Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ikääntymisen merkkejä sulla on 40-45-vuotias?

Vierailija
25.01.2026 |

Mulla on muutama harmaa hius, ikänäköä, kuivat silmät, kämmenselkiä saa rasvata ihan koko ajan ja kasvojen iho on muuttunut superöljyisestä normaaliksi.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe asioita enää niin voimakkaasti kuin nuorempana. Eli elämä tietyllä tapaa väritöntä. 

Vierailija
42/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä ei ollut mitään mitään liittyviä oireita. Olin lihaskuntoni huipulla, vauvan/taaperon äiti. Bmi 23.

1. harmaa hius tuli 53v:nä enkä ole vieläkään harmaahiuksinen.

Vv oli 48-53v:nä, helpot eikä muuttaneet elämää kuin parempaan suuntaan.

59v tuli muutama lisäkilo lääkkeistä, 60+v kasvojen iho pehmeni muttei valahtanut. 63v tuli ns ikävatsa eli pieni poimu 4 raskauden venyttämän vatsan alle. Nyt 65v:nä rinnat pehmenivät ja tuli poimu alle, tähän asti hyvin kiinteät. Bmi 26

Tulit tänne kertomaan kuinka olet 65v läski. Aloituksessa ei kysytty sitä.

Vastasin milloin minulle tuli ikääntymisen merkkejä, siitä aloituksessa oli kyse Ja kyllä olen 4,8kg ylipainoinen, sekin monella kuuluu ikääntymisen merkkeihin.

Minoriteettia silti tämän päivän kehopositiivisessa Suomessa;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä ei ollut mitään mitään liittyviä oireita. Olin lihaskuntoni huipulla, vauvan/taaperon äiti. Bmi 23.

59v tuli muutama lisäkilo lääkkeistä, 60+v kasvojen iho pehmeni muttei valahtanut. 63v tuli ns ikävatsa eli pieni poimu 4 raskauden venyttämän vatsan alle. Nyt 65v:nä rinnat pehmenivät ja tuli poimu alle, tähän asti hyvin kiinteät. Bmi 26

En ymmärrä. Miten niin ei ollut poimua rinnan alla? Onko sinulla a-kuppi?

Oli 38v saakka (3lapsen jälkeenkin) ja B sen jälkeen. Mulla on ollut mastopaattiset erittäin kiinteät pyöreät rinnat, ei tosiaan poimua rinnan alla. Nyt pieni poimu eli nyt rinnat ovat yhä täyteläiset mutta riippuvat aavistuksen

Vierailija
44/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparinpuutos aiheuttaa harmaita hiuksia, ryppyjä ja naaman valahtamista. (C-vitamiini kollageenille myös tärkeä) GLA ja omega-3rasvahapot (esim. Möllerin kalaöljy) auttavat kuivasilmäisyyteen. Itse en siitä enää kärsi nuo aloitettuani.

Vierailija
45/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö väsähtänyt ollut aina mutta nyt korostuu helposti hyvin vähästä. Posket valahtaneet hieman, kroppa jäykkä kun ei kiinnosta venytellä tarpeeksi. Hetkit äin kuuma mutta enimmäkseen palelen niinkuin koko ikäni. Menopaussi jo saavutettu kun kuukautiset olleet poissa jo yli vuoden. Heittely alkoi 40 v ja fsh mitattuna verestä 42v kertoi toiminnan loppuneen. Vielä kun löytäisi halua tai intoa mihinkään niin olisi kiva mutta ehkä joskus sitten taas. Tarkka saa olla syömisen kanssa ettei lihoa enempää (bmi 24). 

N44

Vierailija
46/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ihmiset kiinnostavat yhä vähemmän, mutta ihmisiin suhtautuu aiempaa ymmärtäväisemmin. Kotona on mukava olla ja nukkuminen on kivaa.

Vierailija
47/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja vielä ei ole tullut mitään. Odottelen, milloin kierto lähtee lyhenemään ja vuodon määränkin ilmeisesti pitäisi lisääntyä. Vielä ei ole kumpaakaan tapahtunut.

Vierailija
48/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 ja vielä ei ole tullut mitään. Odottelen, milloin kierto lähtee lyhenemään ja vuodon määränkin ilmeisesti pitäisi lisääntyä. Vielä ei ole kumpaakaan tapahtunut.

Minulla menkat loppuivat kerralla ilman mitään muutoksia ta heittelyitä 48v:nä. 

Vierailija
49/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiuksissa ja parrassa harmaata. Niveliä kolottaa. Väsyttää. Virtsaamis vaivat ja pukamat. Ihottuma. Onhan näitä jo 45 vuotiaana.

Raudanpuute ilman anemiaa?

Voi olla en ole asiantuntija.

Vierailija
50/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Rupesin miettimään asiaa vasta luettuani tämän aloituksen. Ei mulla ole mitään luettelemistasi. Eikä keskivartalolihavuutta. En kyllä nyt keksi mitään, sori.

N44

Yksi kaverini sanoo myös noin. Ei ole sitten huomannut roikkuvia suupieliään ja poskiaan, latistunutta takapuoltaan ja alaselkään, vyötärön alle kertynyttä kerrosta. Voitko ihan oikeasti katsoa valokuvaa itsestäsi vaikka 35-vuotiaana ja nyt, etkä pystyisi sanomaan kumpi kuva on uudempi jos et tietäisi? Jos pystyt, jotain on tapahtunut ulkonäöllesi.

Vierailija
51/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä harmaita, epäsäänn.

menstruaatiokiertoa, ikänäköä tai

minkään paikan valahtamista/

lässähdystä. Suun yhtäkkinen

kuivuminen ja syljentuot. vähent.

loppui välittömästi vahvojen

hormonimanipulaattoreiden =

e-pillereiden lopettamiseen.

Ainoa minkä huomaan on

treenistä palautumisen

pidentyminen. Olen aina ollut

helposti lihasmassaa kasvattava

luomuatleetti, mutta tuo 

palautumispuoli on nykyään 

vaativampaa näin 40++ iässä.

Tykkään todella paljon tästä 

iästä. Mikään ei enää hätäännytä

samalla tavalla kuten nuorempana

erityisherkkiksenä hötkyillessä.. 

Nyt on saavutettu sellainen 

vankkumaton, horjumaton

itseluottamus ja mielentyyneys..

Kaikki virtaa ohi, lävitseni.

En tarraa, en takerru. Olen zen;

kuin tyyni, peilikirkas valtameri.

Sopivasti luotettavia rakkaita,

jotka kysyvät kuulumisiani..

Vahva oikeudentunto ja 

tarve saada olla täysin 

yksin

nämä sisäiset kvaliteetit

ovat kasvaneet vuosien varrella.

Auvoista talviehtoota.

E

Vierailija
52/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lainaamasi, mutta siis mikä helvetin poimu? Ei mulla sellaista ole koskaan ollutkaan. En aidosti tajua mitä tuolla tarkoitetaan? Ja mulla on E-kuppi, ikää 44.

Vierailija
53/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai ton ikäisenä pitäis olla mitään, Ihminenhän ikääntyy koko ajan mutta ei ikääntymisen oikeaat muutokset ala kuin jossain 65v jälkeen.

Vierailija
54/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lainaamasi, mutta siis mikä helvetin poimu? Ei mulla sellaista ole koskaan ollutkaan. En aidosti tajua mitä tuolla tarkoitetaan? Ja mulla on E-kuppi, ikää 44.

Riipparit. Ehkä tuo poimu on väärä termi mutta ihan varmasti e-kupit roikkuu niin että lyijykynä pysyy alla.

Kiinteissä rinnoissa ei ole mitää missä kynä pysyisi. 

Vierailija
55/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vielä mitään tuossa iässä. Nyt alkaa jo vähän olemaan. N. 61v

Vierailija
56/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Rupesin miettimään asiaa vasta luettuani tämän aloituksen. Ei mulla ole mitään luettelemistasi. Eikä keskivartalolihavuutta. En kyllä nyt keksi mitään, sori.

N44

Yksi kaverini sanoo myös noin. Ei ole sitten huomannut roikkuvia suupieliään ja poskiaan, latistunutta takapuoltaan ja alaselkään, vyötärön alle kertynyttä kerrosta. Voitko ihan oikeasti katsoa valokuvaa itsestäsi vaikka 35-vuotiaana ja nyt, etkä pystyisi sanomaan kumpi kuva on uudempi jos et tietäisi? Jos pystyt, jotain on tapahtunut ulkonäöllesi.

Voi herranjestas. Joo, varmasti olen vanhentunut. Ihan niinkuin kaikki meistä. En tietenkään näytä samalta kuin 10 vuotta sitten. Aloituksessa kysyttiin vanhenemisen merkkejä, kuten ikänäkö ja harmaat hiukset tai vaikka väsymys. Kun ei ole mitään tuollaista. Miksi se sinua häiritsee? 

Vierailija
57/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvita edes tumputtaa...

Vierailija
58/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annosta on pitänyt lisätä.

Vierailija
59/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ton ikäisenä pitäis olla mitään, Ihminenhän ikääntyy koko ajan mutta ei ikääntymisen oikeaat muutokset ala kuin jossain 65v jälkeen.

Enpä heti keksi mistä muusta ikänäkö ja harmaat hiukset voisivat johtua kuin ikääntymisestä. Eikö ne silloin juuri ole ikääntymisen merkkejä? Vai mitä ne oikeat muutokset mielestäsi on? En ymmärrä tätä vähättelevää sävyä tyyliin "te lapsoset ette tiedä asiasta yhtään mitään". Sydämen sivistystä ei näköjään ainakaan ikääntyminen kaikille tuo...

Ap

Vierailija
60/70 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun tarinat ja ihmisten elämänkohtaloita ovat alkaneet kiinnostaa yhä enemmän. Oma perspektiivi on muuttunut asioihin, näkee oman elämän erilaisina vaiheita, pohtii niiden merkitystä. Empatia ja ymmärrys on kasvanut suhteessa esim. omiin vanhempiin. Elämän rajallisuuden tajuaminen vähitellen.

Toisaalta omanarvontuntoa olen saanut enemmän, varsinkin ammatillisesti.

Fyysisesti tuntuu että vähitellen alkaa tapahtua. Pms-oireet vahvistuneet. Muutama harmaa hius, ohimoilta muutenkin hiukset ohentuneet. Hiukset ei enää kasva kovin pitkiksi. Hoikka olen ja melko nuorekas olemus, mutta ensimmäiset hennot juonteet ilmestyneet. Ylimääräinen rasvoittuminen iholta loppunut, tosi hyvä iho. Helmiäismeikit tosin ei näytä enää iholla yhtä hehkeiltä kuin nuorena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän