettu. Sekin pitää ihan oikeasti ohjeistaa, että otatko ja teetkö itsellesi sopivat muistiinpanot asioista.
Maalaisjärjen puute aiheuttaa sen, että työpaikalla ei osata tehdä kaikille yleisiä kirjallisia ohjeita vaan jokaisen pitää ne erikseen jonkun erikseen opastamana opetella ja tehdä kaikesta omat muistiinpanot, vaikka työ olisi samaa ja yhteiset kirjalliset ohjeet olisi helppo laatia. Tätä kummallisuutta suomalaisilla työpaikoilla olen ihmetellyt jo 30 vuotta. Muutama poikkeus matkan varrella on ollut, että on ollut perehdytyskansio. Yleensä sellaista ei ole ellei ole iso talo. Yleensä missään ei myöskään ole mitään infoa työterveydest
Meillä on kirjallisia ohjeita jos jonkinlaisia, mutta ei porukka jaksa lukea näitä. Samoin palaverissa kerran viikossa muistutetaan ajankohtaisista asioista (mitkä lukee oppaassakin), mutta näitäkään ei porukka jaksa laittaa itselleen ylös. Kirjalliset ohjeetkaan eivät todellakaan kaikille aukea, vaan yksinkertaisia asioita ymmärretään väärin. Siksi olisi suotavaa, että perehdytystilanteessa ja muissakin jokainen laittaisi asioita ihan omin sanoin ylös, joka yleensä tehostaa ymmärrystä.
Oma ratkaisuni oli osa-aikainen työ. En ole katunut sekuntiakaan. Toki kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta.
Ap: lla erikoisen vähäsen lomaa. Siis vain 4 vkoa vuodessa? Minulla on kesäloma 5 viikkoa, syyslomaa viikko ja talvilomaa viikko. Missä ap:n syys- ja talvilomat on?
Vierailija kirjoitti:
Ap: lla erikoisen vähäsen lomaa. Siis vain 4 vkoa vuodessa? Minulla on kesäloma 5 viikkoa, syyslomaa viikko ja talvilomaa viikko. Missä ap:n syys- ja talvilomat on?
Miten sulla on noin paljon lomaa?
Siksi olen itse osa-aikatyössä eikä ole mitään tarvetta edes miettiä kokoaikatyötä.
Ap, työ ei ole sinulle sopiva. Etsi työ, joka sopii sinun osaamisellesi, luonteellesi ja ominaisuuksillesi paremmin. Niin, että työ ei uuvuta.
Itse nimittäin kuulen paljon huokailua, että onpa tämä työ hankala, onpa vaikea keissi, jne. Ja aina on kyse ollut osaamisen puutteesta. Että heti, kun työhön tulee vähän haastetta, niin osaaminen loppuu ja sitten on niin vaikeaa ja vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, työ ei ole sinulle sopiva. Etsi työ, joka sopii sinun osaamisellesi, luonteellesi ja ominaisuuksillesi paremmin. Niin, että työ ei uuvuta.
Itse nimittäin kuulen paljon huokailua, että onpa tämä työ hankala, onpa vaikea keissi, jne. Ja aina on kyse ollut osaamisen puutteesta. Että heti, kun työhön tulee vähän haastetta, niin osaaminen loppuu ja sitten on niin vaikeaa ja vaikeaa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Monella alalla on vain kesälomaa toki kesälomista voi säästää talvelle ja syksylle halutessaan.
Mulle riittää 4 viikkoa lomaa osa-aikatyössä kun vapaa-päiviänkin välillä mukavasti ja joskus on varaa pitää omaakin palkatonta lomaa viikko jos toinenkin kesälomien lisäksi t:eri
Ei työssä kuulu uupua noin eikä kaukessa työssä uuvu. Mulla on vaativa asiantuntija-/esihenkilötyö, liian iso asuntolaina yhdelle ja alaikäinen lapsi. Hyvin menee.
Käy lääkärissä juttelemassa ja tsekkauttamassa arvot. Vaihda työpaikkaa, jos se vie terveyden. Hyviäkin paikkoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella alalla on vain kesälomaa toki kesälomista voi säästää talvelle ja syksylle halutessaan.
Mulle riittää 4 viikkoa lomaa osa-aikatyössä kun vapaa-päiviänkin välillä mukavasti ja joskus on varaa pitää omaakin palkatonta lomaa viikko jos toinenkin kesälomien lisäksi t:eri
Eikö se ole vuosiloma? Ei kai sitä mikään pakko ole pitää kesän aikana ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu eli jos kaipaan lisää lomaa niin pidän mutta joka vuosi ei ole tarvetta pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ei työssä kuulu uupua noin eikä kaukessa työssä uuvu. Mulla on vaativa asiantuntija-/esihenkilötyö, liian iso asuntolaina yhdelle ja alaikäinen lapsi. Hyvin menee.
Käy lääkärissä juttelemassa ja tsekkauttamassa arvot. Vaihda työpaikkaa, jos se vie terveyden. Hyviäkin paikkoja on.
En tiedä, mitä ap tekee, mutta kyllä monet fyysisesti raskaat työt ovat sellaisia, että työpäivän jälkeen ei pysty muuta kuin levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vuosiloma? Ei kai sitä mikään pakko ole pitää kesän aikana ollenkaan?
No lain mukaan kesäloma on pidettävä lomakaudella mikä päättyy 30.9 mutta firma kohtaista että miten toimitaan.
Käsittääkseni kesäloma ei ole täysin sama asia kuin vuosiloma vaan se on osa lakisääteistä vuosiomaa.
Vuosilomasta vähintään kaksi viikkoa on pidettävä kesälomakaudella eli 1.5.-30.9. välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on noin paljon lomaa?
20v työelämässä sairaanhoitajana. 38 lomapäivää vuodessa
Työn vuoksi ei kannata terveyttään menettää. Terveyttä ei saa enää rahallakaan takaisin jos on jo ehtinyt sairastua krooniseen sairauteen.
Tämän kun olisin itse aikoinaan tajunnut! Nyt on liian myöhäistä.
Ota lopputili.
Ootko käynyt lääkärissä?
Kyllä nyt joskus jotain muutakin olis normaalia jaksaa, jos siis teet vaan normitunnit etkä paina 10h päivässä.
Edes viikonloppuisin et jaksa mitään?
Kuulostaa joltain ferritiini, kilpirauhanen tms..
Toki nykyinen työelämä on raskasta ja vaatimukset vaan kasvaa, on hanurista kyllä.
Silti työpaikoissakin on eroja, jos kokeilisin vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Naisen ei ole tarkoitus kurinalaisesti noudattaa päivittäisiä rutiineja, koska naisen hormonikiertoa ei ole luotu siihen. Mutta yhteiskunta opettaa meitä olemaan kiinnittämättä huomiota tähän, ja naisten on tukahdutettava se, mitä sisällämme tapahtuu.
Lopeta jo, naistenvihaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan oikeasti tuntuu tuolta, niin oletko miettinyt, että olet ihan väärässä työssä? Normaalia työelämää kyllä jaksaa ilman sairauksia, jos muu elämä on kunnossa.
tottakai oon miettinyt mutta silti vaikka työ vaihtuisi niin kyllähän se on silti tollasta että on vaan neljä viikkoa vapaata vuodessa... En voi elää tällästä elämää
Entäs jos sinulla olisi lapsia, puoliso ? Nyt sinä saat vapaa-ajallasi tehdä mitä haluat tai olla tekemättä mitään. Jotain on ajatusmaailmassasi pielessä. Terveystarkastus ? Mites alkoholin laita ? Onko ylipainoa ?
Kerro rohkeasti.
joku kirjoitti että syynä on neurokirjo. Edelleen minulla on adhd onko kellään adhd ihmisellä kokemusta miten keventää duunii?