Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (451)

Vierailija
281/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, terapeutti on yrittänyt saada minua lohduttamaan tätä lapsiosaa, mutta koska ANP:lläni ei ole minkäänlaisia positiivisia tunteita, eikä siis empatiaa, tämä ei onnistu. Kognitiivisella tasolla kyllä tiedän, että pitäisi hyväksyä ja lohduttaa ja vahvistaa jne. Ei kuitenkaan tule mitään tunnetta, joten tuo ei onnistu. Voin sanoa nuo sanat, mutta tunnetta niihin ei sisälly.

Olen myös joutunut elämässäni monia kertoja suureen vaaraan ja vaikeuksiin tuon lapsiosan suuren herkkyyden takia.

Ap "

Sellainen tuli mieleen, että kun kerroit nauttivasi suurestikin kuitenkin muiden antamasta empatiasta ja lohduttamisesta tms, ja joskus valheellisestikin asetat itsesi tällaiseen kaltoinkohdellun asemaan, niin voisiko tätä kautta lähteä hakemaan sitä tunnetta? Jotakin positiivista tunnetta siinä tilanteessa ilmeisesti kuitenkin koet? Ja tämä lapsipersoona on kuitenkin osa sinua.

En usko, että olisi kovinkaan kaukaa haettua yhdistää tämä nykyinen halusi saada tukea, lohdutusta ja myötätuntoa noihin lapsena puuttuneisiin kokemuksiin, joita silloin olisit kipeästi kaivannut. Nyt kuitenkin toimit samalla haitallisesti toisia ihmisiä manipuloiden, mikä tietenkään ei ole kovin hyvä asia. (Ehkä haluaisit myös pystyä antamaan esimerkiksi omille läheisillesi samaa aitoa lohdutusta ja rakkautta takaisin?)

Ilmeisesesti et kovin paljon sitten ole tuon lapsipersoonan roolissa? 

Ja on minustakin selvää, että lapsipersoonasi tunnereagoiminen on hyvin traumatisoitunutta. Eiköhän sillä ole selvä yhteys myöhempään tunteiden blokkaamiseen. Eikä tietenkään ole terveellistä sekään, että reagoi aivan holtittomasti ja traumasta käsin ylitse menevällä tunteella. Mutta tämä lapsipersoona kaipaisi ilmiselvästi kipeästi sitä traumaterapiaa ja turvaa. Uskoisin että tunnereagointia olisi mahdollista näin palauttaa tasapainoisemmalle, terveellisemmälle hyvälle tasolle. Tunteettomuus kuitenkin on myös aika huono ratkaisu kokonaisuudessaan.

Asioiden tiedostaminen on myös jo yksi ratkaisevan iso asel. 

Vierailija
282/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurt people hurt people.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on todella vastenmielinen ihminen. Täysi kusipää joka kuvittelee olevansa muita parempi ja tietävänsä mikä on muille parasta. Lisäksi vaikuttaa melkoisen yksinkertaiselta tapaukselta. Tuollaiset ei saisi olla vapaalla jalalla pilaamassa muiden elämää. Lukkojen taakse ja heittää avain pois koska ei tuollaiset parane koskaan.

Vierailija
284/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Machiavellismi lukeutuu ihmisen persoonan ns. synkkään triadiin. Kuulostaako se sinusta positiiviselta, neutraalilta vai negatiiviselta? 

Tiedän, mihin se lukeutuu. Keinot voivat olla kyseenalaisia ja päämäärät silti hyviä.

Ap

Eli sinun mielestäsi päämäärä on hyvä, kun lopputuloksesta on etua sinulle itsellesi. Kirjoitit aiemmin, että pyrit itsellesi etua tuovaan lopputulokseen.

Vierailija
285/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Machiavellismi lukeutuu ihmisen persoonan ns. synkkään triadiin. Kuulostaako se sinusta positiiviselta, neutraalilta vai negatiiviselta? 

Tiedän, mihin se lukeutuu. Keinot voivat olla kyseenalaisia ja päämäärät silti hyviä.

Ap

Sinä olet tässä ketjussa kertonut, että päämääräsi on oma etusi. Oman edun ajatteleminen on hyvää sinun kannaltasi, mutta ei välttämättä laajemmin vaikkapa perheen, työyhteisön tai muun yhteisön kannalta.

Minun etuni on usein myös muiden etu.

Ap

Mahtaako sinun mielestäsi muita ihmisiä olla edes olemassa, kun sekoitat oman ja muiden edun noin.

Vierailija
286/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika huono asia. Tarkoitus ei pyhitä keinoja.

Vierailija
287/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysytkö ap lohduttamaan omia lapsiasi? Tämähän olisi heidän kehityksensä kannalta tärkeää.

(kerroit, ettei oman lapsipesoonasi lohduttaminen sinulta yrityksistäsi huolimatta onnistu.)

Vierailija
288/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No sittenhän terapeutti oli oikeassa.

Ap"

Niin varmasti oli. Oma kuvauksesi ajatusmaailmastasi kuulostaa machiavellistiseltä kyllä. Onko sulla pershäiriödiagnoosi?

Minulla on diagnoosi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Terapeuttini mukaan minulla ei sitä kuitenkaan ole, ainoastaan PTSD.

Ap

Nykyään käydään keskustelua siitä, että voisiko epävakaa persoonallisuushäiriö olla yksi narsistisen persoonallisuushäiriön muodoista. Molemmissa on hyvin paljon samanlaisia piirteitä. Toistaiseksi epävakaa on kuitenkin edelleen oman diagnoosinsa alla. Terapeuttihan voi sanoa mitä vaan, mutta eivät lääkärit epävakaan diagnoosia anna kenelle tahansa ilman mitään perusteita. Epävakailla on usein PTSD.

En ole tämmöistä keskustelua nähnyt, MUTTA tottahan se on, että monilla mt-diagnooseilla on paljon yhteisiä piirteitä. Ja joo, epävakaalla on jonkin verran narsistisia ja muiden kannalta hankalia piirteitä tietyssä mielessä, mutta toisaalta kaikilla on jonkin verran narsistisia piirteitä (ja kuuluukin olla). Sille on ihan syynsä, miksi on olemassa eri diagnooseja. Kaikki ei voi olla samaa mössöä vain sen takia, että on myös paljon samaa. 

Muistakaa myös, että ap voi olla myös ihan vain huomionhakuinen persoona, joka nyt on takertunut tuohon terapeutin yksittäiseen kommenttiin macchiavellistisistä piirteistä.

Vierailija
289/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi saavutushan se on, jos työläisperheestä valmistuu maisteriksi.

Vierailija
290/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ap käyt terapiassa, jos kerta nautit elämästäsi, ihmissuhteesi ovat kunnossa ja kaikki muutoinkin mallillaan?

Narsisti on aina jollain tavalla tyhjä sisältä.

Vierailija
291/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysytkö ap lohduttamaan omia lapsiasi? Tämähän olisi heidän kehityksensä kannalta tärkeää.

(kerroit, ettei oman lapsipesoonasi lohduttaminen sinulta yrityksistäsi huolimatta onnistu.)

Sääliksi käy ap:n lapsia ja miestä. Ap:n kaltaiset ihmishirviöt kuuluisi lukkojen taakse eikä normaaliin elämään.

Vierailija
292/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se on helppoa. En ole kotona se pärjäävä, tunteeton työminä.

Ap

Vierailija
293/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Vain unissasi siirtelet nappuloita ja vaikutat lopputulemaan. Paisuneen mielen tuotoksia eikä mitään muuta. 

Vierailija
294/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Vain unissasi siirtelet nappuloita ja vaikutat lopputulemaan. Paisuneen mielen tuotoksia eikä mitään muuta. 

Itse taidat olla paisunut kaikilta ulottuvuuksiltasi.

En viitsi tähän esimerkkejä laittaa minimoidakseni tunnistettavuuden.

Ap

Vierailija
295/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei sinua tunnista edes naapurit eikä sukulaiset, jos sellaisia sattuu olemaan. 

Eikä niitä esimerkkejäkään ole joten ihan turhaan paisunut mielesi öyhöttää. Kuulostaa ennemminkin juoppojen jutuilta jotka omasta mielestään ovat kaiken keskipiste. 

Vierailija
296/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei sinua tunnista edes naapurit eikä sukulaiset, jos sellaisia sattuu olemaan. 

Eikä niitä esimerkkejäkään ole joten ihan turhaan paisunut m

Minua ei lainkaan haittaa sinun höpinäsi. Projisoit täällä omaa pahaa oloasi muihin. Kuten aiemmin todettu, minuun ei tuollainen tartu eikä tunnu miltään. 

Olen onnellinen ja tyytyväinen tällaisena ja toiveikas sen suhteen, että persoonani osat saadaan vielä integroitua :)

Ap

Vierailija
297/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit
Minua ei lainkaan haittaa sinun höpinäsi. Projisoit täällä omaa pahaa oloasi muihin. Kuten aiemmin todettu, minuun ei tuollainen tartu eikä tunnu miltään.

Olen onnellinen ja tyytyväinen tällaisena ja toiveikas sen suhteen, että persoonani osat saadaan vielä integroitua :)

Ap

Kyllö kirjoittamani sinua sen verran haittasi että ryhdyit selittelemään, eli tuntuu kuitenkin ja paljon tuntuukin. Selittely on heikon ihmisen varma tuntomerkki. 

Vierailija
298/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Moni psykopaatti ei ole narsisti. 

Eikä kukaan terapeutti sano asiakkaaalleen tämän olevan machiavellistinen.

Vierailija
299/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurt people hurt people.

Tuo on ihan sairas sanonta. Sama kuin että riitaan tarvitaan kaksi. 

Vierailija
300/451 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit Minua ei lainkaan haittaa sinun höpinäsi. Projisoit täällä omaa pahaa oloasi muihin. Kuten aiemmin todettu, minuun ei tuollainen tartu eikä tunnu miltään. Olen onnellinen ja tyytyväinen tällaisena ja toiveikas sen suhteen, että persoonani osat saadaan vielä integroitua :) Ap

Kyllö kirjoittamani sinua sen verran haittasi että ryhdyit selittelemään, eli tuntuu kuitenkin ja paljon tuntuukin. Selittely on heikon ihmisen varma tuntomerkki. 

Eli viestiin vastaaminen on väärin? Totta kai olen heikko ihminen, kukapa ei olisi?

Ap