Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (451)

Vierailija
241/451 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri instagramissa videota, oli muuten valvontakameran kuvaa, koulusta Yhdysvalloissa. Videolla miesopettaja kävelee samaa koulun käytävää, hassuttelee lasten kanssa, antaa ylävitosia, työntää hetken pyörätuolissa olevaa poikaa, halaa oppilasta. Matalapalkka-alalla hänkin, ilmeisen empaattinen, lämminsydäminen, hyvä ihminen.

Tällaista on menestyminen elämässään.

Minun mielestäni. 

Gb.

Vierailija
242/451 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^
Ok. Minulla on ainoastaan PTSD.

Ap

Ok. Sinusta saa kyllä sen vaikutelman, että sinulla on b-klusterin persoonallisuushäiriö.

Kokeneen psykoterapeutin mukaan ei ole. Nuori psykiatri antoi epävakaa-dg:n viiden minuutin haastattelun jälkeen.

Ap

Psykoterapeutilla ei useinkaan oel esimerkiksi psykologin tai psykiatrin koulutusta, eikä siis tarvittavaa ammattitaitoa tällaiseen diagnosointiin, vaikka muuten olisivatkin hyviä tai kokeneita terapeutteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/451 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta kertaa tämä provoilija on käyttänyt sanaa työläisperhe tai muutoin viitannut työläisperhetaustaan? Vai onko niin, että ap on ainoastaan uskomattoman tyhmä?

Vierailija
244/451 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkihan manipuloivat koko ajan ja pelaaminen on sitä paitsi mukavaa. 

Ihmiset pahoittavat jostain syystä mielensä, jos heille kertoo, että onneksi olkoon, olet saanut aikaiseksi maisterin tutkinnon, vaikka olet työläisperheestä. Tästä syystä totuutta ei useinkaan ole järkevää sanoa.

Ap"

Eli olet kirjolla. Uskon, että ymmärrät sanomasi loukkaavuuden, eli olet lisäksi narsisti. Machiavellistinen sitten siihen päälle. Kadehdittava cocktail.

Ei totuuden sanomisesta pitäisi olla mitään loukkaavaa. Ihmisten ei kannattaisi ylläpitää valheellista kuvaa itsestään. Olisivat ylpeitä ja sanoisivat, että ovat työläisperheestä ja luokkaretkellä. Mutta ei - be kuvittelevat voivansa salata sen..

Ap

Arvotat ap ihmisiä jostain syystä aivan poikkeuksellisen voimakkaasti koulutuksen tai ammatin perusteella, ja ilmeisesti muutenkin vain ulkoisen menestyksen perusteella, ja tähän liittyy kiinteänä osana myös toisten alentaminen ja haveksunta. Henkisesti sellainen on mielestäni hyvin köyhä arvomaailma ja ohjenuora elämässä. 

Ja usko tai älä, niin minua kyllä vähän käy kaltaisesti ihmiset sääliksi. Tietäen kuitenkin, miten vahingollista teidän toiminta voi olla muille, niin ei sen takia käy kuitenkaan ihan niin viimeisen päälle sääliksi kuitenkaan.

Olet laittanut pahan kiertämään, siitä millaista kohtelua lapsena itse olet saanut. Sinulla olisi ollut ja on kuitenkin mahdollisuus valita oma toimintasi myös toisin. Se vaatisi nyt asioiden työstämistä. 

Vierailija
245/451 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy noin tunteeton ihminen. Et ole ikinä tuntenut esim aitoa rakkautta ketään kohtaan.

Vierailija
246/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkihan manipuloivat koko ajan ja pelaaminen on sitä paitsi mukavaa. 

Ihmiset pahoittavat jostain syystä mielensä, jos heille kertoo, että onneksi olkoon, olet saanut aikaiseksi maisterin tutkinnon, vaikka olet työläisperheestä. Tästä syystä totuutta ei useinkaan ole järkevää sanoa.

Ap"

Leikin nyt mukana, jos et olekaan trolli.

Ensinnäkään kaikki eivät todella maniupuloi koko aikaa, vaikka toki näitäkin kaltaisiasi tyyppejä joukkoon mahtuu valitettavankin paljon. Olisi hyvä kuitenkin ymmärtää, että se on häiriö ja poikkeus siihen psyykkisesti normaaliin ja terveeseen toimintaan.

Ja iso osa pitää valehtelemista ja ihmisillä pelaamista hyvinkin vastenmielisenä toimintana, eivätkä halua sellaista siksikään sen isommin tehdä, tuntevat tämänkaltaisesta toisille ikävästä toiminnasta kujaa oloa ja huonoa omaatuntoa, jos vaikka joskus poikkeuksellisesti tällaiseen toimintaan erehtyisi

Mikäli diagnoosini olisi oikea, minulla ei ole mitään edellytyksiä olla ^oma itseni^, koska b-klusterin omaavana minulta puuttuu se itse, self.

Ap

Vierailija
247/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lyhyt, lihava harmaahapsinen setämies? Tunnistettu. Lähinnä säälittävä olet ja naurunaihe ihmisille.

Olen pitkähiuksinen (tummat), hoikka nainen. Ja kuten jo muutaman kerran mainittu - minuun eivät muiden ihmisten itkut tai naurut vaikuta sitten millään tavalla :)

Ap

Etkö kaipaa aitoa rehellistä vuorovaikutusta toisten kanssa? Jäät meinaan noin elämässä paljosta paitsi. 

Toki tuollainen kuori tavallaan voi suojata sinua, mutta se estää myös monet syvät ja merkitykselliset asiat elämässä.

Aitoa ja rehellistä vuorovaikutusta ollut koko aamun mieheni ja lasteni kanssa. En usko, että jään mistään paitsi.

Ap

Vierailija
248/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lyhyt, lihava harmaahapsinen setämies? Tunnistettu. Lähinnä säälittävä olet ja naurunaihe ihmisille.

Olen pitkähiuksinen (tummat), hoikka nainen. Ja kuten jo muutaman kerran mainittu - minuun eivät muiden ihmisten itkut tai naurut vaikuta sitten millään tavalla :)

Ap

Etkö kaipaa aitoa rehellistä vuorovaikutusta toisten kanssa? Jäät meinaan noin elämässä paljosta paitsi. 

Toki tuollainen kuori tavallaan voi suojata sinua, mutta se estää myös monet syvät ja merkitykselliset asiat elämässä.

Aitoa ja rehellistä vuorovaikutusta ollut koko aamun mieheni ja lasteni kanssa. En usko, että jään mistään paitsi.

Ap

Vähän kuin sokea sanoisi, ettei ole jäänyt mistään paitsi. Sääli ettet kykene normaalin ihmisen tunteisiin vaan kehityksesi tunteiden osalta on jäänyt 2 vuotiaan lapsen minä-minä-tasolle.

Vierailija
249/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^
Ihminen ei ole itse aiheuttanut itselleen varhaislapsuuden kehityksellisiä traumojaan. 

B-klusterin omaavat eivät tutkimusten mukaan itse kärsi lainkaan omasta tilastaan, vaan ovat varsin tyytyväisiä itseensä ja elämäänsä.

Ap

Vierailija
250/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa etäisyyttä machiavellisteihin. Saatat joutua heidän "sodankäyntinsä" uhriksi, jos et mukaudu sosiaaliseen laatikkooon, jonka he ovat sinulle varanneet. Jos esimerkiksi olet eri mieltä tai muutat ryhmädynamiikkaa, joka on heille mielunen. Tai uhkaat työelämässä heidän asemaansa, olet taloudellisesti vihreämmällä oksalla tai älykkäämpi.

Jos sinulla itselläsi on machiavellistisia piirteitä, niin yritä hyväksyä, ettei sairaalloinen muiden kontrollointi ole eettisesti oikein. Se ei myöskään ole hyvä sinulle itsellesi. Sisäinen rauha ei löydy ulkoisista tekijöistä.

Vierailija
251/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa etäisyyttä machiavellisteihin. Saatat joutua heidän "sodankäyntinsä" uhriksi, jos et mukaudu sosiaaliseen laatikkooon, jonka he ovat sinulle varanneet. Jos esimerkiksi olet eri mieltä tai muutat ryhmädynamiikkaa, joka on heille mielunen. Tai uhkaat työelämässä heidän asemaansa, olet taloudellisesti vihreämmällä oksalla tai älykkäämpi.

Jos sinulla itselläsi on machiavellistisia piirteitä, niin yritä hyväksyä, ettei sairaalloinen muiden kontrollointi ole eettisesti oikein. Se ei myöskään ole hyvä sinulle itsellesi. Sisäinen rauha ei löydy ulkoisista tekijöistä.

En minä ainakaan kontrolloi muita yhtään. Olen hiljainen, rauhallinen ja hymyilevä ^pikkurouva^.
Ap 

Vierailija
252/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttisi ei taida olla lukenut Machiavellin tuotantoa, sillä hänen näkemyksensä vaihtelevat hurjasti esim Prinssin ja Discourses on Livy välillä (en tiedä suomennettua nimeä, anteeksi ärsyttävästä finglishistä :D). Prinssi on kirjoitettu tietylle henkilölle tiettyä tarkoitusta varten, Livyssä Machiavellin oma reflektio on enemmän esillä ja hän on varsin republikaaninen (ei nyky-ymmärryksen mukainen republikaanisuus) eli nykyaikaan peilattuina jopa yllättävän demokraattinen! 

Tiedä häntä, mitä Machiavellin ääntä terapeuttisi tarkoitti :D

Vierailija
253/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Jos joku on machiavellisti, niin se tarkoittanee että ymmärtää ihmisten käytöksen pahuuden olemassaolon.

Vierailija
254/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri instagramissa videota, oli muuten valvontakameran kuvaa, koulusta Yhdysvalloissa. Videolla miesopettaja kävelee samaa koulun käytävää, hassuttelee lasten kanssa, antaa ylävitosia, työntää hetken pyörätuolissa olevaa poikaa, halaa oppilasta. Matalapalkka-alalla hänkin, ilmeisen empaattinen, lämminsydäminen, hyvä ihminen.

Tällaista on menestyminen elämässään.

Minun mielestäni. 

Gb.

Outoa, että mies ei saanut potkuja ja määrätty maksamaan miljoona dollaria koskettelusta.

Vierailija
255/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Jossain kohdassa kaltaisesi narsistiastuu väärille varpaille, näet sitten. Ihmiset kyllä tietävät mikä olet, mutta eivät sano sitä sinulle itsellesi. 

En ole narsisti, joten ei päde minuun. Yleensä se menee niin, että kun toivot pahaa jollekin toiselle, se paha tapahtuu sinulle itsellesi. Siksi ei kannata toivoa pahaa toiselle :)

Ap

Psykopaattiko sitten?

Vierailija
256/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Mikä tässä on sinusta hienoa? Tunnetko ylemmyyttä muita ihmisiä kohtaan? Olet myös melkoisen tyhmä tai kirjolla, jos luulet, etteivät muut huomaa. Kyllä huomaavat.

Se, että nautin siitä. Isällläni on muuten todettu Mensa-tason älykkyys ja molemmat vanhempani ovat väitelleet nk. kovista tieteistä. Mitenkäs sinulla - oletko luokkaretkellä?

Ap

Mihin suuntaan sinun luokkaretkesi tapahtuu? Putosiko omena kauas puusta?

Vierailija
257/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan kontrolloi muita yhtään. Olen hiljainen, rauhallinen ja hymyilevä ^pikkurouva^.
Ap 

Manipulointi esimerkiksi kylläkin on yhdentyyppistä kontrollointia, voi olla aika lajaa ja voimakastakin. 

Kerrot että manipuloit muita paljon erilaisin tavoin. Tällainen siis on kontrolloivaa käytöstä. 

Kerroit itsekin, että olet myös ulospäin eri kuin miten sitten toisaalta toimit, sisältä olet ja ajattelet. Monet ihmiset eivät siksi tunne millainen olet oikeasti.

Vierailija
258/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^
Ihminen ei ole itse aiheuttanut itselleen varhaislapsuuden kehityksellisiä traumojaan. 

B-klusterin omaavat eivät tutkimusten mukaan itse kärsi lainkaan omasta tilastaan, vaan ovat varsin tyytyväisiä itseensä ja elämäänsä.

Ap

Ei ole kyllä ihan näin.

Nimenoaan epävakaat todellakin usein itse kärsivät persoonallisuushäiriöstään ja oireilustaan, ja narsistikin voi kyllä kärsiä joskus aika katastrofaalisenkin henkisen romahduksen, jos esimerkiksi rakentamansa kulissit romahtavat esimerkiksi vaikeassa elämäntilanteessa tms. Vaikka onkin myös yleistä, etteivät narsistit itse koe kärsivänsä omasta persoonallisuushäiriöstään. Jossain elämäntilanteissa tai tapauksissa näin voi kuitenkin käydä.

Myös se, että oman itsen kehittymisessä on tapahtunut häiriöitä / on kehittymätön ja hauras, ei tarkoita myöskään etteikö sitä omaa itseä olisi ollenkaan, tai asiaa voisi työstää. Tähän kuitenkin tietenkin tarvitsee oman motivaation. Nimenoaan usein epävakailla tätä motivaatiota löytyy, narsisteilta harvemmin. Ja nimenomaan epävakailla on myös itse asiassa aika hyvä paranenemisennuste hoitoon hakeutuessa.

Epävakaa persoonallisushäiriö käsittääkseni eroaa narsistisesta olennaisesti siinä, että narsistilla on vakavia puutteita empatiakyvyssä, mutta epävakaalla ei tällaista puutetta niinkään ole.

Tekstistäsi ilmenee mielestäni se, että sinulla on alentunut empatiakyky toisia kohtaan, koska et näe mitään ongelmaa tai koe huonoa omaatuntoa vaikkapa toisilla ihmisillä pelaamisessa ja vehkeilyssä selkin takana, ja manipuloinnissa omaksi eduksi. Miten itse koet empatian, ja löytyykö sinulta mielestäsi empatiaa muille?

Miten muuten tämä ptsd sinulla ilmenee ja oireilee? (Kertomastasi ei oikein tule esiin näitä ptsd -oireita.) Ptsd:hen ei itsessään liity kuitenkaan machiavellistista toimintaa, se on eri asia.

Aikuinen ihminen on vastuussa toimistaan ja hänellä on valinnanvapaus omissa asioissaan ja teoissaan. On vain vastuunpakoilua nostaa täysin kädet ilmaan traumaattisen lapsuuden takia sen suhteen, kuinka toisia kohtelee. Kyllä tällaisiin asioihin voi itse halutessaan vaikuttaa aika paljonkin. 

Vierailija
259/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Manipulointisi lisäksi, kirjoitit aiemmin, että sinä teet kaikki isot päätökset teidän perheessä ja parisuhteessasi. Kuulostaa kyllä aika kontrolloivalta.

Kontrollointi voi tosiaan olla joskus aika piilotettuakin, tapoja siihen on monia. Aina se ei ole mitään suoraa toisen suurieleistä estämistä tai suoraan kieltämistä tms, millainen kontrollointi on toki helpompi tunnistaa. 

Kontrollointi voi olla monenlaista laajaa vaikuttamista, eikä vain yksittäisiä uhkailuja tai kostotoimenpiteitä, väkivallan uhkaa tms. Kontrollin voi saada itselleen myös pikkuhiljaa ja pidemmällä aikavälillä. 

Jos yhdellä on perheessä selvästi poikkeuksellisen suuri päätösvalta muihin nähden, niin usein takana on tällainen pidempiaikainen vaikuttaminen, ja myös henkisen väkivallan käyttöä.

Vierailija
260/451 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Paitsi että olet jo sanonut manipuloivasi muita. Se juuri on sitä kontrollointia.

Kuten joku jo sanoi, niin et näytä tunnistavan asioita itsessäsi. Et siten siis tunne itseäsi. Siksi sinun vakuuttelusi onnesta ei ole uskottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme