Säästättekö lapsillenne ns maksimisummat?
2026 lähjavero on 7500e/3vuotta. Ajattelitteko säästää tuon lapsillenne täysimääräisenä esim rahastoihin?
Tähän mennessä on tullut laitettua tuo 5000e 3 vuoden välein 3 lapselle. Kivasti on rahastojen arvo noussut viimeiset 5 vuotta
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tiedostaa, että säästäminen estää ettei lapsi saa hakea isompana toimeentulotukea. Ei kannata muilta kuin superrikkailla.
Kaikki ei yritä.kasvattaa lapsistaa sosiaalipummeja.
Elämässä voi tulla yllätyksiä. Harvan nuoren tie on suoraan opiskelemaan tai töihin ilman mitään välivuosia. Ei ole mitään sosiaalipummiutta, että nuori etsii suuntaansa nuorena. Lähes kaikille tulee tuet tutuksi ennemmin tai myöhemmin. Nythän opiskelijoilta kesätuet on evätty entisaikojen tapaan ja he ovat toimeentulotuen piirissä kesäisin, jos eivät löydä kesätöitä.
Tai sitten niillä on vanhemmat, säästöjä ja pääomatuloja jelppaamassa välivuosia ja kesälomia.... En mä ainakaan ole heittämässä lukiolaistani pihalle heti kijoitusten jälkeen. Ja jos se tuon isoisänsä yksiön haluaa, niin vastike on satasen, sen verran kerää vaikka pulloja.
Monilla on kova usko, että oman lapsen voi kasvattaa vastuulliseksi ihmiseksi. Valitettavasti moni sortuu elontiellä. Ensin vanhemmat säästävät rahaa lapsen tilille ja lapsi sitten pelaa tai ostaa viinaa ja huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Hieman olen hämmentynyt siitä, että lapsen verkkopankissa näkyy lapselle itselleen myös nämä rahastot. Kun idea on että näkemällä oman pankkitilinsä voi lapsi seurata viikkorahan riittävyyttä, oppia rahan arvo. Se että siellä on sitten pankkitilin 6,5 euron saldon lisäksi näkyvillä usean kymmenen tuhannen euron rahasto, rikkoo hieman tämän illuusion siitä että pitäisi aidosti elää säästeliäästi. Näin ainakin Nordeassa.
Jaa... No, mä valitsin viikkorahaikäisen kanssa niitä rahastoja yhdessä ja kateltiin mitä ne sisältää (mm. Disney, google, mcdonalds ja sitten lapsen maailmaan tuntemattomampia kone, sampo...). Oli mielenkiintoisia keskusteluja. Lapsi on pian 19 ja rahat on tallella :)
Kyllä tuo ymmärtää tarvitsevansa ne opiskeluihin kun kesätöihinkin on joka paikkaan tuhansia hakijoita.
En vaan säästän rahastoihin itselleni ja maksan mieluummin verottomasti lapsen elämisen kuluja kuten vuokraa.
Kai myös sanotte tuon lapsellenne ettei hänellä ole säästöjä kun ne kuitenkin menee huumeisiin...
Vierailija kirjoitti:
Monilla on kova usko, että oman lapsen voi kasvattaa vastuulliseksi ihmiseksi. Valitettavasti moni sortuu elontiellä. Ensin vanhemmat säästävät rahaa lapsen tilille ja lapsi sitten pelaa tai ostaa viinaa ja huumeita.
Se riski nyt vaan on otettava. Todennäköisempää kuitenkin on, että niin ei käy (huumeidenkäyttäjiä on vähemmän kuin niitä jotka ei käytä). Aion kohta lähteä lenkille, vaikka auto voi ajaa päälle. Sekin riski on otettava.
Sitten kun nuori täyttää 18-V hän rilluttelee rahat sileiksi. Kaverin lapsi teki noin. Osti auton heti 18-V täytettyään, juhli, risteili, lukio meni viemäriin, samoin rahat. Ei tullut ylioppilasta ja armeijassa olleessa autokin piti myydä.
Lastenlapsille laitan muutaman kympin joka kk rahastoihin, toivottavasti jossain vaiheessa vaikka 100e/kk
Vierailija kirjoitti:
Hieman olen hämmentynyt siitä, että lapsen verkkopankissa näkyy lapselle itselleen myös nämä rahastot. Kun idea on että näkemällä oman pankkitilinsä voi lapsi seurata viikkorahan riittävyyttä, oppia rahan arvo. Se että siellä on sitten pankkitilin 6,5 euron saldon lisäksi näkyvillä usean kymmenen tuhannen euron rahasto, rikkoo hieman tämän illuusion siitä että pitäisi aidosti elää säästeliäästi. Näin ainakin Nordeassa.
Huoltajat voivat yhdessä päättää ja ilmoittaa, mitä lapsen verkkopankissa saa näkyä, ainakin meidän pankeissamme (joista toinen Nordea). Eli ihan omissa käsissänne tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole säästänyt pennin hyrrää lapsilleni. Jokainen tienatkoon omat rahansa. En luota etteikö 18 vuotta täytettyään törsäisi kaikki säästöt turhuuksiin jos jotain olisi laitettu.
varmasti törsäisi jos on vanhempiinsa tullut.
Minun lapseni eivät...
En ole törsääjä. Ei ole vanhempien vikaa aina kaikki. Lapsillakin on vastuuta. En vain luota, en luottaisi kehenkään 18 vuotiaaseen rahan kanssa. Liian nuoria ja taloudellisesta tietämättömiä rahan suhteen.
Elatuslahjoja saa antaa rajattomasti verovapaasti. Minulla on rahastot, joiden avulla aion maksaa lasteni vuokrat kun lähtevät omilleen ja opiskelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riski nyt vaan on otettava. Todennäköisempää kuitenkin on, että niin ei käy (huumeidenkäyttäjiä on vähemmän kuin niitä jotka ei käytä). Aion kohta lähteä lenkille, vaikka auto voi ajaa päälle. Sekin riski on otettava.
Ei se ihan noin nyt mene. Ei ole pelkkää riskiä siitä että rahat menisi huumeisiin. Muitakin turhuuksia on olemassa mihin rahat voi mennä. Ja kaikista tärkeintä olisi että lapsi oppii itse taloudenhallintaa. Jos kaikki rahat tuodaan lapsen eteen kultatarjottimella, niin hän oppii että kaiken saa valmiiksi ja mitään ei tarvitse itse tehdä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tiedostaa, että säästäminen estää ettei lapsi saa hakea isompana toimeentulotukea. Ei kannata muilta kuin superrikkailla.
Toiveissa sukupolvien yli ulottuva työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun nuori täyttää 18-V hän rilluttelee rahat sileiksi. Kaverin lapsi teki noin. Osti auton heti 18-V täytettyään, juhli, risteili, lukio meni viemäriin, samoin rahat. Ei tullut ylioppilasta ja armeijassa olleessa autokin piti myydä.
Tämä. Kyllä kaikki tietää millaisia ne 18 vuotiaat ovat kun saavat ison summan rahaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole säästänyt pennin hyrrää lapsilleni. Jokainen tienatkoon omat rahansa. En luota etteikö 18 vuotta täytettyään törsäisi kaikki säästöt turhuuksiin jos jotain olisi laitettu.
Minun lapseni eivät...
En ole törsääjä. Ei ole vanhempien vikaa aina kaikki. Lapsillakin on vastuuta. En vain luota, en luottaisi kehenkään 18 vuotiaaseen rahan kanssa. Liian nuoria ja taloudellisesta tietämättömiä rahan suhteen.
Lapset pitää opettaa siihen vastuuseen. Ja opettaa heille taloustaitoja. Ei ne taidot mistään mystisesti ilmesty päähän vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian nuoria ja taloudellisesta tietämättömiä rahan suhteen.
Varmaan jos ne rahat tulla tupsahtaa jostain tyhjästä 18v päivänä ja viikkorahsta on vaan kysytty että mitä karkkia ostetaan koko rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin nyt mene. Ei ole pelkkää riskiä siitä että rahat menisi huumeisiin. Muitakin turhuuksia on olemassa mihin rahat voi mennä. Ja kaikista tärkeintä olisi että lapsi oppii itse taloudenhallintaa. Jos kaikki rahat tuodaan lapsen eteen kultatarjottimella, niin hän oppii että kaiken saa valmiiksi ja mitään ei tarvitse itse tehdä.
Miten nuori oppii taloudenhallintaa jos hänellä ei ole rahaa jota hallita?
Vierailija kirjoitti:
Tiedistattehan myös, että kun lapsen omaisuus kasvaa siitä joutuu tekemään tiliä viranomaisille. Paljon byrokratiaa, joten lapsen ei nykyaikana kannata enää säästää. Ajat ovat muuttuneet.
Eikä joudu😁
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki muut kuin superrikkaat hae toimeentulotukea. Vuonna 2024 toimeentulotukea sai yhteensä noin 7 % Suomessa olevista ihmisistä. Tuosta suomea tai ruotsia puhuvien osuus oli noin 64 %.
Minun lapseni eivät...