Mitä ikääntymisen merkkejä sulla on 40-45-vuotias?
Mulla on muutama harmaa hius, ikänäköä, kuivat silmät, kämmenselkiä saa rasvata ihan koko ajan ja kasvojen iho on muuttunut superöljyisestä normaaliksi.
Kommentit (43)
Ei mitään kauhean radikaalia, mutta kyllähän keho hiljalleen ikääntyy. Iho on vähemmän kiinteä koko kehossa. On enemmän kolotuksia. Uni maistuu aivan eri tavalla. Geenien takia ei ole vielä harmaita tai juuri ryppyjä. Kuukautiskierto on lyhentynyt. Välillä pinna on lyhyempi. TÄytän 46 tänä vuonna.
Hiuksissa ja parrassa harmaata. Niveliä kolottaa. Väsyttää. Virtsaamis vaivat ja pukamat. Ihottuma. Onhan näitä jo 45 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Aloin näyttää vihikoiralta:
Väsyttää enemmän. Ulkoisesti ei näy mitään.
Näkö huonontunut paljon. Paino nousee. Kädet näyttää satavuotiaan käsiltä. Naama ja hiukset samanlaiset edelleen.
45, nainen
"En. Enkä ymmärrä miten tämä liittyy mihinkään?"
Nyt ymmärrän, miksi luulet esivaihdevuosien olevan keksitty juttu. Eli siis kun se hormonitoiminta muuttuu, tapahtuu muutoksia myös kehossa. Eri ihmisillä ne muutokset ovat erilaisia, toisilla hyvin rajujakin. Kehon toiminta ei muutu siis vasta siinä vaiheessa, kun munasarjojen toiminta loppuu kokonaan, vaan hiljalleen. Mulla ei henkilökohtaisesti ole tuttuja, jotka söisivät lääkkeitä esivaihdevuosiin, mutta tiedän, että toiset niitä tarvitsevat. Niitä ei siis myydä hiusten ohenemiseen tai tissien lerpahtamiseen, vaan ihan muihin vaivoihin. Kyllä mä ainakin huomaan niitä esivaihdevuosien muutoksia kehossani. Kuukatiset on, mutta muutoksia tapahtuu pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen nyt on ihan lapsukainen vielä. Näkyvät muutokset rupeavat vasta siellä + 60 v, ainakin miehillä.
Haha. Miehet nimenomaan rupsahtavat aiemmin.
40-v mies. Tiukan kuntosaliharrastuksen jälkeen kroppa on timmimpi kuin koskaan.
Hiukset eivät tahdo pysyä päässä, mutta kasvatin parran.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä ei ollut mitään mitään liittyviä oireita. Olin lihaskuntoni huipulla, vauvan/taaperon äiti. Bmi 23.
1. harmaa hius tuli 53v:nä enkä ole vieläkään harmaahiuksinen.
Vv oli 48-53v:nä, helpot eikä muuttaneet elämää kuin parempaan suuntaan.
59v tuli muutama lisäkilo lääkkeistä, 60+v kasvojen iho pehmeni muttei valahtanut. 63v tuli ns ikävatsa eli pieni poimu 4 raskauden venyttämän vatsan alle. Nyt 65v:nä rinnat pehmenivät ja tuli poimu alle, tähän asti hyvin kiinteät. Bmi 26
En ymmärrä. Miten niin ei ollut poimua rinnan alla? Onko sinulla a-kuppi?
Harmaita hiuksia aika runsaasti. Olkapäät niin romuna että pitäisi leikata. Kädet puutuu öisin. Yleinen kankeus ja jähmeys etenkin aamuisin. M44
Vierailija kirjoitti:
"En. Enkä ymmärrä miten tämä liittyy mihinkään?"
Nyt ymmärrän, miksi luulet esivaihdevuosien olevan keksitty juttu. Eli siis kun se hormonitoiminta muuttuu, tapahtuu muutoksia myös kehossa. Eri ihmisillä ne muutokset ovat erilaisia, toisilla hyvin rajujakin. Kehon toiminta ei muutu siis vasta siinä vaiheessa, kun munasarjojen toiminta loppuu kokonaan, vaan hiljalleen. Mulla ei henkilökohtaisesti ole tuttuja, jotka söisivät lääkkeitä esivaihdevuosiin, mutta tiedän, että toiset niitä tarvitsevat. Niitä ei siis myydä hiusten ohenemiseen tai tissien lerpahtamiseen, vaan ihan muihin vaivoihin. Kyllä mä ainakin huomaan niitä esivaihdevuosien muutoksia kehossani. Kuukatiset on, mutta muutoksia tapahtuu pikku hiljaa.
Jaa. On se kumma, ettei näitä esivaihdevuosia ollut keksittykään ennen 2020-lukua. Etkä sinäkään tunne ketään joka niihin lääkitystä tarvitsisi. Good for you jos tunnet muutoksia. Minä en, eikä myöskään yksikään ystävistäni, mitä on asioista puhuttu.
Joo varmasti keho muuttuu, mutta se on ihan tavallista elämää se. Sitä odotellessa.
Ainoat on iho ja harmaantuva parta. Täytän kohta 45 vuotta. Muuten olen hyvässä tikissä, hoikka ja kulli seisoo yhtä kovana kuin parikymppisenä.
Minulla vasta nyt viisikymppisenä kaksi harmaata hiusta ja joitain noista tämän ketjun pikkuoireista. Nelikymppinen on nuori.
"Jaa. On se kumma, ettei näitä esivaihdevuosia ollut keksittykään ennen 2020-lukua. Etkä sinäkään tunne ketään joka niihin lääkitystä tarvitsisi. Good for you jos tunnet muutoksia. Minä en, eikä myöskään yksikään ystävistäni, mitä on asioista puhuttu.
Joo varmasti keho muuttuu, mutta se on ihan tavallista elämää se. Sitä odotellessa."
En tunne, mutta tiedän. Olen kuullut, että toisilla on todella voimakkaat perimenopaussioireet. Toisillahan myös ylipäätään voimakkaammat kuukautiskiertoon liittyvät oireet, varmasti tämä asia on sulle tuttu? Olisiko sulla jotain lähdettä tuolle, että esivaihdevuodet on keksitty 2020-luvulla?
Tuolla logiikalla, että keho muuttuu ja se on tavallista elämää, ei sitten tarvitse varmastikaan mitään vanhuuden vaivoihin liittyviä lääkityksiä.
Mulla on ollut b- ja c-kupin rintsikoita eikä ole poimua rinnan alla, ikää 45 ja kaksi pitkää imetystä taustalla. On kiinni kudostyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksissa ja parrassa harmaata. Niveliä kolottaa. Väsyttää. Virtsaamis vaivat ja pukamat. Ihottuma. Onhan näitä jo 45 vuotiaana.
Raudanpuute ilman anemiaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla vasta nyt viisikymppisenä kaksi harmaata hiusta ja joitain noista tämän ketjun pikkuoireista. Nelikymppinen on nuori.
Eli mielestäsi nelikymppisellä ei voi olla harmaita hiuksia, koska sinullakaan ei silloin ollut? Vai mikä tämän "Nelikymppinen on nuori" -kommentin pointti oli?
44v esivaihdevuodet, kuukautiset muuttui yhtäkkiä järjettömän runsaiksi. Seurauksena ferritiini laski, väsymys, aivosumu. Ei jaksa niin paljon kuin ennen, salilla vaikea käydä. Lihasheikkous ja erikoinen jalkasärky. Naama on vanhentunut.
Nelikymppinen nyt on ihan lapsukainen vielä. Näkyvät muutokset rupeavat vasta siellä + 60 v, ainakin miehillä.